2020-05-07, 00:19
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hur kan folk över 70 ändå hamna på Iva enligt fhm rapporterna?

Säger väll sig själv att alla med en tidigare el. nuvarande högre position, samt familjemedlemmar
får vård. Samma med rätt sekt/ordens medlemsskap. Annars så skulle det ta hus i helvete i toppen.

Knegare får spruta och en DR Tengele t-shirt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Man kan tyvärr inte skydda sig från puckon som går till jobbet med att vårda gamla efter att ha fått ett positivt besked om Covid 19, vilket jag precis läste om idag. Undrar hur många såna som jobbar inom äldrevården...

Och hur många asymptomatiska och presymptomatiska som smittade ner folk innan någon testades.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emanuel57
Ursprungligen postat av grobiankungen
Detta som sker nu är obeskrivligt. Svenska staten och myndigheter mörkar hur de agerar på sådant vis att gamla och sjuka offras medvetet. Man mörkar om dödsorsak och testar inte för Corona. I Borlänge är dödstalen upp flera hundra procent. Det är de gamla som dör på boenden, eftersom personalen varken har utbildning eller skyddsutrustning i kontakten med de gamla. Sverige saknas helt beredskap för detta och efter krisen förutsätter jag att de flesta politiker i ledande position avgår och att de som ansvarar för att mörka om dödstalen ställa inför rätta. I annat fall kommer jag att emigrera till en ljusare demokrati i något av våra grannländer. Sanna mina ord.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ga-som-vanligt

Håller med. Och jag förstår inte att folk inte ser detta...eller, bryr de sig ingenting om sina gamla? Det verkar inte bättre än så.

Du är ju bra dum om du tror att mörkertalet i de länderna är mindre än sverige. Norge har ju tillochmed själva sagt att de skulle ha betydligt fler döda om de hade registrerat som sverige.

Sverige har hög dödsprocent, vilket antyder att vi är bland de länder med minst mörkertal. De länder som har många smittade men få döda, och de länder som knappt testar, det är där du finner mörkertalen.
Citera
2020-05-07, 00:20
Bannlyst
Citat:
Att man har överskattat hur bra rutinerna på äldrevården fungerar är olyckligt och jag håller med om att man borde ha satt sig in i detta bättre i ett tidigare skede. Det är där man borde ha haft bättre koll och bättre skyddsutrustning från början.
Masstestning fungerar dåligt och spårning fungerar bara om man har enstaka fall - och man spårade ju fallen i början. Nu skulle spårning inte fungera för det är för många smittade.
Isolera de smittade är svårt så länge det finns asymtomatisk smitta men man isolerar ju bekräftade fall. Man kan tyvärr inte skydda sig från puckon som går till jobbet med att vårda gamla efter att ha fått ett positivt besked om Covid 19, vilket jag precis läste om idag. Undrar hur många såna som jobbar inom äldrevården...

Varför skulle det vara dåligt att test sub-grupper. Låt säga att det vart många dödsfall bland eritrieaner så testar man hela gruppen.....

flåt klanen.
Citera
2020-05-07, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fetade.

Du tronar på minnen från fornstora dar, då ärat ditt namn flög över jorden...

Ja varumärket Sverige lär väl bli "en aning skamfilat" av att låta dödlig smitta spridas fritt, inte skydda sitt folk och låta skyddslösa, äldre utsättas för det, och dö i stora mängder.

Svenska modellen ja.. det lär stå för ngt annat framöver, än vad det brukade betyda.

Den första raden- dvs låta smitta spridas fritt, inte skydda och misslyckas med att skydda de man sa sig vara de ENDA man skulle skydda- drabbar dock inte landet utan idioterna som ligger bakom strategierna, den segmenteringen kommer så klart hela världen göra, precis som man inte skyllde på tyska befolkningen för nazisternas övertramp överlag i världen.

Men däremot avsaknaden av kritiskgranskande media- kvällstidningarna har i stort sett kört propaganda om att upplyfta Tegnell som en nationalhjälte redan från dag ett, nu tror inte jag han är ensam ansvarig och ska inte hållas ensamt ansvarig för detta heller det är framförallt politikerna som ska hållas ansvariga men de ligger så lågt de kan nu för att folk ska glömma att det är de som faktiskt har i uppdrag att styra landet. Lika så med den andra gubben Giesecke, presenterar inte en enda uppgift som stödjer det han själv säger men avfärdar varenda rapport som nämns.

Att man inte presenterar någon som helst underlag för sina prognoser eller beräkningsmodeller osv osv är helt oförsvarbart.

Om något land har gått under illusionen att korruption inte existerar i Sverige borde det vara uppenbart vid det här laget.
Citera
2020-05-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Exempel bristande samhällsåtgärder/obalans åtgärder/tekniska lösningar :

Tunnelbana packas med folk i enklare munskydd.

Vård av äldre "säkras" med hjälp av enklare munskydd.

Men ingen har någonsin rekommenderat det. Munskydd är ett komplement till de existerande åtgärderna.

Citat:

Can face masks help prevent the spread of coronavirus disease 2019 (COVID-19)? Yes, face masks combined with other preventive measures, such as frequent hand-washing and social distancing, help slow the spread of the disease.

So why weren't face masks recommended at the start of the pandemic? At that time, experts didn't yet know the extent to which people with COVID-19 could spread the virus before symptoms appeared. Nor was it known that some people have COVID-19 but don't have any symptoms. Both groups can unknowingly spread the virus to others.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-mask/art-20485449

Citera
2020-05-07, 00:22
Medlem
gloffgloffs avatar
felpost
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-07 kl. 00:25.
Citera
2020-05-07, 00:24
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Precis.

Har tidigare jobbat med äldre patienter i livets slutskede, och kan säga att det oftast går mycket lugnt och stillsamt till. Man låter inte äldre ligga och kvävas till döds på äldreboenden, såsom vissa verkar tro.

Tyvärr måste jag säga emot dig där. Min nu mera avlidne mor, död i lungcancer, hamnade på ett kommunalt korttids/äldreboende pga av platsbrist på regionsjukhuset. Hon var i ett palliativt skede och skulle naturligtvis ha legat inne på en palliativ avdelning men trots familjens protester så skickades hon dit. Under de ca två dygn hon befann sig där så fick hon varken morfin, syrgas eller annan viktig medicin (det var semestertid, personalen som jobbade saknade delegation samt att det bara fanns en sköterska som rullade runt på flera boenden och hade svårt att hinna med).
Förutom ångesten hon upplevde (hon var klar i huvudet) så hade hon svåra smärtor och hennes tillstånd försämrades mycket snabbt. Andra dygnet fick familjen ringa efter en ambulans som i ilfart körde henne till sjukhuset igen där hon lades in på en palliativ avdelning. Hon avled 3 dagar senare.

Vi vill gärna tro att den svenska äldrevården är god men verkligheten är en annan.
Detta hände innan Coronapandemin så jag vågar knappt föreställa mig vilka tragedier som nu sker i tysthet på äldreboendena.
Citera
2020-05-07, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Jag håller med. FHM ger ett långsamt och inkompetent intryck.

Men för gemene man som fått höra i många veckor nu att det först var en platå på 40 döda, sen en minskning, så blir det en trygg ritual. Kurvan ser ju alltid ut att gå ner och det är vad man vill se. Har många fall inrapporteras en dag så försvinner de osynligt längre bakåt i tiden. Allt är alltid under kontroll.

Jag har tappat räkningen hur många ggr FHM sagt vi är nog på peak nu. Till slut får de ju rätt, men tills dess kanske man kört på nedanstående. Allt för att hålla folk lugna.

A big lie (German: große Lüge) is a propaganda technique and logical fallacy. The expression was coined by Adolf Hitler, when he dictated his 1925 book Mein Kampf, about the use of a lie so "colossal" that no one would believe that someone "could have the impudence to distort the truth so infamously" (Wiki)
Citera
2020-05-07, 00:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Varför skulle inte flockimmunitet fungera?

Oj, fel länk,

här är videon

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/bjorn-olsens-varning-klustersmitta-i-stockholm/
Björn Olsens varning: ”Klustersmitta” i Stockholm
Hoppar mellan stadsdelar – försvårar flockimmunitet
Citera
2020-05-07, 00:26
Medlem
Citat:
Att man har överskattat hur bra rutinerna på äldrevården fungerar är olyckligt och jag håller med om att man borde ha satt sig in i detta bättre i ett tidigare skede. Det är där man borde ha haft bättre koll och bättre skyddsutrustning från början.
Masstestning fungerar dåligt och spårning fungerar bara om man har enstaka fall - och man spårade ju fallen i början. Nu skulle spårning inte fungera för det är för många smittade.
Isolera de smittade är svårt så länge det finns asymtomatisk smitta men man isolerar ju bekräftade fall. Man kan tyvärr inte skydda sig från puckon som går till jobbet med att vårda gamla efter att ha fått ett positivt besked om Covid 19, vilket jag precis läste om idag. Undrar hur många såna som jobbar inom äldrevården...

Sverige masstestar redan. Det är ju bra, om inte annat för då kan den personen sättas i karantän. Allt handlar inte om smittspårning.
Citera
2020-05-07, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Oj, fel länk,

här är videon

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/bjorn-olsens-varning-klustersmitta-i-stockholm/
Björn Olsens varning: ”Klustersmitta” i Stockholm
Hoppar mellan stadsdelar – försvårar flockimmunitet
OK. Tack för länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in