2020-05-06, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har inte tillgång till originalartikeln, men den är peer-reviewed:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25944315/

Framgår i abstract att 10% dör inom 8 dagar efter inflytt.

(Det här var 2012, så det är sannolikt väsentligt sämre idag)
Studien berör boende på Kungsholmen, Stockholm.
Så i hela Sverige är det som på Kungsholmen?

Hur vet vi det?

Det jag finner är följande.
"The most dramatic change over the period studied was an increase in the proportion of people who moved into an institution and died shortly afterwards."

Jag finner inte i abstract att femtedel avlider första månaden efter att de har flyttat in i särskilt boende?
-------

Tack för att du angav titeln till studien. Jag har funnit den och laddat ner den, men får läsa igenom den senare.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-06 kl. 07:41.
Citera
2020-05-06, 07:37
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ja men det är en fasligt massa människor i Sverige som fortfarande är i arbete pga att man inte gjort en lockdown som betalar skatt och finansierar en del stöden.
Som du nu tar del av.

Har du något som stödjer detta påstående? Vad jag förstått så förutspås att bmp kommer att sjunka med ca 5-7% från nästa kvartal i sverige vilket inte är direkt bra siffror.

Vad är egentligen skillnaden mot en hårdare lockdown jmf med vad vi har idag med avseende på effekter på ekonomin t ex.de som kan jobba hemma skulle göra det även under en lockdown, personer som är permiterade är det framförallt beroende på global efterfrågan alt störning i produktionskjedjor, handla mer på nätet istf för att gå till en fysisk butik, beställa hem mat istf att sitta på resturang och äta...
Ja listan kan göras lång och jag är inte övertygad om att det skulle få övedrivet stora effekter på ekonomin jmf med vad vi redan har idag.

Det enda vi kan säga med säkerhet är att antalet döda kommer att vara högre sålänge vi inte tillämpar striktare åtgärder. Personligen har jag väldigt svårt att hur man t ex tillåter resturanger att ha sittande gäster med tanke på den begränsade ekonomiska nyttan och den högre risken för spridning.
Citera
2020-05-06, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jag skulle vilja se nåt mer kvantitativt där. Min magkänsla är att det fortfarande är flera år i snitt de har kvar att leva. Mycket dödsfall på äldreboenden i Italien också.

För mycket motiverat tänkande i den här krisen känns det som.
Jag länkade bara ett par steg bak källa för att 6-8 månader var den förväntade livslängden på äldreboende. En femtedel dör första månaden, 10% inom 8 dagar.
Citera
2020-05-06, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Nu ja. Men om ett halvår - tror du fortfarande att antalet dödafall bara motsvarar ett tufft influensaår?

Som jag sagt tidigare 3000-4000 fram till sommaren, vilket ser ut att stämma på ett ungefär. Alltså inte 50000, 96000, eller
Citera
2020-05-06, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ett ädelt försök, men jag tror att många lockdown-förespråkare tror att pandemi är en naturkatastrof som ”sveper förbi”, och som man kan gömma sig ifrån. Ungefär som en orkan, där USA kan förlora 50 människor i en orkan som skulle dödat 50.000 på Haiti. Man låser in sig, för att krypa fram efter stormen.

Men så är det ju inte. COVID-19 sveper inte förbi, utan det är en permanent naturkatastrof. Vår nya ständiga följeslagare. COVID-19 kommer aldrig försvinna. Vi kan i bästa fall ha ett immunförsvar som gör att vi drabbas milt av den när vi får den, eller där vissa av oss i yttersta fall kan bli helt immuna.

Det kraftfullaste sättet att bygga upp ett sånt immunförsvar är att få sjukdomen som ung. Helst flera gånger.

Det skonsammaste sättet att få ett enklare immunförsvar mot COVID-19 är ett framtida vaccin.

Om man inte tillhör en riskgrupp, så är det föredragna sättet tills vidare att få sjukdomen, eftersom vi inte vet när/om det kommer ett vaccin, eller hur bra det fungerar, eller vad det har för biverkningar. Att överleva sjukdomen är det bästa ”vaccinet”. Då får man ett immunförsvar som attackerar alla komponenter hos viruset, istället för ett medicinskt vaccin, som typiskt bara efterliknar vissa delar av viruset i försvagad form.

Det har även stor nytta för andra om man skaffar sig ett immunförsvar mot COVID-19 i ett tidigt skede, eftersom man då i stor utsträckning skyddar sina medmänniskor och sitt samhälle mot smitta under den tid som det tar att utveckla ett vaccin. Vilket kan ta många år, innan det blir bra.

Flockimunitet fungerar säkerligen på sikt det också. Men jag ser nog att det tar ett par generationer. Barnbarnen har kanske saker nedärvda som skyddar dem. Människan (de som överlever alltså) och viruset hittar någon samexistens till sist.

Poängen att reagera kraftigt i ett tidigt skede är ju att köpa sig tid och få mer kunskap om viruset, behandlingsmetoder etc. Främst att rädda människoliv, vilket borde vara något ett friskt samhälle värderar högt.

Om nu en medicin kan lindra sjukdomen för de värst drabbade och rädda livet på dem, förkorta behadlingstiden och hålla dem borta från IVA så är det ju stora samhällsvinster med det. Även om man skiter i andra människor.

Tänk dig motsvarande resonemang med HIV, det hade ju inte varit så smart att tänka flockimmunitet där och smitta alla barn med det....
Citera
2020-05-06, 07:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Finland upphävde sin nedstängning av Nyland då det inte fanns lagstöd för den när den visade sig inte ha effekt.
Jämför antalet sjuka och döda med Sverigestan om du vill se ”effekten”.
Citera
Medlem
Det går lite fram och tillbaka, men gradvis växer listan av länder utan aktiva fall. Just nu 7 stycken:

Belize
Falklandsöarna
Grönland
Surinam
Papua Nya Guinea
St Barth
Anguilla

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Nu ja. Men om ett halvår - tror du fortfarande att antalet dödafall bara motsvarar ett tufft influensaår?

Som jag sagt tidigare 3000-4000 fram till sommaren, vilket ser ut att stämma på ett ungefär. Alltså inte 20000, 50000, 96000, eller 183000 som föreslagits.

Svårare att bedöma sommaren men det kommer att öka nästa vintersäsong. Kommer att vara en del av världens normala luftvägsvirus en lång tid famåt.
Citera
2020-05-06, 07:42
Medlem
urgts avatar
Det går inte att beräkna medellivslängden från att x% dör inom y dagar efter inflytt. Är rätt övertygad om att det är flera år i snitt folk lever, men jag har inte rotat fram nåt annat än den här artikeln, som bara handlar om ett enskilt boende.

Gå och gräv lite på SCB eller nåt istället för att sitta och hoppas att de flesta som dör hänger fast vid livet med en mycket skör tråd. Rätt unket.
Citera
2020-05-06, 07:44
Medlem
.Dostoj.s avatar
Enligt WHO bedöms en person vara smittfri efter 14 dagar utan symtom. Men enligt FHM räcker det med två dygn utan symtom. Den svenska riktlinjen ifrågasätts nu av forskare. Det skiljer ganska många dagar här, som vanligt förminskar FHM risker i förhållande till andra.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Varför görs inte detta i Stockholm? Hade väl gått att stänga ned tidigt på kvällen och då ha 12-13 timmar på sig att städa.

Citat:
I natt stannade tunnelbanan i New York. Det är en del av en plan att göra transportmedlet mer säkert i coronatider , skriver AP.
Redan tidigare hade man gått ned i trafik med färre avgångar men nu i natt stannade systemet av helt och hållet.

Och så kommer det se ut den närmaste tiden. Mellan klockan 1 på morgonen till klockan 5 ska tunnelbanesystemet vara stängt för att städare ska kunna gå igenom samtliga tåg och stationer och rengöra.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är en fasligt massa människor i arbete över hela världen även vid nedstängning pga de har samhällsviktiga yrken.
Ett hårt agerande likt Finland hade inneburit en nedstängning av Sthlm i ett tidigt skede så har vi haft radikalt mindre med smita i resten av landet och där hade ekonomin kunnat tuffa på rätt ostört.
Det enda som händer i Sverige är att vi drar ut på halvfarten i ekonomin samtidigt som dödsfallen fortsätter att klättra.
Hade vi stängt början på mars så hade vi kunnat öppna upp helt och hållet i juni. Nu blir det halvfart hela juni med.

Öppna helt i juni utan ett vaccin?
Hur i hela friden skulle viruset välja att inte attackera människorna i det öppna samhället i juni?
Jag ser inte logiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in