2020-05-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Att Sverige är efterblivet betyder inte att inte en del andra länder är det också. Italien är lite oflyt dock.

Jag tror att otur finns med i bilden gällande detta virus.
Absolut, det har du säkert en poäng i.
Och Italien verkar haft mycket sv varan otur.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu tycker jag såklart att detta är mycket värre med så många dödsfall.
Men det ligger mycket i din fråga.
Skulle vara intressant att höra vart smärtgränsen går för gemene man.
Jag tror att det inte finns någon övre gräns för medelsvensson. Gemene man verkar uppenbarligen acceptera vad som helst. Även om vi hade 100 000 coronadöda, och grannländerna kring 1000, skulle en stor del medelsvenssons tycka att Sverige har valt rätt strategi. Många rationaliserar det hela med ekonomin, som man påstår ska klara sig bättre. Det blir som massinvandringen och superekonomin som kan komma vilken dag som helst. Eller så kommer den inte under de närmaste 500 åren.

Svensken är naiv och lättlurad och tror sina myndigheter om gott. Även om myndigheterna skulle hänga svenskens barn i närmaste träd, så tror svensken att det sker för en god sak.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nej exakt.
Varför går det bra i södra Sverige men inte i Stockholm och Södermanland?
Samma strategi på alla ställen.

Du förstår inte varför folk i tråden kritiserar strategin som lett till att 3040 svenskar dött?

Behöver du hjälp att ta din medicin för att komma ur psykosen kanske?
Citera
2020-05-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
För mig är varje liv viktigt. Därför tycker jag det spelar roll om det dör 30 mindre per dygn. Men för dig verkar ju proppskåpet brunnit eller något när du säger att 70 eller 100, vem bryr sig

Läser du vad jag skriver är det väl snarare det jag säger, att 70 personer per dag är på tok för mycket om man värderar liv.
Men i stället sitter personer som du och säger att "äsch vi är ju inte ens uppe på 100 dödsfall per dag än".
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
16:00 regeringskansliet Pressträff angående ytterligare åtgärder med anledning av det nya Corona Viruset

Oj då. Ska Stefan Löfven prata live!?
Fantastiskt, ska bli intressant .... (kanske).
Citera
Medlem
Citat:
16:00 regeringskansliet Pressträff angående ytterligare åtgärder med anledning av det nya Corona Viruset

Intressant.. Vad tippar du på att de kommer att säga?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Vad tycker du om Italien samt Lazio och Lombardiet då?

De körde vad jag vet inte Sveriges strategi. De körde först inga som helst rekommendationer tills mängder var smittade och sen måste de in alla friska med de smittade.
Citera
2020-05-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
3040 döda och du förstår inte?
Nej. Man väntar att alla län har fått exakt lika många döda.
Så kanske kan man aventuellt tänka att strategin var fel.
Alternativt att man hade bara otur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja håller med. Efter Anders Tegnell blir det lite sömnigt

Nu talar MSB om den här skriften (skriften 2020 alltså), och ber om att vi ska börja läsa den. Många gör det redan nu säger Svante från MSB. Här får ni den lite mer digitalt än en papperskopia.

https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf

Tack!

Du har hjälp till att identifiera FHM som spridare av fientlig propaganda när det gäller munskydd enligt MSBs riktlinjer:

Citat:

Det bästa skyddet mot falsk information och fientlig propaganda är att vara källkritisk:
• Är det fakta eller åsikter?
• Vad är syftet med informationen?
• Vem är avsändaren?
• Är källan trovärdig?
• Finns informationen någon annanstans?
• Är informationen ny eller gammal och varför finns den
just nu?

• Är det fakta eller åsikter?
Åsikter, genomgripande studier saknas

• Vad är syftet med informationen?

Att öka smittspridning genom att försöka förhindra potentiella smittbärare använda munskydd.

• Vem är avsändaren?
Oklart, antingen FHM eller regering, regeringen agerar troligtvis mer på uppdrag av näringslivslobbyister än väljare.

• Är källan trovärdig?
Nej, de har en lista med dokumenterade felaktigheter

• Finns informationen någon annanstans?
Ja, hos ett stort antal respekterade källor. Majoriteten motsäger FHM

• Är informationen ny eller gammal och varför finns den just nu?
Gammal, inga ansträngningar att förnya kunskaper tycks göras. Anledningen är troligtvis brist. Och syftet att undanröja en stor utgiftspost för stat, regioner och kommuner.
Senast redigerad av zirconium2020 2020-05-07 kl. 14:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu tycker jag såklart att detta är mycket värre med så många dödsfall.
Men det ligger mycket i din fråga.
Skulle vara intressant att höra vart smärtgränsen går för gemene man.

Givetvis är detta mycket värre.
Helt klart har du rätt.
Det jag menar är att vi faktiskt redan accepterar dödsfall gemene man innan denna epedemi.
Det låter lätt som att vissa aldrig skulle acceptera ett enda dödsfall i onödan.
Men det gör vi.
Men att detta är något annat än influensavhåller jag helt med dig om givetvisz
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
16:00 Regeringskansliet Pressträff angående ytterligare åtgärder med anledning av det nya Corona Viruset

https://www.youtube.com/watch?v=w_NUjmf4lj4

Något med att företag inte får dela ut miljarder och få bidrag..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Sluta att generalisera! Lort-Sverige är kanske efterblivet, men inte Skåne. Där lärde man sig för länge sedan att sköta den personliga hygienen.

Det är mycket tack vare Danmarks hårda strategi för att bekämpa coronaviruset, bl.a att de stärkte gränsen mellan Köpenhamn och Malmö som gjort att Skåne klarat sig ganska bra än så länge.

Citat:
Flera av de beslut som fattats i Köpenhamn har haft avgörande betydelse för att begränsa coronasmittan i Skåne.
Det säger Hans-Bertil Hansson med 28 års erfarenhet som smittskyddsläkare i Skåne.
– Skåne har haft stor glädje av Danmarks hårda linje, säger han.

Citat:
"Den begränsade tillgången till Danmark har definitivt varit av godo för Skåne", säger Skånes förre smittskyddsläkare Hans-Bertil Hansson, som menar att det framför allt är tre danska beslut som begränsat smittspridningen i Skåne.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-29/danska-beslut-begransar-smittspridningen-i-skane
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in