2020-05-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag litade inte på Tegnell när han i slutet av januari sa att covid-19 aldrig skulle nå Sverige. Jag litade inte heller på Tegnell när han i slutet av februari sa att det norditalienska klustret aldrig skulle påverka Sverige nämnvärt. Jag litade inte på Johan Carlson när han i mitten av mars sa att vi inte hade allmän smittspridning i Sverige.

Jag litar inte heller på FHM när de upprepar att dödstalen inte fylls på längre bak än 9 dagar. Som tur är finns det folk som har koll:
https://raw.githubusercontent.com/truthly/c19/master/graphs/2020-05-05a.png

fast länken du delade vilar ju just på FHMs siffror?
Eller måste det va mer färgglatt presenterat för att du ska lita på dem?
Citera
2020-05-05, 20:51
Medlem
Tegnel hyllas och han är ödmjukt.
Nästa landsfadern?

Tegnell om hyllningarna: En absurd värld | Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y32xPR/tegnell-om-hyllningarna-en-absurd-varld
Citera
2020-05-05, 20:53
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Du ska inte öppna munnen och tala om träffsäkerhet, herr "Vi kommer att miljontals döda i mars!". Du har för övrigt gett prognoser i vart och vartannat inlägg så du har ett enormt spann i dina felaktiga förutsägelser. Jag förutspådde själv att domedagsvurmarna skulle ta till allt mer desperata inlägg för några dagar sedan nu när det inte längre går att förneka att smittspridningen har tappat fart. Dina sätt att godtyckligt multiplicera upp antalet döda för att försöka få dina förutfattade meningar uppfyllda och de allt mer desperata utläggen är tydliga exempel på detta.

Som flera försöker förklara för dig så är den absoluta lejonparten i eftersläpningen högst nio dagar. Hur ligger vi till med överdödligheten vecka 18, förresten?

Du får gärna komma med något mer underbyggt exempel på där jag har haft grovt fel i någon prognos. Ja, det kan bli april istället för mars någon gång, och ja, Sverige kan lyckas trycka tillbaka sin kurva något mer än modellen var matad med.

Men du kan knappast jämföra dessa "fel" med ett uttalande av vår högste tjänsteman inom området att smittan aldrig kommer att nå Sverige. Välj vem som hade mest rätt i slutet av januari:
Tegnell: smittan kommer inte att nå Sverige
Jag: tusentals kommer att dö i Sverige (alla skrattade då)

Överdödlighet vecka 18? Det vet vi först om 2-3 veckor. Just nu är SCB's siffror tillförlitliga fram till ca mitten av april.
Citera
2020-05-05, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och hur förbättras Danmarks position av att jag tar bort mikrostater neråt i listan?

Men då kanske Sverige blir bättre också då om vi tar bort ALLA mikrostater!

Du tog ju bort alla när du räknade på Danmark, Norge och Finland
Och hur skulle Sverige bli bättre om du tar bort länder bakåt i listan, är det höjden på din logik=?
Citera
2020-05-05, 20:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vi som land har förmodligen misslyckats mest av alla komparativa länder. Men smittan här i Sverige har ju ej drabbat oss svenskar. Det är ju fakta.

Edit: etniska svenskar

Finns teorier kring att mörkhyade (ska tydligen vara många Somalier från Järvaområdet som drabbats) skulle lida brist på D-vitamin. Har med hudfärg och genetik att göra.

Men det är ju samtidigt också så att många äldre etniska svenskar har dött i detta virus. På flera äldreboenden har mellan 25-50% av de boende avlidit som en direkt följd av att de smittats.
Citera
2020-05-05, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Tegnel hyllas och han är ödmjukt.
Nästa landsfadern?

Tegnell om hyllningarna: En absurd värld | Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y32xPR/tegnell-om-hyllningarna-en-absurd-varld

Jag är av princip emot alla former av personkult.
Tycker folk som håller på med detta är enbart patetiska.
Citera
2020-05-05, 20:55
Medlem
urgts avatar
Citat:
+1 på den. Speciellt om man har statens finanser i ryggen under den månad man är utan inkomst. Sveriges strategi kommer dels att ge Europas i särklass högsta dödstal samt vara helt förödande för vårt näringsliv, när övriga Europa reser sig.

"Tack" Tegnell och Löfven.

Så länge folk inte har underlägset asiatiskt hittepå som smittspårningsappar så kommer de glömma vad som pågår och spruta pengar ur sig dock. Det vore dessutom orättvist att ha en uppfattning om var smittan finns, eftersom man då kan välja att skydda sig och inte bidra till flockimmuniteten.

Otroligt smart. Yes.

Vet inte om jag är överdrivet cynisk, men det känns faktiskt som att FHM inte vill göra det alltför enkelt att skydda sig.
Citera
2020-05-05, 20:56
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och hur förbättras Danmarks position av att jag tar bort mikrostater neråt i listan?

Men då kanske Sverige blir bättre också då om vi tar bort ALLA mikrostater!

Vad är meningen med att hålla på med jämförelser ner på decimaler när ingen input är korrekt, när länder mäter och rapporterar olika, man jämför länder som är i olika skeden i smittspridningen och dessutom missar att titta på hela hälsobilden?
Om Islänningarna hade bestämt sig för kollektivt självmord redan i mars hade de troligen haft nära 0 döda smittade med corona, och vunnit 1:a pris i din tävling, som verkar avgöras nu i maj. Grattis.
Senast redigerad av Richard-III 2020-05-05 kl. 20:59.
Citera
2020-05-05, 20:57
Medlem
KINAMATs avatar
Citat:
Du får gärna komma med något mer underbyggt exempel på där jag har haft grovt fel i någon prognos. Ja, det kan bli april istället för mars någon gång, och ja, Sverige kan lyckas trycka tillbaka sin kurva något mer än modellen var matad med.

Men du kan knappast jämföra dessa "fel" med ett uttalande av vår högste tjänsteman inom området att smittan aldrig kommer att nå Sverige. Välj vem som hade mest rätt i slutet av januari:
Tegnell: smittan kommer inte att nå Sverige
Jag: tusentals kommer att dö i Sverige (alla skrattade då)

Överdödlighet vecka 18? Det vet vi först om 2-3 veckor. Just nu är SCB's siffror tillförlitliga fram till ca mitten av april.

Här är ett inlägg där du har brutalt fel. Som du för övrigt har editerat i efterhand... Har vi några 1000-1500 döda per dag i början av maj?

https://imgur.com/afPgVF5
Citera
2020-05-05, 20:57
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Jag är av princip emot alla former av personkult.
Tycker folk som håller på med detta är enbart patetiska.

Citat:
– Den möjligen positiva aspekten är att det visar hur hög trovärdighet myndigheten har. Det är väldigt viktigt för det ger oss möjlighet att få den strategi vi har på plats att fungera på det fantastiska sätt som den har fungerat.

Är Tegnell något slags missförstått satiriskt geni?
Citera
2020-05-05, 20:58
Avslutad
REGION STOCKHOLM LÄGESRAPPORT 5 April 2020

Citat:
Dagens rapport visar att 150 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19. Det betyder att totalt 8686 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 1524 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet.

Totalt 1524 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit. Det innebär att 61 ytterligare personer har rapporterats avlidna.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/05/5-maj-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/

Citat:
5 maj: Antal smittade och avlidna med covid-19 per kommun och stadsdel
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/05/5-maj-antal-smittade-och-avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/
Citera
2020-05-05, 21:00
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Det vore dessutom orättvist att ha en uppfattning om var smittan finns, eftersom man då kan välja att skydda sig och inte bidra till flockimmuniteten.

Otroligt smart. Yes.

Vet inte om jag är överdrivet cynisk, men det känns faktiskt som att FHM inte vill göra det alltför enkelt att skydda sig.

Anders Wallensten försa sig ju förra veckan när han yppade något om att "smittspridningen får inte gå för långsamt". Han fick i och försig kritik för detta från många håll, rätt sjukt att säga så om en dödlig sjukvård som överbelastar sjukvården och leder till bortprioriteringar av svårt sjuka.

Men det visar vilka hjärnor som styr på FHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in