Citat:
Ursprungligen postat av
Chantre
Det är ofta lång kö för att komma till ett sådant boende, så de som får en plats är vanligtvis de som inte längre klarar sig hemma med hemtjänsten längre. Oftast stroke och dementa brukare.
Japp. Jag har sett detta på nära håll, tyvärr. Min släkting var 93 när h*n äntligen fick komma till ett boende, efter oerhört mycket tjat från min sida. H*n var då påtaligt dement (framlobsdemens): glömde bort att äta, missade att ta sina mediciner eller feldoserade dem, o.s.v.. Hemtjänstpersonalen hade så lite tid, så de kunde inte vara med och se till att h*n åt, och ingen reagerade heller på all ouppäten mat... Ändå fick h*n inte en plats, förrän h*n hade orsakat eldsvåda genom att sätta på spisen, fast h*n ställt en kartong med kakor på plattan, och sedan glömma bort alltsammans... DÅ blev det bråttom...
H*n levde ändå i 2,5 år till, och det gjorde flera andra boende också som jag lärde att känna, så det är inte sant att alla dör direkt. Hjärtat och resten av fysiken kan ju vara starka, även hos en person som blivit dimmig i hjärnan.