2020-05-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Föresten hur vet du att tunnelbane-nedgången var stängd?

http://www.itdemokrati.nu/page60/fko9.png

Citat:
SE skulle ju ta tunnelbanan från denna station och han gick från jobbet för att hinna med innan sista tåget gick har han sagt.

Han hade siktet inställt på nedgången vid Kungsgatan.
Citera
2020-05-05, 22:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Min teori är att Eino Hiltunen och Raimo Räsänen utförde mordet på Olof Palme (med viss hjälp förstås). Vittnesbeskrivningar från Grand och mordplatsen stämmer väl överens med dessa två herrar, som var 46 år gammal respektive 41 år gammal vid mordet.

I en resa till den amerikanska ambassaden hade Carl-Gustaf Östling hintat om att han visste vem mördaren var och att det aldrig skulle gå att upptäcka.

Att två finska män från Jämtland (där den ena avrättade den andra åtta månader senare och stal hans identitet) är ju ett långskott som är svår att upptäcka, minst sagt. Speciellt om hans plan var att gömma sig i sin kompis nyköpta stuga ute i vischan.

Stegmordet beskrevs av Leif GW Persson som ett av de märkligaste morden i svensk kriminalhistoria. Och det finns kanske anledningar till det.

Att Hans Holmér satte igång sin Operation Alpha mot kurderna exakt samma dag som Raimo anhölls i sin frånvaro för mordet på Eino är ju också en väldigt intressant "tillfällighet". Började det brännas för mycket?

Pelle Svensson, som notoriskt pekat ut Christer Petterson som Olofs baneman, representerade Raimo i Stegmordsrättegången. Vem anlitade honom egentligen; var det Raimo eller någon annan? Christer Pettersson var ju dessutom välbekant med Mockfjärdsfinnarna som också hamnade på Kumla-anstalten.

En av dessa, Lasse Ainasoja, hävdade i en intervju med Anna Savonius på ex-criminal-day 2014-07-31 att det var han som levererade vapnet som sköt Olof Palme. Ture Utriainen, som är uppvuxen i området, sägs ha varit inblandad i Mockfjärdsrånet. Dessutom bekant med både Eino och Raimo.

Ture, som både pekat ut Palmes mördare på ett foto till "Vittnet Bengt" samt haft denna märkliga Facebook-profil: https://m.facebook.com/profile.php?id=100005530244881

...som är en bild på en grav i Sala (Eino ligger begraven i Sala, konstigt nog) samt en bild på Djursjön och den EXAKTA platsen där Mockfjärdsvapnet upptäcktes av Christian Holmén och hans dykarteam från Åland.

Eino hade ovanligt mycket pengar för att vara sjukpensionär (hade ryggproblem och gick haltandes). Kan han ha fått betalt för något uppdrag han nyligen utfört? Som skogsarbetare tjänar man väl inga storpengar?

Raimo hade uppenbarligen inte lika mycket pengar och sa att det var en av orsakerna till varför han mördade sin kompis. Kan det vara så att han inte fick betalt för en ännu större uppgift han utförde och att det gjorde honom riktigt förbannad? Vem skulle han klaga till, facket?

Sa själv i rättegången att han sjukskrev sig ofta under 1986. Och att han kände sig förföljd och hörde röster (som en viss Mihailo Mihailovic också gjorde).

Sedan har vi vykortet som hittades vid en husrannsakan hos Carl-Gustaf Östling där det stod: "Svinet på den andra sidan låter sej fortfarande förfäras av fantombilden, men JÄRNVÄGSSPÅRET blir allt hetare. Sätt dej snarast i förbindelse med Enskedemannen”.

Detta tror jag är en referens till Stegmordet, som löstes enbart tack vare att någon granne till Eino känt igen hans finska spets Ripa på tv, som hade setts springa omkring på JÄRNVÄGSSPÅRET i Hudiksvall. Vilken slump!

https://www.ltz.se/artikel/stegsmordet-1986-ett-av-de-markligaste-morden-i-lanet

Summa summarum. Detta är min teori. Inte den värsta jag hört iaf...

Intressant, har du även någon idé om motivet, vem är anstiftaren?
Citera
2020-05-05, 22:39
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Intressant fråga. Jag ser ju dessutom nattbussen som mer logisk än tbanan, antar den gick direkt till täby.

Tbanan en bekväm förklaring från SE till att han gick söderut, mot MP?
Som vi vet så är vi människor "vanedjur". Så om nu SE var under luppen ett tag, så skulle polisen ha frågat SE om hur ofta han jobbade över (även om det inte var så sent), och även hur han brukade ta sig hem. Min gissning är att på det sättet han tar sig hem under normal arbetstid är säkert snarlikt med hur han tar sig hem även när han jobbar över.
Citera
2020-05-05, 23:21
Medlem
Jag har svårt att förstå nyttan i denna utdragna process som väntan på KPs presskonferens innebär.

Målet skall ju egentligen vara klappat och klart sedan en tid tillbaka,och varför då vänta i flera månader med att haspla ur sig vad man eventuellt har(eller inte)på fötterna?

Dramaturgin i det hela känns onekligen en aning tillkämpad,och vari nyttan kan tänkas ligga känns lite svårmotiverad.

Jag tycker kort sagt att det är hög tid för KP att tala ur skägget nu.
Citera
2020-05-05, 23:32
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det inte så att en majoritet av alla självmördare inte lämnar något brev eller meddelande?
Möjligt, men de flesta självmördare har inte mördat en statsminister.
Citera
2020-05-05, 23:34
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
Har jag missat nåt, eller kanske trött här..
Men var SE vid tiden för sin död omtalad som ev GM? Om inte så förstår jag inte varför han skulle skriva att ”det var inte jag”? Har har ju liksom ingen anledning att göra det om han var enbart vittne och inte misstänkt av någon?
Han var misstänkt av anér, minell (delvis) och wall ställde en direkt fråga till SE, i skandias personalmatsal, om han mördat OP.
Citera
2020-05-05, 23:42
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Som vi vet så är vi människor "vanedjur". Så om nu SE var under luppen ett tag, så skulle polisen ha frågat SE om hur ofta han jobbade över (även om det inte var så sent), och även hur han brukade ta sig hem. Min gissning är att på det sättet han tar sig hem under normal arbetstid är säkert snarlikt med hur han tar sig hem även när han jobbar över.
det finns ett antal förhör med SE och ingenstans, mig veterligen, framgår det av protokoll en fråga om val av färdmedel.
Citera
2020-05-06, 00:29
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
det finns ett antal förhör med SE och ingenstans, mig veterligen, framgår det av protokoll en fråga om val av färdmedel.
Precis. O jag vet att den frågan inte har ställts med det materialet som vi har tillhands.
Det där var bara en fundering kring våra vanor. Samtidigt som det var synd att polisen inte frågade SE om hans resevanor till- och från jobbet.
Men jag antar att de aldrig kom så långt gällandes just hans resevanor. SE han bli avpolletterad innan dess.
Citera
2020-05-06, 00:45
Medlem
JSelwyns avatar
Jag har läst någonstans om att en taxichaufför plockade upp en person en stund efter mordet. Släppte sedan av personen i Sollentuna.
Ärligt talat, har glömt bort vart jag har läst om det men det var inte alls länge sen.
Någon?
Citera
2020-05-06, 01:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ja, intressanta grejer. Tensonmannen borde dock vara AB, hela NFs vittnesmål är ju extremt märkligt så där kan man inte hämta så mkt. Finns väl ingen annan runt s44 som har tensonblå jacka än AB?

Ja, det är ju precis det här som är så gåtfullt:

1) AB säger att han aldrig var mer än högst 10 meter norr om Bankomaten, dvs ca 25 meter norr om Dekorima.
2) NF ser Tensonmannen ca 50-60 meter norr om Dekorima.

Att AB var lite packad vet vi, men han borde väl ändå ha märkt om han befann sig norr om Skandias entré, det är en bra bit från Bankomaten. Han väntade ju på sina vänner som tog ut pengar.

Den gamla erkända "sanningen" har alltid varit att det var AB som NF såg, särskilt som han sammankopplar mannen han såg med mannen som gömmer sig i porten genom färgen på jackan.

Men avstånden från Dekorima stämmer alltså inte. Och om det nu inte var AB som gick bakom paret Palme vem var det då?

Det är därför diskussionen om den s k "Tensonmannen" kommit upp.
Citera
2020-05-06, 01:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag har läst någonstans om att en taxichaufför plockade upp en person en stund efter mordet. Släppte sedan av personen i Sollentuna.
Ärligt talat, har glömt bort vart jag har läst om det men det var inte alls länge sen.
Någon?

Taxichauffören Martin Wesslén plockade upp en man vid Rådmansgatan klockan 23.48 på mordkvällen. Mannen vill bli körd till E4 Häggvik. Enligt chauffören stod människor vid en bil som eventuellt väntade på mannen.

Förhöret med Wesslén finns här

http://www.itdemokrati.nu/page36ap.html
Citera
2020-05-06, 01:59
Medlem
p.norths avatar
En hypotes är att mördaren följde efter paret men fick aldrig riktigt läge eftersom bla Fauzzi kom mötes och paret Palme stannade upp för att titta i skyldfönsterna, så gärningsmannen passerade dem för att istället vänta in dom vid reklampelaren, då paret passerade honom så gjorde gärningsmannen en liten u-sväng och gick utefter husväggen då A. B får syn på alla 3, uppfattar som sällskap? Vette fan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in