2020-05-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från dagens NA, ledare:

"LARS STRÖMAN: Det är klart att 45-åringen måste ha rätt till skadestånd – rättvisan är digital"
[...]

"En avgörande del av rättsprocessen är digital. En eller etta eller en nolla. Skyldig eller oskyldig. Det finns inget som heter "lite skyldig" eller "han har nog gjort något fuffens i alla fall"."

[...]

"Innehållet i en domstolsförhandling är ofta allt annat än digitalt. Här gäller det att lyssna på nyanser. Här ska svåra bedömningar göras."
[...]

"Är det till exempel rimligt att en person döms till fängelse eller ska han eller hon komma undan med skyddstillsyn eller böter? Även här kan vi tala om nyanser."

[...]

"Vitsen med ett oberoende rättsväsende är just att domstolarna ska titta på bevismaterialet och inte ge efter för krav från en förargad allmänhet eller upprörda debattartiklar. "

[...]

"De fall som beskrivs ovan visar att det kan vara svårt stå emot en tidsanda och en högljudd opinion även i en fungerande rättsstat. Just när det stormar som värst gäller det att stå fast vid principen "oskyldig tills motsatsen är bevisad"."

[...]

"Sannolikheten är stor att domen överklagas.
"

https://www.na.se/artikel/lars-stroman-det-ar-klart-att-45-aringen-maste-ha-ratt-till-skadestand-rattvisan-ar-digital

Jo, det är så vi vill ha vårt rättssystem. Det för att ingen oskyldig; du eller jag ska riskera att fällas för något vi inte har gjort.

Men det känns surt.

Man får ändå vara tacksam att vi har vårt rättssystem, om man jämför med vissa (många) andra länders.
SD verkar inte vilja bidraga med att försvara sig själv. Ens.
Han gränsar till erkännande till och från, gäckar TR. Så säker på att inga bevis finns,
att inget tillhygge hittas.
Han är näst intill utomjordisk. Då kan man chansa?
Man skulle kunna tänka att han är synnerligen juridiskt insatt som vet hur man skrattande balanserar på lina i en rättssal!
Senast redigerad av Moschata 2020-05-05 kl. 21:29.
Citera
2020-05-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Är hon bipolär? Med tanke på medicineringen?

Ja verkar ju så, åt det hållet i alla fall.
Citera
2020-05-05, 21:31
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Kanske från AWs födelsedagspresent?!

Det verkar för mig vara alldeles för riskabelt, även utifrån narcissisten Davidssons synvinkel.

Det fanns ju träningsredskap hos Stefan vilka jag inte sett några exakta uppgifter på vad som egentligen fanns.

Han var på gym aktuell kväll.
Gymmet säger väl om jag kommer ihåg rätt att de inte kunde se att nån stång saknades, men jag är lätt tveksam till att de har en sån järnkoll. Det dräller av dylika stänger där.
Senast redigerad av Jubbero 2020-05-05 kl. 21:44.
Citera
2020-05-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Att SD kan säga dessa uttalanden samtidigt som TR i sin dom säger att han är icke skyldig. Kan inte TR i sin dom uttala att "det går inte att utesluta SD som gärningsman, men det finns inga konkreta bevis". Eller gör inte TR sådana reservationer i en dom?
Jag hoppas att man formulerar texten så att det inte står att han är oskyldig. Och likaså om det nu går till HR. Men snart vet vi. Jag vet inte vilka regler som finns när det gäller sådant - men jag tror nog att Lindén har ganska stort svängrum så länge han håller sig inom vissa ramar. Frågan är hur välvillig han är gentemot SD. Är han välvilligt inställd så är han säkert generös i sin dom - om inte, kanske det blir lite finurligheter i formuleringarna.
Citera
2020-05-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R26
Dom har ju iom friande dom uteslutit honom.
Har du redan läst domen? Ve vet ju inte hur domen är skriven?
Citera
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Är hon bipolär? Med tanke på medicineringen?

Hur ser hennes medicinering ut då?

Vi kan bara gissa, men att använda bipolaritet på så lösa grunder känns vanskligt utifrån min horisont.

Hon verkar ju däremot ha en relativt lång historia rörande depressiva perioder.

Att jag använde begreppet "manisk" i ett inlägg var slarvigt.
Jag vill mest sätta fokus på att hon varit iögonfallande aktiv med geocachandet jämfört med sin fd make, mördaren Stefan.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Det verkar gör mig vara alldeles för riskabelt, även utifrån narcissisten Davidssons synvinkel.

Det fanns ju träningsredskap hos Stefan vilka jag inte sett några exakta uppgifter på vad som egentligen fanns.

Hann var på gym aktuell kväll.
Gymmet säger väl om jag kommer ihåg rätt att de inte kunde se att nån stång saknades, men jag är lätt tveksam till att de har en sån järnkoll. Det dräller av dylika stänger där.

På gymmet hade man inte saknat något.
Jag såg i en konversation där SD skickat bilder att något utredare hade ringat in en sådan stång med rött i FUP.

Under rättegången berättade forensikern att han varit ute i handeln för att kolla på olika hammare. Så det skulle kunna vara något sådant verktyg också, verkar det som.
Citera
2020-05-05, 21:48
Medlem
Lonnrots avatar
Är det bekant hur snart HR kan ta sig an saken? Till hösten misstänker man... september? HR ska debitera för de 14k:na.

En corona-sommar i frihet då, eller blir han inlåst i o m åklagarens överklagan?

SDs skadestånd får väl vänta om överklagan sker?

Stackars barn.

Imorgon kommer domen. Kl?
Citera
2020-05-05, 21:49
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Jag såg i en konversation där SD skickat bilder att något utredare hade ringat in en sådan stång med rött i FUP.

Under rättegången berättade forensikern att han varit ute i handeln för att kolla på olika hammare. Så det skulle kunna vara något sådant verktyg också, verkar det som.

Då blir jag ju genast nyfiken på varför SD valt att skicka just den bilden.
Jag tvivlar faktiskt på att gymmet har en sån koll på grejorna.
Mindre träningsredskap har ibland en vana att få egna fötter och det upptäcks absolut inte vid varje tillfälle.
Citera
2020-05-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är det bekant hur snart HR kan ta sig an saken? Till hösten misstänker man... september? HR ska debitera för de 14k:na.

En corona-sommar i frihet då, eller blir han inlåst i o m åklagarens överklagan?

SDs skadestånd får väl vänta om överklagan sker?

Stackars barn.

Imorgon kommer domen. Kl?
Vet inte när HR, vid ev överklagan, tar upp målet. Men överklagan skall vara inlämnad inom 3 veckor fr o m imorgon.
Nej, SD kommer gå alldeles fri tills dom faller i HR.

Blir han frikänd i HR så kan han ansöka om skadestånd. Men inte förrän dess. Frågan är vad som händer med det eventuellt utbetalda skadeståndet om det så småningom blir resning och han fälls pga nya bevis.

Kl 11.00 prick meddelas domen.
Senast redigerad av Picasso2 2020-05-05 kl. 22:00.
Citera
2020-05-05, 22:00
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Hur ser hennes medicinering ut då?

Vi kan bara gissa, men att använda bipolaritet på så lösa grunder känns vanskligt utifrån min horisont.

Hon verkar ju däremot ha en relativt lång historia rörande depressiva perioder.

Att jag använde begreppet "manisk" i ett inlägg var slarvigt.
Jag vill mest sätta fokus på att hon varit iögonfallande aktiv med geocachandet jämfört med sin fd make, mördaren Stefan.

Medicinen som hon har ätit i många år, den ger man nästan uteslutande till människor som är bipolära, har bipolär depression eller/och har schizofreni. Quetiapin.

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20071105000022
Citera
2020-05-05, 22:02
Medlem
Citat:

En teori jag har är att SD bad LW ta med hammare, och sen la han tillbaka den i hennes förråd.
Bild på hammaren:
https://forumfiles.com/ReG7tbwbo8/2D493FC9-3A74-4EA5-B853-D40A9236F147_jpeg
157A/37
Senast redigerad av anniesbrev 2020-05-05 kl. 22:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in