2020-05-05, 15:41
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag klarar det varför skulle inte andra klara av att använda kondom?

Hur skulle jag kunna veta det? Uppenbarligen klarar de inte det och har aldrig klarat det, nästan oavsett livsvillkor och hinder pippas det oskyddat ändå.

Det som skulle hända skulle inte vara att det blev färre oönskade graviditeter. Det som skulle hända vore att fler barn växte upp i misär och fler av underklassens kvinnor blev skuldsatta till en sådan nivå att de helt skulle sakna incitament att någonsin arbeta och försörja sig själva och sina barn.
Citera
2020-05-05, 16:53
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag tycker abort ska vara laglig men kosta 200.000. Kondomer ska vara gratis.

Så att bara överklassen kan ligga runt menar du?
Citera
2020-05-05, 16:56
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Är det? Sen när i så fall? Man måste se bortom modern PK-indoktrinering.

Han/hon pratar om rättigheten "Kroppslig autonomitet" vilken är grunden till alla mänskliga rättigheter. Att själv få bestämma vad som ska hända med ens kropp och när.
Citera
2020-05-05, 18:12
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Så att bara överklassen kan ligga runt menar du?

Nix, man kan ta lån med.
Citera
2020-05-05, 19:27
Medlem
Citat:
för vår västerländska livstil? Ja, ska kvinnor kunna ligga runt finns chansen de blir gravida när de inte vill. Vad händer om abort inte är möjlig?

Vi kan ju kolla på Alabama där abort förbjöds. Utan möjlighet till legal abort gäller illegal abort eller att behålla barnet. Möjligen kan kvinnan få det gjort i en annan delstat men det är mycket besvär.

Så på en plats eller i ett samhälle utan möjlighet till legal abort, måste kvinnor vara mycket mer försiktiga. Att bara köra one night stand med vem som helst är inte helt lyckat kanske. Så det kanske blir en återgång till kyshet och mer gammaldags ideal?

Det visar ju kanske att den livstil många har idag helt enkelt inte funkar utan möjlighet till laglig abort. Om varje tillfälligt samlag medför risk att kvinnan blir gravid, måste de helt enkelt vara mer försiktiga. I för sig finns preventivmedel men inget är helt säkert...

Så vad tror ni om detta? Kräver västerländska samhällen med den livstil och attityd gällande sex som råder att fri abort är tillgängligt?

Är det bara kvinnors ansvar att vara "försiktiga"? Det är lika mycket en mans ansvar som det är en kvinnas ansvar att vara försiktiga om de har samlag med varandra och inte önskar barn. Oavsett om det är legalt eller illegalt med abort i ett land.
Citera
2020-05-05, 19:39
Medlem
Citat:
Men är ju ännu mer i linje med huvud inläggets tes. All form av fri sex även med preventivmedel riskerar att resultera i graviditet. Utan abort måste folk lägga om sin livstil helt. Typ antingen ha sex mer sällan eller vara beredda på att få barn efter varje samlag.

Tänk på att människors hjärnor inte är full utvecklade innan 25-årsåldern. Konsekvenstänket kommer typ sist. Så jag tror inte att vi får bukt med någonting genom att göra abort förbjudet. Kåta ungdomar kommer förmodligen ändå ta risker. Och kanske även risker med illegala aborter också.

Samt vart ska gränserna dras? Ska abort vara totalförbjudet, även om moderns liv och hälsa är i fara? Vid våldtäkt?

Det är lätt att man tror sig kunna lösa ett problem med någonting. Men det kanske inte alls är säkert att man löser ett problem, det kanske skapar nya problem istället. Det vet man ju aldrig.
Citera
2020-05-05, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Är det bara kvinnors ansvar att vara "försiktiga"? Det är lika mycket en mans ansvar som det är en kvinnas ansvar att vara försiktiga om de har samlag med varandra och inte önskar barn. Oavsett om det är legalt eller illegalt med abort i ett land.

Jag har nog redan nämnt det även är killens ansvar... Kan också hålla med om överlag att det är lika mycket mannens ansvar, men det ligger mer i kvinnans intresse.

Typ blir en kvinna gravid med en okänd man kanske hon aldrig ser honom igen. För honom spelar det ingen roll men hon blir kvar med beslutet om att föda eller göra abort.
Citera
2020-05-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tänk på att människors hjärnor inte är full utvecklade innan 25-årsåldern. Konsekvenstänket kommer typ sist. Så jag tror inte att vi får bukt med någonting genom att göra abort förbjudet. Kåta ungdomar kommer förmodligen ändå ta risker. Och kanske även risker med illegala aborter också.

Samt vart ska gränserna dras? Ska abort vara totalförbjudet, även om moderns liv och hälsa är i fara? Vid våldtäkt?

Det är lätt att man tror sig kunna lösa ett problem med någonting. Men det kanske inte alls är säkert att man löser ett problem, det kanske skapar nya problem istället. Det vet man ju aldrig.

Jag skrev inte att abort ska vara förbjudet men konsekvenser om det blir det eller i länder där det är det.

Sen har du kanske rätt om det med hjärnan men tror ändå folk skulle ligga runt lite mindre om legal abort var förbjudet. Finns inte studier från Alabama? Kör ungdomar på där som innan?
Citera
2020-05-05, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Han/hon pratar om rättigheten "Kroppslig autonomitet" vilken är grunden till alla mänskliga rättigheter. Att själv få bestämma vad som ska hända med ens kropp och när.

Visst men om en kvinna medvetet blivit gravid innebär det även att ett barn är inblandat. Typ det "kvinnans kropp" är delvis en pro forma-grej. Typ abort i nionde månaden räknas inte som mord men att döda bebisen precis efter födseln är det.

Så en fråga som uppkommer är också när barnet ska anses ha rättigheter? Att sena aborter är begränsade är just för att skydda barnet.

För att förtydliga menar jag att det underlättar att låta kvinnan bestämma helt. Många hade kanske hellre sett en annan lagstiftning men inte lätt att utarbeta i praktiken.
Senast redigerad av Snobird 2020-05-05 kl. 20:45.
Citera
2020-05-05, 22:23
Medlem
Citat:
Jag har nog redan nämnt det även är killens ansvar... Kan också hålla med om överlag att det är lika mycket mannens ansvar, men det ligger mer i kvinnans intresse.

Typ blir en kvinna gravid med en okänd man kanske hon aldrig ser honom igen. För honom spelar det ingen roll men hon blir kvar med beslutet om att föda eller göra abort.

Det ligger lika mycket i mannens intresse. Skulle inte kännas sådär jättekul med "okända barn på bygden" faktiskt. Kanske kommer till mannens kännedom när sonen får barn med sin kvinna och det visar sig att sonens kvinna är ens dotter och att man både är farfar och morfar till samma barn och att barnets föräldrar är halvsyskon.

Nej, det bör ligga lika mycket i mannens intresse.
Citera
2020-05-05, 22:31
Medlem
Citat:
Jag skrev inte att abort ska vara förbjudet men konsekvenser om det blir det eller i länder där det är det.

Sen har du kanske rätt om det med hjärnan men tror ändå folk skulle ligga runt lite mindre om legal abort var förbjudet. Finns inte studier från Alabama? Kör ungdomar på där som innan?

Aborter kommer alltid utföras, oavsett om det är legalt eller illegalt. Sex utan att det är i fortplantningssyfte kommer folk alltid ha oavsett om det är lagligt med abort eller inte. Det är så pass grundläggande drift.

Amerika har en ganska speciell sexualmoral så jag vet inte om den går att översättas riktigt till svenska mått. Men vore intressant ändå att se om det finns någon forskning på det, vi får efterlysa det här i din tråd!
Citera
2020-05-05, 23:25
Medlem
En kvinna behöver ju inte vara promiskuös för att bli gravid. Det kan ju räcka med en enda man och ett enda samlag.

Det kan samtidigt finnas kvinnor som ligger runt mycket men ändå inte blir gravida för att de skyddar sig bra och skyddet fungerar.

Det finns lika många situationer som det finns människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in