2020-05-06, 11:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Den här sjukdomen är lurig. En del känner inget men är smittade, en del blir sjuka någon dag, en del blir sjuka några veckor. En del dör.

Träffade en gammal dam igår som överlevt skiten. Hon hade fortfarande, efter fler veckors friskförklaring svårt med andningen, flämtade som efter en löparrunda, orkade inte vara uppe länge.
Det här är något många överlevare beskrivit.

Såg idag i expressen att man sett att viruset muterat och att det är risk att man blir sjuk igen. Man vet inte om det blir så men man kan heller inte säga motsatsen.
Muterar det ytterligare kan det väl bli ännu farligare tänker jag. Lite som jag varit rädd för att det till hösten ger sig på alla, lika dödlig utgång för ickeriskgrupper.
Är det sådant man har i bakhuvudet när Tegnell sa något om eventuella dödssiffror från 8000- 20000.
Alla dessa siffror man pratar om mellan varven måste ju ha en grund.

Förstår inte hur man kan vara "bildad" och ändå sitta och vräka ur sig en massa skit som är direkt hämtat från luften. Om de flesta kommer drabbas är vi verkligen illa ute. Att 98% inte skulle märka att de fått det kan man ju avfärda som direkt strunt. Vilka är de andra 2 procenten då kan man ju undra? Är det de som dör? Tvärtom är det ju så att vi har mängder med vittnesmål av patienter som blivit svårt sjuka. Vi har 3000 officiella fall i Sverige som dött av denna skit på ett par månader. Mörkertalet är sannolikt minst lika stort eftersom man inte testar redan avlidna på äldreboenden. På vissa boenden har hälften dött.

Som jag ser det har vi två realistiska vägar att gå.

1) Hård lockdown i några månader för att kväsa smittan. Därefter testning och smittspårning.
2) Vaccin.

Punkt 1 ovan bör inledes så snart det bara går i väntan på punkt 2. All tid som vi väntar innebär bara fler sjuka och döda. Det går inte att hantera denna sjukdom med naturlig flockimmunitet. Vi kan drabbas av 100 tusen döda inom en 15 månaders period när smittan växer än mer i utbredning. Det är komplett vansinne.
Citera
2020-05-06, 11:20
Medlem
gloffgloffs avatar
Giesecke skriver i Lancet om "Sveriges strategi",

Löven mailar WHOs ordförande om "Sveriges strategi",

och Tegnell blir intervjuad i internationella medier om "Sveriges strategi".

I övriga Norden har totalt under 1.000 personer avlidit i Covid-19,

källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/ (2020-05-06)
Denmark 503, Norway 215, Finland 246, Iceland 10, Totalt 974

i Sverige har snart 3 gånger så många (2.854) avlidit i Covid-19,

ca 500 personer avlider i veckan i Sverige, källa c19.se 29/4-5/5 antal 497

lika många svenskar som förolyckades med Estonia.

Jämförelse med våra grannländer ger att i Sverige har hittills avlidit

6 ggr så många som i Danmark
6 ggr så många som i Finland
7 ggr så många som i Norge

3 ggr så många som i Tyskland
15 ggr så många som i Polen

7 ggr så många som i Estland
16 ggr så många som i Litauen
31 ggr så många som i Lettland

avrundat med hänsyn taget till befolkningsmängd.
https://www.worldometers.info/coronavirus/ (2020-05-06)

Alla dessa länder har regeringar, folkhälsomyndigheter, strategier

yngre och äldre befolkning och samma smittsamma virus att hantera.

Sjukhus- och äldrevårdspersonal sliter dag och natt

med bristfällig utrustning för att rädda människoliv,

ändå sjunker ett Estonia i veckan i Sverige.

Resultaten talar för sig själva,

vid jämförelse framgår hur framgångsrik "Sveriges strategi" är.
Citera
2020-05-06, 11:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Den där Giesecke är ju inte klok han heller. Påstår att 98% inte kommer "märka" att man har sjukdomen. Sen förtydligade han sig att man såklart kan bli rätt rejält sjuk men klara sig från sjukhusvård. Ja, men visst fan kommer man märka av det i dom allra flesta fall och ofta rätt så jävla rejält.
Att han tillåts fortsätta med sin flockimmunitetssvammel visar hur sjuk det är i Sverige där en liten klick herrar får styra under en av efterkrigstidens värsta kriser. Men så går det när inkompetensen är monumental bland våra viktigaste politiker.

För att inte tala om bland våra journalister.
Citera
2020-05-06, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men jag undrar om drakoniska åtgärder hjälper nu när det är så spritt? I februari hade det räckt med en metod som Taiwan men stängda gränser, smittspårning, ansiktsmasker, karantän för alla misstänkt smittade. Men samhället helt öppet. I mars hade det kanske gått med Nya Zeelands metod med det ovan plus total nedstängning av samhället. Men nu? Går det att göra med den smittspridning vi har nu? 10 % i Stockholm har eller har haft smittan; över 200 000 personer som man inte vet hurvida de smittar eller inte, eller i vilken grad de är immuna. Jag tror tåget för lockdown har gått för Stockholm och vissa andra län. Men delar av Sverige skulle kunna göra det.

Man kan se vilka stadsdelar som är hårt drabbade i Sthlm, man kan ju om man vill karantäna dessa så mkt det bara går, för att minimera risken att det sprids och att andra stadsdelar får massiva utbrott. Samt begränsa resandet in och ut från Stockholm, för att hindra ytterligare spridning ut i landet. Men det finns ingen vilja.
Citera
2020-05-06, 11:24
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Kurvan har dock vänt, peaken var för ett par veckor sedan. Inte så tidigt som AT sade men den kom tillslut iallafall. Kanske beror på att hans antagande var att så många som 90% inte visar upp symptom medan den faktiska siffran verkar vara någonstans mellan 25-50%. Sedan bör vi ha i åtanke att dödssiffran är mindre än 0.5%. Så om vi räknar med 0.5% vilket är mer än den faktiska siffran så får vi fram att minst 575000 av Sveriges befolkning redan burit eller nu bär på smittan. Trots detta så har sjukvården inte brutit samman såvitt jag vet. De hade det tufft kring peaken. Men nu har det lugnat ner sig igen. Så det är inte riktigt så bra som AT hoppades men inte så hemskt som många ger uttryck för.

Flockimmunitet har med all sannolikhet inte speciellt mycket med det att göra. Mer sannolikt är att folk blivit skraja av att över 1400 döda i Stockholmsområdet.

Norges grafer är också rätt vackra förresten, trots att de släppt på restriktionerna. Kan även vara relaterat till vädret i alla länder.

Förstår inte var er iver att försvara FHM kommer ifrån, när det så uppenbart var deras tidiga miss ligger. Det är ingen lagsport.
Citera
2020-05-06, 11:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Den här sjukdomen är lurig. En del känner inget men är smittade, en del blir sjuka någon dag, en del blir sjuka några veckor. En del dör.

Träffade en gammal dam igår som överlevt skiten. Hon hade fortfarande, efter fler veckors friskförklaring svårt med andningen, flämtade som efter en löparrunda, orkade inte vara uppe länge.
Det här är något många överlevare beskrivit.

Såg idag i expressen att man sett att viruset muterat och att det är risk att man blir sjuk igen. Man vet inte om det blir så men man kan heller inte säga motsatsen.
Muterar det ytterligare kan det väl bli ännu farligare tänker jag. Lite som jag varit rädd för att det till hösten ger sig på alla, lika dödlig utgång för ickeriskgrupper.
Är det sådant man har i bakhuvudet när Tegnell sa något om eventuella dödssiffror från 8000- 20000.
Alla dessa siffror man pratar om mellan varven måste ju ha en grund.

Men 8000- 20000 är inte så konstigt, bara 10 % i Stockholm har blivit smittade och 1500 har dött. 7 promille. om alla i Sverige smittas blir det 70 000. Alla kommer ju inte smittas och skyddet för riskgrupperna kommer nog förbättras efter kritiken i Stockholm. Men 20 000 är nog i underkant. Men jag tror det kommer effektiva mediciner som sänker dödligheten innan dess.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men jag undrar om drakoniska åtgärder hjälper nu när det är så spritt? I februari hade det räckt med en metod som Taiwan men stängda gränser, smittspårning, ansiktsmasker, karantän för alla misstänkt smittade. Men samhället helt öppet. I mars hade det kanske gått med Nya Zeelands metod med det ovan plus total nedstängning av samhället. Men nu? Går det att göra med den smittspridning vi har nu? 10 % i Stockholm har eller har haft smittan; över 200 000 personer som man inte vet hurvida de smittar eller inte, eller i vilken grad de är immuna. Jag tror tåget för lockdown har gått för Stockholm och vissa andra län. Men delar av Sverige skulle kunna göra det.

Jag förstår inte riktigt resonemanget med: är inte det för sent?

Det beror helt på vad man har för avsikt.
Har man för avsikt att främst rädda liv och då man kanske har 10 eller 20 eller 30 procent som är smittade, då är svaret ja.
Varför inte?
Det finns fortfarande flera miljoner man kan undvika ska smittas och leda till andra tusentals som dör.

Hade det varit så att vi hade 50% som var smittade (tror det är omöjligt, men vi har inga bevis, varken för det ena eller det andra) kunde man fortfarande samma sak. Den cyniske skulle i en sån situation säga: "Men va fan, vi kommer ändå inte rädda livet på så många".

Så till slut har allting att göra med inställningen.

Visst, har du redan gjort fel och har sett till att 20-30-40 tusen dör, så känns det "mindre viktigt" att rädda de andra 10-20 tusen extra som kommer att dö. Och då kan du göra ytterligare ett cyniskt resonemang.

Jag säger allt detta inte för att jag tror på något. Dvs, jag har inte längre hopp om att Sverige kommer göra nånting. Så alla lättskrämda kan känna sig ganska lugna. Sverige kommer inte vidta några speciella åtgärder. Skolor fortsätter vara öppna, munskydd är inget måste, restaurang öppna etc.

Men att det skulle hjälpt även nu? Ja. Återigen beror på vad man har för inställning.
Tänker man som Stalin att "One death is a tragedy, a million deaths a statistic" så tänker man: "men vafan, va spelar det för roll om det dör 50 tusen eller 80 tusen"?

I det fallet finns ingen vits med att införa någon som helst restriktion. Man har redan övergivit en massa okända människor. Vad spelar det för roll om det är 80 tusen eller 100 tusen? Man känner ändå ingen av dem för det mesta.
Welcome to Sweden.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Kurvan har dock vänt, peaken var för ett par veckor sedan. Inte så tidigt som AT sade men den kom tillslut iallafall. Kanske beror på att hans antagande var att så många som 90% inte visar upp symptom medan den faktiska siffran verkar vara någonstans mellan 25-50%. Sedan bör vi ha i åtanke att dödssiffran är mindre än 0.5%. Så om vi räknar med 0.5% vilket är mer än den faktiska siffran så får vi fram att minst 575000 av Sveriges befolkning redan burit eller nu bär på smittan. Trots detta så har sjukvården inte brutit samman såvitt jag vet. De hade det tufft kring peaken. Men nu har det lugnat ner sig igen. Så det är inte riktigt så bra som AT hoppades men inte så hemskt som många ger uttryck för.
500k låter som mesta laget.

Om vi använder s-Korea som mall och antar att de hittat stor del av sina case samt att vi har samma dödlighet i Sverige. Då bör vi ha haft 121k case. Kanske något högre eftersom även S-Korea antagligen missat en del men inte så högt som 500k.

(10 806 / 255) * 2 854
Citera
2020-05-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
2018, var onekligen en något svårare säsong.

Jag tror inte man hade stängt ned hela länder och all världens flygtrafik om vi hade haft ett virus som bara var obetydligt dödligare/farligare än vanlig influensa.
Vem vet, jag tycker det finns mycket som tyder på en fantastiskt suboptimering samt överreaktion avseende restriktioner om man ser till världshälsan globalt (inkl den raserande ekonomis effekter).

Men som du säkert vet så kommer antalet människor som dör av Covid vara gissningsvis ytterligare en faktor 6 högre än säsongsinfluensa (dvs totalt gissningsvis 3*6=18) eftersom inga är immuna för, samt inga vacciner till riskgrupper att ge för Covid. Detta är nog en stor anledning till den gigantiska suboptimeringen som pågår framför oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja han tog i lite väl va? 98 % som inte märker nåt, nja. Och att precis ALLA kommer att få sjukdomen? Han är inte direkt underdriftens man.

Verkar som att Giesecke höftar rätt ofta, han pratade ju 21 april om att 600.000 Stockholmare hade haft smittan, vilket låter väldigt fantasifullt om man tittar på antikroppstesterna som finns...
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Inte sett ngt på DN/SVD/AFTBLDT/EXPR.

Ëftersläpning på nyheter eller?

Världspressen talar försiktigt om "genombrott" av forskarteam.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-israel-treatment/israel-isolates-coronavirus-antibody-in-significant-breakthrough-minister-idUSKBN22G2WT

https://www.varldenidag.se/nyheter/israeliska-forskare-om-nagra-veckor-har-vi-ett-vaccin/reptcq!nZqamhdrRZeKqV4f4KeiSg/

Vilken tur att vi redan sitter på 3000 döda när bättre mediciner kommer. Bara att återuppväcka dom och göra ett nytt försök.

(Dock ska man inte bli för hoppfull av tidiga resultat.)
Citera
2020-05-06, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Ja exakt. Flockimmunitet är i första hand teori. Det är inget beprövat.
Att bekämpa smittorisken är istället något man gjort i tusentals år. Och det har alltid fungerat.
Sannolikheten att Sverige gör rätt (med sitt teori-projekt) och resten av världen gör fel (när de gör något som alltid gett resultat) är i princip obefintlig.

KAN det vara så att Sverige gör rätt utifrån våra förutsättningar? Det är sån massiv kritik kring varför vi inte genomför det ena eller det andra. Masstester, kräva ansiktsmasker, spårningsappar mm. Mycket av denna kritik är ju ganska logisk och befogad då dessa insatser högst sannolikt skulle bidra till minskad smittspridning. Men trots det så väljer man att inte spela dessa kort.

Min teori är att det helt enkelt råder resursbrist. Vi har helt enkelt inte tillräcklig kapacitet för att testa i tillräcklig stor utsträckning. Det skulle tarva så mycket resurser från en alltför hårt belastad sjukapparat, som i nuläget har fullt fokus på att hålla näsan över vattenytan. Likaså vad gäller masker. En rekommendation från FHM om att bära mask skulle ju skapa oro och panik när folk inte får tag på dessa.
Utifrån denna teori så kan man inte inta någon annan ståndpunkt än den man gör i nuläget.

Orsaken till varför vi har resursbrist kan man diskutera i någon annan tråd. Det är ju riktigt uselt, tycker jag, men det är samtidigt ett faktum som i nuläget är väldigt svårt att lösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in