2020-05-07, 10:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ja, det är lite festligt att folk som är upprörda över plastpåseskatten organiserar sig och gör exakt det som är syftet med plastpåseskatten. Alla miljöfascister står bredvid och ser förundrat på.

Det finns för övrigt skittunna nätkassar som man kan ha i handskfacket och/eller knö ner flera stycken i fickan när man går in och handlar.

Nej syftet är att få in skattepengar. Pappers- och tygpåsar är sämre för klimat och miljö än de plastpåsar ,som dessutom består delvis av organiska material, som man ersätter. T.o.m. regimvänlig media har erkänt att så är fallet. Det är bara du som försöker upprätthålla regeringens lögn. Men men, sådana okritiska regimförsvarare finns ju t.o.m. i brutala diktaturer som Iran eller Nordkorea.
Citera
2020-05-07, 10:56
Medlem
HeltKlarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Glöm inte att konsumtionen av plastpåsar stått för 50% av matkedjornas vinster årligen.
Skulle gärna vilja veta var TS fått denna siffra ifrån?
Citera
2020-05-07, 11:14
Medlem
Vägrar att betala 6kr för en påse har som flera andra en rulle soppåsar i bilen
Citera
2020-05-07, 11:24
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Det enda rätta är att beställa miljöovänliga påsar från utlandet (dock från Europa så Postnord blir snuvade på sin straffavgift). Här finns tex 2000 påsar från Polen för 1,18 kr styck med fri frakt
Ja, det går att beställa från utlandet. Men kommer just dessa påsar att göra dig nöjd? Materialtjockleken är bara 0,015 millimeter. Och de är säkert tillverkade av HDPE, som är den prassligare och sprödare pås-plasten.
De flesta normala butikspåsar är tillverkade av LDPE, som är mjukare och segare. Och tjockleken är från 0,030 millimeter och uppåt, beroende på påsens storlek.
Citera
2020-05-07, 11:37
Medlem
Hackenbush55s avatar
En skatt som är genomförd går aldrig att ändra tillbaka, Staten räknar med i budgeten nu vad denna skatt kan de till statskassan. De är verkligen uppfinningsrika när det gäller att få in mer skatt.
Citera
2020-05-07, 11:38
Medlem
Jag har lösningen:

https://www.land.se/fixat/virkad-natkasse/
Citera
2020-05-07, 11:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Denna tråd ska icke innehålla diskussion om skatten som sådan då en sådan tråd redan finns.
Denna tråd ska enbart behandla hur vi som är i majoritet ska se till att denna idiotiska skatt försvinner.
Alla miljöfascister som gör inlägg allmänt om skatten kommer rapporteras som OT.

Jag tänker mig en diskussion där vi tillsammans diskuterar vad vi kan göra åt detta. Om den stora massan reagerar kommer skatten att upphöra.
Glöm inte att konsumtionen av plastpåsar stått för 50% av matkedjornas vinster årligen.

Vad jag gjort hittills:

Systembolaget: köper jag enbart öl på flak så jag kan bära dem ut till bilen utan att betala deras hiskeliga summa på 6kr/st för de små skitpåsarna.
Vinflaskor bärs ut i de lådor som ofta står vid entrén.

Matvarubutiken:
Sopsäckar köps för ca 20kr/rullen. Har en i bilen och packar sedan ned allt i den, slänger hela åbäket över ryggen och går ut till bilen.
Att även småpåsarna på frukt och grönt kostar har jag löst genom att inte ta några. Dessa har jag löst i korgen och de rullar sedan runt överallt på rullbandet. En tyst protest när just mina varor är ett helvete att scanna. Efter betalning åker de ner i soppåsen.

Soppåsar hemma köpes på rulle i alla butiker. Ca 20kr för 20 st. Dessa används som soppåsar hemma.

Då ovan nämna saker blivit så åbäkigt har jag slutat med den där dagshandlingen efter jobbet också. Sparar mig många kronor i månaden som skulle gått till skatt och konsumtion.

Nu slutar vi helt tillsammans! Ingen onödig småhandling och 50% av handlarnas vinster upp i rök.
Kanske kan vi få några stora kedjor att få ekonomiska problem också?

Nu enar vi oss! Fram med idéer och diskussion! Vad gör ni själva tex?

Om tråd ligger fel slå för guds skull inte ihop den med den anda tråden. Detta är en helt annan diskussion. Osäker om jag placerat den rätt dock

Om du är så jävla snål att du bryr dig om några spänn så rekommenderar jag att du köper två tygpåsar för någon tia styck. Jag har använt samma tygpåsar när jag handlat i tio år. Slår man ut deras livslängd på priset blir det bara något öre per gång.

Men pressa inte ner tex spetsiga kaviartuber för då kan de gå sönder och hela din vinstmarginal spricker!
Citera
2020-05-07, 12:02
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Enklast är väl att använda pappersvarianten, om ingen använder plastpåsarna så blir det ingen skatt.
De slänger man sedan direkt då de inte fungerar till mycket annat.

Tyvärr kommer man ändå inte undan skatt. Det är otroliga 25%(!!) skatt på papperskassar.
Citera
2020-05-07, 12:06
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Det enda rätta är att beställa miljöovänliga påsar från utlandet (dock från Europa så Postnord blir snuvade på sin straffavgift). Här finns tex 2000 påsar från Polen för 1,18 kr styck med fri frakt

Ah men va bra, köp en sån, gå sedan till närmsta romska tiggarläger, så säljer du påsarna till dom för 2kr styck.

Sedan kan zigenaren sitta å sälja plastpåsar för tre kronor styck i entren till affären.

Alla tjänar på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Använder du tygpåsen 1000 ggr är den miljövänligare än en plastpåse. Råkar nån använda plastpåsen 2 ggr (inte ovanligt) så måste du använda din tygpåse 2000 ggr istället. En gång i veckan i 40 år.

Undrar hur den miljöbilden påverkas om man tvättar tygpåsen i tvättmaskinen några gånger.
Citera
2020-05-07, 12:10
Medlem
Citat:

Vad jag gjort hittills:

Systembolaget: köper jag enbart öl på flak så jag kan bära dem ut till bilen utan att betala deras hiskeliga summa på 6kr/st för de små skitpåsarna.
Vinflaskor bärs ut i de lådor som ofta står vid entrén.

Matvarubutiken:
Sopsäckar köps för ca 20kr/rullen. Har en i bilen och packar sedan ned allt i den, slänger hela åbäket över ryggen och går ut till bilen.
Att även småpåsarna på frukt och grönt kostar har jag löst genom att inte ta några. Dessa har jag löst i korgen och de rullar sedan runt överallt på rullbandet. En tyst protest när just mina varor är ett helvete att scanna. Efter betalning åker de ner i soppåsen.

Soppåsar hemma köpes på rulle i alla butiker. Ca 20kr för 20 st. Dessa används som soppåsar hemma.
Hur dödar det skatten?
Det är win-win för de som skapat skatten. Mer skatt = win. Mindre påsköp som du förespråkar = win.

Den offentligt uttalade orsaken är att minska plastpåseanvändningen, inte att öka skatteinkomsten. Även om det säkert är till stor del bullshit, men inte helt.

Men för att köra på ditt sätt att "krossa skatten" så fortsätter jag som jag gjort de senaste åren: Handla med rygga om jag kommer hemifrån.

Fryspåseskatten däremot...ljuga i kassan och säga att man tagit med sig påsen man fyllt med potatis och tomater hemifrån?
Nej: Helt sluta köpa närodlat och bara köpa förpacketerade frukt och grönsaker.
Senast redigerad av workinman 2020-05-07 kl. 12:14.
Citera
2020-05-07, 12:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Vid tillverkning måhända, men tygpåsar håller längre och är således mer miljövänliga i det långa loppet. Tygpåsar som håller i tio år behöver produceras mer sällan än plastpåsar som håller max en månad.

Nej man måste använda påsen mer än 20 000 gånger. Handlar du en gång i veckan tar det 384 år. Folk köper och slänger saker fort, få tygpåsar kommer nog användas mer än ett par år. Folk byter ju telefon varje år.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/tygkassen-stor-miljobov-jamfort-med-plastpase/
Citera
2020-05-07, 12:21
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Idioten kan väl för helvete inte ta 18 påsar och sedan vägra att betala? Hade jag suttit i kassan hade undermänniskan tvingats betala.

Vägra och vägra, hon tyckte väl att 9 kronor var för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in