2020-05-06, 12:08
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade:
Högst intressant!
Precis som flera av oss spekulerat i och faktiskt också räknat med.

#TeamÖrebroTingsrätt

Att *vi* räknade med denna dom, kommer inte som en överraskning, det blev ett konstaterande, som nu finns att läsa i domen på noga räknat 257 sidor.

#TeamÖrebroTingsrätt
Citera
2020-05-06, 12:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ur domen:

Sammanfattningsvis ska Stefan Davidsson frikännas redan av den anledningen att åklagarnas bevisning inte når upp till beviskravet ställt utom rimligt tvivel.

Nej. Inte utom rimligt tvivel. Helt rätt. Men det står inte någonstans att han frikänns pga att han de facto är oskyldig. Det kommer alltid hänga ett moln över SDs huvud.

I praktiken i folkmun: Davidsson frikänns pga bristande bevisning

Ja självklart p g a bristande bevisning. Varför annars?
Citera
2020-05-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Att hamna i en destruktiv människas våld kan på djupet förändra en drabbad persons hela liv och i negativ riktning ändra hela dennas personlighet, det är väl känt. Så är det.

Men är SD:s magnetiska maskulinitet verkligen av den magnituden att han bara genom sin blotta existens omgående fick LW att glömma sitt uppdrag som pastor?
Att "glömma" d v s strunta i att hon vigt honom till HD.

Skulle inte det övertrampet i sig ha kunnat framkalla känslor av skam hos LW?
När hon första gången gick i säng med SD var hon väl ändå inte "manipulerad", "hjärntvättad"?
Var LW "förhäxad" av SD eller hur skulle du vilja försöka beskriva orsaken till att LW bröt mot sina egna (och församlingens, vars uppdrag hon hade), regler.

SD verkar inte ha skämts det minsta för att ha gått till sängs med den som vigt honom och HD och å det grövsta bedrog sin fru under 6 års tid.

Jo, Lena skämdes djupt över sitt sexuella förhållande med SD. Detta delgav hon några vänner under ändlösa telefonsamtal och stark ruelse.
Citera
2020-05-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja självklart p g a bristande bevisning. Varför annars?
Han kunde blivit frikänd då man kunnat bevisa att han INTE begått mordet. Men så är det inte. Ribban är hög - de nådde inte riktigt ända upp. Men utredningen sköttes klantigt från början och det är SDs smala lycka. Men jag tror att den lyckan blir temporär, men det får tiden utvisa.
Citera
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hoppas polisen haft tillgång till de kläder och skor han har på sig på övervakningsfilmen. 17 slag får man väl ta som personligt.

Det finns ju uttalande (någonstans i FUP) om att SD förvånades och gladdes (skadegladdes) över att polisen varit så klantiga att just dessa skor inte tagits i beslag.
Det var i kommunikation med någon kompis som SD yttrade detta, och det var för att kolla om han var avlyssnad.

Om polisen skulle hämta just dessa skor, så skulle SD få bevis för att han var avlyssnad, som jag förstod det.

Jag vet inte exakt var detta står, men jag vet att jag läst det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Någon som kan återge något konkret angående domen?

Alltså inte bara diverse utrop om hur man känner det.

Vänligen.

Kan ej följa direkrapporteringen.

Du kanske redan har fått det här.
BL sa att man inte har beaktat SDs uttalande, utan att det har varit tillräckligt
att granska åtalet, och då när det saknar robusthet för en fällande dom
så hade dom inget annat val än att frikänna, ungefär så.

Det tyder jag som att vi kan glömma allt jävla tjat om mållgor hit och dit, det
va bara skit.
Citera
2020-05-06, 12:14
Medlem
Citat:
Han kunde blivit frikänd då man kunnat bevisa att han INTE begått mordet. Men så är det inte. Ribban är hög - de nådde inte riktigt ända upp. Men utredningen sköttes klantigt från början och det är SDs smala lycka. Men jag tror att den lyckan blir temporär, men det får tiden utvisa.
Ärlig fråga: står det någonsin i domstolars beslut att någon friats för att den är oskyldig? Jag skulle trott att det alltid står ungefär som här, dvs att bevisningen är bristfällig, och att den formuleringen alltså inte betyder någonting.
Citera
2020-05-06, 12:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Ok händer det att någon åtalad kan bli bevisad oskyldig i domslut? Är det inte svårt att hitta sådan bevisning när det ändå gått så långt som till åtal? Åklagare brukar ha bra kött på benen innan de åtala, vid det laget finns alltid viss bevisning för skuld. Har du sett sådana domar där det står att åtalade är bevisat oskyldiga?
Senast redigerad av Rosamund 2020-05-06 kl. 12:18.
Citera
2020-05-06, 12:15
Medlem
Citat:

Har åklagaren uttalat sig angående överklagan?
Citera
2020-05-06, 12:19
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Sådana som du är ett hot mot demokratiska rättsstater. Alla är oskyldiga tills dess att motsatsen är bevisad. Så kan man inte bevisa någons skuld så är han oskyldig enligt rättsstatens alla definitioner.

Sen vad folket tycker och anser är en annan sak. Men en domstol tar bara beslut i frågan om skuld, inte tvärt om.

Patetiskt dravel, knappast något hot mot demokratiska rättsstater att påpeka att en mördare är en mördare. Varför dra till med en sådan trött floskel? Stefan Davidsson mördade LW bakom bullerplanket, ensam eller i samförstånd med okänd medgärningsman, eller gärningskvinna som i sådana fall är det mycket mer troliga om man är bekant med fallet.
Citera
2020-05-06, 12:20
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Har åklagaren uttalat sig angående överklagan?

Åklagaren måste väl läsa domen nu och har sen 3 veckor på sig att besluta om denne ska klaga eller inte.
Citera
2020-05-06, 12:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Ärlig fråga: står det någonsin i domstolars beslut att någon friats för att den är oskyldig? Jag skulle trott att det alltid står ungefär som här, dvs att bevisningen är bristfällig, och att den formuleringen alltså inte betyder någonting.

Ja lagman BL sa idag att de inte ens gått igenom försvarets bevisning så hur ska de ens hitta ev material som visar på oskuld?

Efter TR provat åklagarens material hade de kommit fram till att den inte håller för fällande dom och då fanns tydligen ingen anledning att ens gå igenom förvarets material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in