2020-05-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Jag förstår inte varför så många skriver om att hon tog ett bad. Badrum med badkar finns på husets övervåning, efter vad jag förstår. Hennes kläder låg på en stol innanför ytterdörren, har det sagts. Vilken vettig person klär av sig och lämnar kläderna där, för att så gå naken upp och fylla badkaret? Jag tror att orsaken till att kläderna låg där dom låg är en helt annan och grubblar på varför hon skulle kläs av. Respektlöst och ovärdigt.

Det er ikke noen som tror hun har kledd av seg dere for så å gå til badet. Det er en del av stagingen. GM har brettet klærne pent, og lagt dem på en stol rett ed inngangen, sammen med andre personlige eiendeler.
Citera
2020-05-07, 10:17
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Anken er til behandling hos Hamar Lagmannsrett.

Personlig tror jeg ikke det finnes en sjanse i havet for at Tom Hagen vil bli løslatt fra varetekt.
Jeg utelukker på ingen måte at ankedomstolen - Eidsivating lagmannsrett - kan komme til å løslate Tom Hagen.

Men jeg kan ta feil.
Citera
2020-05-07, 10:21
Medlem
Citat:
Det er mer sannsynlig enn usannsynlig, synes jeg.

At Tom Hagen må ha begått alvorlig voldskriminalitet tidligere. Tror ikke en førstegangsforbryter ville greie å opptre så kynisk og iskaldt.

Så det er et åpent spørsmål, hva har han gjort tidligere.

Edit

Politiet har hentet eksperthjelp fra utlandet, rundt krypto-opplegget men kanskje også rundt slike vurderinger, om det kan være en førstegangsforbryter som har gjennomført dette.

Jag tror inte Tom Hagen har begått någon allvarlig våldskriminalitet utanför hemmet. I hemmet har han länge kommit undan med hustrumisshandel.

Jag har intrycket av att han uppfattas som bestämd och en person som vet vad han gör. Hänsynslös i affärer men inte kriminell.

Jag tror omgivningen har vetat att EH haft ett svårt liv med Tom Hagen, men de har inte brytt sig. De tänker som folk flest att lite misshandel dör ingen av!

Familjen och omgivningen i övrigt har relativiserat lidandet på jorden och tyckt att hon har det bra i villan med en man som är miljardär. Hon fick ju till och med ha en hundvalp, trots att Tom Hagen inte verkar tycka om hundar.

Jag tror att EH triggade Tom Hagen, mellan varven. Pratade om skilsmässa utan att göra slag i saken. Hotelser, försoning, löften, semestrar, hundvalp, lite extra pengar tills något hände där det blev allvar och EH till slut skulle lämna honom. Detta är en sak som eskalerat, där Tom Hagen sett EHs död som en rationell lösning på ett problem, där fantasier om det perfekta mordet blivit verklighet. Planeringen med Monero och kidnappning har element av en fantasi likt en deckare, där det är en överarbetad story.

I verkligheten vill kidnappare ha pengar utan krångel. Valutor som faller i pris när man gör transaktioner är en skrivbordsfantasi. Det är för dumt för att vara sant.

Jag tror framgången affärslivet, har stor betydelse för att Tom Hagen underskattade polisen, och omgivningens reaktion när EH plötsligt är borta.
Citera
2020-05-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Jeg utelukker på ingen måte at ankedomstolen - Eidsivating lagmannsrett - kan komme til å løslate Tom Hagen.

Men jeg kan ta feil.

OK. Jeg ser at det er Eidsivating Lagmannsrett - med hovedsete i Hamar - som skal behandle anken.

Beklager feil navn på domstolen.

Vi får vente på avgjørelsen. Det tar tid for dommerne å gå igjennom saken. Vi får tro de gjør en god og rettferdig vurdering av bevisene.
Citera
2020-05-07, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Samme her, men synes det er rart de ikke rakk fristen, og heller ikke utsettelsen. Nå er de atter et døgn på overtid. Den var visst omfattende. Føyer seg kanskje inn i rekken med villedende svada som må gåes igjennom.

Jeg tror ikke det er noen tidsfrist for behandling av anken over varetektsfengslingen. Det må ta den tiden det tar for dommerne å gjøre sine vurderinger.

Ser at jeg har brukt feil navn på domstolen, det heter Eidsivating Lagmannrett, med hovedsete på Hamar.
Citera
2020-05-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ja. Det er umulig å vite hvorfor Verisure-selgeren plutselig ikke ble nevnt mer.

Verisure har kontorlokaler på Futurum-senteret.

Men hver gang det er skifte mellom sommertid og normaltid, er det alltid noen som stiller armbåndsurene sine feil vei. De aller fleste har mobiltelefon som viser korrekt normaltid, men den eldre generasjon bruker ofte armbåndsur for å sjekke tiden, og ikke mobilen, slik de aller fleste unge gjør.

Dette er jo veldig søkt men, om Verisure-selgeren stilte klokken feil vei, ville han ha vært i Sloraveien ca 18:00 i stedet for ca 20:00, som det var oppgitt i VG-reportasjen.

Om vi tenker oss at den som hadde ansvar for overvåkningskameraene ved Futurum-senteret også stilte klokken feil vei, ville opptakene av Futurum-mennene ha skjedd 08:34 og 09:00. Det ville passe mye bedre med når Tom Hagen pleide å komme på jobb.

Dette er elleville spekulasjoner, og trenger ikke å ha noe med virkeligheten å gjøre da.

Edit:

Jeg glemte å nevne at politiet har hatt et medieopplegg i denne saken. Pga sakens spesielle karakter og at politiet ikke kunne utelukke at AEH var i live.

At politiet har hatt en kontroll og styring med hvordan saken ble fremstilt i mediene. Det er gjerne politiet som ønsket at historien om Verisure-selgeren ble fremstilt slik den ble. Og politiet har bestemt at det senere har vært helt taust om akkurat denne detaljen av saken.

Jeg kontaktet VG angående dette med alarmselgeren. De skrev jo først at forestillingen de var på kvelden før startet kl. 20, og det var også tidspunktet de skrev at selgeren var der. De svarte at det er mulig at det var en feil. Enten at han aldri var der eller at det var en annen dato. Det var udiskutabelt at de var på musikal, og de jobbet med å oppklare saken. Fikk det svaret på høsten i fjor.
Citera
2020-05-07, 10:37
Medlem
"Barmhärtighetsmord"?
Citera
2020-05-07, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen

Men jeg kan ta feil.

Det är åklagaren som har bevisbördan. Men i detta fall tycker jag att Tom Hagen måste visa att detta var en riktig kidnappning där han styrker detta genom att presentera allt material om Monerokontot han upprättade, och den senare kommunikationen med kidnapparna som också råkade ha ett Monerokonto.

Ett sammanträffande som är för bra för att vara sant. Ingen av oss vanligt folk har haft kunskap eller beröring med Monero. Nu har Tom Hagen samma sorts konton som kidnapparna.

Nu vet alla att Tom Hagen har ett Monerpkonto och alla utgår ifrån att EH är död efter att inga livstecken har skett. Därför finns det ingen anledning för Tom Hagen att inte lämna ut all information för att få fast kidnapparna, i det fall de existerat. Det handlar om prioritering där sekretess för Tom Hagens Monero konto inte väger lika tungt som att få fast mördare. Det är i hans intresse om han är oskyldig.

Tom Hagen kan, om han är oskyldig, senare när han blir fri, öppna ett nytt konto i Monero eller annan valuta om han har behov av det.
Senast redigerad av Vresrosen 2020-05-07 kl. 10:39.
Citera
2020-05-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anryette
Jeg kontaktet VG angående dette med alarmselgeren. De skrev jo først at forestillingen de var på kvelden før startet kl. 20, og det var også tidspunktet de skrev at selgeren var der. De svarte at det er mulig at det var en feil. Enten at han aldri var der eller at det var en annen dato. Det var udiskutabelt at de var på musikal, og de jobbet med å oppklare saken. Fikk det svaret på høsten i fjor.

Ok. Politiet har hatt en mediestrategi fra dag én i denne saken.

Først fullstendig taushet i 10 uker, og så et nært samarbeid med pressen om hvilke detaljer som skulle offentliggjøres etter 9. januar 2019.

En mulig forklaring er at politiet, av ukjente grunner, ikke ønsket noe medieomtale av teaterbesøket da forsvinningen ble kjent, og at Verisure-selgeren inngår i en slags dekkhistorie fra politiets side, som skulle konsentrere publikums oppmerksomhet rundt åstedet i Sloraveien 4.

Politiet ønsket primært tips fra områder nært hjemmet, de hadde allerede samlet all informasjon de hadde behov for om teaterbesøket.

Noe lignende dette er forklaringen, tror jeg.
Citera
2020-05-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serpient1
...

....

TH er en smart mann vi alle må huske på det... Igjen alle kan handle grovt under følelser. Så vanskelig og konkret si hva fasiten er..

Du är inte först med att kalla TH "smart" , men så här långt talar väl inget särskilt för det? Han är i grunden elektriker och sen har han lärt sig göra affärer. Han har haft hjälp av sin fru AEFH, men kanske kunde klarat sig bättre ensam. Det där med "smart" beror väl på vad som mäts och Einstein verkar TH inte brås på.

Vi brukar numera inte bara tala om IQ, som mest och oftast mäter matematiska och tekniska förmågor, utan vi talar också om EQ, som mäter empatiska begåvningen och sociala talanger. Det där äktenskapsförordet TH tvingat igenom med sin fru och sina barns mor talar för att han är väldigt osmart med ett grymt lågt EQ. När det gäller IQ så gissar jag att han är som vilken elektriker som helst med egen firma och fru och barn.
Citera
2020-05-07, 10:43
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är åklagaren som har bevisbördan. Men i detta fall tycker jag att Tom Hagen måste visa att detta var en riktig kidnappning där han styrker detta genom att presentera allt material om Monerokontot han upprättade, och den senare kommunikationen med kidnapparna som också råkade ha ett Monerokonto.

Ett sammanträffande som är för bra för att vara sant. Ingen av oss vanligt folk har haft kunskap eller beröring med Monero. Nu har Tom Hagen samma sorts konton som kidnapparna.

Nu vet alla att Tom Hagen har ett Monerpkonto och alla utgår ifrån att EH är död efter att inga livstecken har skett. Därför finns det ingen anledning för Tom Hagen att inte lämna ut all information för att få fast kidnapparna, i det fall de existerat. Det handlar om prioritering där sekretess för Tom Hagens Monero konto inte väger lika tungt som att få fast mördare. Det är i hans intresse om han är oskyldig.

Tom Hagen kan, om han är oskyldig, senare när han blir fri, öppna ett nytt konto i Monero eller annan valuta om han har behov av det.
Enig i at det er påtalemyndigheten som har bevisbyrden.

Ikke enig at Tom Hagen i forbindelse med varetektfengslingen bør/må bevise at kidnappingen er/var ekte.
Citera
2020-05-07, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Helt vansinnigt. Handla en miljon om dagen i nio veckor. Det är en ruskigt svag idé. Ingen kidnappare vill ju heller sitta och vänta på pengar. Marknaden kommer reagera på handeln och polisen uppmärksamma saken den vägen.

Svagt. Ruttet.

Det er jo gal manns verk dette her.

Jeg tror altså at denne betalingsplanen med max 1 mill Euro per uke, er ment å forestille at kidnapperne har gjort det slik for å unngå at Monero-betalingene skulle påvirke kursen mer enn nødvendig.

I teorien kan det være noe i det. Men hvordan dette ville ha utartet om betalingene ble forsøkt gjennomført etter planen, det vet jeg ikke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in