2020-05-05, 21:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Vet inte var du får dödligheten ifrån men jag kan trösta dig med att den är mycket lägre. Så nu kan du bli glad igen!
Två av mina bästa vänner har dött i bilolyckor, tror du jag tycker man ska förbjuda bilar efter det?

2% är ju siffran som gäller! Kanske högre tom.

Synd om dina vänner! Bilolyckor är ett jävla stort FAN det med. Tar många ungas liv i förtid. Men just detta kan vi ju göra något emot. Skydda oss och kanske speciellt se till att personal inom säg äldrevården har skyddsutrustning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror en starkt bidragande orsak till att FHM och regeringen vägrar att införa någon form av tvingande åtgärder som munskydd eller karantän i de värst drabbade områdena är att det kommer att bli helt omöjligt att upprätthålla denna ordning i exempelvis bostadsområdena på Järvafältet.

Säg att man går ut med att: Nu ska alla använda munskydd för att minska smittspridningen. Inte en kotte på Järvafältet följer uppmaningen. Vad händer då? Jo krav från övriga befolkningen att man ska ta i med hårdhandskarna och se till att uppmaningen följs. Och då står regeringen med två val:
1. Antingen göra detta, och så blir det massiva upplopp och våld mellan polis och utanförskapsgrupperna
2. Inte göra detta, och visa hela befolkningen att man inte har kontroll över dessa områden

Faktum är att detta kan vara en starkt bidragande orsak till den extrema försiktigheten.

Munskydd rekommenderas inte ens. Man är till och med fientlig inställd mot det, verkar det som.
Så det kan inte riktigt bero på att man saknar resurser för att kolla upp att folk vekrligen använder det. Det behövs ju inte vid rekommendation.

Jag ser bara två anledningar:
1 - Prestige. De tycker det är jävla jobbigt att backa. Men vuxna ansvariga människor som ska bete sej så där? Har lite svårt att tro det.
2 - Detta tror jag mer på: de vill att smittan ska spridas. Lite grann. Inte för mycket, inte för lite. De vet att det eventuellt kan man smittas om folk inte har munskydd. Så de ser det som ett sätt att påskynda det hela lite. utan att överdirva.

Beträffande karantän:
Ja, där är det säkert problem, stora, med resurser.
Ytterligare något som jag tror starkt på är att man vet att medelsvensken klarar inte av sånt. Är fredskadat. Vet inte vad kriser betyder. Är rädd. Han skulle må extremt dåligt av att bli instängd hemma. Det är emot kulturen där alla ska klara sig själva och får göra precis va de vill.

Att detta medfööljer att många dör i onödan tycks dock inte vara lika viktigt.

Gällande munskydd: ser också att det skulle kunna bero på att, precis som ovan, man tror det är kränkande att få folk att gå ut och se ut som idioter med en mask.

Även här, hellre att inte känna sig som en clown än att rädda någons okänd liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det var fan, inte ens corona vill ha skåningarna.

Tycker att det på något sätt visar på att den svenska strategin fungerar åtminstone på pappret.
Dock kan jag inte förklara hur det går till.
Den 15 mars hade Skåne 50 fler fall än västra Götaland.

Skåne var först med besöksförbud på äldreboenden, startade tidigt med 4 bilar som åker runt och bara testar äldreboenden osv.
Såklart har det en inverkan, men att det skulle göra så extremt stor skillnad känns konstigt.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror en starkt bidragande orsak till att FHM och regeringen vägrar att införa någon form av tvingande åtgärder som munskydd eller karantän i de värst drabbade områdena är att det kommer att bli helt omöjligt att upprätthålla denna ordning i exempelvis bostadsområdena på Järvafältet.

Säg att man går ut med att: Nu ska alla använda munskydd för att minska smittspridningen. Inte en kotte på Järvafältet följer uppmaningen. Vad händer då? Jo krav från övriga befolkningen att man ska ta i med hårdhandskarna och se till att uppmaningen följs. Och då står regeringen med två val:
1. Antingen göra detta, och så blir det massiva upplopp och våld mellan polis och utanförskapsgrupperna
2. Inte göra detta, och visa hela befolkningen att man inte har kontroll över dessa områden

Faktum är att detta kan vara en starkt bidragande orsak till den extrema försiktigheten.
Jag har noterad att munskyddsbärare till största del är allehanda ickesvenskar så varför skulle järvablattarna vägra munskydd? Det är ju svensson som är den omöjlige jäveln här, det krävs nog en rulle silvertejp för att svenne ska stänga truten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Frågan kring munskydd säger jag inget om tills vidare. Fredrik Elgh är dock inte någon som man ska ta på så stort allvar. Han skrev i mars att med halva befolkningen smittad och en procents dödlighet, vilket han tillade skulle vara lågt räknat, så kommer 50 000 svenskar dö. Han har mestadels hetsat och drivit destruktiva politiska agendor.
https://www.svd.se/professor-vi-bor-forbereda-oss-for-ett-varstascenario

Snarare är det FHM som hetsat att inte införa något. Inte lockdown ,inga flygstopp från pestområden ,inga munskydd . Hade de gjorts i TID hade ekonomin inte gjort denna djupdykning. Hade någon klok (läs Vietnamser , ) stäng ner så hade vi sluppit detta. Flygplan från pestområdet Iran landar än idag i Swe. DELAYING IS PAYING: Taiwan räknar plus i BNP iår . Swe 15% arbetslöshet.
Det är vår/våra senfärdiga regeringar som hetsat att blunda !

Nassim Nicholas Taleb
@nntaleb
·
7h
This dangerous imbecile is attributing job losses to deaths, as if it were govnts (not the virus) who caused the losses , & as if measures did not reduce fatalities (cockpit locked door paradox in #TheBlackSwan).
Aside from the odious approach to a "trade-off".
Shameful & stupid.
Citera
2020-05-05, 21:57
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Min värsta mardröm är att ha dubbelpipig lunginflammation och samtidigt ha andnöd och dödsångest. Samt bli ventilerad me järnlunga och bli väckt en gång per dygn, å sen bli sövd igen med djur-propofyll.

Men hursomhaver, vi är på väg bort från detta nu.

Crisis Over.

Sverige en av de få länder inom EU där man inte ser en minskning dom två senaste veckorna:

https://www.cnbc.com/2020/05/05/sweden-uk-not-seeing-a-drop-in-coronavirus-cases-eu-agency.html

Bra jobbat svärje! häja!
Citera
2020-05-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Man behöver inte stänga ner landet överhuvudtaget om alla anstränger sig för att utrota viruset. Vi är dock inte där än och kommer förmodligen aldrig dit heller.

Exakt , hade vi gjort som Vietnam och Taiwan och saker i tid hade vi sluppit denna djupdykning !
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Precis som för 2 veckor sedan så ligger Skåne 2 veckor efter Stockholm 🙄
Senaste prognosen om katastrof drogs tillbaka idag av regionen.
Citera
Medlem
Citat:
Man behöver inte stänga ner landet överhuvudtaget om alla anstränger sig för att utrota viruset. Vi är dock inte där än och kommer förmodligen aldrig dit heller.

Exakt min åsikt också. Försöker påverka de som jag har i min närhet.
Hade alla jävla idioter hanterat covid-19 som en 100% dödlig sjukdom, så hade vi redan varit av med skiten.
Citera
Medlem
Citat:
Men du måste väl ändå acceptera att människor ändrar sitt beteende beroende på allvarets art? Skulle inte du göra det om du blev testad som Covidpositiv? Stanna hemma frivilligt? Undvika att hosta på första bästa människa du stöter på?

Det hoppas jag verkligen att jag skulle göra.
Och jag vill tro de flesta också gör så om de tror eller vet de har covid.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blajkonto
Några körde en stearinljus-aktion mot FHM, som vaktmästaren slet bort.

Kanske man skulle prova att väcka Tegnell/Wallensten m.fl ur sin FHM-dvala lite kraftigare...
Känner en som kör avlidna till div begravningsbyråer, finns några i kylrummen som legat länge som inte har anhöriga här,, man kunde ju be honom att dumpa några kroppar utanför entren eller hemma hos Wallensten i Täby, det borde ge bättre rättning i ledet och närmare verkligheten.
Ja, det skulle verkligen vara att hedra de avlidna, att lägga dem på lit de parade utanför fhm.
Citera
2020-05-05, 22:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
2% är ju siffran som gäller! Kanske högre tom.

Synd om dina vänner! Bilolyckor är ett jävla stort FAN det med. Tar många ungas liv i förtid. Men just detta kan vi ju göra något emot. Skydda oss och kanske speciellt se till att personal inom säg äldrevården har skyddsutrustning.
Varför är dödligheten 10 gånger högre i Sverige än i Tyskland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in