2020-05-06, 01:24
Medlem
Nån som vet hur det går för FHMs siffror över antalet smittade i Sverige. Hela tiden säger de nästa vecka. Superviktigt för att kunna räkna ut Sveriges dödlighetstal. Den siffran betyder allt och bestämmer hur vi ska agera. Men hysch hysch kring detta?! Har de fått siffror som pekar mot procenthög dödlighet och inte promille som de lovat?

Hur djävla svårt ska det vara för världen att ta fram en tillförlitlig dödlighetssiffra!!
Citera
2020-05-06, 01:25
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ja och även FHM har förtydligat sin retorik till att barn inte driver smittan. Tror de flesta experter världen runt håller med, därav är start av dagis och skolor i lägre åldrar det första man gör när man öppnar upp,

Jo jag är säker på att FHM har korrigerat sina uttalanden sedan dess, men faktum kvarstår att de sa att barn inte för smittan vidare i klippet, vilket tolkas som att barn inte smittar. Det var det jag reagerade på.

Sedan ser jag både och ang. hur pass smittsamma barn är, men hoppas såklart det du säger stämmer! Vill såklart ha så lite smitta som möjligt och hoppas viruset fortsätter avta som det gjort på sistone i många länder.
Citera
2020-05-06, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det är skillnad på att "driva" smittan, och att ungar kan smitta vidare.

Klart de kan smitta, men när man pratar om att de inte driver smittan i de här sammanhangen så menar man att ungarna som är sjuka inte har någon avgörande roll i att driva smittspridningen nämnvärt .

Avvägningen stod alltså mellan att tillåta en mindre spridning via ungarna, i utbyte mot att föräldrarna kunde gå till jobbet (med vikt på personer i samhällsviktiga funktioner)

Detta har nu även resten av världen fattat, som börjat öppna sina skolor och dagis igen.

This isn’t what the studies have found at all. Why are you guys dismissing their conclusions without reading them? I don’t get that.
Citera
2020-05-06, 01:26
Medlem
Hur lång tid tar det att återhämta sig från Corona? Veckor, månader, till och med år enligt BBC

https://www.bbc.com/news/av/health-52508831/coronavirus-how-long-does-it-take-to-recover
Citera
2020-05-06, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej nej. Sådana nummer är ju en helt vanlig influensa. Svår influensa en 0,2%, mer illa som svininfluensan 0,3%. Denna smittan ligger ju klart högre. Annars skulle ju inte hela världen vara i sådan panik som man är i just nu. Det är klart vi kan komma långt under 2% om vi fixar detta bra. Men det är ju siffran som gäller. Som de flesta experter tror på. Det är ju en extrem siffra, så bara hoppas vi fixar detta bättre.

Edit. Utöver att den här smittan smittar som det verkar 4 ggr mer än säg svininfluensan. Extremt smittsamt.

0.2% CFR yes, possibly. The IFR for an epidemic flu in UK (89’) was 0.07%, which is of course weighted by the elderly. Swine Flu was touted at 0.02%.
Citera
2020-05-06, 01:29
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Hur lång tid tar det att återhämta sig från Corona? Veckor, månader, till och med år enligt BBC

https://www.bbc.com/news/av/health-52508831/coronavirus-how-long-does-it-take-to-recover

Jag tror det beror på hur sjuk man blir. Men kan ha fel.
Citera
2020-05-06, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nån som vet hur det går för FHMs siffror över antalet smittade i Sverige. Hela tiden säger de nästa vecka. Superviktigt för att kunna räkna ut Sveriges dödlighetstal. Den siffran betyder allt och bestämmer hur vi ska agera. Men hysch hysch kring detta?! Har de fått siffror som pekar mot procenthög dödlighet och inte promille som de lovat?

Hur djävla svårt ska det vara för världen att ta fram en tillförlitlig dödlighetssiffra!!
Det handlar om att dämpa effekten på ekonomin, informerade medborgare kan göra informerade beslut angående sin ekonomi och det vill man i så hög grad som möjligt förhindra/fördröja medan man väntar på ett under.
Citera
2020-05-06, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag tror det beror på hur sjuk man blir. Men kan ha fel.
Titta på filmen istället. De säger ju att det beror på hur sjuk man blir.
Personer som behöver IVA 12-18 månader.
Citera
2020-05-06, 01:33
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
This isn’t what the studies have found at all. Why are you guys dismissing their conclusions without reading them? I don’t get that.

Alot of that going on here sadly. But personally I struggle to know what to trust since it's often different studies saying different things even tho they all seem to be from reliable people Feels like it's often hard get a definitive answer.
Citera
2020-05-06, 01:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Precis, och idag dog det 4 personer i corona i Sverige och igår 19. Och förrgår 31.

Not.

Det lät på Anders i dag på presskonferensen som att han kommer att tillkännage en ganska nasty siffra imorgon, det är bara att vänta och se.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Första provtagningen vid Helsingborgs lasarett: 15 procent var smittade
Citat:
15 procent, eller 25 av 170 testade personer, bar på coronaviruset. Så blev resultatet av den första omgången provtagning av sjukvårdsanställda med vaga symptom.
Citat:
Jag är lite förvånad över att inte fler var smittade, det är en lägre andel än jag väntade mig. Men jag är lättad över beskedet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/sa-har-provtagningen-gatt-15-procent-av-vardpersonalen-hade-coronasmitta
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol

Någon vecka för dom flesta. Inget att skriva hem om med andra ord.
Att gamla människor som kräver intensivvård har otroligt lång återhämtning är inget nytt. Dessa personer kan dö av att bryta ett ben också när man blir sängliggandes för länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in