2020-05-06, 14:05
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Oj, ska stå: ... Inte säkert den som man vet såg henne sist, är GM.

Ibland fick jag intrycket av att MGM misstänkes för att ingen annan hittades.
Pja.
Mitt intryck är att han kvalificerar sej som GM på egna meriter.
Dock behöver han, enligt vad jag tror, inte ha varit ensam om att utföra mordet.
Citera
2020-05-06, 14:06
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du genomgående kan vara så bergfast säker på vem som är GM.
LW hade en stor bekantskapskrets!
Mord har skett förr pga tillfälligt uppflammande reaktioner. Kan finnas avlagda, svikna löften
som vi inte känner till, psykopatologiska personer som inte är klarlagda i hennes omgivning.
GM kan varit lejd. Med mera.

Hur man än tror undras bara hur du kan vara så stöddigt säker?
Jag går inte efter juridikens nästan absurda beviskrav. Jag går efter vad jag läst om hans personlighet, hans explosiva temperament (som var omvittnat om man ids läsa fupen), Lenas och hans relation, deras upp- och nerförhållande, hans stalkande av henne, hans hot, hans mordplaner både på egna familjen och Lenas familj osv osv osv. Jag kan skriva mycket om det, men du är resistent för fakta så det är ingen idé. Du får ha din åsikt och jag får ha min. Jag ifrågasätter inte din åsikt - den får du ha. Men varför ifrågasätter du min när det står fullt klart för de flesta (då räknar jag inte in de som hela tiden lag skulden enbart på Lena) att det är SD som är förövaren här? Och nej, det är inte en "stöddig" åsikt som du behagar uttrycka det, det är bara en åsikt. Och jag står för den fullt ut.

Som jag skrivit många gånger förr: förnuft och juridik hör inte ihop ens på samma vecka.
T o m Lindén säger att man inte får döma efter personligt tyckande utan efter juridik. Vad tror du hans personliga tyckande säger
Citera
2020-05-06, 14:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Pja.
Mitt intryck är att han kvalificerar sej som GM på egna meriter.

Ja men du håller väl med om att det kan ha funnits ett par till som var sårade av henne?
Enligt mig inte till den grad att de skulle vilja döda henne men man vet aldrig.
Citera
2020-05-06, 14:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja men du håller väl med om att det kan ha funnits ett par till som var sårade av henne?
Enligt mig inte till den grad att de skulle vilja döda henne men man vet aldrig.
Jag gjorde ett tillägg.
Citera
Medlem
Citat:
Mm, det vore katastrof om man ska gå efter vem BO haft mest kontakt med eller
vem det uppstått mest osämja med.
Kan funnits fler fall av osämja i LW:s liv som förtigits. Fler passionsdramer
och svartsjukerelationer.
Ju mer man umgås med någon, desto större risk för osämja på sikt.
Och finns inte bevis för någon annan, ja då är valet klart?

Det måste finnas bindande bevis helt enkelt.

Ser också så på saken. För fällande dom måste det finnas bindande bevisning. Ser SD som en högst sannolik GM, men det är en annan sak.
Finns flera fall där man tyckt sig ha en alldeles självklar GM som sedan bevisligen har varit oskyldig. Inte bara friad i brist på bevis.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Som jag tolkat det har TR inte behövt titta på försvarets sida alls eftersom åklagarens material inte nådde upp till fällande dom. Finns ingen anledning då att titta på försvarets motargument.

Så tolkar jag det också.
Citera
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Men utifrån att GM är en psykopat eller inte helt frisk, eller visat negativa tendenser,
menas väl att LW med den insikt hon visat sig kunna ha, kunnat undvika relationer som lett till hennes död.

Irrelevant, hon har ingen skuld till att hon själv är död. Eller ansvar. Du och övriga som försöker skuldbelägga brottsoffret går baklänges och på sätt och vis normaliserar SDs reaktion(förnedrad-kränkt-mördare) som något som LW borde ha förstått och räknat med som en naturlig och rättvis konsekvens av otrohetsaffären. Och det blir en del av det ni svammlar om vare sig ni medger det eller ej. Hon försökte nog stegvis bryta sig loss mot slutet men då hade den fega råttan Stefan Davidsson redan börjat smida planer på att återupprätta sin heder genom att mörda en trebarnsmamma bakom ett plank. Vilken mäktig man!
Citera
2020-05-06, 14:13
Medlem
Snor-Johans avatar
Sid 57

ÖREBRO TINGSRÄTT
DOM2020-05-06B 2705-18

Rotel 7

Det har också framkommit att Stefan Davidsson, i ett tidigt skede av förundersökningen,i polisförhör förnekat att han och Lena Wesström hade en sexuell relation vid tidpunkten då Lena Wesström anmäldes försvunnen.

Högsta domstolen har uttalat att en tilltalad i princip inte ska ha någon nackdel av att lämnade uppgifter visar sig vara felaktiga. Detta hänger samman med att han el-ler hon kan ha skäl att lämna en annan berättelse än den som är sann (Högsta dom-stolens dom refererad i NJA 2015 s. 702 p. 24.Se även Högsta domstolens dom re-fererad i NJA 2017 s. 316 I, p. 7).

Det är svårt att med bestämdhet uttala sig om hur personer reagerar i olika situationer. En lögn kan ha lämnats för att dölja något an-natän det påstådda, exempelvis otrohet (se Holmgård, Bevisning i brottmål, 2019, s. 238 ff.). Tingsrättenmåste alltså vara väldigt försiktig med att värdera uppgifter som Stefan Davidsson lämnat, som senare visat sig felaktiga, till hans nackdel.

Detta hänger även samman med att åklagarnas bevisning ska värderas först och att den på egen hand måste uppnå beviskravet ställt utom rimligt tvivel. Först om bevisningen gör det ska Stefan Davidssons berättelse granskas. Sammantaget kan för-hållandet att Stefan Davidsson lämnat felaktiga och märkliga uppgifter under förundersökningen inte värderas som ett bevis för att han dödat Lena Wesström.

https://www.docdroid.net/84kSbmc/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-497-dom-stefan-davidsson-expedie-pdf#page=57

För dom som i sitt oförstånd dömer för mordet på Lena för att SD kan beslås av att fara med osanning..
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-06 kl. 14:25.
Citera
2020-05-06, 14:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag gjorde ett tillägg.

Ja det är svårt för TR att veta om annan person utfört mordet själv eller i samspråk med SD. I vilket fall som helst är det tvivel nog att fria SD för tillfället tyvärr.
Citera
2020-05-06, 14:14
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du kan inte lära mig något om sånt. Jag är fullt medveten om de höga beviskraven och att åklagaren inte lyckades föra fram detta i rätten. Men jag sitter varken domare eller nämndeman i målet. Om det stått i domen att han är bevisat oskyldig så hade jag varit den första att stå med mössan i hand och skrapa med foten. Men nu är det inte så. Han är släppt eftersom bevisen inte nådde riktigt ända upp. Inget annat.

Trög eller? En domstol kommer aldrig och har aldrig bedömt om någon är oskyldig eller ej. EN DOMSTOL BEDÖMER BARA SKULD!

Fundera lite på det här innan du svarar, gärna en dag eller två.

Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Patetiskt dravel, knappast något hot mot demokratiska rättsstater att påpeka att en mördare är en mördare. Varför dra till med en sådan trött floskel? Stefan Davidsson mördade LW bakom bullerplanket, ensam eller i samförstånd med okänd medgärningsman, eller gärningskvinna som i sådana fall är det mycket mer troliga om man är bekant med fallet.

Trög eller? Det jag skriver är att det är ett hot mot rättsstaten om dess obildade medborgare tror att domstolar avgör vem som är oskyldig eller ej. Om du inte fattar vad jag menar så, ja då är det synd om dig och oss alla. Gud hjälpe oss i sådana fall.
Citera
2020-05-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Trög eller? En domstol kommer aldrig och har aldrig bedömt om någon är oskyldig eller ej. EN DOMSTOL BEDÖMER BARA SKULD!

Fundera lite på det här innan du svarar, gärna en dag eller två.

Trög eller? Det jag skriver är att det är ett hot mot rättsstaten om dess obildade medborgare tror att domstolar avgör vem som är oskyldig eller ej. Om du inte fattar vad jag menar så, ja då är det synd om dig och oss alla. Gud hjälpe oss i sådana fall.
Så trevlig du är - vilka välformulerad inlägg du skriver. Jag är djupt imponerad. Jag borde inte ens besvara ditt inlägg men mot mitt egen instinkt gör jag det ändå.

Om du bemödat dig att läsa vad jag citerat så är han frikänd juridiskt. Och domen är helt rätt. Vad det handlar om är att om de hittat minsta lilla bevis på att SD varit på brottsplatsen, inkluderande de indicier man fört fram, så hade han blivit inlåst och nyckeln slängd i närmaste flod,. Men eftersom man inte kan placera honom (eller nån annan för den delen) på brottsplatsen så finns det inte uppnådda beviskrav då det inte är ställt utom rimligt tvivel att det kan finnas en annan gärningsman.

Rent förnuftmässigt vet ALLA - att SD är den skyldige. Men vår rättssäkerhet får inte använda förnuft, enbart ren juridik. Trög eller?
Citera
2020-05-06, 14:24
Medlem
Philomenas avatar
Noa, ifall du läser: även om tråden mest bara är en massa skitsnack av folk som tror sig veta saker, som saknar empati, som nyttjar tråden för att frossa i fula saker om en mördad och som har betett sig för jävla illa mot er mamma; vi är många som idag lider med er även om vi aldrig kan komma i närheten av att förstå hur hemskt det måste kännas.

Inget kan ersätta er mamma eller kompensera för att hon blev berövad livet men hon har berört så många och vi är många över hela landet som vill att ni barn och hennes föräldrar och bror ska få upprättelse hur lång tid det än kan ta. Vi kan inte göra något annat för er men vi kan fortsätta kräva att man driver på i utredandet, vi kan fortsätta gräva i det som finns. Vi kan ignorera de fega som smutskastar er mamma bakom anonyma nick så att de bara spyr sin galla över sig själva när de envisas med att älta saker i tråden. Vi som själva är föräldrar känner smärtan på föräldravis som om ni vore våra egna ungar och skulle inget annat än vilja skydda er från all skit ni måste gå genom nu och särskilt en dag som denna. Under tiden ge aldrig de här usla människorna som gjort detta glädjen att trigga er till något. Ge dem inte det. Vad han/hon/de än gjort mot er mamma och hur än de försöker använda tråden till att smutskasta henne så kan de aldrig ta ifrån er era ljusa minnen av henne och vad hon betyder för er. Deras låghet står för dem.

Vi som läst om henne har förstått att hon hade en massa energi, skinn på näsan och ett stort engagemang och driv i allt hon gjorde. Du och dina syskon är hennes barn och ni har allt detta också inom er. Hon finns kvar i er och allt gott som hon stod för. Det kan de aldrig ta ifrån er.
Citera
2020-05-06, 14:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Alla 1817? 😓

Du gör som du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto