2020-05-05, 19:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Sedan kan du ju fundera på varför viljan saknas? Varför bygger inte du nya billiga hyresrätter? Om inte du gör det lär ingen annan göra det heller. Av den enkla anledningen att det inte finns några billiga nya hyresrätter. Det blir jättedyrt!
Det är nog den politiska viljan som avses. 60-talets miljonprojekt är väl ett bra exempel, om samhället vill ordna billigt boende till sina medborgare.
Citera
2020-05-05, 20:22
Medlem
piggypiggys avatar
bruksvärdeshyra, en hyreslägenhet i innerstan ska inte ha högre hyra en motsvarande i en ytterförort.
Citera
2020-05-05, 20:23
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är nog den politiska viljan som avses. 60-talets miljonprojekt är väl ett bra exempel, om samhället vill ordna billigt boende till sina medborgare.

Tack du. Som inte vill missuppfatta som Kurt sune vill göra hela tiden. Som svar till Kurt sune jag har inte kaptial till att bygga bostäder och tjäna pengar på det. Hade jag varit mångmiljonär så hade bostäder varit det första jag investerat i och tjänat pengar på.

Jag vet inte i vilken värld du lever du i kurt sune som tror att medelklass, privatpersoner har råd med detta men din fantasi är stor. Men du umgås väl med fullsketna godagspiltar som skiter guldtackor till frukost, så din arrogans mot vanliga människor är föga förvånande.

Jag är inte heller bostadsminister eller sitter på någon annan hög post inom politiken så jag kan påverka bostadsbyggandet. Därför har jag inget kapital (från skattebetalarna) att kunna använda dessa pengar i förtroende till att bygga ut det eftersatta hyresbeståndet.

Det handlar endast OM politiskt vilja OCH prioriteringar. Det går alldeles utmärkt att idag ösa 100 tals miljarder på företag för att rädda dem kvar pga Corona krisen. Våran statsskuld är låg. Vi kan bygga massor av bostäder OM man bara VILL.

Vi måste bygga massor av bostäder med öronmärkta skattepengar i framförallt stockholm, Göteborg och malmö och dess kranskommuner. Likaså i universitetsstäder som Umeå, Uppsala, Lund för där är det extra brist pga studenter. Likaså i medelstora städer som Örebro, Jönköping, Västerås osv. Det är i storstäder och medelstora städer största delen av jobben finns! Därmed är det där folk bosätter sig.

Det går att få en hyreslägenhet i Tidaholm säkert inom en månad men ingen vill bo där. Varför det? Tråkigt samhälle? Måhända. Hade det sprudlat med jobb där så hade folk vallfärdat till Tidaholm för ett bo och jobba där.

Därför all kraft på bygga bostäder i de tre största städerna, de stora universitetsstäderna och sedan em överblick över alla mellanstora städer hur mycket pengar det finns kvar att bygga för. DET är rätt väg att gå.
Citera
2020-05-05, 23:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Och det var lyckat tycker du? blir bara nya ghetton av det med enorma kostnader som följd. Finns dessutom inget större behov då de flesta redan har en bostad.
Citera
2020-05-05, 23:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Tack du. Som inte vill missuppfatta som Kurt sune vill göra hela tiden. Som svar till Kurt sune jag har inte kaptial till att bygga bostäder och tjäna pengar på det. Hade jag varit mångmiljonär så hade bostäder varit det första jag investerat i och tjänat pengar på.
Du behöver inte sitta på hela investeringen i cash. Ni är många som gormar om att det ska byggas "billiga" hyresrätter, så det kan bli seriösa pengar om ni slår era påsar ihop?!

Citat:
Jag vet inte i vilken värld du lever du i kurt sune som tror att medelklass, privatpersoner har råd med detta men din fantasi är stor. Men du umgås väl med fullsketna godagspiltar som skiter guldtackor till frukost, så din arrogans mot vanliga människor är föga förvånande
Verkligen inte. Jag umgås med 100% vanliga löntagare som inte skiter några guldtackor och absolut ingen bor i hyresrätt. Skaffa dig ett jobb så har du råd att bo i ägt boende, det är inte svårare än så.
.
Citat:
Jag är inte heller bostadsminister eller sitter på någon annan hög post inom politiken så jag kan påverka bostadsbyggandet. Därför har jag inget kapital (från skattebetalarna) att kunna använda dessa pengar i förtroende till att bygga ut det eftersatta hyresbeståndet.
Du kan alltid crowfund:a, ni är många där ute som vill ha billiga hyresrätter så det kan väl inte vara så svårt att skramla? Vad är problemet?

Citat:
Det handlar endast OM politiskt vilja OCH prioriteringar. Det går alldeles utmärkt att idag ösa 100 tals miljarder på företag för att rädda dem kvar pga Corona krisen. Våran statsskuld är låg. Vi kan bygga massor av bostäder OM man bara VILL.
Det är en jävla skillnad. Att rädda skattebetalande företag så att folk slipper bli arbetslösa är en investering om det är en tillfällig satsning. Att skattebetalarna ska finansiera den lyxigaste boendeformen av alla till några få är nåt helt annat och en värdelös prioritering. Bättre isf att rikta stöd till verkligt hemlösa som Finland gör.

Citat:
Vi måste bygga massor av bostäder med öronmärkta skattepengar i framförallt stockholm, Göteborg och malmö och dess kranskommuner. Likaså i universitetsstäder som Umeå, Uppsala, Lund för där är det extra brist pga studenter. Likaså i medelstora städer som Örebro, Jönköping, Västerås osv. Det är i storstäder och medelstora städer största delen av jobben finns! Därmed är det där folk bosätter sig.
Var får du alla pengar ifrån? vad ska du dra ner på för att ha råd med detta?

Citat:
Det går att få en hyreslägenhet i Tidaholm säkert inom en månad men ingen vill bo där. Varför det? Tråkigt samhälle? Måhända. Hade det sprudlat med jobb där så hade folk vallfärdat till Tidaholm för ett bo och jobba där.
Du kan få bo i en hr i sthlm istället, men du får hyra den i andrahand. Trist att det ska vara så..

Citat:
Därför all kraft på bygga bostäder i de tre största städerna, de stora universitetsstäderna och sedan em överblick över alla mellanstora städer hur mycket pengar det finns kvar att bygga för. DET är rätt väg att gå.
Nej det är det inte. Vi behöver snarare se över hur det bestånd som redan är byggt kan användas mer effektivt. Det ger betydligt mer än fjuttig nyproduktion om ca 1% ökningstakt årligen..

Enligt boverkets rapport från 2013 kunde 90% av bostadsbristen härledas till prissättningen villet inte helt förvånande leder till stora underskott av just hyresrätter. Med ditt och tammers synsätt är ni snarare en del av problemet än att försöka lösa problemet från roten..
Citera
2020-05-06, 07:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piggypiggy
bruksvärdeshyra, en hyreslägenhet i innerstan ska inte ha högre hyra en motsvarande i en ytterförort.

Precis. Oxfilé borde inte kosta mer än flintastek!! Alla ska ha råd med oxfilé annars är det orättvist. Klart att vi därför ska prisreglera oxfilén, så att alla har råd att köpa den. Det skulle ju gå alldeles lysande...
Citera
2020-05-06, 07:50
Medlem
Kanske kan det bero på den alldeles för stora invandringen
Citera
2020-05-06, 07:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Kanske kan det bero på den alldeles för stora invandringen

Svar nej. Det har alltid varit "bostadsbrist" långt innan invandringen tog fart. Det finns redan massvis med bostäder och boyta per capita som det är. Vi har ett rejält bestånd som borde räcka betydligt längre.

Det här med att vi ska försöka bygga bort "bostadsbristen" kommer inte att funka då någon måste betala för de nya dyra bostäderna. Och de som redan bor bra och billigt kommer troligtvis inte vara så intresserade av nybyggen.
Citera
2020-05-06, 12:11
Medlem
Citat:
Svar nej. Det har alltid varit "bostadsbrist" långt innan invandringen tog fart. Det finns redan massvis med bostäder och boyta per capita som det är. Vi har ett rejält bestånd som borde räcka betydligt längre.

Det här med att vi ska försöka bygga bort "bostadsbristen" kommer inte att funka då någon måste betala för de nya dyra bostäderna. Och de som redan bor bra och billigt kommer troligtvis inte vara så intresserade av nybyggen.
Stämmer inte alls, på 50-60 talet satt det tom anslag i fastigheterna om lediga lägenheter överallt i Stockholm och vi flyttade till bergsund
Citera
2020-05-06, 12:17
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Du behöver inte sitta på hela investeringen i cash. Ni är många som gormar om att det ska byggas "billiga" hyresrätter, så det kan bli seriösa pengar om ni slår era påsar ihop?!

Verkligen inte. Jag umgås med 100% vanliga löntagare som inte skiter några guldtackor och absolut ingen bor i hyresrätt. Skaffa dig ett jobb så har du råd att bo i ägt boende, det är inte svårare än så.
.
Du kan alltid crowfund:a, ni är många där ute som vill ha billiga hyresrätter så det kan väl inte vara så svårt att skramla? Vad är problemet?

Det är en jävla skillnad. Att rädda skattebetalande företag så att folk slipper bli arbetslösa är en investering om det är en tillfällig satsning. Att skattebetalarna ska finansiera den lyxigaste boendeformen av alla till några få är nåt helt annat och en värdelös prioritering. Bättre isf att rikta stöd till verkligt hemlösa som Finland gör.

Var får du alla pengar ifrån? vad ska du dra ner på för att ha råd med detta?

Du kan få bo i en hr i sthlm istället, men du får hyra den i andrahand. Trist att det ska vara så..

Nej det är det inte. Vi behöver snarare se över hur det bestånd som redan är byggt kan användas mer effektivt. Det ger betydligt mer än fjuttig nyproduktion om ca 1% ökningstakt årligen..

Enligt boverkets rapport från 2013 kunde 90% av bostadsbristen härledas till prissättningen villet inte helt förvånande leder till stora underskott av just hyresrätter. Med ditt och tammers synsätt är ni snarare en del av problemet än att försöka lösa problemet från roten..

Hur ska du ha det? Ena stunden skriver du att jag ska skaffa mig ett jobb för att ena stunden ska jag investera pengar i bostadsbyggande, väldigt motsägande eller hur? Känns mer som du använder alla möjliga slagord bara för att plocka billiga poäng som hela tiden är motsägelsefulla.

Jobb har jag vad det nu ens har med byggande av bostäder att göra. Jag är utbildad konditor/bagare, Du skulle bli än ännu fetare rik knös om du åt mina goda livsverk. Du kanske får smaka OM du ber snällt men tveksamt då du beteer dig som ett borgarsvin och sådana får inte smaka på min goda yrkeskunskap.

Nu är det omöjligt men finns massa statliga verk som bara kostar pengar som vi kan lägga ner iform av löner och lokalhyror. Pengar finns förutom det om man bara prioriterar pengarna på annat sätt.

Du fattar dåligt... Jag har varken tid eller pengar till att bygga bostäder. Det är inte mitt ansvar som privatperson att lösa bostäder. Det är politiska beslut som ligger i grunden för det med tanke på att det är ett omfattande problem. Så blir det brist på el så ska privatpersoner bygga stora elkraftverk enligt din argumentation "brist på el gå samman och bygg elkraftverk".

Du tänker som ett skitnödig von åben kapitislist som hela tiden ska anklaga "Den lilla människan" Som inte kan göra ett skit åt saken. Sparkar neråt i sann moderatanda istället för att sparka uppåt. Riktigt fegt och inte ett dugg oväntat dock.

Ja du säger ju själv att prissättningen är för hög. Ska vi lagstadga att människor inte får sälja sin borätt för vad dom vill menar du? Jag tror inte det tas emot med öppna armar.

En lösning är ett vi har en högre ränta som gör så att det blir dyrare att låna pengar. Men i sin tur så blir priserna lägre att köpa borätt för folk kan inte låna så mycket. Problemet blir att folk som köpt till dagens låga räntor hamnar i skiten. Kommer inte vilja sälja när deras borätt helt plötsligt är värd minst 1/3 mindre. Därmed kommer ingen vilja sälja, med förlust.

Hellre lägre priser med högre ränta än hög kostnad med låg ränta. Då finns det åtminstone en möjlighet att amortera av en vettig del av bolånet under sin livstid.

Lagom vore en ränta på 5-6% vilket skulle öppna upp för priser som MÅNGA fler har råd med. Eftersom ett sparat kapital att skjuta in i en borätt skulle göra en skillnad när priserna är lägre. På sikt skulle det bli ett billigare boende även om räntan är högre helt enkelt.
Citera
2020-05-06, 12:28
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:

Det stämmer inte det beror på hur man vinklar det. Finns liksom flera grader i helvetet. Om helvetet är 100 grader och kokande så är det där vi är nu. Gå tillbaka 20år i tiden så fick du förstahandskontrakt i en förort med kötid på 1-2år. Genomsnittstiden för samma typ av boende idag är ungefär 7år. Du lever i förnekelse om du motsäger dig det. Som sagt 1-2år är ingenting därmed flera grader i helvetet. Att köa i 1-2år är ren lyx om det är är i jämförelse med dagens hyresmarknad.

Att bo i en förort är också ett boende. Så jag nämner det istället för det eviga "bo centralt" för att ge en fingervisning om att det visst gick snabbare förr i tiden.
Citera
2020-05-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fakta är att man i nästan alla andra länder fort kan få.tag i en hyresrätt. Tex Finland..Detta trots att Sverige har lika många bostäder per capita eller tom fler. BARA i Sverige får man vänta 20 år på en HR. Ändå motverkas inte segregationen på något sätt. I storstäderna är segregationen tom VÄRRE i HR-beståndet än i BR beståndet.
Nej i de flesta andra länder finns inte hyresrätt som boendeform överhuvudtaget. Men visst, ställ dig i kö för ett förstahandskontrakt i London eller USA. ha ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in