2020-05-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Sök jobb på FoHM? Du verkar ha det rätta sekteriska psyket. Ett stort plus är om du aldrig ändrar uppfattning i frågor.

Mitt i prick!

Håller med, har många ggr fått känslan "sekt" när jag tänker på FHM och även deras minions här inne, varav många kategoriskt vägrar att erkänna att FHM nånsin gjort ett enda fel. Trots att det finns svart på vitt. Det är djupt tragiskt men också lite underhållande, mitt i eländet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja håller med. Efter Anders Tegnell blir det lite sömnigt

Nu talar MSB om den här skriften (skriften 2020 alltså), och ber om att vi ska börja läsa den. Många gör det redan nu säger Svante från MSB. Här får ni den lite mer digitalt än en papperskopia.

https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf

Ja precis Det livas dock ibland upp vid frågestunden beroende på hur alerta journalisterna är..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Kika på Norge. De har färre på IVA just nu än vad det dör i Sverige varje dag. Småskolorna är öppna igen sen slutet av april.

Deras kurvor fortsätter sjunka kraftigt. Hela tänket med att smittan sprids skitlätt verkar ha varit helt fel. Skitlätt i Sverige möjligtvis.

Ja Norge har ju nästan inte ansträngt sig ens för att bromsa smittan. Eller hur var det nu? Justja, de mest extrema åtgärderna sedan andra världskriget. "Skitlätt" jo jag tackar.
Citera
Medlem
Jag förstår att de började pressisen med att det ska vara korta frågor för Tegnell måste iväg. De visste att det här programmet blir en storsäljare med tanke på att det visat sig att de har slutat tvätta händerna inom vården. Det som lyser igenom är att personalen är så korkad att de inte klarar av enklaste instruktioner. För så jäkla svårt var det inte då jag gick kurserna. Sedan fanns det personal, främst läkare, som sket i att tvätta händerna.
Citera
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Cherry picking som sagt.
Om det nu var så enkelt, tror du Italien, Spanien, Frankrike, England, Belgien m.fl låter folk dö för skoj skull.

Att Sverige är efterblivet betyder inte att inte en del andra länder är det också. Italien är lite oflyt dock.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Man testar ju de som har uppenbara symtom. Därifrån smittspårar man.... Det gör att man kan diagnostisera en hög andel av de smittade och således reducera spridningen.

En faktor 1.3 är ganska lite i jämförelse med den faktor 70 jag nämnde - är Sydkorea lika kassa som UK så är det fortfarende en faktor 50 kvar.

Vi har inte ens i teorin möjligheten att testa mer än en bråkdel av alla smittade - ändå tycker du vi masstestar!
Testningens effekt på spridningen är ju uppenbart proportionell mot andelen smittade som faktiskt diagnostiseras, är det så svårt att begripa?

Varför har vi inte i teorin möjligheten att testa mer då? Finns rätt många länder som testat jävligt mycket mer än vad vi gjort. Jag tror det är för att de valt det, inte för att möjligheten saknas. Minns att Tegnell sa för typ en månad sen när han fick frågan om varför vi inte testar mer för att han hade svårt att se syftet med det.
Citera
2020-05-07, 14:38
Medlem
Det absoluta säkraste tecknet på att vi är på väg åt rätt håll (mindre smitta) är att domedagsvurmarna har slutat säga "vänta två veckor så ska vi se!".

Nyinskrivningarna på IVA minskar för närvarande med två patienter per dag, så om cirka en månad skrivs ingen in på IVA längre för COVID-19 om den takten håller i sig. Dödstalen har en fördröjning, så under samma antagande har vi praktiskt taget inga fler döda i corona i slutet av juni.

Sedan kan Danmark, Tjeckien och Nya Zeeland ha sin lilla turistcirkel mellan sig medan vi svenskar drar till Italien, Frankrike, Spanien eller USA. Positivt är också att Danmark kommer att hålla gränsen mot flyktingar för en väldigt lång tid framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men varför stänger vi inte ned för säsongsinfluensa?
Där dör X hundra varje år.
Hur många döda är du bekväm med innan du vill stänga ned.
Uppenbarligen accepterar även du döda om du inte vill stänga ned vid säsongsinfluensa.

Nu tycker jag såklart att detta är mycket värre med så många dödsfall.
Men det ligger mycket i din fråga.
Skulle vara intressant att höra vart smärtgränsen går för gemene man.
Citera
Medlem
Only in Sweden.. Again.

Citat:
Sverige "sticker ut" när det gäller att visa solidaritet och hjälpa andra coronadrabbade länder. Sverige har inte erbjudit någon hjälp över huvud taget. Däremot har man varit bra på att skicka plan för att hämta människor från Afrika och Sydamerika, enligt en undersökning i Ekot.

https://www.friatider.se/sverige-hjalper-inte-andra-coronadrabbade-lander-har-fokuserat-pa-att-hamta-hit-manniskor-fran

Citat:
Alltfler länder i Europa hjälper varandra med skyddsutrustning och vård av corona-patienter. Men Sverige bidrar inte, visar en granskning som Ekot gjort.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7467811

Citat:
Sverige är dock ett av 18 länder som skickat flygplan för att hämta hit människor, EU-medborgare, från utanför Europa. Hittills har man hämtat 1.500 personer från bland annat Peru och Chile i Sydamerika och Tunisien i Nordafrika.

I mitten av april berättade svenska UD på Twitter om ett extrainsatt flyg från Gambia mot Stockholm som hade "200-tal svenskar ombord".

https://mobile.twitter.com/utrikesdep/status/1251792352559202304
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Världens naturligt mest socialt distanserande folk som lever i världens mest gledbebyggda land möter ett virus som frossar på tätbebyggelse, borde vara en enkel match? Naturligtvis inte. På något vänster lyckas den socialdemokratiska demokraturen med media och myndigheter i ledband få dessa fantastiska förutsättningar till att bli sämst.

Allt detta dysfunktionella styre tar i blir skit.

Ja, vi har uppenbart fantastiska förutsättningar.

Ändå menar regimen att smittan enbart kan fördröjas. I dagsläget pekar inget på att denna pseudovetenskapliga sanning skulle stämma.

Vår extrema konformism hade kunnat vara en extrem fördel i denna kris, nu blev det vårt fall... Hade antagligen inte krävts någon "lockdown" om man bara gått in för att begränsa smittan.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
3040 döda och du förstår inte?
Nej exakt.
Varför går det bra i södra Sverige men inte i Stockholm och Södermanland?
Samma strategi på alla ställen.
Citera
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja Norge har ju nästan inte ansträngt sig ens för att bromsa smittan. Eller hur var det nu? Justja, de mest extrema åtgärderna sedan andra världskriget. "Skitlätt" jo jag tackar.

Vill inte förminska deras kompetens på något sätt. De har anledning att vara stolta förstås, även om de fick hjälp av att viruset verkar rätt mesigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in