2020-05-05, 23:31
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
"Den brittiska epidemiologen Neil Ferguson låg bakom Storbritanniens striktare corona-strategi.

Men nu tvingas han avgå efter att själv brutit mot landets karantänlagar – genom att låta en kvinna besöka honom, rapporterar The Telegraph."

Hahah Villen soppa i UK.
Åh ironin. Mannen som förutspådde 200 000 döda i UK och 70 000 i Sverige och samtidigt fördömt Sveriges svaga sociala distansering bryter själv mot reglerna för att få knulla. Åh den ironin...
Citera
2020-05-05, 23:32
Medlem
soosanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
2% är ju siffran som gäller! Kanske högre tom.

Synd om dina vänner! Bilolyckor är ett jävla stort FAN det med. Tar många ungas liv i förtid. Men just detta kan vi ju göra något emot. Skydda oss och kanske speciellt se till att personal inom säg äldrevården har skyddsutrustning.

Nja så högt som över 2% är det nog inte. Vi vet inte hur många som är smittade.
Kollar man Hopkins just nu är 3 646 206 smittade varav 255 486 har avlidit. Det ger en dödlighet på 7%. Räkna med att långt många fler är smittade än vad som är känt. Bara tio ggr så många så är du nere på 0,7%.

Och ja vi skyddar oss i bilen med bälte, hastighetsbegränsningar m.m men vi kör inte i 5 km/h. Och jag håller med dig att vi borde göra mycket mer m.a.p skyddsutrustning (och utbildning) i äldrevården, beredskap inför nästa pandemi osv. Men lockdown är enligt mig = 5 km/h på motorvägen.
Citera
2020-05-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Njaa. Skulle inte tro det. Åtminstone kan han ju alltid fråga sina egna barn hur tungt de upplever vården i vardagen och få en inblick på det sättet. Ena dottern är ju läkare och har bl a jobbat även med Ebola-patienter i Afrika (precis som sin far) och den andra dottern är sjuksköterska. (Den tredje dottern jobbar med miljö- och hållbarhetsfrågor.)

Så jag tror att pappan har en ganska bra bild av hur jobbig vården har blivit.

Sen om han skulle känna sig det minst tveksam angående något nytt forskningsresultat på området, då kan han ju alltid diskutera med sin fru vilka evidensbaserade metoderna som just denna forskning har använt - eftersom hon undervisar just i detta ämne. Förutom att hon driver postdoktoral forskning
inom molekylär endokrinologi, epigenetik, strukturbiokemi och cellulär virologi mm.

Anders själv tog sin läkarexamen i mitten av 1980-talet och förutom att ha jobbat med Ebola-patienter tjänstgjorde han både på Smittskyddsinstitutet och Socialstyrelsen. Han är också ledamot av Kungliga krigsvetenskapsakademien där hans inträdesanförande handlade om - (tadaa....pandemiers påverkan på samhället.

Så jag tror nog att du slipper vara orolig för att Anders inte skulle ha tillräckligt mycket teoretisk kunskap eller att inte skulle ha inblick i hur det är i vården under dessa Corona-tider.

Svarade bara för att en annan person frågade om han är läkare i grunden. Själv tycker jag meriter är mindre viktigt än resultat.

Och där har han och FHM helt katastrofala resultat under denna pandemi.
Citera
2020-05-05, 23:33
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Åh ironin. Mannen som förutspådde 200 000 döda i UK och 70 000 i Sverige och samtidigt fördömt Sveriges svaga sociala distansering bryter själv mot reglerna för att få knulla. Åh den ironin...

Jo. Han ser så ledsen ut också på bilden. Hoppas ligget var värt det iallafall.
Citera
2020-05-05, 23:33
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Efter att ha bubblat med skribenten som gärna dör i yngre dar än lever till hög ålder så länge hen slipper dö i covid, fick mig att tänka på sambandet mellan länder som har en hög medellivslängd och coronadöd.

Högst medelålder i Europa har Schweiz, Spanien, Sverige, Frankrike, Luxemburg och Nederländerna, medan våra Skandinaviska grannar och Tyskland har klart lägre.

Nudge, nudge, know what I mean? SAY MO MORE!!!

Japan, Singapore, Australien och Israel har högre medellivslängd än oss. Hur tänker du?
Citera
2020-05-05, 23:34
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I generally post updates from studies. If those studies are incorrect, feel free to contact the authors with your corrections.
Nej, du sprider en massa fake news. Som att FHM sagt att barn ej smittar och att asymptomatiska ej smittar. Det har dom aldrig sagt, källan är du och du har fel.
Citera
2020-05-05, 23:34
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Exakt! Dessutom tror jag att Ferguson på Imperial college, och nuvarande chef för UK:s smittspridning, samt hans medarbetare bakom den fabulösa 30 sidiga sk "forskningsrapport", kommer att få löpa gatlopp när politiker i lockdown länderna skall försöka förklara varför de föll offer, inte för flockimmunitet, utan för flocktänkande

Där fick han gå...

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/05/05/exclusive-government-scientist-neil-ferguson-resigns-breaking/
Citera
2020-05-05, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lexus
Du menar på allvar att folk inte kan lära sig att ta på en skyddsmask på rätt sätt med rätt information?
Samtidigt så klara 99% av en smartphone.
Har förstått att du inte klarar av masken, men du behöver ju inte dumförklara resten av befolkningen.

Folk kan inte tvätta händerna ordentligt och 99% av befolkningen har inte en smartphone

Och jag dumförklarar ingen ?

Jag säger att kompetens saknas och därför lönlöst att bära mask och handskar.

Varför blir du kränkt av det liksom ?
Citera
2020-05-05, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross

Till hans försvar så var uppskattningen på Sveriges antal döda extremt hög då då den utgick från att man gjorde precis som vanligt. Alltså inga restriktioner alls. Detsamma i UK. Tror förövrigt att Storbritannien mått bra av en lockdown, tror inte "vår väg" hade funkat i speciellt många andra länder. Om man nu kan säga att vår väg "funkat".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Släpp hen. Det når inte in. Om hen vill dö ung i nåt annat än covid får hem väl göra det...

Vad är det som inte går in? Vi har fler döda i covid-19 än indien och mexiko. Detta är ett faktum.

Vad är det ni självutnämnda genier försöker få mig att förstå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Det brukar ju sägas att det är lätt att vara vargkramare om man bor i Stockholm.
Och lite så är det nog med de som förespråkar en total lockdown, fast omvänt då förstås.
Min gissning är att majoriteten av dem som vill att vi ska stänga ner allt omgående lever rätt så isolerade och långt ut på vischan, inte i storstäderna.
Jag undrar hur det låter i sociala medier i de länder som drabbats betydligt hårdare än oss i Sverige, som Belgien, England, Spanien, Italien. Har de någon motsvarighet till Flashback där självutnämnda epidemiologer skriver inlägg efter inlägg, rasande över att deras myndigheter begår ”folkmord”, eller är de mer sansade?
Det här är intressant. Varför är vi svenskar så högljudda och arga på internet, men så tysta och tillbakadragna i övrigt? Finns det rent av ett samband? Jag tror det.
I länder vars befolkning har revolt, revolution och huliganism i blodet, där man gestikulerar, diskuterar och argumenterar om både stort och smått med sina vänner över en pint eller ett par tallrikar pintxos, där demonstrationståg och gatuprotester sker lika spontant som en utflykt till Ullared eller en fotbollsmatch i Vasaparken, där är grogrunden för anonyma internetkrigare antagligen mindre gynnsam.
Där finns inget uppdämt behov av att känna sig hörd eftersom man faktiskt pratar och diskuterar till vardags med vänner, grannar och kollegor.
Men fan vet, det kanske börjar klia i tangentfingrarna även på dem nu när de sitter i lockdown och inte kan umgås med någon.
För att åsiktskorridoren är väldigt smal i Sverige. Det är bara på anonyma forum man kan tycka till.
Citera
2020-05-05, 23:37
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Svarade bara för att en annan person frågade om han är läkare i grunden. Själv tycker jag meriter är mindre viktigt än resultat.

Och där har han och FHM helt katastrofala resultat under denna pandemi.
Jaha, då fakta motsäger dig så ändrar du dina ingångspunkter. Nu vet vi var vi har dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in