2020-05-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Jag måste säga att våra myndigheter och vår regering mörkar för mycket. De är alls inte transparenta utan kör värsta Nord-korea-style. Andra länder är mer öppna, där debatteras det, där ifrågasätter man, kräver analysunderlag och ansvar. Journalister är på bettet, forskare ifrågasätter, politiker kräver tydliga svar.

Med sorg i mitt hjärta inser jag att samhörighet och solidaritet inte är för svensken. Absolut inte heller för vår regering och våra myndigheter. Samhällskontrakten finns inte längre. Empati finns inte. Knappt ens inom familjen bryr man sig om sina närmaste. De döda är bara siffror i en cyniskt uträknat matematisk modell.

Här styr en liten elit. Näringslivet härskar. Allt annat kommer i andra hand. Det trodde man kanske inte om Sverige, den humanistiska stormakten eller vad det nu var man basunerade ut. Allt det här landet gör grundar sig enbart på hur de rika kan bli ännu rikare. Hur eliten ska skydda makt och tillgångar.

Nu har jag vaknat ur min naivitet och ställer mig frågan:
Hur kunde det bli så här?

Det finns för många rika. Det finns för många som har det bra ställt.
När det uppstod kommunism var det precis tvärtom.
De flesta var fattiga. Enormt många var det.
Och de lyckades förändra skiktet.

Sedan dess har det hänt motsatsen.
För många har det bra i Sverige.
Givet att det finns alldeles för många bland dessa som också prioritera sitt eget bästa än andra människor samt givet att detta är ett land med så många ensamma människor, så blir de majoriteten.
Och de trampar på lik. Så länge man kan undvika att krävas uppoffringar.

Andra länder som också har så stor andel välbärgade människor kunde tänka samma sak. Men där finns det en helt annan människosyn. Och familjen är det ingenstans som inte betyder ett skit som här i Sverige.
Citera
2020-05-06, 15:59
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Källa Tack.

Sista gången jag torkar arslet på dig.
Här är två exempel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opGyRa/danska-folkhalsomyndigheten-politiskt-beslut
https://nxt.smp.se/okategoriserade/brittisk-coronakritik-malat-in-oss-i-horn/
Citera
2020-05-06, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Det är siffrorna du kallar verkliga. Då undrar jag vilka de ”overkliga” siffrorna är? Har du dem?

Vill du verkligen kalla FHM s och de A.T. nämner på presskonferenserna som verkliga ?
Citera
2020-05-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Du vet vilka länder det är.

Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Nej, det vet jag verkligen inte. Mig veterligen har inget land i hela världen lyckats helt utrota viruset ännu.
Nu såg jag att du till en annan person skrev att du skulle flytta från Sverige, grattis! Vilket blir det lyckliga landet? Ett av de o-rövknullande som lyckats utrota viruset? I vilken dimension finns det landet i så fall?
Citera
2020-05-06, 16:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Nej, det vet jag verkligen inte. Mig veterligen har inget land i hela världen lyckats helt utrota viruset ännu.

Såklart de inte har. Av den enkla anledningen att virus inte bryr sig om våra påhittade landsgränser. De enda länder som skulle kunna ”utrota” viruset är önationer om de lyckas stoppa ALL trafik till landet. Men detta har såklart ingen lyckats med.
Citera
2020-05-06, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det är för att om en månad så börjar svänska skitsommaren.
För ett par år sedan klagades det ju på värmen och kylfläktarna sålde slut i butikerna.

Hur sommaren blir får vi utvärdera i efterhand. Men du kan ju försöka smuggla in dig till Spanien där du kan sitta och kura i något hotell 😸
Citera
2020-05-06, 16:03
Medlem
De sa precis på radion att baltländerna öppnar upp för varandra efter 15 maj ! Får resa fritt utan karantän !
Citera
2020-05-06, 16:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Vi tar en risk om vi rekommenderar allmän användning av munskydd, säger statsepidemiolog Anders Tegnell och får stöd av WHO.
• Masken kan skapa en falsk känsla av trygghet, så att bäraren blir mindre noga med handhygienen och inte håller avståndet till andra.
• Om du har symtom på luftvägsinfektion ska du hålla dig hemma och inte röra dig ute bland folk, vare sig med eller utan mask.
• En mask med viruspartiklar innebär risk för kontaktsmitta.
• Dessutom stör maskerna kommunikationen människor emellan, anser WHO.
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-06/munskyddet-en-symbol-med-dalig-skyddseffekt
Citera
2020-05-06, 16:04
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Psykopater är ofta högintelligenta och manipulativa och kan därmed lura rekryterare och tester.
Dessutom så dras de i högre utsträckning till makt än normala empatiska människor och borde således rent statistiskt sett vara överrepresenterade på sådana befattningar.

Skitsnack, psykopater är inte intelligentare än andra människor. Du är en fullständig myt som du låtit dig luras av. Det är det lätt att göra när ens kunskaper bygger på veckotidningsjournalistisk.
Citera
2020-05-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Menar du region eller kommun?

Enligt SCB
Döda Stockholms län/region
v.14
2015-2019 - 313
2020 - 634
Differens på 321, eller 46 per dag

v. 15
2015-2019 - 298
2020 - 774
Differens på 476 eller 68 per dag

v. 16
2015-2019 - 313
2020 - 659
Differens på 346 eller 49 per dag.

Tittar vi bara på Stockholms kommun har SCB en lite annan tidsperiod, inte veckor utan 10-dagarsperiod. Dina angivna veckor motsvarar perioderna 1-10 april och 11-20 april. De har också bara jämförelse med de två föregående åren så jag tar 2018 som jämförelse då det dog fler då än 2019.

1-10 april
2018 - 221 döda
2020 - 449 döda
Differens på 228 eller 22,8 per dag

11-20 april
2018- 177 döda
2020- 398 döda
Differens på 221 eller 22,1 per dag

Var har du dina 180 per dag?

Ska försöka hitta uppgiften jag såg.
Det jag såg angav "nornaldödligheten" till ca 1300 de nämnda veckorna medan det nu var ca 2500 per v.
Citera
2020-05-06, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Håller med.
Utan att på något sätt underskatta detta virus och dess effekter så finns det isåfall en jäkla massa saker man ska gå in och peka med hela handen för.
4 miljoner (minst) dör i förtid varje år i världen direkt relaterat till fetma.
Många fler än corona ever kommer komma upp i.
Vi kanske måste ha en total lockdown i hela världen för alla med för högt bmi där de får sitta inne på en motionscykel och få nyttig kost levererad till dörren tills deras bmi är under kontroll.
Tycker Tegnell är så jäkla dum i huvet som inte infört en bmi-lockdown i Sverige. Massmördare! 😃

Fetma, alkoholskador och lungcancer pga rökning, är saker du själv i mycket hög grad kan vara med och påverka risken att drabbas av. Dessutom kan du påverka risken över tid, då dessa risker är långsiktiga.

En dödlig pandemi som snabbt sveper in över landet, kan du inte alls i någon större grad välja att skydda sig mot. Knappt alls. Den är osynlig och kan finnas överallt. Det är väl därför pandemiskydd finns med som mänsklig rättighet enligt FN och stater är skyldiga att bekämpa smitta och skydda invånarna ifrån den. Enskilda individer kan aldrig åläggas att sköta sitt pandemiskydd själva, då det är statens uppgift.
Citera
2020-05-06, 16:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-06/munskyddet-en-symbol-med-dalig-skyddseffekt

Med tanke på hur vi ser hur folk redan idag är dumma nog att inte följa riktlinjerna som finns så tenderar jag nog att hålla med dem den här gången, det finns helt enkelt för mycket idioter i vårt samhälle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in