2020-05-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det började väl hos Lingärde som berättade om de 4 anstiftarna som beställde Aktionsgruppen Arla Gryning och då pekade ut TU som en ledande medlem där.

Sedan har vi Aftonbladets artikel 93 om Aktionsgruppen Arla Gryning och de fyra männen Säpomannen, Väktaren, FN-mannen och Televerksmannen.

Nåvål.

Det är några saker jag personligen finner intressanta här:

1) TU. Han "försvann" tydligen tre veckor kring Palmemordet utan att berätta för någon var han befann sig. Detta skedde samtidigt som hans fru skulle få barn. TU fick, enligt Lingärde, jobb på Säpos dataavdelning. Och TU:s Facebooksida är synnerligen märklig med bilder på kyrkogården i Sala där Eino H är begravd+bilder på sjön där Mockfjärdsvapnet dumpades. Inläggen är inte mindre märkliga. Tycks vara nån slags underlig kod.

2) Eino Hiltunens signalement stämmer i hög grad med Grandmannens signalement. Åldern, den stirrande blicken, klädseln, den "lantliga" framtoningen, de stålbågade glasögonen med stora glas, längden, ansiktsformen, den bleka hyn, hårfärgen och det nordeuropeiska utseendet. Att en sådan man kunde ha burit en "ovanlig mörk stickad keps" som Mårten nämner är inte svårt att föreställa sig. Jägare, vapenexpert. En tystlåten man som levde ensam och helst rörde sig ute i vildmarken.

Hiltunen var en förtidspensionerad skogshuggare som efter Palmemordet av okänd anledning hade väldigt gott om pengar på banken.

3) Allt detta är förstås spekulationer och Stegmordet, som LGWP lite oväntat uppmärksammade, kanske bara var ett mord med ekonomiska motiv. Men kretsen var Palmehatisk och medlemmarna i klubben ägnade sig de facto åt skytte med Magnumrevolvrar. Och mordet på Eino Hiltunen - nackskott - skedde endast 9 månader efter Palmemordet.

En spekulation kan då vara att Eino H behövde undanröjas för att han började bli nervös och hotade att kontakta polisen.

Ja, ja. Det är endast polisen som kan leda detta i bevis om det nu är så att Eino, TU och RR var involverade på något sätt.

KP får berätta vad han hittat om lösningen nu har något med Eino Hiltunen att göra. Annars är det i alla fall en rätt intressant historia.

Får erkänna att jag bara följt det här ytligt men är TU efter namnbyte TL på den här sidan?

https://www.myheritage.se/site-family-tree-489317371/sandberg

Dog i december.
Citera
2020-05-06, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Är facebookkonto äkta? Dvs har Utriainen själv använt det och haft kontroll över det? Intresset för MOP är så pass stort att det lockar en del mystiker, "davincikodare" och lustigkurrar.

Känns som att det starkt kan ifrågasättas. Det enda mig veterligen som man hittat publikt på den FB-sidan är en bild över en minneslund och bilder på en sjö som ska förmodas vara Mockfjärdsvapnets blöta hemvist. That's it. Låter det något planterat? Bilderna dessutom upplagda i den vevan det började surras om TU:s namnbyte.
Citera
2020-05-06, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Får erkänna att jag bara följt det här ytligt men är TU efter namnbyte TL på den här sidan?

https://www.myheritage.se/site-family-tree-489317371/sandberg

Dog i december.

Ja det stämmer. Om jag inte minns fel så gjordes namnbytet av någon "normal" anledning, kan ha varit när pappan dog så tog han mammans efternamn istället.
Citera
2020-05-06, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"Signalements-matris" from Grand
https://drive.google.com/open?id=1wUXTxtFTZTxZBx8t8MnhJDo7idLAvmFpV9R4Wz5CO 7E

One, maybe interesting, witness is missing in this matrix.
Hubert Falk, a Skandia-worker, who did his observation of a man from the buss station near Grand. About 20:45-21:15.
No glasses though.
https://drive.google.com/file/d/1bN6a69kDPYICBwff3_wF2pHGGik2yt-g/view

I thought I read somewhere about eyeglasses having been found in the area. Steel rimmed glasses.
They traced them down to the optometrist - is there certainty regarding who owned them? who lost them?
Citera
2020-05-06, 11:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I thought I read somewhere about eyeglasses having been found in the area. Steel rimmed glasses.
They traced them down to the optometrist - is there certainty regarding who owned them? who lost them?

Correct.
They where sold in Trosa according to an article in Expressen 1986-04-30.
Shortly after that I think I've read an article saying that the owner was found.
I'll check.
Citera
2020-05-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare

Alltid lär man sig nåt! I den där matrisen såg jag en beskrivning jag inte sett förut. Den hamnar här i mappen för kul detaljer från utredningen ☺️
” 870622: runt 40 och såg ut som en korsning mellan "Flexnes och Björn Gustavsson"
Ha! Där har vi ju SE!! I min subjektiva värld så är SE på pricken en korsning mellan de två nämda!
Citera
2020-05-06, 11:57
Medlem
Fel citat av någon anledning i förra inlägget...
Citera
2020-05-06, 12:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det som inte syns finns inte, det som inte kan visas ha funnits kan inte ha existerat. Man ser det man vill se, och vill man inte se ser man inte.

Att misstänka, gräva och pröva hypoteser i syfte att hitta pusselbitar som passar i pusslet är tydligen inte ditt största intresse, jag respekterar det. Dock tråkigt att läsa argument som drar slutsatser med följande andemening --> "Hubert såg inte SE vid Grand, därför kan SE inte ha sett LOP vid Grand."

Om SE, så måste han ha haft radiosamband, ingen inom konspirationen har visat Polisen någon radio, ej heller vittnat om att det användes radio , därför kan det inte ha varit SE.

Jag håller med dig, har man inga bevis så har man inte, och då blir det svårt att döma någon som skyldig, dock diskuterar folk i tråden huruvida det är möjligt att SE faktiskt kan ha varit mördaren, låt vara att vissa nämnda förutsättningar måste ha förelegat. Argumenten emot SE som GM är i mitt tycke lama halmstrån. Finns ett antal omständigheter kring SE och Skandiahuset med personal som gör att SE inte bör avfärdas, åtminstone kan ingen avfärda SE med fakta såvitt jag kan se, enbart med argumentet att inget binder SE till mordplatsen när skotten avlossades.

SE kan ha varit beväpnad, haft radiosamband, understöd, etc., och i sakens natur ligger att samtliga bevis som kan visa vem som gjorde det och hur det gick till troligen har sopats bort så gott man har kunnat.

Du tycker uppenbarligen att det här med att kunna underbygga sina påståenden med fakta inte är så viktigt. Det respekterar jag även om jag själv tycker det är viktigt att ta avstamp i verkligheten och inte i fablernas värld. När jag funderar i olika hypotetiska resonemang, ex om hur GM kommer till mordplatsen, så gör jag det utifrån de fakta som finns tillgängliga . Inte från ett eget fiktivt drömscenario. Omvänd bevisföring tror jag inte heller på. Att bevisa någons oskuld är oerhört svårt. Det är därför alla rättsstater utgår från att den åkagaren ska bevisa den anklagades skuld.

Konkretisera i sak vad du anser är lama halmstrån och liksom det antal omständigheter du ser för hans skuld. Då går din argumentation att bemöta. Jag förstår inte vad du tycker är tråkigt i det faktum när jag påpekar att Stig Engström av Thomas Petersson påstås vara vid Grand 2100 . TP har inga bevis för detta utan gör ett rent antagande, Vid samma klockslag står SEs arbetskamrat HUbert Falk på nämnda plats. Tycker du det ska förtigas att HF inte såg SE? När du citerar mig, gör det riktigt och bespara mig andemeningar till seansernas värld .
Citera
2020-05-06, 12:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Correct.
Shortly after that I think I've read an article saying that the owner was found.
I'll check.

Hans Holmer har ett långt stycke om chilenaren som tappat glasögonen i city och inte är speciellt tacksam när han återfår dessa.
Citera
2020-05-06, 12:08
Medlem
Citat:
Correct.
I'll check.

Trosa - very interesting town.
I would triple check ownership - make sure whoever claimed them - that they were actually there at the location found.
Citera
2020-05-06, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hans Holmer har ett långt stycke om chilenaren som tappat glasögonen i city och inte är speciellt tacksam när han återfår dessa.

Just curious. Why was he not thankful?
Citera
2020-05-06, 12:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Tack!, just ja det var där jag läst det:
En chilensk politisk flykting som varit livvakt åt Salvador Allende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in