2020-05-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
SD får 41 815 kr i skadestånd "för utlåtande av Fria Rättsläkarna Biofas AB inklusive tillhörande kost- nad för att med bud översända relevanta handlingar till dem".

Någon som vet vad det innebär?

Vet ej. Kanske det var utlägg från försvarets sida för ”egen utredning” som nu skall återbetalas pga den friande domen, men det borde kanske inte klassas som skadestånd?

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du kanske redan har fått det här.
BL sa att man inte har beaktat SDs uttalande, utan att det har varit tillräckligt
att granska åtalet, och då när det saknar robusthet för en fällande dom
så hade dom inget annat val än att frikänna, ungefär så.

Det tyder jag som att vi kan glömma allt jävla tjat om mållgor hit och dit, det
va bara skit.

Tackar men har nu lite bättre koll på läget, läser nu domen för halvfull kaffemugg.
Senast redigerad av Rubar 2020-05-06 kl. 12:25.
Citera
2020-05-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Har åklagaren uttalat sig angående överklagan?
Åklagaren skall ju läsa in sig i domen och först därefter beslutar hon om överklagande. Den skall vara inlämnad, om jag inte har fel, senast 27 maj.
Citera
2020-05-06, 12:24
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade:
Högst intressant!
Precis som flera av oss spekulerat i och faktiskt också räknat med.

#TeamÖrebroTingsrätt

Ja, enigheten var viktig för att få robusthet i domen, alltid lättare att få gehör för en överklagan om det råder oenighet.

I det här fallet så är ju enigheten total så uppförsbacken för Hiding & Johansson är stor trots den megautredning som de stödde sig på.

I och med att MGM släpptes så snabbt så är det ingen större överraskning med enigheten.
Citera
2020-05-06, 12:25
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Patetiskt dravel, knappast något hot mot demokratiska rättsstater att påpeka att en mördare är en mördare. Varför dra till med en sådan trött floskel? Stefan Davidsson mördade LW bakom bullerplanket, ensam eller i samförstånd med okänd medgärningsman, eller gärningskvinna som i sådana fall är det mycket mer troliga om man är bekant med fallet.

Tyvärr fick GP/er tid på sig att städa upp. En husrannsakan hos ex-frun i samband med SD:s saknas. Kommer då osökt in på USA-resan.
Citera
2020-05-06, 12:26
Medlem
Om en domare och hans nämndemän tycker ribban är för hög så är det ju ändå solklart att Stefaaan Davisson är mördaren i detta fall, det tycker ju de också om man förstår och läser mellan raderna, Stefaaan Davisson kommer fortsatt att vara jagad och hans mördartalanger kommer sätta honom i fängelse förr eller senare de fattar ju alla, de som tror att han är friad är nog bara de som är på Stefaaan Davissons vidriga nivå
Citera
2020-05-06, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Ärlig fråga: står det någonsin i domstolars beslut att någon friats för att den är oskyldig? Jag skulle trott att det alltid står ungefär som här, dvs att bevisningen är bristfällig, och att den formuleringen alltså inte betyder någonting.
Det finns olika sätt att formulera en dom. Denna är ovanligt lång då de penetrerar väldigt mycket i vad åklagaren tagit upp. Men sättet att formulera det på visar, åtminstone för min del - och säkert många andras, att det inte alls är klarlagt att SD inte kan ha begått brottet. Om du läser i domen står det dessutom att man inte kunnat placera SD på brottsplatsen. Något som också var knepigt var den röda tråden som hittade på Lena efter hennes död.

Nå, nu har jag lite ett gäng sidor som jag skall fördjupa mig i och se hur de resonerat. Det är nog först då man får ett hum om varför man formulerat sig som man gjort, och varför åtalet ogillades.
Citera
2020-05-06, 12:28
Medlem
StudebakerHog666s avatar
En bra dag för rättssäkerheten:
Friande domar även i Sätramålet.
Citera
2020-05-06, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
SD verkar inte ha skämts det minsta för att ha gått till sängs med den som vigt honom och HD och å det grövsta bedrog sin fru under 6 års tid.

Jo, Lena skämdes djupt över sitt sexuella förhållande med SD. Detta delgav hon några vänner under ändlösa telefonsamtal och stark ruelse.
Det fetade:
Håller med dig!
Jag ser SD som en på många sätt föraktlig man och är glad att han inte finns i min bekantskapskrets.

Det sorgliga är att om LW bara låtit bli att gå i säng med karlsloken ifråga, hade hon än i dag varit i livet.
Och tre barn hade haft kvar sin mamma.
Citera
2020-05-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vet ej. Kanske det var utlägg från försvarets sida för ”egen utredning” som nu skall återbetalas pga den friande domen, men det borde kanske inte klassas som skadestånd?

Tackar men har nu lite bättre koll på läget, läser nu domen för halvfull kaffemugg.

Nej, det ska nog vara ersättning, inte skadestånd, som väl kommer senare då domen vunnit laga kraft,
Citera
2020-05-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, enigheten var viktig för att få robusthet i domen, alltid lättare att få gehör för en överklagan om det råder oenighet.

I det här fallet så är ju enigheten total så uppförsbacken för Hiding & Johansson är stor trots den megautredning som de stödde sig på.

I och med att MGM släpptes så snabbt så är det ingen större överraskning med enigheten.
Nej, inte överraskande alls för den som seriöst intresserat sig för juridik och förhandlingar.
Det finns ju några såna här i tråden.
Tack och lov.
Citera
2020-05-06, 12:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ur domen:

Sammanfattningsvis ska Stefan Davidsson frikännas redan av den anledningen att åklagarnas bevisning inte når upp till beviskravet ställt utom rimligt tvivel.

Nej. Inte utom rimligt tvivel. Helt rätt. Men det står inte någonstans att han frikänns pga att han de facto är oskyldig. Det kommer alltid hänga ett moln över SDs huvud.

I praktiken i folkmun: Davidsson frikänns pga bristande bevisning

Snälla Pablo, du måste ta till dig Lars Strömans kloka ord som han skrev igår i en ledare för NA.

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-det-ar-klart-att-45-aringen-maste-ha-ratt-till-skadestand-rattvisan-ar-digital

Citat:
Antingen så frias du eller så fälls du. Det finns ingenting där emellan. Sitter du en lång tid i häkte och sedan frias, så ska du ha rätt till skadestånd. Det gäller även den 45-årige man som nu släppts från häktet efter att ha varit misstänkt för mord. På onsdagen faller domen.
En avgörande del av rättsprocessen är digital. Skyldig eller oskyldig! Det finns ingenting däremellan.

En avgörande del av rättsprocessen är digital. En eller etta eller en nolla. Skyldig eller oskyldig. Det finns inget som heter "lite skyldig" eller "han har nog gjort något fuffens i alla fall".

Även om det bär emot så måste man faktiskt acceptera att en domstol aldrig skriver rakt ut att en person är oskyldig, de har inte mandat att göra det ens, de kan bara avgöra om det som lagts någon till last håller för en korrekt juridisk dom och i det här fallet så höll det inte alltså är det som Lars Ströman skriver, MGM ska betraktas som oskyldig.
Senast redigerad av Reimer 2020-05-06 kl. 12:38.
Citera
2020-05-06, 12:35
Medlem
ÖREBRO TINGSRÄTTRotel 7DOM2020-05-06B 2705-185.3
Vad åklagarna bevisat om dödstidpunkt enligt Aleksandra Lazarevics uppgifter som hon lämnat vid förhöret under huvud-förhandlingen levde Lena Wesström maximalt någon enstaka timme efter att hon hade tillfogats skadorna i huvudet

L*ena kan alltså har varit vid liv någon timme efter det grova våldet, fy satan vilken grymhet. Förhoppningsvis var hon medvetslös och slapp att lida.
Personligt hat ligger helt klart bakom detta mord och övervåld. Som jag ser det finns två, eventuellt tre styckna individer som hyst stor avsky mot henne = SD HD SOA
Den berömda meningen: Jag hoppas hon är död, tror jag uttrycktes av HD då hon visste om misshandeln men inte om den varit dödande://
Man får hoppas att åklagarna steppar upp många snäpp vid en eventuell överklagan till HR
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in