Citat:
Ursprungligen postat av
lebensmuede
Du ska inte öppna munnen och tala om träffsäkerhet, herr "Vi kommer att miljontals döda i mars!". Du har för övrigt gett prognoser i vart och vartannat inlägg så du har ett enormt spann i dina felaktiga förutsägelser. Jag förutspådde själv att domedagsvurmarna skulle ta till allt mer desperata inlägg för några dagar sedan nu när det inte längre går att förneka att smittspridningen har tappat fart. Dina sätt att godtyckligt multiplicera upp antalet döda för att försöka få dina förutfattade meningar uppfyllda och de allt mer desperata utläggen är tydliga exempel på detta.
Som flera försöker förklara för dig så är den absoluta lejonparten i eftersläpningen högst nio dagar. Hur ligger vi till med överdödligheten vecka 18, förresten?
Du får gärna komma med något mer underbyggt exempel på där jag har haft grovt fel i någon prognos. Ja, det kan bli april istället för mars någon gång, och ja, Sverige kan lyckas trycka tillbaka sin kurva något mer än modellen var matad med.
Men du kan knappast jämföra dessa "fel" med ett uttalande av vår högste tjänsteman inom området att smittan aldrig kommer att nå Sverige. Välj vem som hade mest rätt i slutet av januari:
Tegnell: smittan kommer inte att nå Sverige
Jag: tusentals kommer att dö i Sverige (alla skrattade då)
Överdödlighet vecka 18? Det vet vi först om 2-3 veckor. Just nu är SCB's siffror tillförlitliga fram till ca mitten av april.