Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
Enligt SEBs prognos, om du hade läst den, så klarar sig Sverige bättre såväl idag som i framtiden. Många länder är på väg mot tvåsiffrigt BNP-fall, det är Sverige inte ens nära. SEB skriver också uttryckligen att nerstängning är förödande för ekonomin och att Sveriges mjukare nerstängning skonat ekonomin jämfört med grannarna. Vilket går rätt emot ditt första uttalande "Så det här med att vi räddar ekonomin för att vi som samhälle lät folk dö, känns mindre och mindre sannolikt." är odiskutabelt fel. Vi räddar ekonomin från ett än större förfall, kolla våra grannar. Allt detta enligt SEB, en källa som du själv bedömde så trovärdig att du valde att framföra den.
Men du svarade på en post som motbevisade dig, det ger dig heder. Många flyr hellre än att fäkta illa.
Jag tycker det är en tolkningsfråga, det de pratade om var främst en viss dämpning på BNP, gentemot de andra länderna. BNP är inte enda måttet i en ekonomi. Vår export och arbetslöshet kommer att drabbas väldigt hårt. Samt statsskulden.
Sedan tror jag fortfarande att de lockdownländer som öppnar upp, att där kan finnas en mycket större psykologisk effekt av att känna sig trygg i landet och väl omhändertagen, och det gör nog sitt till att påskynda alla ekonomiska hjul när man startar upp. Medan vi riskerar sitta fast i ett mer utdraget, ovisst förlopp och hjulen fastnar i dyn, mera.
Jag tror de ekonomiska beräkningarna kommer behöva räknas om flera gånger om, innan detta är över. Och då tror jag inte att Sverige ser ut som någon tydlig vinnare sedan. Långt ifrån.
Men med en helsikes massa fler döda, då.
Och tack, jag kan svara och jag kan ha fel ibland säkert. Men jag har också rätt att uttrycka mig, precis som andra här. Det som stör mig mest är inte folk som debatterar på och kanske har fel ibland. Det som stör mig mest är när det blir häxjakt och att folk skall försöka tysta andra med förolämpningar och rent läskiga personangrepp, förhoppningsvis slutar det snart.