Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Det er mer sannsynlig enn usannsynlig, synes jeg.
At Tom Hagen må ha begått alvorlig voldskriminalitet tidligere. Tror ikke en førstegangsforbryter ville greie å opptre så kynisk og iskaldt.
Så det er et åpent spørsmål, hva har han gjort tidligere.
Edit
Politiet har hentet eksperthjelp fra utlandet, rundt krypto-opplegget men kanskje også rundt slike vurderinger, om det kan være en førstegangsforbryter som har gjennomført dette.
Jag tror inte Tom Hagen har begått någon allvarlig våldskriminalitet utanför hemmet. I hemmet har han länge kommit undan med hustrumisshandel.
Jag har intrycket av att han uppfattas som bestämd och en person som vet vad han gör. Hänsynslös i affärer men inte kriminell.
Jag tror omgivningen har vetat att EH haft ett svårt liv med Tom Hagen, men de har inte brytt sig. De tänker som folk flest att lite misshandel dör ingen av!
Familjen och omgivningen i övrigt har relativiserat lidandet på jorden och tyckt att hon har det bra i villan med en man som är miljardär. Hon fick ju till och med ha en hundvalp, trots att Tom Hagen inte verkar tycka om hundar.
Jag tror att EH triggade Tom Hagen, mellan varven. Pratade om skilsmässa utan att göra slag i saken. Hotelser, försoning, löften, semestrar, hundvalp, lite extra pengar tills något hände där det blev allvar och EH till slut skulle lämna honom. Detta är en sak som eskalerat, där Tom Hagen sett EHs död som en rationell lösning på ett problem, där fantasier om det perfekta mordet blivit verklighet. Planeringen med Monero och kidnappning har element av en fantasi likt en deckare, där det är en överarbetad story.
I verkligheten vill kidnappare ha pengar utan krångel. Valutor som faller i pris när man gör transaktioner är en skrivbordsfantasi. Det är för dumt för att vara sant.
Jag tror framgången affärslivet, har stor betydelse för att Tom Hagen underskattade polisen, och omgivningens reaktion när EH plötsligt är borta.