2020-05-06, 22:10
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det är för tidigt att avgöra med absolut säkerhet. Men än så länge tyder allt på det.

Däremot kan vi slå fast att vår linje är baserad på pseudovetenskap - det har absolut inte gått bevisa att smittan är ostoppbar i praktiken. Ändå var detta ett "vetenskapligt" riktigt antagande för 2 månader sedan...

Det är också alldeles för tidigt att avgöra, men tack jag inser att du redan har bestämt dig, vilken om nåt är ovetenskapligt.
Citera
2020-05-06, 22:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Båda räknas som pandemier, vad är det du vill säga?

Att din fråga inte var relevant i den diskussionen vi hade
Citera
2020-05-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Men tagga ner lite nu 😃
Oavsett vad alla säger så kommer du alltid hitta nåt negativt som passar in i din bittra och negativa verklighet.
Svampbob fyrkant 😂

Bittra. Det låter så jädra billigt att säga så.
Vad menas med bitter egentligen?
En person som har misslyckats i livet?
En person som aldrig lyckats hitta kärleken?
En person som blivit gammal och ser sin skönhet försinna?

Är det det som menas med bitter?

I detta fall handlar högst sannolikt om att man befinner sig i ett land som gör nånting som man tycker är fruktansvärt.
Räcker det för att vara bitter?
Eller föreslå du att man, nej, du ska inte tycka det. Allting går bra. Varför ska du vara bitter liksom?
Eller nej det går inte jätte bra, men det är inte så illa som du tror.
Eller nejj det går lite dåligt men det är inte så jävla illa som det kunde vara.

Och då upprepar jag det:
Om man bor i ett land som man tycker har bettet sig skit mot sitt eget folk, då är man jävligt sur. Bitter. Kalla va du vill. Förbannad.
Du kan förstås naivt fortsätta säga att "nejjj varfr ska vu vara bitter?? allting går bra. eller ganska ok. eller relativt ok."

Men det går för fan inget bra ju. Ja folk är bittra. En massa folk.
Men bitter är helt fel ord.
Folk är skitförbannade på det som händer i Sverige.
Oavsett vad du tycker om det.
Skitförbannade.

Är du inte skitförbannad kan ingen tvinga dej var det.
På samma sätt får du inte heller övertala nån att inte vara skitförbannat på ett land som beter sej skit mot sitt folk.

Så nej, inte bitter. Men förbannad så in i helvete.
Men fortsätt du skratta med dina barnsliga emoticons. För det går ju "bra".
Citera
2020-05-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ska du testamentera ditt kvarlåtenskap till FHM?

Visst Tegnell är schysst ju. Han vinner snart priset för mest antal döda per capita. Har bettat.
Citera
2020-05-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej. Men det är ju extremt svårt. Många som kan detta säger ju det. Inte bara i Sverige. Det blir en falsk trygghet. Ökar smittan. Folk går ut med munskydd trots de är smittade för de tror att detta skyddar andra. Det var ju Tegnels poäng. Han har inte haft rätt om mycket men om detta. Ja han kanske har rätt.

På vilket sätt ger då munskydd mer falsk trygghet än handsprit och handtvätt eller hjälm eller bilbälte gör i trafiken?

Och vad består risken av? De tunga namn som rekommenderar det gör också väldigt klart att det är ett komplement till befintliga åtgärder inget substitut.
Citera
2020-05-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det är också alldeles för tidigt att avgöra, men tack jag inser att du redan har bestämt dig, vilken om nåt är ovetenskapligt.

Nej, det är inte för tidigt att avgöra. Huruvida FHMs dogm varit vetenskapligt riktigt går redan att säga:

Det är helt omöjligt att med säkerhet slå fast att smittan är ostoppbar i förväg, det är därför pseudovetenskapligt nonsens att upphöja detta till en dogm.
Det enda jag slår fast är att Regimens dogmatism är pseudovetenskaplig defaitism.

Du måste väl begripa att det inte är vetenskap som ligger bakom dogmen, utan det är ett retorisk knep för att runda de etiska implikationerna?
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-06 kl. 22:17.
Citera
2020-05-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Detta bara visar att de agerat på rätt sätt: Först fatta beslut, sedan kolla om besluten är lagliga.

I Sverige gör man tvärtom, vilket leder till passivitet och handlingsförlamning, vilket i sin tur gör att man inte kan hantera hastigt uppkomna kriser.

Nu måste du ju vara ute och cykla...

Är det rätt ordning att först agera och sedan kolla om det är lagligt???

Kan bli intressanta följder i samhället med det resonemanget..
Citera
2020-05-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Aha toppen, så de har sagt att man kan vara hemma med medborgarlön nu äntligen, om man vill undvika att bli smittad av den dödliga pandemin?

Superbra! För innan så var det ju bara den allra rikaste överklassen som inte behöver jobba för uppehället, som kunde välja att skydda sig.

Men vad bra att även vanligt folk fått den möjligheten nu! Dagens bästa nyhet!
Iofs finns det ett förslag om utökar smittbärarpenning, som skulle innebära att de som tillhör riskgrupper kan stanna hemma för att undvika bli smittade. Faktiskt ett riktigt bra förslag. Det är bara ett problem: Trots att det gått en månad sedan det lades fram så har inga beslut fattats. Det pågår tydligen fortfarande en utredning där man tjafsar om vilka som skall räknas som riskgrupper.

https://www.svd.se/fler-kan-fa-smittbararpenning

Utredningen lär väl bli klar något år efter att epidemin ebbat ut.
Citera
Medlem
Citat:
Nu var det inte ens det jag skrev om, utan mer att folk dött ute på äldreboenden utan ens vanlig sjukhusvård, som sannolikt kunde ha räddat många.

Men jag känner mig inte orolig, det kommer nog att utredas i sinom tid. Bristerna har redan avslöjats till en del och mer kommer att framkomma. Alla dessa tusentals anhöriga kommer ju så klart inte låta sig tystas, det kommer komma krav på utredning och svar. Det är bara synd att det kommer dröja.
Innan det blir ”sannolikt” så ska det nog utredas. Vi har aldrig haft slut på sjukhusplatser, utan det här tror jag är beslut som är medicinskt grundade. Det finns kombinationer av människor och sjukdomar där palliativ vård är det bästa för patienten.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Virusexperter i tråden får gärna säga emot mig nu, men;

Av allt jag läst, så har jag uppfattat att virus allt som oftast muterar till en "snällare" variant, när/om det återkommer. Samt att de även i vissa fall kan dö ut helt och inte ens skapa en andra våg.

Vissa få undantag verkar finnas, t.ex. Spanskan som blev "farligare" i andra vågen.

Men, om ovanstående stämmer, så verkar det i mina ögon lite oförsiktigt att chansa på, att låta så många som möjligt dö i första vågen, för att kanske få bättre tur i andra vågen.

Bara en tanke...
Ca 39000 svenskar dog utav spanska sjukan.
Ja beter sig det här viruset som spanska sjukan är chansningen dömd att misslyckas.
Det kommer då att dö ca 4000, kanske mer, vet inte vilka siffror matematiker håller på ( ca 8000 tusen kanske) fram till hösten, och på hösten tar den ca 20000 till om det vill sig riktigt j....a illa.
De har pratat om de här två siffrorna. Vilket jag förstår att finns uträknat någonstans bland alla doktorshattar.
Och då är inte enbart riskgrupper utsatta.
Citera
2020-05-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
På vilket sätt ger då munskydd mer falsk trygghet än handsprit och handtvätt eller hjälm eller bilbälte gör i trafiken?

Och vad består risken av? De tunga namn som rekommenderar det gör också väldigt klart att det är ett komplement till befintliga åtgärder inget substitut.

Alla andra åtgärder, handtvätt handsprit stanna hemma vid symptom etc är bra, enligt fhm
Munskydd är farligt enligt fhm
Ja kanske för att det inte går att hitta här i Sverige? Då säger man att det är ändå bara farligt med munskydd så det gör inget.
Citera
2020-05-06, 22:17
Medlem
Citat:
Toppen! Då drar vi tillbaka alla tusen miljardpaket till företagen också, de vill väl inte gå på bidrag och de har väl sparat i ladorna för en kris som denna. De pengar de överfört till Cayman kan de använda om det krisar. Every man for himself. Darwin here we come!

Intressant det blir att nedmontera hela vårt skattesystem osv. Och all skatt vi betalat in, ska se vart jag kan ansöka om att få tillbaka den, då jag hittills fått varken pandemiskydd enligt mänskliga rättigheter, eller något annat som rättfärdigar vårt hutlösa skatteuttag.

Ja det var ju rysligt snabbt moderater och svenskt näringsliv blev förespråkare för bidragslinjen när corona kom.

Inget snack om självförsörjning där längre. Åtminstone inte när det gäller bolagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in