2020-05-05, 23:28
Medlem
FrankIsBacks avatar
Efter att ha bubblat med skribenten som gärna dör i yngre dar än lever till hög ålder så länge hen slipper dö i covid, fick mig att tänka på sambandet mellan länders medellivslängd och coronadöd.

Högst medelålder i Europa har Schweiz, Spanien, Sverige, Frankrike, Luxemburg och Nederländerna, medan våra Skandinaviska grannar och Tyskland har klart lägre.

Nudge, nudge, know what I mean? SAY MO MORE!!!
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-05-05 kl. 23:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Onekligen, det är därför att 1,6 miljoner som är 70 år eller äldre, i Sverige, sitter i en slags lockdown. En liten minoritet av dessa, de mest krassliga, försvagade och senildementa, bor på äldreboenden. Redan 2014 dog en femtedel av dessa inom en månad efter ankomsten. 25 procent av de som är 70 år eller äldre dör av en covid-19 infektion. Motsvarande siffra för folk i 20 års åldern är mindre än en promille i Sverige.
Vet någon hur många som bor på äldreboendena? Är det någon skillnad mellan vanligt och särskilt äldreboenden (SÄBO)? Jag har läst nånstans att man i snitt dör ett halvår efter ankomst, i alla fall på SÄBO.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du har inga studieskulder va?
Om ett virus huvudsakligen slår ut 80-åringar är det klart det blir färre döda i ett land med knappt några i den åldern. Oavsett folkmängd.

Mexiko har drygt 8 miljoner över 65 år.
Indien har drygt 62 miljoner över 65 år.
Senast redigerad av zirconium2020 2020-05-05 kl. 23:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Poängen med en mask är att inte smitta andra när du går och handlar, åker kollektivt eller handlar år äldre t ex.

Det behövs ingen speciell kompetens för att masken ska stoppa en stor andel virus som du annars hostat, nyst eller andats ut.

Det är för övrigt The Lancet som du kallar halvkass. Jag misstänker de är kunnigare än du på området.

Läs artikeln noga och ett varv till
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lexus
Du menar på allvar att folk inte kan lära sig att ta på en skyddsmask på rätt sätt med rätt information?
Samtidigt så klara 99% av en smartphone.
Har förstått att du inte klarar av masken, men du behöver ju inte dumförklara resten av befolkningen.

Du ska inte ha förstora förhoppningar om dina medmänniskor.

Om många (speciellt inne i denna tråd) tydligt inte klarar av att hålla sig hemma, utan att polis och militär barnvaktar dem, så tror jag de skulle lyckas strypa sig själva med en ansiktsmask i händerna.
Citera
2020-05-05, 23:29
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Folktätheten
England 265inv/km²
Belgien 370inv/km²
Italien 201inv/km²
Spanien 90inv/km²

Sverige 24inv/km² ...

Sverige hade ypperliga förutsättningar att få ner smittan och därav antal döda i starten. Men agerade enligt mig för långsamt och slapphänt. Sent ute på det mesta. Väntade med att stoppa flygen alldeles för länge. Folkhälsomyndigheten förespråkade att man skulle resa och det var inget problem att resa världen runt. Sen någon vecka efter det så ångrade man sig och förbjöd vissa flyg. Man väntade länge innan folksamlingar begränsades. Dagen efter Melodifestivalen valde man att förbjuda sammankomster över 500 personer. Men dagen innan hade det varit final med genrep med ca 50 000 besökare.

Förövrigt tycker jag Jämförelsen med övriga norden är mest rättvis och där skiljer det sig rejält.
Är medveten att det inte finns något facit än men är mycket tveksam till att något annat land i norden ska komma i närheten av Sveriges siffror per invånare även efter de öppnat upp.

Typ 55% av våra dödsfall är ju från Sthlm. Är nu avsevärt mycket tätare befolkning där än överlag. Går inte att blunda för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
"Den brittiska epidemiologen Neil Ferguson låg bakom Storbritanniens striktare corona-strategi.

Men nu tvingas han avgå efter att själv brutit mot landets karantänlagar – genom att låta en kvinna besöka honom, rapporterar The Telegraph."

Hahah Villen soppa i UK.

Han trodde han var immun då han tydligen suttit isolerad pga c19. Spontant känns allt extremt rörigt i Storbritannien jämfört med Spanien och Italien,Grekland etc, vilket gjort att min fördomsfulla bubbla som gör gällande att allt sydeuropeiskt är lika med kaos, fått sig en törn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du bevisade här att du tydligen inte vet att det finns betydligt fler länder än 65 då du säger att vi är bland dem som testar minst.
Sverige är världens 12:e rikaste land. Då känns det rätt ointressant, och ganska förutsägbart, att vi testar mer än vad man gör i världens ca 150 riktigt fattiga länder. Men visst, du har rätt i att vi testar mer än Mauretanien och Madagaskar.

Citat:
Nu uppdaterade vi tydligen datan, och vi ligger på 14,704. Vilket som sagt är högre än sydkorea som har hyllats för sina masstest. På dagsbasis så testar vi nu ca 4 gånger så mkt som dem. Så hur kan ni hylla dem för masstesta och inte hylla sverige för det samtidigt? Obegripligt.
Jag har inte skrivit några hyllningsinlägg till Sydkorea. Vet inte vilka du syftar på med "ni".

Citat:
1: Du ignorera att listan toppas av puttesmå länder, exempelvis Falkland Islands med 3200 invånare känns inte så jätte intressant.
Jag är faktiskt rätt imponerad över att de testar över huvud taget på Falklandsöarna. Länder med ett par tusen invånare har ju extremt små budgetar för sina sjukvårdssystem. Sedan var det ju massor av länder ovanför oss som inte alls är lilleputtiga i jämförelse med Sverige.

Citat:
2: Du ignorera hur pass jämt det trots allt är mellan oss och de länder ovanför oss, om man som sagt bortser ifrån putteländerna. Medens det är mkt längre ner till den andra halvan. Ca hälften av jordens länder har testat runt en 10:e del eller mindre av vad vi har gjort.
Visst, men ca hälften av jordens länder är extremt fattiga. Titta på kartan över Afrika - det är mer än 50 länder bara där. Lägg till alla u-länder i Asien och Sydamerika, och du är redan uppe i hälften av alla länder. Men som sagt, du har rätt i att vi testar mer än vad de gör i Surinam, Angola, Solomonöarna och Filippinerna.

Citat:
3; Du tittar bara på totalen, och inte på hur många vi testar under den senaste tiden. Just nu ligger vi på samma nivå som norge när det gäller hur många testar vi gör per dag idag. Norge som ni också har hyllat för deras masstester, och vi testar som sagt mkt mer än sydkorea idag. Just nu ligger vi runt 0.35 per tusen testade per dag. Nästan hälften av jordens länder ligger runt 1 per tusen eller mindre testade, sammanlagt sedan smittan började, så inte per dag. Så hur man kan neka till att sverige testar mkt är obegripligt.
Det är väl bra om det går framåt, men det verkar gå långsamt tycker jag. När kommer vi ikapp Vitryssland?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Läs artikeln noga och ett varv till

Ok:

Citat:

Mass masking for source control is in our view a useful and low-cost adjunct to social distancing and hand hygiene during the COVID-19 pandemic.

Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
"Den brittiska epidemiologen Neil Ferguson låg bakom Storbritanniens striktare corona-strategi.

Men nu tvingas han avgå efter att själv brutit mot landets karantänlagar – genom att låta en kvinna besöka honom, rapporterar The Telegraph."

Hahah Villen soppa i UK.

Nu är du igång igen..

Det är lättare att peka på andra länders missar (blanda bort korten), än att snacka om Tegnell/Löfvens cyniska offrande utav människoliv.

Hoppas caffe latten smakar bra med AB läsandet..
Citera
2020-05-05, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag har inte sett två inlägg från dig på en vecka som varit rätt men jag kanske har missat nåt...

I generally post updates from studies. If those studies are incorrect, feel free to contact the authors with your corrections.
Citera
2020-05-05, 23:30
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Frank hjälp mig.
Det går inte in i huvudet på honom.

Släpp hen. Det når inte in. Om hen vill dö ung i nåt annat än covid får hem väl göra det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in