2020-05-06, 10:29
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag påstod inte att nedstängningar var verkningslösa, tvärtom. Jag skrev i kombination med nedstängningar.

Men att hela 20% av NYC påvisade antikroppar är en jättestor siffra. Antikroppar är dessutom ett fönster bak i tiden. Det är inte orealistiskt att tänka sig att 20% blivit 25-30% såhär en månad senare.

Vid den här nivån har du redan jättestora effekter av flockimmunitet. Vi pratar typ en halvering av smittohastigheten, ej inräknat åtgärder.

Ska man prata kluster så hade Bronx nästan 28%. Det innebär ju att Bronx har en väldigt hög grad av immunitet, vilket definitivt ska avspegla sig i statistiken.

För att kunna hävda att flockimmunitet inte har någon effekt, så ska man vara nere på ett ensiffrigt antal i immunitet. Det är alldeles för många som snöat in på den här 60% gränsen i tron att det är en startpunkt för flockimmunitet, när det i själva verket är slutpunkten för den.

Har du siffror på hur stor inbromsningseffekt man kan få vid så pass få smittade, eller spekulerar du fritt? Det rimligaste antagandet får ändå anses vara att åtgärderna som infördes för att bromsa smittan huvudsakligen var det som bromsade smittan, snarare än flockimmunitet.

Vill du rädda ekonomin så gör du dig själv en otjänst. FHM är inte mer kompetenta där än i övrigt.
Citera
2020-05-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Sverige har färre och mildare åtgärder än övriga världen så det är isåfall övriga världen som är en skyddad verkstad med stater som försöker skydda sina medborgare (vilket väl inte är något negativt).

Dessutom står regeringarna i frontlinjen och tar ansvar i andra länder, i de flesta andra länder är epidemiologerna ganska anonyma rådgivare, här har regeringen backat och frontfiguren är istället Tegnell.

Det är nog tur att politiker inte sitter i förarsätet just nu. Politikers främsta kompetens är att prata och vinna popularitetstävlingar. Bättre att ha experter inom området som tar beslut. Deras främsta kompetens är just det dom sysslar med.
Citera
2020-05-06, 10:33
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det är nog tur att politiker inte sitter i förarsätet just nu. Politikers främsta kompetens är att prata och vinna popularitetstävlingar. Bättre att ha experter inom området som tar beslut. Deras främsta kompetens är just det dom sysslar med.

Synd att pandemiroteln här är rent ärkeinkompetent dock, och dessutom inte styr om efter de insett att de skitit i det blå skåpet.
Citera
2020-05-06, 10:34
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Ja men reserven finns ju lik förbannat där ifall ränteläget skulle förändras och då har man möjlighet att betala av.
Drar du på dig en gigantisk statsskuld utan pengar så riskerar du ju att sitta med höga räntor utan möjligheten att amortera av. Då riskerar du ju ett nytt stålbad som på 90 talet.
Om vi tar Norge som exempel så tar man inte ett lån med "rörlig" ränta. Man vet exakt vad kostnaden för lånet blir, och när det skall amorteras.
Citera
2020-05-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Det är dock intressant att spridningen i Rinkeby-kista stannat av så rejält jfrt med andra platser. Där är 0,71 % av befolkningen kliniskt konstaterat infekterade, vilket i huvudsak måste vara vårdsökande. Säkert en och annan personal på äldreboende och undersköterska också.

Eftersom smittspridningen går långsammare där än på de flera andra platser tycker jag det är rimligt att immunitet måste spela in. Det lär garanterat inte vara några 50 % smittade så immuniteten kanske kickar in redan på 15 - 20%? Eller så är bara viruset väldigt säsongsbetonat.

Det kan finnas mängder med förklaringar så det behöver man nog forska djupare i innan man drar säkra slutsatser. Men ja man kan säga vad man tror. Jag tror flockimmunitet i Rinkeby är extremt osannolikt i dagens läge.

Långt mer sannolikt att invånarna där gripits av rädsla och isolerar sig bättre sedan de sett så många av sina vänner dö.

Har även noterat att ganska många med invandrarbakgrund verkar ha tagit till sig det om munskydd, antagligen från utländska media, då man inte rekommenderar det här. Åker och handlar i ett centrum med många med invandrarbakgrund och har sett mycket ökning av munskydd där senaste veckorna.
Citera
2020-05-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Man har väl aldrig medvetet försökt stoppa en pandemi genom att köra på flockimmunitetstramset.
Finns inga bevis att spanska sjukan eller andra dog för man uppnådde flockimmunitet.
I sin höjd läste man nånting om rävar med rabies eller vad det var i Tyskland.

Men att stoppa en global pandemi, ett okänt virus, med flockimmunitet är något man bara gjort på pappret.

Förlåt men hur tror du spanska sjukan stoppades (den akuta fasen, smittan finns ju fortfarande med oss) ? Medvetet eller inte spelar mindre roll. Utan vaccin kommer flockimmunitet förr eller senare uppstå den hårda vägen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
I din värld är det alltså fullt rimligt att skjuta budbäraren? Bara för att det är AT:s ansikte du ser på tv varje dag så är det med din logik han som ska avrättas.

Du som har livlig fantasi borde väl kunna föreställa dig en situation där vi redan i mars hade stängt ner landet, jag skriver total lockdown också eftersom jag vet att det uttrycket ger dig gåshud av välbehag.
Om vi gjort det och ändå haft det antal döda vi ser idag, hade du då varit helt nöjd med regeringen och FHM:s agerande under den här krisen? Hade du suttit där bitter och besviken och hatat ändå?
Jag misstänker det.
Du har en mcyket konstig bild av vekrligheten.
Lockdown ger mig gåshus? Kan säga då samma till dej: lockdown ger dej mardrömmar.

I mitt fall får jag inga gåshud av lockdown. Men då jag anser vara det bäst man kan göra i en sån situation hade jag förstås varit glad. Varför inte? Det handlar ju bara om att det sker något som man tycker är rätt och rättvist.
Vill du kalla gåshud får du kalla det så.
Det låter dock tyvärr som att jag skulle få lockdown av några sadiska skäl. Att jag skulle vara glad att folk måste vara instängda. Men det har förstås inget med det att göra. Varför skulle jag bryr mig allmänt att folk bli instängda hemma?
Elelr du kanske tro som vissa andra att jag är en sån som är rädd för att gå utanför dörren och då vill jag att alla också ska stanna hemma?
En vädligt märklig resonemang i så fall. Men det finns ju märkliga personer.

Nu med facit i handen (där facit är hur det gått med länder som haft lockdown HITTILLS, bättre specificera för annars börjar mantra med framntiden och hur man ska klara sig efter lockdown) så hade jag förstås inte behvt kritisera vare sig staten eller statsepidemiologen. Och varför skulle jag göra det? Det går alltid att klara på dem som styr. Men inte i just detta fall.
Jag hade inte haft några belägg för att kritisera dem JUST gällande hur de agerat för att skydda sitt folk under pandemin.

Varför jag pekar på Tegnell är för att det är han som representerar FHM som i sin tur såtr bakom allt detta.
Att det finns andra han tar beslut med är jag medtveten om. Men han får förstås agera syndabock.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill

Fast "experterna" - både inom och utom Sverige - tvistar ju också om vilken strategi som är bäst. Det är inte alls säkert att de politiskt tillsatta experterna på en svensk statlig myndighet, är de som vet bäst. Jag skulle snarare säga, att risken är stor att det är tvärtom. De skulle ju aldrig få eller våga rekommendera något, som inte är politiskt korrekt - hur bra det än vore för att stoppa smittspridningen.

Tänk en statsepidemiolog som skulle rekommendera tvärstopp för asylinvandringen t.ex. - han skulle inte sitta på sin post många dagar till. Detta med de öppna skolorna och daghemmen är en annan sådan fråga, men där handlar det om genustramset - att mammor inte ska få vara hemma med sina barn.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Om man tittar på grafen så har Norge haft stora framgångar med sin strategi. Jag måste även berömma Sveriges smått overkliga kurva, vi har verkligen lyckats hålla siffrorna nere enligt Tegnell, dvs när man jämför med Belgien.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+FIN+NOR+SWE

Förutsatt att siffrorna stämmer. Nu tror jag dödligheten varit högre än de officiella talet då många äldre som dött på boenden inte har Corona-testats. Men några jätteavvikelser handlar det förmodligen inte om. Man får jämföra dödligheten under denna tid med dödligheten under ett genomsnittligt period andra år.
Citera
2020-05-06, 10:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Som du kanske läste tidigare jämförde jag med säsongsinfluensan 2018, som var extra tuff, då dog 3000 pers (troligen stort mörkertal avseende döda, gäller ev även covid19). Det ger 0.2% att jämföra med 0,6% för covid dvs en faktor 3, inte en faktor 50.

0,02% för säsongsinfluensan med Sveriges sätt att rapportera låter väldigt lågt. Vart har du hittat den siffran? Runt promillen brukar man väl säga att den generiska säsongsinfluensan ligger.

2018, var onekligen en något svårare säsong.

Jag tror inte man hade stängt ned hela länder och all världens flygtrafik om vi hade haft ett virus som bara var obetydligt dödligare/farligare än vanlig influensa.
Citera
2020-05-06, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Nej där är väl det egentligen bara frågan om när ett vaccin kommer och vilken effektivitet det har. Om det finns tillgängligt för norrmännen i slutet av 2021 (vilket är negativ prognos) har jag svårt att inte se att norrbaggarna går ut som vinnare från det här.

Vaccination är viktigare för oss än för Norge, de har redan tryckt ner smittan till golvet och kan på allvar bli kvitt den. Det ger viss flexibilitet framöver.

I Sverige har vi i största delen av lander för låg smittspridning för att uppnå någon större immunitet. Sent omsider kommer vi acceptera att smittan går att stoppa.
Citera
2020-05-06, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det kan finnas mängder med förklaringar så det behöver man nog forska djupare i innan man drar säkra slutsatser. Men ja man kan säga vad man tror. Jag tror flockimmunitet i Rinkeby är extremt osannolikt i dagens läge.

Långt mer sannolikt att invånarna där gripits av rädsla och isolerar sig bättre sedan de sett så många av sina vänner dö.

Har även noterat att ganska många med invandrarbakgrund verkar ha tagit till sig det om munskydd, antagligen från utländska media, då man inte rekommenderar det här. Åker och handlar i ett centrum med många med invandrarbakgrund och har sett mycket ökning av munskydd där senaste veckorna.

Självklart kan det finnas flera förklaringar. Om smittspridning sker exponentiellt är det dock svårt att förstå att det bromsat in så rejält på så, relativt, kort tid. Dödstalen per capita överensstämmef dessutom väl med t ex new Yorks inbromsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in