Citat:
Jag måste säga att våra myndigheter och vår regering mörkar för mycket. De är alls inte transparenta utan kör värsta Nord-korea-style. Andra länder är mer öppna, där debatteras det, där ifrågasätter man, kräver analysunderlag och ansvar. Journalister är på bettet, forskare ifrågasätter, politiker kräver tydliga svar.
Med sorg i mitt hjärta inser jag att samhörighet och solidaritet inte är för svensken. Absolut inte heller för vår regering och våra myndigheter. Samhällskontrakten finns inte längre. Empati finns inte. Knappt ens inom familjen bryr man sig om sina närmaste. De döda är bara siffror i en cyniskt uträknat matematisk modell.
Här styr en liten elit. Näringslivet härskar. Allt annat kommer i andra hand. Det trodde man kanske inte om Sverige, den humanistiska stormakten eller vad det nu var man basunerade ut. Allt det här landet gör grundar sig enbart på hur de rika kan bli ännu rikare. Hur eliten ska skydda makt och tillgångar.
Nu har jag vaknat ur min naivitet och ställer mig frågan:
Hur kunde det bli så här?
Med sorg i mitt hjärta inser jag att samhörighet och solidaritet inte är för svensken. Absolut inte heller för vår regering och våra myndigheter. Samhällskontrakten finns inte längre. Empati finns inte. Knappt ens inom familjen bryr man sig om sina närmaste. De döda är bara siffror i en cyniskt uträknat matematisk modell.
Här styr en liten elit. Näringslivet härskar. Allt annat kommer i andra hand. Det trodde man kanske inte om Sverige, den humanistiska stormakten eller vad det nu var man basunerade ut. Allt det här landet gör grundar sig enbart på hur de rika kan bli ännu rikare. Hur eliten ska skydda makt och tillgångar.
Nu har jag vaknat ur min naivitet och ställer mig frågan:
Hur kunde det bli så här?
Det finns för många rika. Det finns för många som har det bra ställt.
När det uppstod kommunism var det precis tvärtom.
De flesta var fattiga. Enormt många var det.
Och de lyckades förändra skiktet.
Sedan dess har det hänt motsatsen.
För många har det bra i Sverige.
Givet att det finns alldeles för många bland dessa som också prioritera sitt eget bästa än andra människor samt givet att detta är ett land med så många ensamma människor, så blir de majoriteten.
Och de trampar på lik. Så länge man kan undvika att krävas uppoffringar.
Andra länder som också har så stor andel välbärgade människor kunde tänka samma sak. Men där finns det en helt annan människosyn. Och familjen är det ingenstans som inte betyder ett skit som här i Sverige.