2020-05-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Nej du blir inte hatad, vissa i tråden ägnar sig åt sådant ohyfs men dem kan du ignorera.
Motiv finns och räcker så det blir över:
SD Ville inte återigen bli påkommen med otrohet
SD Hatade L*ena pga deras dysfunktionella relation
SD Föraktade L*ena (kallade henne Kinesluder)
SD Ville inte att L*ena skulle ha någon annan man osv osv
Det finns så många motiv så hälften skulle räcka

Tack för svar.

Dessa är alltså de teorier som diskuteras, men så länge en gärningsman inte erkänner så får man väl aldrig veta.

Nu slapp jag i alla fall traggla igenom närmare 9000 sidor.(!)
Jag tackar allra ödmjukast.
Citera
2020-05-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Tack. Jag gör en rättelse dock, det var inte för att förebygga eventuell invändning från försvaret utan inför eventuell omgång i hovrätten.

Ur Aktbilaga 223 som är Överklagan om beslut om jäv.

Åklagaren menar att det är av vikt att beslutet får överklagas särskilt och att prövning sker innan huvudförhandling påbörjas. Om detta inte tillåts och hovrätten senare gör en alnnan bedömning av frågan så måste hela huvudförhandlingen som är planerad till 20 dagar tas om, vilket skulle innebära betydande olägenheter för alla parter.
Ok, hovrätten kan också riva upp domen från tingsrätten och tvinga den att ta om målet där.
Citera
2020-05-06, 18:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R26
Jag tror inte du förstod vad hen skrev. Åklagaren förekom försvaret med jävfrågan så att försvarssidan inte kunde göra det senare så allt skulle tas om pga det. Förstår du nu?

Men försvaret kunde göra jävsinvändning samma tid som åklagaren gjorde. De har också koll på att BL har beslutat om tvångsåtgärder under utredningen. SD och Backman har järnkoll på vilka domare som tog alla beslut också.

Ja, iaf det var ingenting positivt för åklagaren att ha en lagman som hade insyn i utredningen. Försvaret var nöjda med BL. Så det är egentligen bra om man tänker på HR nu. En ny domare där utan tidigare insyn kanske kan göra lite skillnad även om jag tvivlar på det då beviskraven är högre där.
Citera
2020-05-06, 18:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Det var skönt att höra.

Men även där kan jag bli lite fundersam. Om fallet tas upp på nytt i framtiden, ska man då inte ha kvar något av beslagen?

Man får väl anta att de aktuella beslagen tillhörande den tidigare häktade (typ dator, mobiltelefon etc) är grundligt analyserade och resultaten dokumenterade vid det här laget.

Det är dock skillnad på exempelvis rester/prover av BO's kläder och andra fynd från själva BP, dessa kommer högst sannolikt fortsätta att förvaras med tanke på att det inte finns någon preskriptionstid för mord. Kanske föranleder detta till att man nu bör se över t.ex. det röda snöret/tråden och djurhåren mer noggrant?
Citera
2020-05-06, 18:11
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Tack för svar.

Dessa är alltså de teorier som diskuteras, men så länge en gärningsman inte erkänner så får man väl aldrig veta.

Nu slapp jag i alla fall traggla igenom närmare 9000 sidor.(!)
Jag tackar allra ödmjukast.

Här är Honan6´s alla inlägg: https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?username=Honan6

Där kan du hitta sammanställningar gällande fallet och information gällande alla inblandade. Det är den bästa "snabbkursen" för att komma in i fallet utan att läsa oavbrutet till år 2049.

Mvh
/FS

#TeamÅsaHiding

En påminnelse: -Brotten mord, dråp, folkmord, terroristbrott och försök till dessa brott har ingen preskriptionstid.

Och så lite extragodis att grunna på för alla:En bild säger mer än 1000 ord...
https://forumbilder.com/i/ro6E
Citera
2020-05-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När du säger så, så låter det förstås lite knasigt.
Men här pratar vi om ett olöst mord.

Nu är det åklagaren som medgett att beslagen ska återlämnas, så jag förmodar att hon anser sig färdiga med det. det är svårt för mig att säga något om det isf. Jag bara önskade att man unde få ram ytterligare bevisning i framtiden. T ex på plösen.

Och även domaren sa i intervjun i NA efter domen:

"Det har varit väldigt mycket bevisning som, man kan säga har varit besvärande för den tilltalade och då måste vi ju granska det. Är det så att den här bevisningen på nått sätt, eh, tillsammans med den övriga bevisningen leder fram till en fällande dom, då måste vi, för varje bevis som har lagts fram så måste vi ju penetrera den och i skrift då berätta hur vi ser på den bevisningen."

Nu är det här en intervju, och det är domen som man ska gå efter. Men jag uppfattar det ändå som att det har funnits besvärande uppgifter för SD som man har behövt granska noggrant.

Jag har ännu inte läst domen, så det ska bli väldigt spännande och se hur den ser ut.

Har det framgått att Hiding medgett att beslag skall hävas? Är det inte TR som nu genom domen sagt så?
Och visst finns det besvärande uppgifter för SD; men Lindén menade väl bara att de därför nogsamt har varit tvungna att se till varje bevis som åkl lagt fram och sedan värderat det.

Men inte att det därför varit nödvändigt med nya tekniska/faktiska analyser av föremål etc? Som jag förstår det.
Den som är helt juridiskt friad för ett brott måste ju också få tillbaka sin egendom.
Citera
2020-05-06, 18:13
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Var det under rättegången som det framkom exakt vilken väg HD/SOA åkte från polishuset till sommarstugan? Om så, vem av dom berättade det?
Ja, SOA
Citera
2020-05-06, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Men försvaret kunde göra jävsinvändning samma tid som åklagaren gjorde. De har också koll på att BL har beslutat om tvångsåtgärder under utredningen. SD och Backman har järnkoll på vilka domare som tog alla beslut också.

Ja, iaf det var ingenting positivt för åklagaren att ha en lagman som hade insyn i utredningen. Försvaret var nöjda med BL. Så det är egentligen bra om man tänker på HR nu. En ny domare där utan tidigare insyn kanske kan göra lite skillnad även om jag tvivlar på det då beviskraven är högre där.
Du har ju fortfarande inte förstått. Och varför skulle beviskraven vara högre i hovrätten?
Citera
2020-05-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Lika med noll skulle jag vilja påstå. Jag tror knappast mitt DNA skulle kunna hittas på insidan av plösen på några av min mans skor. Jag tycker de avfärdade skorna alltför lätt.

Vad jag inte förstår är att OM nu mordet var planerat, varför tar då SD en selfie i dessa skor innan han beger sig ut och mördar Lena i samma skor?? Eller var/är han så iskall så att även det ingick i hans plan?

Det har visat sig gång på gång att SD velat ligga "på gränsen" gällande det mesta och yttrar sig som han vore i nån deckargåta, yttranden som sen åklagarna inte har kunnat slå sönder.

Tycker att det hela är jävligt obehagligt.
Citera
2020-05-06, 18:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det har ju i tråden diskuterats om SD o LW brukade ses på BP, det tas upp i domen:

”I sammanhanget är det också relevant att redovisa att det inte finns någoti utred-ningen som tyder på att brottsplatsen var en hemlig mötesplats –eller liknande –för Lena Wesström och Stefan
Davidsson.
Sammanfattningsvis finns det inte något i kommunikationen mellan Lena Wesström och
Stefan Davidsson den 14-15 maj 2018 som binder Stefan Davidsson till mordet.
Åklagarna har antytt att det kan finnas kommunikation mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson som raderats. Åklagarna måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter Stefan Davidsson till mordet”

Sid 51, blev lite knas med citatet, orkar ej redigera.

Bara jag som läser in en underliggande kritik i den avslutande formuleringen ”Åkl har antytt att det kan finnas..”, och att de ”måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter” SD till mordet.

Lite föreläsning/uppläxning över detta?🤔

Betänk Lindéns ”Nu skall vi göra juridik av det här”.

Ja men ärligt talat lite "uppläxning" av TR kan faktiskt behövas så som utredningen har skötts. Tycker inte du det?
Citera
2020-05-06, 18:18
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det har ju i tråden diskuterats om SD o LW brukade ses på BP, det tas upp i domen:

”I sammanhanget är det också relevant att redovisa att det inte finns någoti utred-ningen som tyder på att brottsplatsen var en hemlig mötesplats –eller liknande –för Lena Wesström och Stefan
Davidsson.
Sammanfattningsvis finns det inte något i kommunikationen mellan Lena Wesström och
Stefan Davidsson den 14-15 maj 2018 som binder Stefan Davidsson till mordet.
Åklagarna har antytt att det kan finnas kommunikation mellan Lena Wesström och Stefan Davidsson som raderats. Åklagarna måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter Stefan Davidsson till mordet”

Sid 51, blev lite knas med citatet, orkar ej redigera.

Bara jag som läser in en underliggande kritik i den avslutande formuleringen ”Åkl har antytt att det kan finnas..”, och att de ”måste dock lägga fram bevisning som på ett positivt sätt knyter” SD till mordet.

Lite föreläsning/uppläxning över detta?🤔

Betänk Lindéns ”Nu skall vi göra juridik av det här”.
Håller med domaren om att det inte lagts fram bevisning som utan rimligt tvivel visar att SD gjort det här. (Nej jag känner honom inte och är inte kär i någon i denna härva!)
Det är inte färdigjobbat helt enkelt.
De bör gå tillbaka och lusläsa/lyssna på SD, han kan inte låta bli att släppa små sanningar här och var, spänningsökare!
SD har inte bara planerat mordet, han har njutit av att lura polisen. Varje sak han gjort under planeringstiden har ett syfte, det gäller att inse vilket. Allt är utstuderat och har flera bottnar. Typ ingen är så dum att de gömmer sina pengar i madrassen, därför gömmer jag mina pengar i madrassen.
Mordvapnet!
Att hitta SDs svaga punkt och knäcka honom i förhör!
Det är de tre punkter som kan lösa detta.
Citera
2020-05-06, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag anmärker på ditt spridande av fejk-info!
Du sprider osanning!

Se det fetade!
Det är inte sant det du där skriver!
Nämndemännen har på inget vis "noll värde iom Juristerna är fler".
Eftersom du uppenbarligen inte vet vad du pratar om vore det bättre om du inte postade dina gissningar.

Du verkar inte kunna räkna!
Vad är mera 2 eller 3!

Du kan gå tillbaka till hur många Hovrättsdomar som helst så har utfallet blivit att det endera blir 5-0, ibland 4-1 eller 3-2 vid enstaka fall, dvs så som dessa 3 Jurister dömer så blir utfallet! (Ytterst, ytterst sällan som Juristerna går emot varandra)

Du måste vara dum på riktigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in