Citat:
Ursprungligen postat av
Orkanuz
Glöm inte att konsumtionen av plastpåsar stått för 50% av matkedjornas vinster årligen.
Vad jag gjort hittills:
Systembolaget: köper jag enbart öl på flak så jag kan bära dem ut till bilen utan att betala deras hiskeliga summa på 6kr/st för de små skitpåsarna.
Vinflaskor bärs ut i de lådor som ofta står vid entrén.
Matvarubutiken:
Sopsäckar köps för ca 20kr/rullen. Har en i bilen och packar sedan ned allt i den, slänger hela åbäket över ryggen och går ut till bilen.
Att även småpåsarna på frukt och grönt kostar har jag löst genom att inte ta några. Dessa har jag löst i korgen och de rullar sedan runt överallt på rullbandet. En tyst protest när just mina varor är ett helvete att scanna. Efter betalning åker de ner i soppåsen.
Soppåsar hemma köpes på rulle i alla butiker. Ca 20kr för 20 st. Dessa används som soppåsar hemma.
Hur dödar det skatten?
Det är win-win för de som skapat skatten. Mer skatt = win. Mindre påsköp som du förespråkar = win.
Den offentligt uttalade orsaken är att minska plastpåseanvändningen, inte att öka skatteinkomsten. Även om det säkert är till stor del bullshit, men inte helt.
Men för att köra på ditt sätt att "krossa skatten" så fortsätter jag som jag gjort de senaste åren: Handla med rygga om jag kommer hemifrån.
Fryspåseskatten däremot...ljuga i kassan och säga att man tagit med sig påsen man fyllt med potatis och tomater hemifrån?
Nej:
Helt sluta köpa närodlat och bara köpa förpacketerade frukt och grönsaker.