2020-05-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Australien , Österrike, Isreael Tjekien Danmark och Grekland öppnar upp för turism gentemot varandra. Svärje är givetvis inte medi bilden .

Countries That Kept a Lid on Coronavirus Look to Each Other to Revive Their Economies
A new international initiative hopes joint safety standards could help boost commercial ties and tourism

A group of countries that have made progress in containing the coronavirus pandemic but whose economies are suffering after a monthlong shutdown are banding together in a bid to rebuild business ties and tourism among themselves.

The group—Australia, Austria, Israel, the Czech Republic, Denmark, Greece and New Zealand—is made up mainly of midsize and smaller countries, some with large tourism industries that could face devastation if foreign tourists stay at home this year.

https://www.wsj.com/articles/countries-that-kept-a-lid-on-coronavirus-look-to-each-other-to-revive-their-economies-11588424855

Intressant att Nya Zeeland är med i den diskussionen. Trodde inte dom skulle öppna upp för turister på lång tid efter ha lyckats mer eller mindre eliminera smittan i landet. Ska bli spännande att följa. Hoppas oavsett att alla dessa länder fixar det.
Citera
2020-05-05, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jaha, så det är max 9 dagar nu?

Fast dagens data fyllde ju på ända bak till 12:e april. Och igår faktiskt 2:a april. Sist jag kollade så var det mer än 9 dagar.

För det första, läs mitt inlägg och försök förstå vad jag faktiskt skriver, innan du komponerar ett svar.

För det andra, mitt inlägg handlade ursprungligen om att C19.se inte registrerar efter faktiskt dödsdatum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hallengren: Timvikariat bidrog till smittspridningen

Och då ska de dö enligt Maharaja79 och assurbanipal999
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Men lilla vän, vad är det du inte förstår? Det går inte dåligt för varken Danmark, Finland eller Norge. Det är fantasier från din sida grundade på hur siffrorna du nämner. Det betyder i regel att de andra länderna har gjort det bättre, eller har helt andra förutsättningar.

Inte så svårt att ta in, om man försöker
Eh, jo det finns bara 13 länder i hela världen som har högre dödssiffror i Covid19 än Danmark.

Bara 19 i hela världen har högre än Finland (och de klättrar).

Bara 20 länder i hela världen har högre än Norge.

HELA VÄRLDEN.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ännu en som inte kan skilja på dagen som patienterna rapporteras döda och den dagen de faktiskt dör. Du har vigt sitt liv de senaste månaderna åt den här tråden, hur i helvete kan du ha missat det?
Trist att du måste ha så otrevlig ton.

Ja är fullt medveten om att siffrorna har ändrats då de tillkommit och justerats i efterhand. Där av också texten jag skrev Siffrorna kan ha ändrat något pga efterjusteringar.
siffrorna är också hämtade ifrån https://c19.se/ så de stämmer inte helt med dagliga rapporteringarna från FHM.
Citera
2020-05-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hdes
Lockdown betyder inte att samhället stoppas fullständigt. I de flesta fall är ftågan om att restauranger stängts, folk som kan arbetar hemma och större publikevenemang stängs in. Annars fortsätter allt som vanligt men folk sköter det mesta via nätet. Den oundvikliga butiks- och restaurangdöden försnabbas bara.

Så är det i Finland och några positiva saker har ju också noterats. Folk har äntligen blivit intresserade av att röra på sig mera.

Vad ska man annars göra när allt är stängt? T o m biblioteken.. Bastu kan man inte bada.. Inte ta en bärs på puben.. Inte träffa sina kompisar.. släktingar.. Gå på bio, teater, opera, fotbollsmatch.

Nope. Man kan ta en promenad. Men inte gå på gym.

Jag kan tala om att här i Stockholm kan vi bada bastu, gå på bio, gå på gym, simma, gå på biblioteket för att plugga, låna böcker..

Och ta en himla massa promenader. :-)
Citera
2020-05-05, 19:53
Medlem
90% är registrerade efter 9bdagar har Tegnell sagt.

Så nu kan ni världens mest efterblivna personer som rasar över att någon sedan tonåren kommunanställd 72-årig sjuksköterska rapporterar tre veckor för sent sluta grina.
Citera
2020-05-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tyvärr får man väl säga med facit i hand att Sverige förtjänar nog tyvärr det man får här, det finns ju idioter som tycker Sveriges ledare gjort ett snor bra jobb.
Det hela påminner väldigt mycket om filmen Idiocracy.
Ja hur man kan ha förtroende för våra ledare i den här krisen är för mig helt ofattbart. Är de helt blinda eller tittar de inte ens på hur andra länder har agerat fruktansvärt bra med virusbekämpningen. Man bör ju inte våra gästforskare för att snegla lite på omvärlden och se hur de som lyckats bättre än oss har gjort
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
De har flertalet gånger nämnt vid deras presskonferenser att eftersläppet är upp till 9 dagar.

Att en eller annan registrering kan falla in längre bak än så, visst det händer säkert också.

Följer man dock de dagliga presskonferenserna (som även ligger upp på youtube) så ser man tydligt att majoriteten av eftersläpet är de närmsta <9 dagarna.

9 dagar stämmer inte med verkligheten , jag har tittat på folkhalsomyndigheten.se varje dag och kopierat antal döda på rätt datum.
Nästan alltid mycket mer än 9 dagar, idag jämfört med igår var eftersläpningen upp till 23 dagar.

Dom säger vad som helst på presskonferenserna så att det skall låta bra.
Senast redigerad av Iakttagaren-2019 2020-05-05 kl. 19:57.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Och då ska de dö enligt Maharaja79 och assurbanipal999

Troligtvis. Så är deras öde. Men de flesta är ju invandrare så de kanske kvittar? En del kanske på i Skärholmen och på Järvafältet så de kanske skulle dö ändå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Intressant att Nya Zeeland är med i den diskussionen. Trodde inte dom skulle öppna upp för turister på lång tid efter ha lyckats mer eller mindre eliminera smittan i landet. Ska bli spännande att följa. Hoppas oavsett att alla dessa länder fixar det.

Jo men det är från "säkra " länder som Israel och Tjeckien. Tjeckien har väl bara haft nåt enstaka dödsfall senaste veckorna om nåt samt obligatoriskt munskydd !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ja vi tycker nog en del på samma sätt och en del avviker.
Men att jag tycker du ska avrättas för det känns lite forntiden 😃

Och slutligen. Att skriva att man önskar livet av någon som inte tycker som en själv är inte en mänsklig rättighet.
Det har du nog fått om bakfoten. 😃

”Alla som dödar andra ska dö”
”Alla som jag anser har gjort sig skyldig till att andra dött ska dö”

Jag tror du missförstått, med flit eller ej, vet jag ej.

Det som jag skrev om mänskliga rättigheter handlar om medborgarens rätt till skydd från pandemier, av staten. Samt rättigheten för alla, oavsett vilken ev. grupp man tillhör, (t.ex. gruppen pensionärer) att få livräddande vård genom staten. Det är där vi i skrivande stund bryter mot dessa. Inte du och jag, men vi som samhälle.

Gällande eventuella konkreta hot någon skall ha skrivit vet jag inget om det och lämnar det till ansvariga på forumet att avgöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in