2020-05-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Detta har jag inte läst, måste ha missat:

Enligt Aleksandra Lazarevics uppgifter som hon lämnat vid förhöret under huvudförhandlingen levde Lena Wesström maximalt någon enstaka timme efter att hon hade tillfogats skadorna i huvudet

Hon levde alltså efter hon lämnats åt sitt öde bakom planket.

Tillägg: ... framkommer att mobiltelefonen lämnade Lena Wesströms bostad cirka kl. 23.23 den 14 maj 2018 och att mobiltelefonen, från kl. 23.25, befann sig stilla vid området nära fyndplatsen. Mobiltelefonen var sedan på samma plats cirka elva minuter fram till kl. 23.36. Därefter registrerades den sista platsinformationspunkten kl. 23.38.43 precis utanför området för fyndplatsen.

Otäckt.
Här kan man dra sig till minnes HD:s uttalande "Hoppas hon är död".
Citera
2020-05-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte att det hade gjort någon skillnad för L*ena. Slagen kom med all sannolikhet alla under kort period. Om gm återkommit för att avsluta det hela så hade L*ena med all sannolikhet så allvarliga skallskador att hon var utom räddning.

Om poliserna hade åkt ut, kanske de inte ens hade åkt på rätt sida heller? Och om de hade gjort det, så hade L*ena inte kunnat gjort sig hörd och kanske de inte ens hade åkt in på B*yalagsgatan. Och om de hade gjort det, hur stor sannolikhet hade det varit att de hade kollat bakom planket?

Jag vet dock att vid vissa utryckningar där man har tagit något på allvar, har man åkt ut med hund för att söka. Men här var det nog för vaga grunder för sådant sök.

MEN, hade de åkt ut på skriket, så kanske den utryckningen hade kunnat sammankopplas med hennes försvinnande tidigare?

Jag tror inte heller att Lenas liv gått att rädda tyvärr.
Men det var ju ett vittne till (minns inte namnet) som var ute på kvällspromenad med sin hund, som oxå hört ett skrik samma tid i närheten av planket. Samma vittne ser även en polisbil cirkulera omkring i området dagen efter u t a n att koppla ihop skriket med en försvunnen kvinna i området. Vittnet anmäler in händelsen först i slutet av sommaren-18.

Summa kardemumma, OM även detta vittnet ringt in till polisen samma kväll kanske de tagit skriket på större allvar och Lena hade hittats fortare.
Citera
2020-05-06, 15:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Här https://imgur.com/o38Sq5S

"Att jag ens lāt dig komma in i mammas hus ångrar jag..."
Det var ju hans mamma som bjōd in honom till sitt hus. Det kunde inte N*a gōra något åt. Och det behōver han inte kānna något ansvar fōr. Han kunde inte ha hindrat sin mamma från att trāffa SD hur mycket han ān fōrsōkt.

"Att jag inte gick hem till dig på morgonen den 15:e maj var det stōrsta misstaget jag har gjort."
Vad skulle det ha gjort fōr skillnad?
Senast redigerad av smokeonthewater 2020-05-06 kl. 15:27.
Citera
2020-05-06, 15:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Detta har jag inte läst, måste ha missat:

Enligt Aleksandra Lazarevics uppgifter som hon lämnat vid förhöret under huvudförhandlingen levde Lena Wesström maximalt någon enstaka timme efter att hon hade tillfogats skadorna i huvudet

Hon levde alltså efter hon lämnats åt sitt öde bakom planket.

Tillägg: ... framkommer att mobiltelefonen lämnade Lena Wesströms bostad cirka kl. 23.23 den 14 maj 2018 och att mobiltelefonen, från kl. 23.25, befann sig stilla vid området nära fyndplatsen. Mobiltelefonen var sedan på samma plats cirka elva minuter fram till kl. 23.36. Därefter registrerades den sista platsinformationspunkten kl. 23.38.43 precis utanför området för fyndplatsen.

Hon kan fortfarande ha dött omedelbart men eftersom man inte verkar kunna säga exakt tidpunkt så blir bedömningen maximalt någon timme efter slagen. Det är nog inte konstigt att det inte går att precisera dödsögonblicket närmare än så med tanke på att kroppen låg ute i 5 dagar.
Citera
2020-05-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hon kan fortfarande ha dött omedelbart men eftersom man inte verkar kunna säga exakt tidpunkt så blir bedömningen maximalt någon timme efter slagen. Det är nog inte konstigt att det inte går att precisera dödsögonblicket närmare än så med tanke på att kroppen låg ute i 5 dagar.
Jag tror man genom rättsmedicinsk teknik kan konstatera ATT hon levde en stund. Men som du säger, inte riktigt hur länge.
Citera
2020-05-06, 15:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hade inte den första husrannsakan hos SD avbrutits så tror jag att man hittat en del bevisning som faktiskt skulle fått honom fälld - exvis blodiga kängor med vilka han sparkade sönder Lena. Men jouråklagaren beordrade att avbryta den första husrannsakan. Det finns så mycket i denna utredning som missköttes i början att man blir förbannad.

Den 14 maj kl 21:04 står SD i sin hall med de blå New balance skorna på sig.

Personligen är jag övertygad om att den bruna fläcken är L*enas blod, även om det inte gått att bevisa. Den fläcken syntes precis där L*enas DNA hittades UNDER plösen UNDER tyget INNE i fodret, men som bedömdes av forensikern i FUP som att det var urtvättat med vatten. Man kan se att fläcken inte har tydliga konturer, utan att de är suddiga.

Hur stor sannolikhet är det att det ska finnas L*enas DNA på fodret på insidan av plösen på SDs skor????

I förhöret med KN visar SD på ett beteende som inte ens hans vän köper. Varför lämnar inte SD själv över skorna till polisen frågar KN med rätta? Ja, varför? Om det skulle kunna fria honom???

Nu har vi fullt upp att läsa domen, så skorna kanske ligger lite i bakvattnet nu. Men skorna är något som jag skulle vilja att man gick vidare med. Finns det någon chans att analysera om detta för att få veta om det är L*enas blod?

Nu såg jag att alla beslag ska lämnas åter till SD efter den friande domen.
Citera
2020-05-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
"Att jag ens lāt dig komma in i mammas hus ångrar jag..."
Det var ju hans mamma som bjōd in honom till sitt hus. Det kunde inte N*a gōra något åt. Och det behōver han inte kānna något ansvar fōr. Han kunde inte ha hindrat sin mamma från att trāffa SD hur mycket han ān fōrsōkt.

"Att jag inte gick hem till dig på morgonen den 15:e maj var det stōrsta misstaget jag har gjort."
Vad skulle det ha gjort fōr skilnad?
Ja stackars hennes barn och det bor ju väldigt nära, Stefan "Yoda" Davidsson också.
Jag hoppas på en sväng till i Göta hovrätt.
Citera
2020-05-06, 15:32
Medlem
Ur domen:

Lena Wesströms mobiltelefon stängdes av kl. 1.41 den 15 maj 2018. Det är därför mest troligt att inloggningen ägde rum från en enhet där Lena Wesström tidigare hade varit inloggad.

Dvs, ovan, så har inloggningen till Lenas konto skett på hennes egen dator. Då måste alltså Stefan, varit tidigt på morgonen inne i Lenas bostad, loggat in - ändrat/raderat något - och därefter smugit ut och lämnat dörren på glänt. Så tidigt på morgonen (runt 5.23) så kan risken varit stor att A*ron skulle vaknat. Spekulation självklart.
Citera
2020-05-06, 15:38
Medlem
Reimers avatar
Ett annat fall som fick sin upplösning idag av HR visar på hur svårt det kommer att bli om åklagarna väljer att överklaga den här friande domen, där hittade de ju MGM,s DNA på de tomhylsor som hittades på mordplatsen ändå frias han.

Citat:
Hovrätten delar tingsrättens slutsats att det är mycket graverande för (28-åringen) att hans DNA påträffats på brottsplatsen. De uppgifter som han lämnat som förklaring är – som tingsrätten också konstaterat – vaga, detaljfattiga och omöjliga att kontrollera. Avsaknaden av en rimlig förklaring från (honom) angående varför hans DNA fanns på hylsorna innebär emellertid inte att han personligen kan knytas till brottsplatsen.”

https://www.expressen.se/nyheter/krim/tva-frikanns-for-dubbelmord-i-satra/

I det här fallet har man ju inte ens lyckats med att finna MGM,s DNA på brottsplatsen.

Vi får se vad Hiding & Johansson kommer att göra men ett överklagande på det material som finns i dagsläget känns meningslöst och omotiverat.
Citera
2020-05-06, 15:39
Medlem
NA:
Provläs till 15.51

Svårt för den mordmisstänkte att återgå till ett normalt liv

https://www.na.se/artikel/advokaten-om-46-aringens-liv-efter-den-friande-domen-har-ju-varit-en-viss-turbulens
Citera
2020-05-06, 15:41
Medlem
Smhfs avatar
RÄTTEN: Därför friade vi 46-åringen ►”Kan vara någon annan som begått gärningen” ►”Vi har hittat luckor”. Enligt Björn Lindén, i Na,

Undrar vad dessa luckor är, har inte hunnit läsa hela domen, kanske framkommer där!

https://www.na.se/logga-in/ratten-darfor-friade-vi-46-aringen-kan-vara-nagon-annan-som-begatt-garningen-vi-har-hittat-luckor

Låst artikel.
Citera
2020-05-06, 15:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ett annat fall som fick sin upplösning idag av HR visar på hur svårt det kommer att bli om åklagarna väljer att överklaga den här friande domen, där hittade de ju MGM,s DNA på de tomhylsor som hittades på mordplatsen ändå frias han.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/tva-frikanns-for-dubbelmord-i-satra/

I det här fallet har man ju inte ens lyckats med att finna MGM,s DNA på brottsplatsen.

Vi får se vad Hiding & Johansson kommer att göra men ett överklagande på det material som finns i dagsläget känns meningslöst och omotiverat.

Provläs till 15:51, skynda skynda! som Gunde skulle sagt.

https://www.na.se/artikel/advokaten-om-46-aringens-liv-efter-den-friande-domen-har-ju-varit-en-viss-turbulens

Citat:
Enligt Ingvar Backman är kontentan av domen att det inte finns något som binder 46-åringen till brottsplatsen. Han påpekar också att försvaret hela tiden har varit kritisk till utredningen.

Det har varit frågan om det överhuvudtaget funnits grund för åtal. De har inte när, var eller hur. Det har varit väldigt lösa boliner.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-06 kl. 15:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in