2020-05-06, 16:19
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nå, han är frikänd pga bristande bevisning. Det står ingenstans att han är betraktad som oskyldig till mordet - enbart att man inte lyckats bevisa det. SD kommer för alltid i Hjärsta vara den som mördade Lena. Alltid.

Det måste vara jobbigt att vara så generaliserande och kategorisk som du verkar vara i dina uttalanden. Jag tror defintivt inte att alla är eniga med dig gällande det fetade avsnittet. Åtminstone inte de som ser mer sakligt på ärendet och beaktar samtliga omständigheter kring hela denna historia. Men det kanske är bra för din egen övertygelse att upprepa orden "alla, alltid, skyldig, mördare" i tron att alla tycker likadant?
Citera
2020-05-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det sagts förut i tråden under många månader. Både misstänkta och vittnen ljuger i mordutredningar utan att för den skull vara skyldiga/medskyldiga till mordet.

Bra att tänka på när ni förtalar och anklagar HD för att var delaktig i mordet bara för att hon ljuger.
Det finns massor av besvärande uttalanden från både HD (till MT 08.30 den 15/5) och SD (till JG när han säger att "bara jag vet"). Men det är inga bevis som gör att man kan låsa in folk på. Men det är, med alla andra omständigheter inkluderade, graverande för dessa två som gör att min personliga uppfattning (som du skiter i, och många andra också) är att HD är helt klart involverad åtminstone med vetskap om vad som hänt, och att SD är den skyldige till att Lena är död.

F ö är en mördare som går fri fortfarande en mördare.
Citera
2020-05-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det måste vara jobbigt att vara så generaliserande och kategorisk som du verkar vara i dina uttalanden. Jag tror defintivt inte att alla är eniga med dig gällande det fetade avsnittet. Åtminstone inte de som ser mer sakligt på ärendet och beaktar samtliga omständigheter kring hela denna historia. Men det kanske är bra för din egen övertygelse att upprepa orden "alla, alltid, skyldig, mördare" i tron att alla tycker likadant?
Fel av mig. Inte alla. Det finns en handfull som kommer tro att han är oskyldig. Fel av mig. Ber om ursäkt där.
Citera
2020-05-06, 16:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Får en känsla av att du börjar tvivla lite på att det kommer att gå till HovR.

Som det ser ut så tycker jag att det ser helt meningslöst ut att gå vidare.
Fast vi vet ju att ÅH är en stor optimist, överoptimist skulle jag vilja påstå.

Tänker närmast på hennes två misslyckade försök å få till sannolika skäl, hon
fick på näbbet två gånger på raken, å där tappade hon mig.

Sedan hennes krabbande med HD gjorde det bara värre, i alla fall i mina ögon.
Så det är väl kanske i helt omöjligt att hon glatt trampar vidare till HovR.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ja, jag hoppas förnuftet får råda och inte prestige, domen är välskriven och pedagogisk samt lämnar liksom inget utrymme för att få samma saker prövade en gång till.

Men som du skriver och jag själv har sagt, Hiding & Johansson verkar inte vara av den sort som ger sig i första taget men att göra ett tomt och meningslöst överklagande utan nytt material känns ju lite övermaga.

Så min förhoppning är att det sätts punkt i och med den här domen, staten ska inte kunna hålla på med någon bara för att de kan, det ska vara rim och reson bakom statens agerande.
Citera
2020-05-06, 16:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Provläs till 15:51, skynda skynda! som Gunde skulle sagt.

https://www.na.se/artikel/advokaten-om-46-aringens-liv-efter-den-friande-domen-har-ju-varit-en-viss-turbulens

Med facit i hand så har ju Backman haft rätt i sin kritik, det har varit på väldigt lösa boliner som MGM har fått sitta häktad, jag är rädd för att det är Hollands motsvarighet till NFC som möjliggjorde den häktning på "sannolika skäl" som inträffade i augusti förra året.
Citera
2020-05-06, 16:29
Medlem
Man kan nästan tro att det är Stefan själv som skriver!! Självklart om inte ALLA så iaf väldigt många kommer att se Stefan som en mördare det är så pass solklart att det är han och kanske oxå Hanna som ligger bakom mordet ! Hoppas dom tvingas flytta !!
Citera
2020-05-06, 16:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Ur domen,min fetning:
Citat:
Av Stefan Davidssons tidslinje framgår att han öppnade ett PDF-dokument i sin dator kl. 0.00 (s. 128, aktbilaga 145). Enligt tingsrättens mening talar det med styrka för att Stefan Davidsson befann sig hemma kl. 0.00 eftersom han rimligen inte hade med sig datorn ut. Förhållandet att Lena Wesströms mobiltelefon befann sig inom området för masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV kl. 0.07 samtidigt som Stefan Davidsson befann sig i sin bostad på Betesvägen skapar en betydande osäkerhet kring om Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att döda Lena Wesström. I sådant fall ska han ha dödat Lena Wesström, transporterat hennes mobiltelefon till området som täcks av masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV, tagit sig hem till Betesvägen och slutligen öppnat en PDF-fil kl. 0.00. Omständigheten att det av utredningen inte går att bestämma exakt när mobiltelefonen transporterades in i området, utan endast att den befann sig där kl. 0.07, är inte något som ska belasta Stefan Davidsson. Tvärtom är det åklagarna som har hela bevisbördan och ska undanröja sådana oklarheter. Av mastkartan (se bild strax ovan) framgår att masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV inte nås från Stefan Davidssons bostad. Polisen har under utredningen promenerat och cyklat olika sträckor inom området Nya Hjärsta i Örebro. Hur lång tid det tar att färdas sträckan mellan området för masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV och Stefan Davidssons bostad har dock inte undersökts (s. 83-91, aktbilaga 166).

Den utredning som nu redogjorts för medför att det inställer sig rimligt tvivel om Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att döda Lena Wesström.

Om man till det lägger att IT-forensikern har flummat angående datorhändelsen 23:34 (som jag försökt förklara i ett antal inlägg tidigare) så är steget till ett alibi inte långt. Om fallet hamnar i HR så hoppas jag verkligen 23:34-händelsen kommer upp på bordet. SD skev i TR-brevet att det är VIKTIGT och det är det.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-06 kl. 17:07.
Citera
2020-05-06, 16:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Lika med noll skulle jag vilja påstå. Jag tror knappast mitt DNA skulle kunna hittas på insidan av plösen på några av min mans skor. Jag tycker de avfärdade skorna alltför lätt.

Vad jag inte förstår är att OM nu mordet var planerat, varför tar då SD en selfie i dessa skor innan han beger sig ut och mördar Lena i samma skor?? Eller var/är han så iskall så att även det ingick i hans plan?

Det var strax innan han skickade meddelandet till L*ena.
https://www.flashback.org/sp71033756

21:09:17 skriver han:
"Till Viken nu"

Jag kan inte se i FUP Huvudprotokollet att han skickar denna bild till L*ena, men med tanke på bild på ryggsäck är väl det inte osannolikt.

Jag ser att i FUP sidan är daterad till 29/8.- 19 ( Fotografi(er) Foton ryggsäck/skor, 2019-08-29 19:22 diarienr: 5000-K574218-18 ). Det var väl dagar efter SDs gripande?

Blir inte klok på detta nu, men jag tycker nog som du, att man inte beaktade skorna tillräckligt. Men kanske är det så att eftersom övrig bevisning också är lite svag, så blir den lite ensam och inte kan bindas ihop med något.
Citera
2020-05-06, 16:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Instämmer meningslöst, finns som sagt inget som binder SD till brottsplatsen.

Gräver de inte fram ett mordvapen och en säker koppling till mordplatsen så är det mer eller mindre meningslöst att lägga tid och pengar på en överklagan.

Fallet i Sätra visar ju hur HR kommer att resonera, i alla fall på ett ungefär.
Citera
2020-05-06, 16:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Du gör misstaget att kalla det för skvaller när det på goda grunder är sannolikt att SD är banemannen. T. o. m många av dina meningsfränder kan tillstå detta, men att bevisen inte råcker för en fällande dom. Precis som Picasso skriver att domen rent juridiskt är riktig. Ditt problem är att du utesluter att SD kan vara den skyldige. Det har du inga belägg för.
Några goda grunder avvisade nyss Tr med en välskriven dom. Bestrider å det bestämdaste att några genustroll ger sig rätt att avkunna en utomrättslig dom.

Tvärt om har den nu friade utsatts för en förtalskampanj utan dess like.

Fövr, har vi inte om omvänd bevisföring ala' Nord Korea i utvecklad rättstat som iSverige. Lås in dom och låt dom bevisa att dom är oskyldiga.
Instämmer du inte i det så är du svaret skyldig att visa belägg för att inte någon annan tagit Lena av daga?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-06 kl. 16:37.
Citera
2020-05-06, 16:33
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ur domen. Ett mycket viktigt passus vad gäller värdering av lämnade, lögnaktiga, uppgifter:

Högsta domstolen har uttalat att en tilltalad i princip inte ska ha någon nackdel av att lämnade uppgifter visar sig vara felaktiga. Detta hänger samman med att han eller hon kan ha skäl att lämna en annan berättelse än den som är sann (Högsta domstolens dom refererad i NJA 2015 s. 702 p. 24. Se även Högsta domstolens dom refererad i NJA 2017 s. 316 I, p. 7). Det är svårt att med bestämdhet uttala sig om hur personer reagerar i olika situationer.

En lögn kan ha lämnats för att dölja något annat än det påstådda, exempelvis otrohet (se Holmgård, Bevisning i brottmål, 2019, s. 238 ff.). Tingsrätten måste alltså vara väldigt försiktig med att värdera uppgifter som Stefan Davidsson lämnat, som senare visat sig felaktiga, till hans nackdel. Detta hänger även samman med att åklagarnas bevisning ska värderas först och att den på egen hand måste uppnå beviskravet ställt utom rimligt tvivel.

Först om bevisningen gör det ska Stefan Davidssons berättelse granskas. Sammantaget kan förhållandet att Stefan Davidsson lämnat felaktiga och märkliga uppgifter under förundersökningen inte värderas som ett bevis för att han dödat Lena Wesström.

Just det, som jag påtalade för dig i går, ang HD, om du minns det? >Läs det fetade.

Jag undrar om hon inte är det faktiskt. Skyddar hon SD istället för att tala sanning så är hon nog dum. Det handlar inte om att skydda en skyldig eller oskyldig människa, utan enbart att tala sanning. Sen är det upp till rätten att avgöra om hennes utsaga är så väsentlig att den skall tas på allvar och läggas till bevisningen.

Jo, jag tror faktiskt hon är dum (inte i meningen ointelligent utan korkad).

Mitt svar till dig igår

För att man är dum/korkad som du faktiskt tror, betyder inte att HD talar osanning, att sitta i förhör om ett mord är inte samma sak som att bli intervjuad i en TV-soffa eller ett Radioprogram, av ngn journalist, det påverkar människor på olika sätt, som kan känna sig pressade/stressade av olika anledningar.
Citera
2020-05-06, 16:37
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Gräver de inte fram ett mordvapen och en säker koppling till mordplatsen så är det mer eller mindre meningslöst att lägga tid och pengar på en överklagan.

Fallet i Sätra visar ju hur HR kommer att resonera, i alla fall på ett ungefär.

Det är mkt som fattas för en överklagan, anser jag. Det kan ju komma fram överraskningar återstår att se.

Fallet i Sätra är intressant hur de resonerar och värderar.
Senast redigerad av Smhf 2020-05-06 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in