Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
Det är svårt att undvika tråkig ton när hela tråden går ut på att smutskasta Sverige så mycket som möjligt och där siffror hittas på precis som du och vitvarumannen gör. Majoriteten av er hade garanterat skrikit ”kommunism” och ”fascism” om staten hade gått lockdown vägen. För er handlar det om opposition till varje pris, eftersom det är det enda ni känner till.
De siffror jag använt mig av är siffror från
https://c19.se/ (och ingen propaganda från främmande makt som MSB skulle uttryckt det). De är inga påhittade siffror bara för att dom inte klockas av vid samma tidpunkt som FHM dygn för dygn. De var helt enkelt enklare att följa siffror på den här sidan i början och därför fortsatte jag också med det.
Jag har hela tiden rapporterat händelser här från verkligheten. Händelse, nyheter mm som jag själv sett eller hört från egna kontakter, vänner mm. Från insidan i yrkesliv inom vård, polis mm. samt från våra vanliga medier.
Inget jag skrivit är påhittat!
Allt ja velat hela tiden är att Sverige gått en strängare väg, nåt jag personligen redan från början trott gett bättre resultat och framför allt räddat liv. Att just rädda liv tycker ja alltid ska vara prio ett.
Jag tycker nog att en lockdown kunde varit väldigt bra, sen kunde den sett ut på många olika sätt men de mesta hade varit bättre än som de blev/är nu.
Jag tycker även att vårt styre kunde ha skött det hela bättre än de gjort också.
Vissa saker har dom gjort ok, men dom saker dom gjort är självklara, och även de har kommit försent när de väl kom. Ja tycker även att det mesta har varit väldigt luddigt i hur man tänkt då mycket haft dubbla budskap, eller i alla fall lagts fram så att många kunnat tolka de på olika sätt istället för gett raka besked och regler som ingen kunnat misstolka.
Jag har heller inte glömt bakgrunden vår regering lagt under många år som också är en stor del i att det gått som det gått nu när vi fått denna kris. Sjukvården, äldrevården mm har knappast varit lysande innan corona kom, vilket många snabbt glömmer bort. Så sent som i höstas (september/oktober) hade man flera stora sjukhus i stabsläge bla på grund av materialbrist så det är inget nytt när krisen nu kom.
Jag anser att det är stor skillnad att ha en kommunistiskt styre och att ha en regering som kan fatta beslut som gör direkt skillnad istället för att lägga ansvaret på folket. En regering som skyddar folket, som inte tar risker utan istället börjar med att skydda folket och sen lägger upp framtida strategier och inte tvärt om.
Jag hade också hoppats att vi skulle ha tillsatta tjänstemän på betydelsefulla positioner (FHM, MSB mfl) som kunde använda sin kunskap men också var öppen för att lyssna på andra och inte så stenhårt gå sin väg från dag 1 ända in i döden av ren princip, när man inte ens vet om det kommer att fungera eller inte. Allt för mycket har varit och är en chansning i de beslut man tagit.
Detta har jag sagt från början och tycker fortfarande.
Jag har varit kritisk mot vår regering i flera år, och de är ingen skillnad nu.
Vem som helst av våra politiker i Sverige hade kunna gjort samma sak som Löven. Dvs tittat fram i media/tv en gång i veckan och läst sitt färdiga manus, hänvisat till FHM och rabblat mantrat om att tvätta händerna. Andra politiker hade kanske varit lite mer förberedda på en kris, (även om ingen så klart kunde förutse just det här) samt arbetat snabbare från start istället för att lyssnat på Tegnells nu mera berömda floskler, som så många sa var fel redan från början.
Jag har aldrig velat smutskasta mitt land, varken här eller någon annanstans. Jag är svensk, stolt för att vara det och älskar mitt land. De kommer aldrig att förändras.
Men ja är långt ifrån nöjd med hur vårt land styrts under väldigt många år, speciellt inte med SMP (C+L). Att kritisera de fel man ser är för mig inte att smutskasta mitt land när man ser hur vår befolkning far illa.
Jag tänker efter egna erfarenheter och efter vad jag ser med egna ögon före att lyssna på andra.
Och de för jag ibland vidare, tex som i den här tråden när det kommer till krisen vi nu är mitt i.
Nu vet du hur jag ser på det hela.
Bjuder på onödigt lång text och önskar dig en trevlig kväll