2020-05-06, 02:31
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Hmm... Källa för det påståendet tack....

https://omni.se/a/70vBeW
Citera
2020-05-06, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Beror ju på vilken behandling som behövs på IVA också. Jag har fått titta på en ECMO och respirator patient. Stackarn kunde inte röra sig själv. En Sepsis patient. Hen lär ju behöva mycket återhämtning. Ligga stilla=musklerna förtvinar

Jag själv blev en IVA-patient i 24 h när jag var tonåring. Behövde ingen respirator, men behövde noggrann övervakning av bla hjärtat.
Jag har legat intuberad i respirator. Det var ingen sinekur.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-05-06 kl. 02:36.
Citera
2020-05-06, 02:36
Medlem
Har viruset dött ut i Kina eller? Knappt några fall där längre.
Citera
2020-05-06, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har legat intuberad i respirator. Det var ingen sinekur.
Nä låter inte som en höjdare! och något man helst vill slippa.

Fick du ligga länge?
Citera
2020-05-06, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Svårt att skylla på ett långsamt haveri när man sitter i regering med alla partiers tysta stöd.

Den med tålamod, nyfikenhet och intresse kan väl ta fram protokollen från de möten som avhandlar äldrevården i Stockholms län, säg från ’90 till dags datum. Det var under dessa år besluten om nedskärningar fattades och våra gamlingars öden förseglades.
Det kommer att bli en röd/grön/blå-röra som heter duga. Inget parti går fria från ansvar.
Det här är något för den ambitiösa att grotta ner sig i. Så sätt igång ni grävare.
Jag vill att ni presenterar en lunta nu på fredag.

Och med det sagt. Inga fler mordhot riktade mot AT och inte heller några klagosånger över FHM.
Skifta fokus nu. Äldrevården är vad som gäller. Där har vi storyn. Det är den verkliga skandalen.
Smittan kom till oss 31 januari och allt började med en jävla fladdermussoppa.
Senast redigerad av Promeneramera 2020-05-06 kl. 03:15.
Citera
2020-05-06, 03:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Vet någon hur många som bor på äldreboendena? Är det någon skillnad mellan vanligt och särskilt äldreboenden (SÄBO)? Jag har läst nånstans att man i snitt dör ett halvår efter ankomst, i alla fall på SÄBO.

Det är bara att googla

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2012/oktober/allt-farre-bor-i-aldreboende/

87 600 personer bor på ett särskilt boende.

"Grattis" vissa flashbackare. För första gången i världshistorien "bryr ni er om de äldre",, för nu gäller det att förtala Sverige.
Citera
2020-05-06, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Nä låter inte som en höjdare! och något man helst vill slippa.

Fick du ligga länge?
En vecka. Jag var ung men det tog på krafterna minns jag. Hade ont i halsen, efter svalgtuben länge.

Det var efter en trafikolycka.
Citera
2020-05-06, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/sa-har-provtagningen-gatt-15-procent-av-vardpersonalen-hade-coronasmitta

Det är alltså 15 % som hade aktiv corona? Eller som också haft det tidigare och tillfrisknat?
Det står "bar på coronaviruset".
Vore intressant att se hur många som haft det också.
Citera
2020-05-06, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Tackar

Tydligen 17 personer som dött i åldersgruppen 20-39 år enligt FHM.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2020-05-06, 03:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Vietnam har klarat av Coronavirus bra utan rapporterade dödsfall medan USA förlorat fler människoliv än under Vietnamkriget. Återigen "vinner" Vietnam.

"Vietnam didn’t just flatten its coronavirus curve, it crushed it. No deaths have been reported, official case numbers have plateaued at just 271, and no community transmissions of the virus have been reported in the last two weeks. On 23 April, the nation eased lockdowns in its major cities and life is gradually returning to normal. It is a stark contrast to many other nations including the US, where more Americans have died from Covid-19 than during the entire Vietnam war."

https://www.theguardian.com/global-development/2020/may/06/vietnam-crushed-the-coronavirus-outbreak-but-now-faces-severe-economic-test
Citera
2020-05-06, 03:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Och nu kommer ett ovanligt inlägg ifrån mig. Jag har försökt att förstå lockdown-anhängarnas resonemang.

Det man hoppas på är att få ner smittspridningen så mycket att det går att hålla smittan fortsatt nere på en låg nivå genom att testa-smittspåra och sätta i karantän, tills ett vaccin finns på plats. De mest extrema förespråkarna hävdar att det går att utrota viruset på detta sätt.

(Vissa länder kan genom sin lockdown enbart ha målet att försöka ge vården några veckor på sig att byggas upp, men det var inte detta som Imperial colleges rapport handlade om, som satte igång hela "lockdown karusellen).

Det finns dock många problem med detta resonemang:

I vissa lockdown länder verkar man ha svårt att pressa ner smittspridningen till en hanterbar nivå: UK, Belgien, Frankrike, Italien och Spanien är bara några exempel på detta.

En total lockdown kan inte vidmakthållas för länge eftersom samhället då riskerar att bryta ihop.

En lockdown är ytterst kostsam och riskerar att orsaka såväl ekonomiska, sociala som psykiska skador på samhället som kan ta årtionden att reparera. Folkhälsan, i stort, kan försämras under lika lång tid och orsaka miljontals,(globalt tiotals miljoner människors för tidiga död, om inte mer).

En lockdown måste alltid lättas i längden, och då gäller det att göra det precis lagom. Men man kan inte lätta den så mycket att det blir en svensk lagom smittspridningen, för då har man, i praktiken bytt till ett svenskt strategi. Till vilken nytta har då den tidigare hårda lockdownen varit, som dessutom varit väldigt kostsam på flera plan?

Alternativet är att man, verkligen, lyckas med att utrota viruset, om det ens går. Men då måste man vara helt isolerad ifrån omvärlden i upp till två år, innan ett vaccin finns på plats. Axeln Australien-Nya Zeeland, (de föredrar att kalla det "den stora bubblan"), kanske är inne på detta spår. Hur som helst innebär en självvald nationell karantän stora problem, kostnader och konsekvenser.

Om man kallar Sveriges strategi, (som är baserat på tidigare vunnen empirisk kunskap ifrån bl.a. vaccineringsprogrammet och kunskap om hur sociala och ekonomiska kriser påverkar folkhälsan i stort), för ett experiment, vad skall man då kalla lockdown strategin?
Citera
2020-05-06, 04:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Den med tålamod, nyfikenhet och intresse kan väl ta fram protokollen från de möten som avhandlar äldrevården i Stockholms län, säg från ’90 till dags datum. Det var under dessa år besluten om nedskärningar fattades och våra gamlingars öden förseglades.
Det kommer att bli en röd/grön/blå-röra som heter duga. Inget parti går fria från ansvar.
Det här är något för den ambitiösa att grotta ner sig i. Så sätt igång ni grävare.
Jag vill att ni presenterar en lunta nu på fredag.

Och med det sagt. Inga fler mordhot riktade mot AT och inte heller några klagosånger över FHM.
Skifta fokus nu. Äldrevården är vad som gäller. Där har vi storyn. Det är den verkliga skandalen.
Smittan kom till oss 31 januari och allt började med en jävla fladdermussoppa.

Tengele är ju tillsammans med Löfvén skyldig till döden på äldreboendena.. Satsar man på allmän spridning så drabbas givetvis institutioner så snacket att skydda äldre från coronavirus har ju varit genomskinligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in