2020-05-06, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Här är en länk som visar att 20% dör inom en månad så min siffra på 2 månader var lite ödmjukt försiktig.
https://www.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-aldreboende
Studien skall enligt din länk gälla::
Äldrecentrum som har undersökt äldreboenden på Kungsholmen i Stockholm.
Den bör gälla Kungholmen under en viss tidsperiod.

Den är inget som säger att den gäller för övriga Stockholm eller Sverige.
Citera
2020-05-06, 08:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Intressant rtikel i DN om tillförlitligheten vis testning.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hon-testades-positivt-hos-hedda-care-men-negativt-vid-karolinska/

Ja, det är väl klart att man inte ska lita på de där privata företagen som växer upp som svampar ur jorden nu, bara för att folk är desperata att bli testade... Det var någon som skrev här i tråden (eller om det var i någon av de andra coronatrådarna här på forumet), att han hade tagit ett sådant test, och nu skulle han plocka hem en massa tjejer från Tinder. Tänk så många det måste vara som gör sådant nu, fast deras testresultat varit falskt positiva...
Citera
2020-05-06, 08:19
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast Kina har ju inte redovisat hur överdödligheten i Wuhan ser ut. De har inte heller löst det underliggande problemet med COVID-19 annat än kortsiktigt, och det är tills vidare ett pågående problem i Kina.

Att sätta inresande i flera veckor karantän kommer komma i ett helt annat läge om resten av världen öppnas upp, och det blir ett tryck på behovet av affärsresande igen. Ett amerikanskt bolag kan inte bedriva produktion i Kina, om man inte ens kan besöka fabriken. Det fungerar nu, för att resten av världen har tryckt på pause-knappen.

Jag tror flockimmunitet kommer dröja. Ett vaccin kommer troligtvis kommer före.

Kommer flockimmuniteten snabbare än så så kommer länderna som uppnått flockimmunitet troligtvis inte heller att vara några stora smittkällor, så det löser sig så också.

Om du nojar över Sveriges ekonomi så bör du börja kritisera vår strategi istället, för även den ekonomiska räddningen är att förbättra strategin så att vi slipper ha en pest som går runt. Ekonomikramarna skjuter sig själva i foten.
Citera
2020-05-06, 08:19
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Inte alls, jag tycker att det är bra att alla senilpensionärer dör i Covid-19 för det är dom som röstar på sossarna, centern, liberalerna, kd och andra kommunistpartier.
Finns det bara särskilda boenden eller?

SÄBO är benämningen för olika typer av äldreboende.
Citera
2020-05-06, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är väl klart att man inte ska lita på de där privata företagen som växer upp som svampar ur jorden nu, bara för att folk är desperata att bli testade... Det var någon som skrev här i tråden (eller om det var i någon av de andra coronatrådarna här på forumet), att han hade tagit ett sådant test, och nu skulle han plocka hem en massa tjejer från Tinder. Tänk så många det måste vara som gör sådant nu, fast deras testresultat varit falskt positiva...
Ja, det är ju så klart katastrofalt.
Citera
2020-05-06, 08:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Snarare så att den blir lättare att bekämpa då fler blir immuna och inte längre kan smittas. Den dör ut av sig självt.

Det kommer tyvärr sannolikt aldrig att hända.

https://www.di.se/nyheter/forskare-flockimmunitet-stoppar-inte-smittan-observationer-fran-frontlinjen/
Citera
2020-05-06, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att hela Sverige är drabbat står i den första artikeln, klart och tydligt, om du skulle bemöda dig att läsa den. Om du inte ens kan lägga en minut på att läsa en kort artikel så fattar jag inte varför du ens bad om en källa eller svarade mig från början.
Så du hade ingen länk.

För att verifiera ditt påstående:
De har ju intervjuat personerna bakom studien, och då har de gett mer detaljer
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Ljuger du?
Citera
2020-05-06, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Dessutom muterar det ju som amerikanska forskare har upptäckt så när hösten drar igång så kan det dmälla till ordentligt!

Eller inte, det kan ju faktiskt vara så också.
Citera
2020-05-06, 08:23
Avslutad
Nu sparkas alltså Bozo Ferguson från UK:s expertgrupp Sage. Anledningen är att han inte följt riktlinjerna om social distansering som han själv varit med och ta fram. Han lär fortsätta som professor på Imperial Clown College dock.
Citera
2020-05-06, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bra fråga. Tänker mig liknande åtgärder som införts i många andra länder. Folk ska stanna hemma och inte träffa andra människor. Bara de med samhällsviktiga arbeten inom vård och livsmedelsförsörjning ska interagera med andra människor. På så vis kan smittan spridas inom familjer under samma tak, men inte mer än så. Efter en månad eller mer sannolikt två är smittan utrotad eller åtminstone decimerad så pass att ev kvarstående kluster kan identifieras med tester och spårning. Ungefär så de jobbat i Nya Zeeland.
OK men isåfall hindrar man ju inte smittspridningen. Möjligen kommer man att platta till kurvan.

Både vi inom vården och de i livmedelsbutikerna (m.fl. m.fl) kan ju vara smittade utan att veta om det.
Citera
2020-05-06, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nu sparkas alltså Bozo Ferguson från UK:s expertgrupp Sage. Anledningen är att han inte följt riktlinjerna om social distansering som han själv varit med och ta fram. Han lär fortsätta som professor på Imperial Clown College dock.

Se där, och tankarna far osökt in på Tegnell och Skavlan?

Edit.
Får nog pudla om det spelades in i Stockholm.

Tänk över om resan verkligen är nödvändig

Alla behöver hjälpa till att dämpa spridningstakten av covid-19 i Sverige. Därför behöver alla också tänka igenom om planerade helgresor eller andra resor verkligen är nödvändiga att genomföra. Den som är sjuk ska inte resa alls.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/tank-over-om-resan-verkligen-ar-nodvandig/
Senast redigerad av FORVACKSLINGSBAR 2020-05-06 kl. 08:30.
Citera
2020-05-06, 08:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det är ofta lång kö för att komma till ett sådant boende, så de som får en plats är vanligtvis de som inte längre klarar sig hemma med hemtjänsten längre. Oftast stroke och dementa brukare.

Japp. Jag har sett detta på nära håll, tyvärr. Min släkting var 93 när h*n äntligen fick komma till ett boende, efter oerhört mycket tjat från min sida. H*n var då påtaligt dement (framlobsdemens): glömde bort att äta, missade att ta sina mediciner eller feldoserade dem, o.s.v.. Hemtjänstpersonalen hade så lite tid, så de kunde inte vara med och se till att h*n åt, och ingen reagerade heller på all ouppäten mat... Ändå fick h*n inte en plats, förrän h*n hade orsakat eldsvåda genom att sätta på spisen, fast h*n ställt en kartong med kakor på plattan, och sedan glömma bort alltsammans... DÅ blev det bråttom...

H*n levde ändå i 2,5 år till, och det gjorde flera andra boende också som jag lärde att känna, så det är inte sant att alla dör direkt. Hjärtat och resten av fysiken kan ju vara starka, även hos en person som blivit dimmig i hjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in