2020-05-07, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlock.Undt.Holm
Litt om triangulering og GSM

https://www.nettavisen.no/nyheter/slik-overvakes-du--hele-tiden/2669334.html
Vad är det som säger att han hade telefonen med sig? Så dum kan han väl inte ha varit. Om han hade lämnat arbetsplatsen för att åka hem ett tag så lämnade han väl telefonen kvar där för att ha alibi att han var på arbetsplatsen hela tiden. Dum var väl inte TH.
Citera
2020-05-07, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Etter jeg hørte intervjuet av TH`s eks svoger i dag så fikk jeg inntrykk av at TH kan være en farlig mann, mon tro om han har drept noen tidligere ?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mMB6x/jeg-maatte-gaa-til-politiet-hoer-andre-episode-i-krimpodden-om-loerenskog-saken-naa?utm_source=vgfro nt&utm_content=row-r4

Det er mer sannsynlig enn usannsynlig, synes jeg.

At Tom Hagen må ha begått alvorlig voldskriminalitet tidligere. Tror ikke en førstegangsforbryter ville greie å opptre så kynisk og iskaldt.

Så det er et åpent spørsmål, hva har han gjort tidligere.

Edit

Politiet har hentet eksperthjelp fra utlandet, rundt krypto-opplegget men kanskje også rundt slike vurderinger, om det kan være en førstegangsforbryter som har gjennomført dette.
Senast redigerad av kornblomst 2020-05-07 kl. 08:19. Anledning: Edit
Citera
2020-05-07, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hög tid att TH börjar trappa ner lite och överlåta rörelsen på nästa generation..? Sonen verkar dock inte redo. Inget chefsämne inom företaget? Sälja? Till högstbjudande?

Bra att ha en slant över på ålderns höst.

Det har vært skrevet tidligere i tråden at det er eldste datter, hun som er utdannet prest, som er utpekt til å overta forretningene.

Om det er riktig, vet jeg ikke.
Citera
2020-05-07, 08:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Betaling av løsepengekravet i Monero skulle foregå som skissert. Kidnappingen måtte vare i minst 9 uker, ifølge betingelser for betaling. (Mulig forklaring på at politiet offentliggjorde forsvinningen først etter 10 uker?)

Mens kommunikasjon mellom kidnappere og Tom Hagen skulle foregå mellom to bitcoin-kontoer og etter en kodeliste på papir som fulgte trusselbrevet. Spesifikke bitcoin-beløp tilsvarte et spesifikt budskap eller en beskjed.

Kodelisten gir inntrykk av å være et slurvete hastverksarbeid, mens planen for overføring av Monero virker mye mer gjennomtenkt, og muligens "profesjonell", et uttrykk som har vært brukt om krypto-opplegget.

VG 07. feb 2020, med korrigering av 03. mai 2020, om kodene og krypto-opplegget.
Lørenskog-forsvinningen: Dette er de hemmelige brevkodene

Helt vansinnigt. Handla en miljon om dagen i nio veckor. Det är en ruskigt svag idé. Ingen kidnappare vill ju heller sitta och vänta på pengar. Marknaden kommer reagera på handeln och polisen uppmärksamma saken den vägen.

Svagt. Ruttet.
Citera
2020-05-07, 08:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det har vært skrevet tidligere i tråden at det er eldste datter, hun som er utdannet prest, som er utpekt til å overta forretningene.

Om det er riktig, vet jeg ikke.

Ja, förlåt, det har ju varit döttrar involverade i styrelsen. Desto märkligare att TH fördärvar allt.

Vad är saken? Hade AE bättre tumme med den dottern? Skulle dottern ha gått i nån annans ledband än hans egna?
Citera
2020-05-07, 08:45
Medlem
Vet noen om det er noe i ryktene om at det har vært kontakt med politiet flere ganger tidligere grunnet basketak i hjemmet der? Eller at TH skal ha hatt en relasjon med K Kirkemo (Ordeudsaken)?
Trolling eller rykter med substans?
Citera
2020-05-07, 09:03
Medlem
Hva skjer med anken?
Citera
2020-05-07, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExcuseMe
Bra tankerekke forsåvidt, bare en ting som skurrer. Når du har hund, da spesielt valp, da tar du ikke et bad før du tar hunden ut, spesielt ikke en valp. De kan ikke vente med å gå ut på morgenen. Snakker av erfaring, der man knapt hinner eget toa besøk innen hunden må ut... Så frågen er om noen så AE eller TH lufte hunden på morgenen...

Tack för respons. Det är tidslinjen jag har varit upptagen av länge. Förra året gjorde jag en paus i tråden och kom tillbaka och frågade flera gånger om tidslinjen; och fick noll respons!

Tom Hagen har bostad och kontor på bekvämt avstånd, där det mest naturliga är att gå till fots om han inte har behov av bilen under dagen. Att undra vad frun gör under dagen, och gå hem mitt på dagen för att kontrollera något om sin friska och sedan länge myndiga fru är absurt. Särskilt när frun är pensionär. Hon sköter hemmet, ska ut och handla och vara ute med sin valp. Dagen efter de varit ute är det helt normalt att EH tar det lugnt, med ett bad, innan dagen börjar.

Jag har koncentrerat mina tankar om hunden som var inlåst. Det betyder att det är en gärningsman som inte vill ha en valp lös i huset. Det handlar om att vara aktsam om ekonomiska värden, begränsa skador på egendom, som ingen främling hade reflekterat över. En kidnappare hade struntat i att ta upp tid med att lämna en brottsplats utan skadegörelse. En Vippetvalp är fredlig och snäll och gör ingen människa rädd.

Om valpen inte varit rastad direkt när EH vaknat, kan det betyda att mordet skedde vid en annan tid.

Fördelen med at bo på landet och ha egen tomt, är att man bara öppnar ytterdörren och själv står vid ytterdörren lätt klädd medan hundarna gör ifrån sig. De lär sig det primära att göra från sig ute, och att gå ut på "tur" är en helt annan sak. Senare på dagen när jag kommit igång blir det riktig rastning med promenad och ibland så är vi ute hela dagen. Hundar, till och med valpar gör inte ifrån sig där de sover eller i soffan när de vilar. Det är när en valp reser sig som man snabbt tar ut den, och då händer det ute när man sätter ner dem. Efter ett tag blir de rumsrena om man passar på att aldrig låta dem gå runt i huset innan de tagits ut och gjort ifrån sig ute.

När det är mörkt släpper jag ut hundarna för sista gången innan jag går och lägger mig, och de kissar snabbt och sen vill de in igen.
Citera
2020-05-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Hva skjer med anken?

Anken er til behandling hos Hamar Lagmannsrett.

Personlig tror jeg ikke det finnes en sjanse i havet for at Tom Hagen vil bli løslatt fra varetekt.
Citera
2020-05-07, 09:54
Medlem
Citat:
Anken er til behandling hos Hamar Lagmannsrett.

Personlig tror jeg ikke det finnes en sjanse i havet for at Tom Hagen vil bli løslatt fra varetekt.

Samme her, men synes det er rart de ikke rakk fristen, og heller ikke utsettelsen. Nå er de atter et døgn på overtid. Den var visst omfattende. Føyer seg kanskje inn i rekken med villedende svada som må gåes igjennom.
Citera
2020-05-07, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Samme her, men synes det er rart de ikke rakk fristen, og heller ikke utsettelsen. Nå er de atter et døgn på overtid. Den var visst omfattende. Føyer seg kanskje inn i rekken med villedende svada som må gåes igjennom.

Tja - de kunne vel strengt tatt avvist anken for så deretter svare Holden på støtteskrivet?
Citera
2020-05-07, 10:03
Medlem
Jag förstår inte varför så många skriver om att hon tog ett bad. Badrum med badkar finns på husets övervåning, efter vad jag förstår. Hennes kläder låg på en stol innanför ytterdörren, har det sagts. Vilken vettig person klär av sig och lämnar kläderna där, för att så gå naken upp och fylla badkaret? Jag tror att orsaken till att kläderna låg där dom låg är en helt annan och grubblar på varför hon skulle kläs av. Respektlöst och ovärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in