2020-05-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Det brukar ju sägas att det är lätt att vara vargkramare om man bor i Stockholm.
Och lite så är det nog med de som förespråkar en total lockdown, fast omvänt då förstås.
Min gissning är att majoriteten av dem som vill att vi ska stänga ner allt omgående lever rätt så isolerade och långt ut på vischan, inte i storstäderna.
Jag undrar hur det låter i sociala medier i de länder som drabbats betydligt hårdare än oss i Sverige, som Belgien, England, Spanien, Italien. Har de någon motsvarighet till Flashback där självutnämnda epidemiologer skriver inlägg efter inlägg, rasande över att deras myndigheter begår ”folkmord”, eller är de mer sansade?
Det här är intressant. Varför är vi svenskar så högljudda och arga på internet, men så tysta och tillbakadragna i övrigt? Finns det rent av ett samband? Jag tror det.
I länder vars befolkning har revolt, revolution och huliganism i blodet, där man gestikulerar, diskuterar och argumenterar om både stort och smått med sina vänner över en pint eller ett par tallrikar pintxos, där demonstrationståg och gatuprotester sker lika spontant som en utflykt till Ullared eller en fotbollsmatch i Vasaparken, där är grogrunden för anonyma internetkrigare antagligen mindre gynnsam.
Där finns inget uppdämt behov av att känna sig hörd eftersom man faktiskt pratar och diskuterar till vardags med vänner, grannar och kollegor.
Men fan vet, det kanske börjar klia i tangentfingrarna även på dem nu när de sitter i lockdown och inte kan umgås med någon.

Jag läser och postar dagligen i de brittiska tidningarna The Daily Telegraph och The Spectator och där är folk skitförbannade på lock-down och alla postar typ "se på Sverige där ser ni hur man ska göra".
Citera
2020-05-05, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men du förstår ju inte resonemanget.
Eftersom vi i Sverige har större andel äldre så drabbas vi hårdare än länder där folk ej når samma ålder.
Om de flesta döda i Sverige är över 75 är och Indien och Mexico inte ens har ett snittålder på att leva upp till 75 blir ju jämförelsen galet fel.

Det är högre befolkningsmängd i dessa länder men våra dödstal är högre är poängen du tydligen inte förstår.
Citera
2020-05-05, 23:22
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Men du kan ju skicka mig hundra halvkassa länkar det ändrar inte faktum att bära handskar och mask inte är bra om du saknar grundläggande kunskaper i hur du ska bära dom, hur smittspridning fungerar och hur direkt och indirekt smitta fungerar

The Lancet är inte en "halvkass länk"...
Citera
2020-05-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Men du kan ju skicka mig hundra halvkassa länkar det ändrar inte faktum att
bära handskar och mask inte är bra om du saknar grundläggande kunskaper i hur du ska bära dom, hur smittspridning fungerar och hur direkt och indirekt smitta fungerar

Det är basic nödvändig kunskap.

Vet du hur många som dött på sjukhus rent generellt om inte varje jävla vårdpersonal där har kunskap i hur smitta sprids och kan bryta smittvägar. Ändå dör massor med människor i vårdrelaterade infektioner varje år eftersom personal slarvar med hygienen så som att tagit med handsken i nått annat innan hon hjälpt någon att bli matad tex. Du kan dö om en undersköterska slarvar minsta lilla med hygienrutinerna när hon ska lägga om ett skavsår på dig. Visste du det ?

Att du kan ta på dig 4 par handskar och ändå föra in massor med bakterier i någons sår om du tar på dig handskarna fel eller hanterar dom minsta lilla fel

Ser framför mig överviktiga byggubbar svettas i masker som dom med svarta skitiga händer tar tag i masken lyfter upp den och gräver in en det prilla i käften för att sen grisa runt i hela firmabilen med sina händer där man sprider smitta överallt via alla föremål . Vad är poängen med Mask liksom ?

Du menar på allvar att folk inte kan lära sig att ta på en skyddsmask på rätt sätt med rätt information?
Samtidigt så klara 99% av en smartphone.
Har förstått att du inte klarar av masken, men du behöver ju inte dumförklara resten av befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Oj någon kände sig träffad 😂

Vad får dej att tro det?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Heja Israel! Det finns duktiga forskare där.

Naturvetenskap står högre, än genusforskning där..
Citera
2020-05-05, 23:24
Medlem
Haloumis avatar
"Den brittiska epidemiologen Neil Ferguson låg bakom Storbritanniens striktare corona-strategi.

Men nu tvingas han avgå efter att själv brutit mot landets karantänlagar – genom att låta en kvinna besöka honom, rapporterar The Telegraph."

Hahah Villen soppa i UK.
Citera
2020-05-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Läser du svaren du får?

Sverige 2854 döda
Mexiko 2271 döda
Indien 1693 döda
Citera
2020-05-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är högre befolkningsmängd i dessa länder men våra dödstal är högre är poängen du tydligen inte förstår.

Du har inga studieskulder va?
Om ett virus huvudsakligen slår ut 80-åringar är det klart det blir färre döda i ett land med knappt några i den åldern. Oavsett folkmängd.
Citera
2020-05-05, 23:26
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Det brukar ju sägas att det är lätt att vara vargkramare om man bor i Stockholm.
Och lite så är det nog med de som förespråkar en total lockdown, fast omvänt då förstås.
Min gissning är att majoriteten av dem som vill att vi ska stänga ner allt omgående lever rätt så isolerade och långt ut på vischan, inte i storstäderna.
Jag undrar hur det låter i sociala medier i de länder som drabbats betydligt hårdare än oss i Sverige, som Belgien, England, Spanien, Italien. Har de någon motsvarighet till Flashback där självutnämnda epidemiologer skriver inlägg efter inlägg, rasande över att deras myndigheter begår ”folkmord”, eller är de mer sansade?
Det här är intressant. Varför är vi svenskar så högljudda och arga på internet, men så tysta och tillbakadragna i övrigt? Finns det rent av ett samband? Jag tror det.
I länder vars befolkning har revolt, revolution och huliganism i blodet, där man gestikulerar, diskuterar och argumenterar om både stort och smått med sina vänner över en pint eller ett par tallrikar pintxos, där demonstrationståg och gatuprotester sker lika spontant som en utflykt till Ullared eller en fotbollsmatch i Vasaparken, där är grogrunden för anonyma internetkrigare antagligen mindre gynnsam.
Där finns inget uppdämt behov av att känna sig hörd eftersom man faktiskt pratar och diskuterar till vardags med vänner, grannar och kollegor.
Men fan vet, det kanske börjar klia i tangentfingrarna även på dem nu när de sitter i lockdown och inte kan umgås med någon.

Folktätheten
England 265inv/km²
Belgien 370inv/km²
Italien 201inv/km²
Spanien 90inv/km²

Sverige 24inv/km² ...

Sverige hade ypperliga förutsättningar att få ner smittan och därav antal döda i starten. Men agerade enligt mig för långsamt och slapphänt. Sent ute på det mesta. Väntade med att stoppa flygen alldeles för länge. Folkhälsomyndigheten förespråkade att man skulle resa och det var inget problem att resa världen runt. Sen någon vecka efter det så ångrade man sig och förbjöd vissa flyg. Man väntade länge innan folksamlingar begränsades. Dagen efter Melodifestivalen valde man att förbjuda sammankomster över 500 personer. Men dagen innan hade det varit final med genrep med ca 50 000 besökare.

Förövrigt tycker jag Jämförelsen med övriga norden är mest rättvis och där skiljer det sig rejält.
Är medveten att det inte finns något facit än men är mycket tveksam till att något annat land i norden ska komma i närheten av Sveriges siffror per invånare även efter de öppnat upp.
Citera
2020-05-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Det räcker med att du andas ut för att sprida corona.
Tyvärr. Det är redan belagt. Om du har otur hänger de mikropiska dropparna kvar i luften eller virvlar runt i luftströmmar i rummet.

Japp, så därför man inte går ut bland folk. Och påstår man att man inte har nått val pga av tex man måste jobba

VILKET är helt begripligt

Så är troligheten BETYDLIGT STÖRRE ATT DU SMITTAR DIG SJÄLV GENOM ATT PETA DIG I NÄSAN, I ÖGAT eller i ditt rövhål, eller på ollonet när du pissar på jobbet eftersom alla människor tar sig själv i ansiktet i genomsnitt 15ggr per timme. Om du inte som jag är utbildad och har temat bort den egenskapen så jag rör mig aldrig i ansiktet om jag inte är nytvättad och spritad med rätt och korrekt desinfektionsmedel, och knappt då

ÄN ATT symtomfria TILLSYNES friska människor eventuellt kanske smittat dig på jobbet genom att andas i din närhet.

BEGRIPER DU NU VAD JAG MENAR !!?!??!?
Citera
2020-05-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Jag läser och postar dagligen i de brittiska tidningarna The Daily Telegraph och The Spectator och där är folk skitförbannade på lock-down och alla postar typ "se på Sverige där ser ni hur man ska göra".

Dels finns giriga hjärtlösa människor i UK också (men inte bara där, det finns överallt, men aldrig så många som i Sverige).
Dels har man i dessa länder haft lockdown i en lång period. Det tär på krafterna.

Men majoriteten i dessa länder vill hellre ha lockdown än att köra "no strategi" som i Sverige. Och det återspeglas i hur regeringar där agerar.

Hade de infört samma restriktioner som i Sverige hade det blivit revolt i dessa länder.
Allt annat än några sura miner på kommentarsfält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in