2020-05-07, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Absoluta tal är väl inte det minsta intressant, titta på utvecklingskurvorna över UK så kan du klart och tydligt se att ca två veckor efter lockdown så sjunker utvecklingen markant, något som inte återspeglas i Sverige där det snarare, men visserligen ganska långsamt men har en övergripande stigande trend, trots detta har FHM stått varenda dag i två månader och sagt att man ser nedgångar i kurvorna.

Platåer och positiva långsiktigt reducerande kurvor. Det är vad Wallersten eller Tegnell har kallat detta sen v.6
Citera
2020-05-07, 00:04
Medlem
Citat:
Absoluta tal är väl inte det minsta intressant, titta på utvecklingskurvorna över UK så kan du klart och tydligt se att ca två veckor efter lockdown så sjunker utvecklingen markant, något som inte återspeglas i Sverige där det snarare, men visserligen ganska långsamt men har en övergripande stigande trend, trots detta har FHM stått varenda dag i två månader och sagt att man ser nedgångar i kurvorna.

Sverige:

Topp IVA-vårdade - vecka 14 (SIR/FHM samma data)
Topp avlidna - vecka 15 (både SCB överdödlighet och FHM, antal fall)
Citera
2020-05-07, 00:06
Medlem
Citat:
Väldigt märkligt jag har hört raka motsatsen från de kontakter jag har runt om i världen, det fanns några enstaka som tyckte Sverige agerade rätt i början sen slog skiten till i deras land och då ändrades tongångarna och de tycker numera att Sveriges ledare är mentalt handikappade.

Har sagt det hela tiden om det inte mirakulöst visar sig att Sverige kommer undan väldigt lindrigt snart så har de idioter vi satt i makten förstört allt eventuellt anseende och inflytande vi haft, det här kan bli hur dyrt som helst när resten av världen är tillbaka på banan.

Fetade.

Du tronar på minnen från fornstora dar, då ärat ditt namn flög över jorden...

Ja varumärket Sverige lär väl bli "en aning skamfilat" av att låta dödlig smitta spridas fritt, inte skydda sitt folk och låta skyddslösa, äldre utsättas för det, och dö i stora mängder.

Svenska modellen ja.. det lär stå för ngt annat framöver, än vad det brukade betyda.
Citera
2020-05-07, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Se själv tidigare inlägg.

Nja argumenterar för en balans mellan samhällsåtgärdar stat/privata aktörer - skydd.

Jag tror handsprit, tvål eller munskydd beter sig lika oberoende på om de tillverkas av något statligt eller privat företag.

Men det är väl bra om alla aktörer bidrar så länge inte skattepengar bara används till att finansiera privata vinster utan att de faktiskt används för att rädda liv.
Citera
2020-05-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tyvärr inte alls. Det är fakta. Även om man vill tro det.

I Sverige: "de allra flesta i Sverige klarar sig ur respirator"
Övriga världen: "av de som läggs i respirator dör dessvärre långt mer än hälften"

Tolkar du ovanstående som:
A) bra
B) dåligt
Det är ju naturligtvis dåligt att patienter dör under IV i respirator.
Citera
2020-05-07, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Personligen håller jag med, jag blir inte ett dugg lugnad av deras svammel, men det blir ju tydligen 70 % av de andra i landet, om de nu inte ljuger i opinionsmätningarna.

Spelar ingen större roll vad opinionsmätningarna säger iofs, det är ett tag kvar tills det är val.
Citera
2020-05-07, 00:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det är extremt tufft för en äldre, skör person att läggas i respirator och eftersom dessa äldre, svårt sjuka personer troligtvis kommer att dö oavsett så väljer man i större utsträckning i Sverige att inte lägga de sköraste i respirator och få en läskig, våldsam respiratordöd utan att låta dem få en skönare död med morfin istället. Vilket i mina öron är en sund prioritering.

Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Den sundaste prioriteringen är dock att testa, spåra och isolera de smittade och svälta ut viruset så slipper man vägra de svaga respirator då de slipper bli nedsmittade av sjuk personal på ÄB/hemtjänst.

Men, det är väl oekonomiskt...

Om flockimmunitet inte funkar,

och vaccin dröjer/inte kommer,

så är det testa, spåra och isolera som finns kvar,

det är den strategin som WHO rekommenderat hela tiden,

och som bevisligen fungerar i Hong Kong och Sydkorea, och nu Nya Zeeland.
Citera
2020-05-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Den sundaste prioriteringen är dock att testa, spåra och isolera de smittade och svälta ut viruset så slipper man vägra de svaga respirator då de slipper bli nedsmittade av sjuk personal på ÄB/hemtjänst.

Men, det är väl oekonomiskt...

Att man har överskattat hur bra rutinerna på äldrevården fungerar är olyckligt och jag håller med om att man borde ha satt sig in i detta bättre i ett tidigare skede. Det är där man borde ha haft bättre koll och bättre skyddsutrustning från början.
Masstestning fungerar dåligt och spårning fungerar bara om man har enstaka fall - och man spårade ju fallen i början. Nu skulle spårning inte fungera för det är för många smittade.
Isolera de smittade är svårt så länge det finns asymtomatisk smitta men man isolerar ju bekräftade fall. Man kan tyvärr inte skydda sig från puckon som går till jobbet med att vårda gamla efter att ha fått ett positivt besked om Covid 19, vilket jag precis läste om idag. Undrar hur många såna som jobbar inom äldrevården...
Citera
2020-05-07, 00:16
Medlem
Citat:
Spelar ingen större roll vad opinionsmätningarna säger iofs, det är ett tag kvar tills det är val.

Jag menar opinionssiffror för FHM och vår liberala öppna modell. Det är väl så man gör när man skapar stöd för sin politik, gör "opinionsmätningar" som visar på stöd sen följer den verkliga opinionen efter.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Jag tror handsprit, tvål eller munskydd beter sig lika oberoende på om de tillverkas av något statligt eller privat företag.

Men det är väl bra om alla aktörer bidrar så länge inte skattepengar bara används till att finansiera privata vinster utan att de faktiskt används för att rädda liv.

Exempel bristande samhällsåtgärder/obalans åtgärder/tekniska lösningar :

Tunnelbana packas med folk i enklare munskydd.

Vård av äldre "säkras" med hjälp av enklare munskydd.

Avstånd är oundvikligt när det kommer till att begränsa smittspridningen.

Vården behöver testa alla anställda och säkra vård.

Är ingen expert inom ämnet, låt säga att du testas och visar på antikroppar.

Som anställd erbjuds du vecko/månadsboende under tiden du arbetar.

Detta för att inte ta in ny smitta.

Blir någon av de äldre smittade isoleras de till boenden med smittade.

Munskydd löser inte alla se åtgärder samhället behöver ta.

Men visst är inte emot munskydd.

Begränsar de större partiklar fine.

Just saying utandningsluften samt aerosoler 0-10 um tar vägen åt munskyddens sidor.
Senast redigerad av snuttis 2020-05-07 kl. 00:22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det är extremt tufft för en äldre, skör person att läggas i respirator och eftersom dessa äldre, svårt sjuka personer troligtvis kommer att dö oavsett så väljer man i större utsträckning i Sverige att inte lägga de sköraste i respirator och få en läskig, våldsam respiratordöd utan att låta dem få en skönare död med morfin istället. Vilket i mina öron är en sund prioritering.

Om flockimmunitet inte funkar,

och vaccin dröjer/inte kommer,

så är det testa, spåra och isolera som finns kvar,

det är den strategin som WHO rekommenderat hela tiden,

och som bevisligen fungerar i Hong Kong och Sydkorea, och nu Nya Zeeland.
Varför skulle inte flockimmunitet fungera?
Citera
2020-05-07, 00:17
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Förstår inte hur du menar riktigt. Det här var ju en allians mellan länder med väldigt låg smitta, just för att de då håller smittrisken fortsatt väldigt låg. Medan man håller okontrollerade "pesthärdar" som Sverige utanför, så klart. Det är min tanke i alla fall, utifrån vad jag läser att de håller på med.
Det blir till att riva Öresundsbron då.
Stackars norrmän som delar landgräns med oss, och finländare fast den gränsen är kortare - kanske bygger de en mur för att hålla oss ute?

Vi kanske inte får komma in någonstans och blir isolerade här. Ojdå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in