2020-05-07, 07:54
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Den värsta recessionen i Europa någonsin. Äh, det kan väl inte kosta några människoliv...?

https://www.nytimes.com/2020/05/06/business/coronavirus-europe-reopening-recession.html?action=click&module=Spotlight&pgtyp e=Homepage

Och Sveriges ekonomi är också åt skogen trots få åtgärder. Folk ändrar sitt beteende när något av detta slag sker. Med eller utan åtgärder eftersom det är en global värld där vi är beroende av varandra. Om du ska hitta en syndabock i detta kan du vända ansiktet mot Kina och börja där. Hade alla länder i ett mycket tidigt skede vidtagit åtgärder så hade det kunnat bromsa smittan vilket hade gjort att vi alla hade vunnit tid- och tid är både liv och ekonomi.
Citera
2020-05-07, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lägg därtill att Ferguson motiverade sitt agerande med att han trodde han redan haft covid-19 och därmed blivit immun. Privat så förlitade han sig alltså på den svenska modellen istället för sin egen rolett"vetenskap".

Observera att detta är samma Ferguson som låg bakom den fabulösa rapport ifrån Imperial college som fick politiker i hela världen att bli offer för flockmentalitet, inte flockimmunitet.

Och inte nog med det att han trodde sig själva vara immun: han sket fullständigt i om älskarinnans man och barn var immuna eller ej. Mannen har ju senare visat symptom av Corona..

Om man lyssnade på alarmister dvs honom själv då skulle man ju kunna stämma honom för mordförsök!

Som kuriosa måste jag säga att ifall frun smittade sin man med Corona efter ett besök hos denna galning då måste den äkta mannen vara extrem förlåtande om han fortsätter äktenskapet med sin fru.

Fyi fan vilket svek.

I Amerika skulle det inte vara något snack om vem som skulle få vårdnaden över barnen med tanke på att där fick mannen vårdnaden bara därför att frun JOBBADE med Corona-patienter..
Citera
2020-05-07, 07:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lägg därtill att Ferguson motiverade sitt agerande med att han trodde han redan haft covid-19 och därmed blivit immun. Privat så förlitade han sig alltså på den svenska modellen istället för sin egen rolett"vetenskap".

Observera att detta är samma Ferguson som låg bakom den fabulösa rapport ifrån Imperial college som fick politiker i hela världen att bli offer för flockmentalitet, inte flockimmunitet.

Det där med flockmentalitet är intressant. För cirka 1 månad sedan var det massor som höll sina barn hemma från skolan. Cirka 25-50% har jag hört rapporter om. Nu verkar så gott som alla vara tillbaks. Detta trots att spridningen i antalet fall aldrig varit större och förväntas öka till mitten av juni. Logik? Tycker mig även märkt att det är mer folk på barer och uteställen. Fullt på uteserveringar. En del tycks tro att det är över.
Citera
2020-05-07, 07:58
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Låt Ola vara Ola. Hen går nu emot all forskning i sin iver att hylla sin hjälte Tegnell som hen blint tror på.

Och kallar alla som går emot för Rysstroll. Det är hens MO i andra trådar.

Ola är i allra högsta grad vetenskaplig och refererar ofta till olika forskningsrapporter.
Du vet de där rapporterna som du i din bias undviker till varje pris, tex de om munskydds begränsade förmåga att skydda mot covid och flockimmunitetens förtjänster.

De som du brukar kalla för regimtrogna när de presenterar rapporterna.
Citera
2020-05-07, 07:58
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-per-vardades-i-respirator-berattar-om-tuffa-vagen-tillbaka/

Flera patienter som varit nedsövda har berättat om obehagliga upplevelser och mardrömslika känslor. Det gällde också för Per Lundström.

– När jag vaknade upp hade jag, liksom många andra, obehagliga minnen. De här obehagliga drömmarna sorteras inte bort som mardrömmar man har på natten, utan minnena finns kvar och känns väldigt verkliga.

De här obehagliga mardrömmarna som stannar i minnet - är det någon som vet om det händer respiratorpatienter oavsett anledning till respiratorn, eller om det är något som händer endast coronapatienter i respirator? Om det är det senare, så är det här viruset verkligen läskigt!
Citera
2020-05-07, 08:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag läste att det är cirka 3000 som dött i Sverige av coronan.

Cirka 1 av 3333 personer i genomsnitt.

Oddsen ser ganska bra ut när 3332 personer överlever av 3333 stycken.

Problemet är att de 3333 personerna aldrig varit smittade utan kanske 100-120 stycken. Då ser inte oddsen fullt lika bra ut. Speciellt inte om det är fullt inom vården....
Citera
2020-05-07, 08:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Få?
Vi snarar hundratusentals människor som måste finnas ute i samhället oavsett lockdown eller inte.
Med nedstängning hade vi aldrig haft en lika omfattande smittspridning, vilket är poängen
Citera
2020-05-07, 08:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ola är i allra högsta grad vetenskaplig och refererar ofta till olika forskningsrapporter.
Du vet de där rapporterna som du i din bias undviker till varje pris, tex de om munskydds begränsade förmåga att skydda mot covid och flockimmunitetens förtjänster.

De som du brukar kalla för regimtrogna när de presenterar rapporterna.
Jag har inga åsikter kring munskydd. Du måste missta mig för någon annan. Ola refererar inget alls utan slänger ut sig uttalande utan grund som när hen tar till sin egen hemmasnickrade matematiska modell för att räkna ut smittspridningen.

Jag har länkat till den senaste studien från John Hopkins som anses vara central i kunskapsinsamlandet kring COVID19.

Jag kan om du vill länka till fler.
Citera
2020-05-07, 08:02
Medlem
USA, UK and China are kicking off in the wake of the pandemic.

https://www.businessinsider.com/coronavirus-china-accuses-uk-of-cold-war-mentality-towards-beijing-2020-5?r=US&IR=T
Citera
2020-05-07, 08:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Giesecke skriver i Lancet om "Sveriges strategi",

Löven mailar WHOs ordförande om "Sveriges strategi",

och Tegnell blir intervjuad i internationella medier om "Sveriges strategi".

I övriga Norden har totalt under 1.000 personer avlidit i Covid-19,

källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/ (2020-05-06)
Denmark 503, Norway 215, Finland 246, Iceland 10, Totalt 974

i Sverige har snart 3 gånger så många (2.854) avlidit i Covid-19,

ca 500 personer avlider i veckan i Sverige, källa c19.se 29/4-5/5 antal 497

lika många svenskar som förolyckades med Estonia.

Jämförelse med våra grannländer ger att i Sverige har hittills avlidit

6 ggr så många som i Danmark
6 ggr så många som i Finland
7 ggr så många som i Norge

3 ggr så många som i Tyskland
15 ggr så många som i Polen

7 ggr så många som i Estland
16 ggr så många som i Litauen
31 ggr så många som i Lettland

avrundat med hänsyn taget till befolkningsmängd.
https://www.worldometers.info/coronavirus/ (2020-05-06)

Alla dessa länder har regeringar, folkhälsomyndigheter, strategier

yngre och äldre befolkning och samma smittsamma virus att hantera.

Sjukhus- och äldrevårdspersonal sliter dag och natt

med bristfällig utrustning för att rädda människoliv,

ändå sjunker ett Estonia i veckan i Sverige.

Resultaten talar för sig själva,

vid jämförelse framgår hur framgångsrik "Sveriges strategi" är.
… [ Visa mindre ]

Nejdå. Jag utelämnar inte alls. Det är rimligt att jämföra med grannländerna.

Sedan när har Sverige börjat jämföras med länder i t ex i södra Europa, Afrika eller Asien?

En jämförelse ska ha en relevans, tycker du inte det?

Det framgår tydligt att Sverige har högst dödlighet i Covid-19 jämfört med sina grannländer.

EDIT: Dagens presskonferens 6/5
2.941 Folkhälsomyndigheten
1.877 covid-19 dödsfall 28/4 från Socialstyrelsen

4.818 avlidna covid-19 totalt

Vi är uppe i 5.000 nu ca,

det är 10 st Estonia

Det är högst relevant att jämföra med dessa. Men du bör även inkludera övriga liknande länder som England, Frankrike och Belgien. Även vissa stater i USA skulle vara jämförbara eftersom de har samma nivå på sjukvård som oss.

Man kan notera att trotts en liknande nivå på nedlåsning så varierar resultatet väldigt mycket. Östeuropa ligger ett par veckor efter Sverige. Så vi får se hur det går.
Citera
2020-05-07, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-per-vardades-i-respirator-berattar-om-tuffa-vagen-tillbaka/

Flera patienter som varit nedsövda har berättat om obehagliga upplevelser och mardrömslika känslor. Det gällde också för Per Lundström.

– När jag vaknade upp hade jag, liksom många andra, obehagliga minnen. De här obehagliga drömmarna sorteras inte bort som mardrömmar man har på natten, utan minnena finns kvar och känns väldigt verkliga.

De här obehagliga mardrömmarna som stannar i minnet - är det någon som vet om det händer respiratorpatienter oavsett anledning till respiratorn, eller om det är något som händer endast coronapatienter i respirator? Om det är det senare, så är det här viruset verkligen läskigt!

Det händer alla. Det var en läkare som pratade om det på tv innan allt drog igång. Däremot hjälper det nog inte att Corona kräver 2-3 veckors behandling mot brukligt 3-5 dagar.
Citera
2020-05-07, 08:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Ja, det är det nog. Jag hade väldigt skumma minnen efter att ha legat en vecka nedsövd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in