2020-05-07, 00:47
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nyaste info - se bland annat Expressen - är att det är en ny form av Corona som sprids nu. Det sprids lättare men är inte lika farligt.

Jag misstänkte detta länge, eftersom de som tog med det från Italien blev så sjuka och deras familjer med, plus andra de träffade.
Här i Skåne har jag mest hört om många som blivit småsjuka, inklusive mig själv. En och annan har dött, ja, men det är undantagsfall. Särskilt många som haft allvarliga tecken på lunginflammation har jag inte hört om.
Däremot när folk besökt någon som är allvarligt sjuk, som de som jobbar på sjukhus med Corona patienter, så blir de också ofta riktigt sjuka.

De som blev sjuka i Sverige i december-mars blev riktigt sjuka. Men det vi har nu är ... Ptja, nån som är lite hostig, osv. Det KAN inte vara samma sjukdom som dödat tusentals i andra länder.

Det förklarar också varför tegnells strategi funkade: vi hade tur. Hade viruset varit mera aggressivt så hade vi haft Italiens situation.
Jamen såklart har vi haft tur. En väldans tur. Och alla andra har haft otur, självklart är det så.

Din hemmagjorda "bevisföring" om när det gäller vilken variant vi har av viruset hamnar direkt i soptunnan.
Citera
2020-05-07, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hence >>> allmän lockdown + skyddsutrustning till personal i äldrevården.

Attans, glömde att vi var det enda i-land som inte kunde klara det.

Och de andra länderna öppnar upp nu för att man inte kan ha lockdown hur länge som helst.
Men ja, skyddsutrustning till personalen i äldrevården och bättre rutiner allmänt hade varit bra, jag är lite förvånad över de brister man har och att man inte kollat av det lite bättre tidigare. Problemet är den mänskliga faktorn och en lockdown hade inte löst problemet med att vi behöver folk som tar hand om de gamla på ett säkert sätt.
Vi har tydligen för många olika personer som tar hand om gamlingarna, man skulle haft mer begränsade grupper och striktare hygienrutiner. Men har smittan väl börjat spridas i äldrevården så går det ju snabbt att få fler fall.
Citera
2020-05-07, 00:49
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Jag menar opinionssiffror för FHM och vår liberala öppna modell. Det är väl så man gör när man skapar stöd för sin politik, gör "opinionsmätningar" som visar på stöd sen följer den verkliga opinionen efter.

"Svenska folket har stort förtroende för myndigheter" basurnerades ut om och om igen i media. Varför var man tvungen att påtala och upprepa det där? Kallas omvänd psykologi. Säger sig självt att man hade dunkla motiv om man var tvungen påtala en sådan sak om och om igen i ett läge när flockimmunitets strategin tog form.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej och det är inget som säger att Sverige haft samma horribla utveckling om man infört liknande restriktioner som danmark, norge och i synnerhet finland gjort heller... Så vad vill du ha sagt? Vi är inte genom detta ännu.

Att den är bättre än Uks trots deras lock down.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Vilka betalar våra tester?
Den mytiska skattefen?

Testa aktivt, inte passivt viket vi gör, är vad som behövs.

Testa, spåra och isolera, massivt och aktivt med åtgärd för de testade, isolering för de positiva och restriktioner för de negativa tills det är över.

Aktivt, passivt? Det var väl ganska så passiv testning i sydkorea med sina drive throws.

Sverige testar hursomhelst mer än sydkorea, och isynnerhet nu på slutet. Det går liksom inte att trolla bort.
Citera
2020-05-07, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Du tycker detta ser liknande ut alltså?

https://covid19.healthdata.org/sweden

Predicted på antal avlidna i Sverige verkar störtdyka varje gång jag tittar på den där. Vet inte hur seriöst man kan ta just den där uppskattningen. I går eller förgår var predicted 17000. Idag 10 000? Vi vet att mer människor kommer dö, men just den där uppskattningen verkar ju extremt osäker.
Citera
2020-05-07, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är där munskydd kommer in.

Man kan inte lita på munskydd, möjligtvis att andningsskydd skulle hjälpt till men dem har det ju varit brist på. Jag tycker att man skulle satsat på att alla i personalen på äldreboenden och dyl. skulle haft andningsskydd från början, men det fanns nog inte tillgång tillräckligt så då fick man prioritera sjukhusen.
Citera
2020-05-07, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Att den är bättre än Uks trots deras lock down.

Hur vet du det? UK har betydligt fler folk, det drabbade en betydligt större stad, UK gjorde precis som Sverige och försökte medvetet smitta folk innan man fick kalla fötter, det syns ganska tydligt på länken att deras lockdown haft en kraftig effekt på utvecklingen.

Men jag antar du också tycker UKs statsskick är mycket bättre för i absoluta tal har de ju betydligt mer pengar än vad vi har i Sverige...
Citera
2020-05-07, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Krävs att immuniteten finns kvar länge nog att tillräckligt många hunnit bli smittade annars rullar det bara på utan ände då det hela tiden finns smitade att sprida vidare, är du villig att sätta dina närmastes liv på att så är fallet ?

Märk väl, inte ditt liv, dina närmastes..
Ja men det finns inget som säger att de allra flesta inte får ett långvarigt skydd efter att ha blivit infekterad.
Citera
2020-05-07, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Predicted på antal avlidna i Sverige verkar störtdyka varje gång jag tittar på den där. Vet inte hur seriöst man kan ta just den där uppskattningen. I går eller förgår var predicted 17000. Idag 10 000? Vi vet att mer människor kommer dö, men just den där uppskattningen verkar ju extremt osäker.

Jag tittar inte på förutsägelsen utan historiken, länder som infört lockdown har en tydlig nedgång ca 2 veckor efter detta. Sverige har inte samma tydliga nedgång, även om den finns en liknande även här som lätt kan förklaras med att när andra länder slutar resa så påverkar det även Sverige.
Citera
2020-05-07, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men det finns inget som säger att de allra flesta inte får ett långvarigt skydd efter att ha blivit infekterad.

Nej och det finns heller inget som säger att de allra flesta får det.
Citera
2020-05-07, 00:58
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Tyvärr måste jag säga emot dig där. Min nu mera avlidne mor, död i lungcancer, hamnade på ett kommunalt korttids/äldreboende pga av platsbrist på regionsjukhuset. Hon var i ett palliativt skede och skulle naturligtvis ha legat inne på en palliativ avdelning men trots familjens protester så skickades hon dit. Under de ca två dygn hon befann sig där så fick hon varken morfin, syrgas eller annan viktig medicin (det var semestertid, personalen som jobbade saknade delegation samt att det bara fanns en sköterska som rullade runt på flera boenden och hade svårt att hinna med).
Förutom ångesten hon upplevde (hon var klar i huvudet) så hade hon svåra smärtor och hennes tillstånd försämrades mycket snabbt. Andra dygnet fick familjen ringa efter en ambulans som i ilfart körde henne till sjukhuset igen där hon lades in på en palliativ avdelning. Hon avled 3 dagar senare.

Vi vill gärna tro att den svenska äldrevården är god men verkligheten är en annan.
Detta hände innan Coronapandemin så jag vågar knappt föreställa mig vilka tragedier som nu sker i tysthet på äldreboendena.

Stackars din mor. Det är skit nog att man ska behöva dö i en jobbig sjukdom, men ännu mer skit att det finns kunskap att lindra.... OCH SÅ SKITER MAN I DET!

Det är jättesorgligt att förlora en mor. Men hade det skötts bra, med symptomlindrande behandling, vara på samma ställe (bara att flyttas runt är stressigt), med godhjärtad personal hade du kanske fått flera viktiga stunder med mor. Du hade kunnat koncentrera dig på det som varit naturligt i din sorg. Istället ska din sorg "smutsas ner" av att du blir beklämd för att allt sköttes dåligt och din mor fick lida svårt.

Sorgearbetet kan bli jättekonstigt för man kan inte sluta tänka på att det blev så fel. Alla har olika sorg så det handlar väl inte personligen om dig, men jag kan tänka mig att ibland göms sorgen då och då för att man blir arg på vården, när istället man skulle behövt ha den tiden och energin bara för saker som nu saknar, saker som man älskade hos sin mor, barndomsminnen, din mors och din gemensamma livshistoria.

Ingen ska behöva ha med i sin sorg att ens mor inte fick en bra, vetenskaplig och värdig behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in