2020-05-07, 12:22
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej man måste använda påsen mer än 20 000 gånger. Handlar du en gång i veckan tar det 384 år. Folk köper och slänger saker fort, få tygpåsar kommer nog användas mer än ett par år. Folk byter ju telefon varje år.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/tygkassen-stor-miljobov-jamfort-med-plastpase/

Som sagt se mitt svar ovan. Du har kanske en poäng i ditt antagande, men om jag utgår från mig själv så har jag använt samma trötta tygkasse i 15 år nu. Men det är lättare att ändra på människans förutsättningar än människan själv.
Citera
2020-05-07, 12:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag har en påse i nylon som blir väldigt liten hopvikt med mig i väskan hela tiden. Jag planerar att ha med mig soppåsar att ta frukt och grönsaker i. Då kan jag använda dem som soppåsar senare.

Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Som sagt se mitt svar ovan. Du har kanske en poäng i ditt antagande, men om jag utgår från mig själv så har jag använt samma trötta tygkasse i 15 år nu. Men det är lättare att ändra på människans förutsättningar än människan själv.

Du är nog mycket ovanlig i dina vanor, men du använde ju tygpåse redan innan.
Citera
2020-05-07, 12:28
Medlem
orvar2014s avatar
Utmärkt ide att köpa några rullar soppåsar, kan ju ligga färdiga bilen. Att det var skatt på fruktpåsar hade jag inte insett innan det stod stora skyltar att påminna om vid självutcheckningen. Ska ta 3kg potatis i lösvikt i korgen nästa gång och hälla upp på bandet.. Får dom antingen slå in det i priset eller börja med andra lösningar.
Citera
2020-05-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ja, det är lite festligt att folk som är upprörda över plastpåseskatten organiserar sig och gör exakt det som är syftet med plastpåseskatten. Alla miljöfascister står bredvid och ser förundrat på.

Det finns för övrigt skittunna nätkassar som man kan ha i handskfacket och/eller knö ner flera stycken i fickan när man går in och handlar.

Men det är ju inte det som var meningen med skatten. De vill få det att se ut som det men i verkligheten är det ca 3 miljarder rätt in till staten som var meningen.

De säger att detta är för att minska nedskräpningen i naturen och haven - som om svenska ICA-kassar på något sätt hamnar i världshaven.

På ICA - 7 kr för en platspåse som funkar jättebra som avfallspåse (som går till förbränning) efter man har använt den - riktigt lågt CO2-avtryck också.

Nu blir det papperskassar istället för 3 kronor styck som samlas i stora högar och till slut hamnar i återvinningen. De belastar dessutom miljön mer då utsläppen är runt 50% högre jämfört med en plastpåse.
Citera
2020-05-07, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Det enda rätta är att beställa miljöovänliga påsar från utlandet (dock från Europa så Postnord blir snuvade på sin straffavgift). Här finns tex 2000 påsar från Polen för 1,18 kr styck med fri frakt

Det där är typ en fruktpåse. En bra kasse som tål att lasta full ska vara 0,035 mm.
Citera
2020-05-07, 13:21
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Denna tråd ska icke innehålla diskussion om skatten som sådan då en sådan tråd redan finns.
Denna tråd ska enbart behandla hur vi som är i majoritet ska se till att denna idiotiska skatt försvinner.
Alla miljöfascister som gör inlägg allmänt om skatten kommer rapporteras som OT.

Jag tänker mig en diskussion där vi tillsammans diskuterar vad vi kan göra åt detta. Om den stora massan reagerar kommer skatten att upphöra.
Glöm inte att konsumtionen av plastpåsar stått för 50% av matkedjornas vinster årligen.

Vad jag gjort hittills:

Systembolaget: köper jag enbart öl på flak så jag kan bära dem ut till bilen utan att betala deras hiskeliga summa på 6kr/st för de små skitpåsarna.
Vinflaskor bärs ut i de lådor som ofta står vid entrén.

Matvarubutiken:
Sopsäckar köps för ca 20kr/rullen. Har en i bilen och packar sedan ned allt i den, slänger hela åbäket över ryggen och går ut till bilen.
Att även småpåsarna på frukt och grönt kostar har jag löst genom att inte ta några. Dessa har jag löst i korgen och de rullar sedan runt överallt på rullbandet. En tyst protest när just mina varor är ett helvete att scanna. Efter betalning åker de ner i soppåsen.

Soppåsar hemma köpes på rulle i alla butiker. Ca 20kr för 20 st. Dessa används som soppåsar hemma.

Då ovan nämna saker blivit så åbäkigt har jag slutat med den där dagshandlingen efter jobbet också. Sparar mig många kronor i månaden som skulle gått till skatt och konsumtion.

Nu slutar vi helt tillsammans! Ingen onödig småhandling och 50% av handlarnas vinster upp i rök.
Kanske kan vi få några stora kedjor att få ekonomiska problem också?

Nu enar vi oss! Fram med idéer och diskussion! Vad gör ni själva tex?

Om tråd ligger fel slå för guds skull inte ihop den med den anda tråden. Detta är en helt annan diskussion. Osäker om jag placerat den rätt dock

Jag tar en köttback, en stor plastlåda som ställs i varuvagnen som man sedan kör ut till bilen där man bara lyfter in rubbet i bagaget.
Citera
2020-05-07, 13:30
Medlem
Ni som påstår att ni häller ut kilovis med potatis och frukt på rullbandet utan plastpåsar - tycker ni inte att det är äckligt när kassörskan dillar på varje enskild gröda med sina smutsiga kassörskhänder? Händer som är besudlade med pengasmuts, bakterier, virus och inte minst bisfenol från alla kvitton.

Gillar för övrigt engagemanget i tråden, brukar själv återanvända plastpåsarna flera gånger p.g.a. snålhet men nu kanske jag köper på sig sopsäckar istället.
Citera
2020-05-07, 13:33
Medlem
poolos avatar
Ingen som äger butik och är rebellisk? Skulle vara komisk om man bara bytte ut alla plastpåsar vid kassan och sålde avfallspåsar styckvis.
Citera
2020-05-07, 13:35
Medlem
Tropicalss avatar
Till er som föreslår att använda papperspåsar till att stoppa grönsaker i. Papper är tungt. Köper ni exempelvis paprika för 79 kronor kilot betalar ni just samma pris för pappret. Detta blir helt garanterat mer än den kronan affärerna tar för avsedda plastpåsar. Gällande de "vanliga" plastpåsarna i kassan så är ju detta helt värdelöst att köpa alldeles oavsett. Ta med er ryggsäck eller liknande så är problemet löst. Dessutom skönare att bära.
Citera
2020-05-07, 13:38
Medlem
Drozds avatar
Skatten är till för att folk inte ska köpa plastkassar, och TS vill demonstrera mot skatten genom att inte köpa plastkassar i kassan. Verkligen lyckad "protest"....
Citera
2020-05-07, 13:46
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Men det är ju inte det som var meningen med skatten. De vill få det att se ut som det men i verkligheten är det ca 3 miljarder rätt in till staten som var meningen.

Kan ju verka något kontraproduktivt att höja summan så att folk inte vill köpa, om man nu köper din teori. Vilket man inte gör.
Citera
2020-05-07, 13:46
Medlem
sasos avatar
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/stad-och-kladvard/stad-och-rengoring/sopsackar/sopsack-005111/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in