Citat:
Ursprungligen postat av
Schlaback
Ja men det är en fasligt massa människor i Sverige som fortfarande är i arbete pga att man inte gjort en lockdown som betalar skatt och finansierar en del stöden.
Som du nu tar del av.
Har du något som stödjer detta påstående? Vad jag förstått så förutspås att bmp kommer att sjunka med ca 5-7% från nästa kvartal i sverige vilket inte är direkt bra siffror.
Vad är egentligen skillnaden mot en hårdare lockdown jmf med vad vi har idag med avseende på effekter på ekonomin t ex.de som kan jobba hemma skulle göra det även under en lockdown, personer som är permiterade är det framförallt beroende på global efterfrågan alt störning i produktionskjedjor, handla mer på nätet istf för att gå till en fysisk butik, beställa hem mat istf att sitta på resturang och äta...
Ja listan kan göras lång och jag är inte övertygad om att det skulle få övedrivet stora effekter på ekonomin jmf med vad vi redan har idag.
Det enda vi kan säga med säkerhet är att antalet döda kommer att vara högre sålänge vi inte tillämpar striktare åtgärder. Personligen har jag väldigt svårt att hur man t ex tillåter resturanger att ha sittande gäster med tanke på den begränsade ekonomiska nyttan och den högre risken för spridning.