2020-05-06, 08:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK men isåfall hindrar man ju inte smittspridningen. Möjligen kommer man att platta till kurvan.

Både vi inom vården och de i livmedelsbutikerna (m.fl. m.fl) kan ju vara smittade utan att veta om det.

Krävs att de som jobbar inom dessa näringar bär adekvat skyddsutrustning och använder den på rätt sätt. Plexiglas mellan behandlare, godkända andningsskydd FP3, handskar, visir etc etc. Det går aldrig att platta den där berömda kurvan på så vis att vården hinner med samtidigt som tillräckligt många ska bli smittade, och framförallt att tillräckligt många blir smittade och utvecklar antikroppar. Sverige kommer aldrig att bli av med denna smitta med nuvarande strategi. Det kommer bara gå runt runt. Hoppet står till ett vaccin innan alltför många har dött.
Citera
2020-05-06, 08:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK men isåfall hindrar man ju inte smittspridningen. Möjligen kommer man att platta till kurvan.

Både vi inom vården och de i livmedelsbutikerna (m.fl. m.fl) kan ju vara smittade utan att veta om det.

Man kan i alla fall få ner det väldigt mycket. Och så fort någon blir sjuk, så sätter man den personen i karantän, smittspårar runt den, och sätter alla som den kan ha smittat också i karantän. Det är så de har jobbat i NZ och de har NOLL fall nu.
Citera
2020-05-06, 08:29
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är inne på samma linje. Som Sverige hanterat det hela kan jag inte se något slut. Man skulle istället köra hård lockdown i två månader. Därefter masstestning och smittspårning. På så vis kan man förhoppningsvis utrota smittan i väntan på vaccin. Nu kommer skiten istället bara gå runt runt. Vården kommer ha fullt upp under mycket lång tid. Riskgrupper vågar inte gå ut. Återverkningar på ekonomin blir svår. Värst av allt är att vi kommer få väldigt många döda. Nya Zeeland tycks valt rätt väg. Sverige är tillsammans med Norge egentligen också en önation och hade kunnat göra samma sak genom att enbart stänga bron över östersund och gränsen i norra Sverige mot Finland.

Precis så. Det här med flockimmunitet kommer inte uppstå inom en snar framtid. Blev vi inte utlovade flockimmunitet i mitten av maj i Stockholm? Nu har även forskare i USA hittat en muterad form och betvivlar om tidigare immunitet verkar för denna. Jag vrider mig i pina av deras felaktiga utlåtanden och uppgifter som de basunerar ut till svenska folket. Nya Zeeland har skött det utmärkt, även t.e.x. Norge har varit kloka.
Citera
2020-05-06, 08:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
När vi kommer till semestern, så tror jag det kommer vara tvärtom. Siffrorna är på väg ner i Stockholm nu.
Tror inte de vill åka ner till västkusten, som troligtvis peakar just då..

Men det gick jävligt bra att åka ner till Västkusten under påsken och dra hit skiten till oss

Där ser man, pandemin lockar fram det sämsta hos människor.
Citera
2020-05-06, 08:31
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det kommer tyvärr sannolikt aldrig att hända.

https://www.di.se/nyheter/forskare-flockimmunitet-stoppar-inte-smittan-observationer-fran-frontlinjen/
Citat:
Forskare i Kina varnar för att så kallad flockimmunitet inte kommer att stoppa spridningen av covid-19, varken i Kina eller i länder världen över.

Samtidigt visar tester att tillfrisknade personer i flera länder i Asien har smittats igen.
Och det var ju falskt. Man kunde inte bli smittad flera gånger.
Citera
2020-05-06, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så smittan hör inte ihop med landet Sverige utan det handlar om Stockholm har jag fattat det rätt?

Jag hoppas verkligen att vi slipper alla Stockholmare som invaderar västkusten under sommaren.

Ja allt handlar om Stockholm. Själv bor jag i glesbygden långt långt norr om Stockholm. Ändå ganska smittat län men har inte hört någon oja sig över lilla oss. Och skönt är väl det.
Citera
2020-05-06, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Precis så. Det här med flockimmunitet kommer inte uppstå inom en snar framtid. Blev vi inte utlovade flockimmunitet i mitten av maj i Stockholm? Nu har även forskare i USA hittat en muterad form och betvivlar om tidigare immunitet verkar för denna. Jag vrider mig i pina av deras felaktiga utlåtanden och uppgifter som de basunerar ut till svenska folket. Nya Zeeland har skött det utmärkt, även t.e.x. Norge har varit kloka.
Har du någon läng att delge oss av den fetade texten?
Citera
2020-05-06, 08:34
Medlem
Citat:

Det är intressant att FHM inte tagit in mutation beaktande när Island rapporterade om mutation långt tillbaka... Hur ska vi uppnå immunitet om det finns muterade versioner?

Bara det att man denna vecka ska ta ställning om munskydd är helt efterblivet.
Efter 3 månader tar man ställning till munskydd efter herr Tegnell sagt att det inte spelar någon roll
Citera
2020-05-06, 08:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Ja, någon immunitet i maj kommer förstås aldrig att uppnås. Inte ens lokalt i Stockholm. Frågan är om någon immunitet i överhuvudtaget kommer nås? Jag tvivlar starkt på att det går utan vaccin. Det borde vara prio 1 nu. Utesluter ändå inte hård lockdown för att lätta på trycket. Krävs förstås massor av resurser för att upprätthålla den. Polis, militär och hemvärn kanske kan lyckas kraftsamla? Krävs förstås också massiva informationskampanjer om varför man gör något sådant. Långsiktigt tror jag det vore bäst i väntan på vaccinet. Nu tar vi ett steg framåt och ett steg bakåt hela tiden. Under tiden dör människor och ekonomin befinner sig i limbo.
Citera
2020-05-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja allt handlar om Stockholm. Själv bor jag i glesbygden långt långt norr om Stockholm. Ändå ganska smittat län men har inte hört någon oja sig över lilla oss. Och skönt är väl det.

Vänta bara till sommarsemestern kommer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kan i alla fall få ner det väldigt mycket. Och så fort någon blir sjuk, så sätter man den personen i karantän, smittspårar runt den, och sätter alla som den kan ha smittat också i karantän. Det är så de har jobbat i NZ och de har NOLL fall nu.
Ja men det där tåget har nog gått. Man kan ju dessutom smitta utan att ha några symtom å det kommer man inte åt med en total nedstängning (med undantag för samhällsviktiga yrkeskategorier.) av samhället utan de kan smitta ganska många.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Ja, det är tydligt att allt handlar om Stockholm.
Fan vilken idiot jag är som trott att vi är i detta tillsammans inom landet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in