2020-05-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Han hade tydligen testat positiv och självisolerat i "nästan" 2 veckor, men frågan är om han verkligen kunde vara säker på att vara immun, och förstås varför han ska ta sig friheter som ingen annan får ta.

I acted in the belief that I was immune, having tested positive for coronavirus and completely isolated myself for almost two weeks after developing symptoms.

https://www.bbc.com/news/amp/uk-politics-52553229

Det har ju visat sig att folk kan få positiva testresultat bara av att ha dött virus i luftvägarna, så han ska nog inte ens ta för givet att han haft covid. Det kanske bara var lite virusskräp som förirrat sig in i nosen på honom.

Värst är att det var hans modeller som förutsåg 250 000 döda i UK om inget gjordes, så varför kunde han då inte ta det på allvar själv? Det är som om han inte trodde på sina egna siffror ens. En sån hycklare.

Kuken skulle ha sitt. I det läget hade han uppnått immunitet! Hallelujah!
Citera
2020-05-06, 13:35
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Brukar handla på ett ICA Maxi. Vid ingången till själva butiken hade de ett par gatupratare som uppmanade folk att hålla avstånd, annars skulle man tvingas begränsa antalet kunder.
Efter att AT häromveckan gick ut med att man inte smittar i butiker försvann (förståeligt nog) skyltarna ...
Tegnell verkar vara bra mycket mer knäppare än vad jag är😁
Han famlar i mörkret, ror utan åror, hoppar utan fallskärm.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-05-06 kl. 13:41.
Citera
2020-05-06, 13:36
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det låter någorlunda rimligt i alla fall. Dock så sitter vi inte på 13x fler döda då vi inte kan räkna på absolutvärdena utan måste räkna i enlighet med populationsmängden.
Worldometer som inte är den mest uppdaterade men ändå någorlunda precis ger följande siffror för antalet döda per miljoner invånare:

Sverige = 283
Danmark = 87
Norge = 40
Finland = 44

Så absolut dessa länder har klarat sig bättre. Men inte 13 ggr bättre.

Fair. Osäker på om det blir vettigare om man delar med folkmängden när det är en klustersmitta dock. Kanske om det vore nåt som uppförde sig mer som influensa.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Vad vi har är fakta. Dödligheten för år 2020 är 6.9% lägre än snittet tills Covid 19 dyker upp.

Det du frågar är om det finns något som skulle ändra på denna trend.

Svaret har vi. De sociala restriktionerna som infördes i Sverige trycker ned dödligheten i andra virusburna sjukdomar. Det återstår att skatta hur mycket, men med social isolering minskar virussjukdomarnas möjlighet att döda.

Med andra ord, dödligheten i Covid 19 är troligen (mycket) högre än de siffror som jag redovisar, vilket jag nämner i punkt 12.
Då kan man fråga sig varför dödligheten rent allmänt varierar så kraftigt från år till år. Det kan ju inte bara vara influensan.
Citera
Medlem
Citat:
Som du säger så kräver det att alla länder agerar lika kraftfullt. Men vi har ställen som Iran där smittspridningen inte hölls under kontroll öht. Och en stor del av tredje världen. Därefter måste alltså alla länder som blivit av med smittan stänga av all flyg och stänga alla gränser till dessa länder. Lycka till. Folk kommer ta sig in i länder illegalt. Då har vi ingen koll alls. Smittspårning blir otroligt svårt.
Låter inte alls som någon svår uppgift. Stänga gränser för inresande från vissa områden är ju bland det enklaste och billigaste man göra av åtgärder.

Citat:
Och återigen. SK, Taiwan, Singapore, Hong Kong hade ingen lockdown vad jag vet. De stängde ner flyg, smittspårade och satte folk i karantän.
Ja, du ser. Det går att stänga ned flyget. Vi har ju gjort det nu. Hade väl varit smartare att göra det INNAN vi fick så mycket smitta att vi tappade kontrollen och sedan ändå blev tvungna att stänga ned flygen.

Citat:
De har lyckats väldigt bra. Och den främsta kritiken jag ser i nyhetsrapportering runtom i världen är att Sverige kritiseras för att inte ha genomfört en lockdown. Det finns annat som de kunde ha gjort annorlunda som de inte talas mycket om.
Jag håller med om att det blir förenklat och onyanserat.

Citat:
Till exempel stängt ner flygen från drabbade områden mycket tidigare. Fast det man sa var att folk kommer ta sig in iallafall så då blir det svårare att smittspåra. Kanske var rätt beslut det också.
Tankefelet är då att man tror att inga andra länder heller stänger ned flyg från riskområden. Att folk kunde byta sitt direktflyg Teheran-Stockholm mot att flyga via Prag eller Berlin, det gäller ju bara om varken Tjeckien eller Tyskland stänger ned på samma sätt. Som sagt: samordning. Det var väl det vi skulle ha EU till?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Jag tycker du skall läsa denna forskningsrapport från 67 studier om huruvida munskydd hjälper mot spridning eller att bli smittad av viruset.
läs den och sluta sprida fake news!
https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD006207.pub4/full

Fake news är att använda sig av ord som :

"Hindrar"

När "maskerna" du andra menar de "enklare" (finns massor av olika klassade masker[Typ/filter/ej filter/ögonskydd/mm] EGENTLIGEN :

Hettar upp utandningsluften.

Distribuerar den åt sidorna med högre tryck.

Höjer luftfuktigheten vilket innebär jämnt fördelade droppar, droppar vilka ÄN MER koncentreras /fördelas till vanligt utandningsluft NU i storleken 0-7 um (mikrometer) dvs till de FARLIGARE "drop nuclei" vilka DIREKT tas upp av folk i närhetens alveoler.

Sen FULL RETARDO använder du dig av ordet "munskydd".

Vad för munskydd?

Vanligt plast/papp skydd tom mer avancerat "munskydd? Se ovan.

Helmask?

Där stoppas smittspridningen -INTE heller då de "släpper ut luft".

Undantaget om ALLA har helmask, vilket hindrar inandning av andras (temperaturhöjda/luftfuktade utandning).

Begränsas med några procent?

Ändrar luftströmmen.

SAMT.

Gör att Fru/Herr Retardo tänker :

"Ja e lite hostig men ja har ju munskydd"
Senast redigerad av snuttis 2020-05-06 kl. 13:48.
Citera
2020-05-06, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Låter inte alls som någon svår uppgift. Stänga gränser för inresande från vissa områden är ju bland det enklaste och billigaste man göra av åtgärder.

Ja, du ser. Det går att stänga ned flyget. Vi har ju gjort det nu. Hade väl varit smartare att göra det INNAN vi fick så mycket smitta att vi tappade kontrollen och sedan ändå blev tvungna att stänga ned flygen.

Jag håller med om att det blir förenklat och onyanserat.

Tankefelet är då att man tror att inga andra länder heller stänger ned flyg från riskområden. Att folk kunde byta sitt direktflyg Teheran-Stockholm mot att flyga via Prag eller Berlin, det gäller ju bara om varken Tjeckien eller Tyskland stänger ned på samma sätt. Som sagt: samordning. Det var väl det vi skulle ha EU till?

Ja det håller jag med om. Man borde ha identifierat riskområdena och snabbt skärmat av sig från dessa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Men ponera att, som du själv skriver, många länder på väg mot tvåsiffrigt BNP-fall, och Sverige exporterar varor och tjänster till ett värde som motsvarar 47 procent av BNP, vart skall vi sälja våra varor och tjänster tänker du?

Du tror inte en enda liten liten sekund, att Sverige blir påverkat?
Jag VET att Sverige blir otroligt påverkat. Till och med så mycket som en minskad BNP på mer än 6 % (enligt SEB). Det är ett så ofantligt fall att det saknar motstycke i modern tid.

Men de länder som stängt ner helt blir ÄNNU MYCKET MER påverkade med i många fall BNP-ras på över 10 % (enligt SEB). Det är en skillnad på nästan 5 % av BNP, eller nästan dubbelt så stor ekonomisk nedgång. Sverige har värsta ekonomiska läget sedan 1930-talet. De länder som stängt ner helt har det värsta ekonomiska läget sedan 1930-talet, fast dubbla det.

Det är otroligt mycket pengar, pengar som Sverige kan lägga på sjukvård av Corona-sjuka. Eller snarare, Sverige slipper skära ner lika mycket i vården av ALLA sjukdomar som de andra kommer behöva.
Citera
Medlem
Citat:
Som du säger så kräver det att alla länder agerar lika kraftfullt. Men vi har ställen som Iran där smittspridningen inte hölls under kontroll öht. Och en stor del av tredje världen. Därefter måste alltså alla länder som blivit av med smittan stänga av all flyg och stänga alla gränser till dessa länder. Lycka till. Folk kommer ta sig in i länder illegalt. Då har vi ingen koll alls. Smittspårning blir otroligt svårt.

Och återigen. SK, Taiwan, Singapore, Hong Kong hade ingen lockdown vad jag vet. De stängde ner flyg, smittspårade och satte folk i karantän. De har lyckats väldigt bra. Och den främsta kritiken jag ser i nyhetsrapportering runtom i världen är att Sverige kritiseras för att inte ha genomfört en lockdown. Det finns annat som de kunde ha gjort annorlunda som de inte talas mycket om. Till exempel stängt ner flygen från drabbade områden mycket tidigare. Fast det man sa var att folk kommer ta sig in iallafall så då blir det svårare att smittspåra. Kanske var rätt beslut det också.

Du glömmer att nämna att de bär mask vilket är det allra viktigaste. Hur många gånger ska jag behöva nämna att livet pågår i princip som vanligt i seoul med sina 20 miljoner invånare? Förutom att de bär mask då. Restauranger, kontor, nattklubbar, shopping malls, ja till och med nöjesparken Lotte är öppen. Den senaste veckan har de haft 0-3 nya fall per dag, alla har varit utlänningar.

Jag blir nästan tokig över alla korkade blekfeta jävlar inklusive Tegnell som vägrar att fråga asiaterna med sina överlägsna IQ:n och kultur om hur man bör agera. Istället famlar man på i blindo och försöker till varje pris avfärda den enklaste och bästa åtgärden - ansiktsmask. Det ena argumentet mer korkat än det andra (som att man minsann sett folk bära masken fel) lanseras för att rättfärdiga att man inte agerar.

Jag har svårt att tro att maskförnekarna är så korkade som de framstår. Förmodligen så är det bristen på masker i sjukvården som oroar dem. Men de gör alla en björntjänst genom sina förnekanden. Om de istället erkände sanningen så skulle de sen kunna sätta press på företagen och ge resurser så att de kunde tillverka miljarder masker.
Citera
2020-05-06, 13:39
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Skillnaderna i vad epidemiologerna runt om i världen tycker är mycket mindre än vad somliga inbillar sig, men visst har även vetenskapen en friktionsfält där det diskuteras vad som är bäst. En hel del av de olika åsikterna handlar också om olika förutsättningar som olika länder har.

Den största skillnaderna handlar om den politiska ledningen där man som i Ukraina sticker huvudet i sanden och inte ens tror på covid, medan man i somliga länder populistiskt och opportunt gör en hardcore lockdown, men kolossalt destruktiva och långsiktiga konsekvenser

Ukraina rapporterade 11 nya döda idag och har totalt rapporterat 317 döda. Om de inte hade trott på Covid, som du skriver, så hade de nog inte rapporterat in heller. Källa: worldometer
Citera
2020-05-06, 13:39
Medlem
Man skulle vilja veta vilken muterad sträng av Covid19 vi har i Sverige? Har vi den snällare D614 eller den elakare G614, som har en förmåga att ta över den snälla efter några veckor.

Har vi samma sträng i Stockholm som i Västra Götaland och Jönköping?

Island har den snälla, men i stort sett alla andra europeiska länder började med den snälla för att sedan få G614. (Italien verkar dock fått snabbt den elaka direkt enligt forskarna)

Stämmer det att man kan först få snälla, men sedan elaka? Man blir alltså inte immun mot den muterade varianten, utan mer mottaglig snarare.

I Belgien verkar man ha fått en mix av snälla och elaka, som kanske gett upphov till ytterligare en variant. Smittan verkar med andra ord ske i kluster och kan ge upphov till olika strains.
Citera
2020-05-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Enligt SEBs prognos, om du hade läst den, så klarar sig Sverige bättre såväl idag som i framtiden. Många länder är på väg mot tvåsiffrigt BNP-fall, det är Sverige inte ens nära. SEB skriver också uttryckligen att nerstängning är förödande för ekonomin och att Sveriges mjukare nerstängning skonat ekonomin jämfört med grannarna. Vilket går rätt emot ditt första uttalande "Så det här med att vi räddar ekonomin för att vi som samhälle lät folk dö, känns mindre och mindre sannolikt." är odiskutabelt fel. Vi räddar ekonomin från ett än större förfall, kolla våra grannar. Allt detta enligt SEB, en källa som du själv bedömde så trovärdig att du valde att framföra den.

Men du svarade på en post som motbevisade dig, det ger dig heder. Många flyr hellre än att fäkta illa.

Jag tycker det är en tolkningsfråga, det de pratade om var främst en viss dämpning på BNP, gentemot de andra länderna. BNP är inte enda måttet i en ekonomi. Vår export och arbetslöshet kommer att drabbas väldigt hårt. Samt statsskulden.

Sedan tror jag fortfarande att de lockdownländer som öppnar upp, att där kan finnas en mycket större psykologisk effekt av att känna sig trygg i landet och väl omhändertagen, och det gör nog sitt till att påskynda alla ekonomiska hjul när man startar upp. Medan vi riskerar sitta fast i ett mer utdraget, ovisst förlopp och hjulen fastnar i dyn, mera.

Jag tror de ekonomiska beräkningarna kommer behöva räknas om flera gånger om, innan detta är över. Och då tror jag inte att Sverige ser ut som någon tydlig vinnare sedan. Långt ifrån.

Men med en helsikes massa fler döda, då.

Och tack, jag kan svara och jag kan ha fel ibland säkert. Men jag har också rätt att uttrycka mig, precis som andra här. Det som stör mig mest är inte folk som debatterar på och kanske har fel ibland. Det som stör mig mest är när det blir häxjakt och att folk skall försöka tysta andra med förolämpningar och rent läskiga personangrepp, förhoppningsvis slutar det snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in