2020-05-05, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Det är säkert inget fel på hunden. Mer regel än undantag att småhundar juckar. Om du bara har den för att ragga brudar tycker jag att du ska ge den ett nytt hem. Hundar är inte accessoarer. De har ett själsligt liv men kan inte berätta om sina känslor eftersom de inte kan prata. Jag tror att du är en ok person och att du inte vill plåga ett djur. Annars hade du inte lagt ut din fråga här. Du har haft hunden väldigt kort tid. Det tar upp till ett halvår för en hund att vänja sig vid en ny ägare. Om hunden inte uppfyller dina förväntningar och du känner att du inte har tålamodet att leva med den rekommenderar jag att du försöker hitta ett nytt hem till den.

Håller med, låter som fel anledning för att skaffa en hund. Har man inget intresse av att leva med en hund och tillgodose deras behov, ska man inte skaffa en. Det kommer hunden att förlora på.
Citera
2020-05-06, 01:59
Medlem
Är det för tips ni ger? : säga till, ryta ifrån m.m! " det triggar ju hunden ännu mer! Han tror han gör rätt när du står och skriker på den. Lägg ner den på rygg eller nåt varje gång han blir pilsk. Felet ligger hos dig som ägare, inte hunden. Som någon skrev är han Alpha och du är i lägre rang. Ta över rodret så ska du se att han slutar. Avliva en hund då du har misslycksts låter idiotiskt..
Citera
2020-05-06, 05:37
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BATT
Tack men jag är 44 år.

Det är nog bäst du lämnar tillbaks hunden?
Citera
2020-05-06, 06:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp

Det är nog bäst du lämnar tillbaks hunden?

Lämna tillbaka? Jag har betalat dyra pengar och man har väl inte ångervecka på hundköp.
Citera
2020-05-06, 08:19
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Lämna tillbaka? Jag har betalat dyra pengar och man har väl inte ångervecka på hundköp.

Det beror på vad som står i kontraktet.

Men ofta kan man prata med säljaren och förklara lägret så kan dom vara snäll nog att häva köpet
Citera
2020-05-06, 08:23
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Är det för tips ni ger? : säga till, ryta ifrån m.m! " det triggar ju hunden ännu mer! Han tror han gör rätt när du står och skriker på den. Lägg ner den på rygg eller nåt varje gång han blir pilsk. Felet ligger hos dig som ägare, inte hunden. Som någon skrev är han Alpha och du är i lägre rang. Ta över rodret så ska du se att han slutar. Avliva en hund då du har misslycksts låter idiotiskt..

Har man inte kunskap i hur hundar fungerar så kanske man ska hålla sig borta från att ge tips.
Vill du absolut vara delaktig så får du läsa på lite mer inom etologi och komma tillbaka till diskussionen sen.
Citera
2020-05-06, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Det beror på vad som står i kontraktet.

Men ofta kan man prata med säljaren och förklara lägret så kan dom vara snäll nog att häva köpet

Hoppas inte att den börjar hålla på så här.

https://www.youtube.com/watch?v=aTNreF7Tbhs
Citera
2020-05-06, 08:36
Medlem
Som ovan med hundarvtror jag att det var en dålig ide’ att köpa en Jack Russel terrier. Lämna tillbaka hunden kööp en valp gå på ”hund uppfostostringskurs” med hunden. Med en valp kommer du att komma i kontakt med mycket kvinnor 😉😜
Citera
2020-05-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Har man inte kunskap i hur hundar fungerar så kanske man ska hålla sig borta från att ge tips.
Vill du absolut vara delaktig så får du läsa på lite mer inom etologi och komma tillbaka till diskussionen sen.
Så att.skrika på hunden hjälper alltså? Var nåt nytt. Haft hundar i stort sett hela mitt liv och aldrig hört att man ska säga till en hund. Men kan självklart ha fel. Skicka gärna någon källa.
Citera
2020-05-06, 08:37
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Hoppas inte att den börjar hålla på så här.

https://www.youtube.com/watch?v=aTNreF7Tbhs

Hehe ja det skulle va lite jobbigt 😅
Citera
2020-05-06, 08:40
Bannlyst
Citat:

Så den tror att ju mer jag säger ifrån så tror den att jag ger beröm? Det tror inte jag på i varje fall så okunnig är jag inte.
Citera
2020-05-06, 08:41
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Så att.skrika på hunden hjälper alltså? Var nåt nytt. Haft hundar i stort sett hela mitt liv och aldrig hört att man ska säga till en hund. Men kan självklart ha fel. Skicka gärna någon källa.

Nej, mig veterligen har jag aldrig skrivit att man ska skrika på sin hund.

Man ska heller inte trycka ner aka. "Alfarulla" sin hund. Man är inte alfa över sin hund och rang går inte över artgränser.

Är du sugen att läsa mer finns det mycket att googla om. Per jensen brukar sammanfatta mycket av forskningen som gjorts på ett bra sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in