2020-05-05, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Trollar du eller?

Ja, den initiala smittspridning är tveklöst ett paneuropeiskt haveri. Det finns mycket att anmärka på där.
Agerande efter detta haveri är däremot vad diskussionen brukar handla om.
Men jisses. Påståendet som gjordes och som jag diskuterar var att Danmark, Norge och Finland inte hade anledning att fundera på vad de kunde ha gjort bättre för att skydda medborgarna från att dö.

Påståendet som gjordes var felaktigt.

Att du trollar är uppenbart.
Senast redigerad av Ipsi 2020-05-05 kl. 19:32.
Citera
2020-05-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Precis, och idag dog det 4 personer i corona i Sverige och igår 19. Och förrgår 31.

Not.

Fast har du inte lyssnat och förstått hur statistiken fungerar?

Det är eftersläp på siffrorna på upp till 9 dagar, där av fylls det på successivt.
Dvs. dagens tal kommer de närmsta dagarna att fyllas på, allt eftersom att de omkomna registrerats korrekt och kommer in i statistiken.

Eller menar du att myndigheterna och sjukvården döljer faktiskt dödsdatum, och att det är en privat site som C19.se som sitter på de sanna uppgifterna?
Citera
2020-05-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag vet inte vad jag skall tro, det cirkulerar så mycket olika information allt från september till flera år.

Vaccinen är hastigt framtagna och det verkar som de hoppat över någon fas och gått direkt på att testa på människor. Tror det skrevs om att de skulle testa på 8000 sjukvårdsanställda i första omgången.

Starkt att ställa upp på detta, dels ta vaccinet och sedan frivilligt låta sig exponeras för viruset.
De som ställer upp får inte betalt alls, vilket jag tycker är bra
Sjukvårdspersonal brukar tvingas vaccinera sig, hoppas inte detta är fallet här?
Citera
2020-05-05, 19:32
Medlem
I Finland har man nu räknat på detta att ifall alla medborgare skulle börja använda munskydd (de säger "mask") hur många sådana per månad skulle man behöva.

180 miljoner per månad var svaret. Sverige som är dubbelt så stort invånarmässigt skulle väl i så fall behöva 360miljoner stycken per månad.

Nu ska Finlands regering fungera på ifall de verkligen ska införa detta galenskap eller visa ryggrad och skita´t..

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006497752.html
Citera
2020-05-05, 19:33
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Räkna baklänges; C:a fem procent, av alla smittade, kräver IV, fem procent har symtom men inte så allvarligt att det kräver IV och 90 % är helt asymptomatiska.

Jag hänger inte med på den baklänges räkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Huh vad jag skulle ha svårt för en sådan smittskyddsläkare - eller läkare överhuvudtaget..

Man förlorar inte sin identitet bara därför att ens föräldrar eller släktingar dör.. Då har man inte haft någon identitet till att börja med.

Det är sant vi inte skulle existera utan våra föräldrar, men det är ju lite patetiskt att börja gråta över det i tv. Då gråter man ju egentligen över den hemska tanken att man SJÄLV inte skulle existera..

En läkare som inte kan särskilja sitt jobb från sitt privata liv är igen vidare läkare. Skulle inte vilja bli opererad av en sån lipsill.

Man har sin yrkesidentitet och sitt privata liv. Det vore logiskt att gråta över sina föräldrar men lika ologiskt att gråta över folk som man inte ens känner.

Gråter den här läkaren varje gång det dör folk i Afrika eller någon annanstans? Eller är det bara grekerna som folkslag som han gråter över?

Vad jag är glad att ha en filbunke som Anders som vår egen statsepidemiolog..
Skojar du eller.
Hellre en med empati och känslor för människoliv än en känslokall idiot som inte bryr sig.
Och alla vet vid nuläget vem som gjort rätt och fel, inte är det Tegnell som haft fel efter fel iallafall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men jisses. Påståendet som jag diskuterar var att Danmark, Norge och Finland inte hade anledning att fundera på vad de kunde ha gjort bättre för att skydda medborgarna från att dö.

Påståendet var felaktigt.

Att du trollar är uppenbart.

Kan du citera det påståendet?

Edit: Självklart inte, eftersom det är en ren chimär konstruerad av en inbilsk trollhjärna.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-05 kl. 19:42.
Citera
2020-05-05, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja men du satt ju och skrev för två veckor sedan att Corona var på väg ner i världen, det påvisar ju vad lite du har innanför pannbenet.

Och det är den också din dumma jävel

Det steg upp till 6-7000 döda per /DYGN!!! Och sen vände det neråt din dumma jävel

Just nu 3342 Döda i Världen ( Dock har inte alla lämnat in) Så din dumma jävel

Frankrike
italien
Spanien
Belgien

Har 50-70% Mindre döda per dygn din dumma jävel
Citera
2020-05-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Det finns inte tillräckligt många munskydd i Sverige. Där för avråder dem....🙄 Annars gäller ett större avstånd än 2 meter. Skulle säga upp till 8-11 meter till personer som joggar, cyklar, pratar...I Frankrike får cyklister inte cykla närmare än 10 meter till andra människor.

Den uppenbara orsaken är brister som har lett till att de ansvariga avråder från det som inte finns. Fiffigt. En politik som funkat förr med det sovande folket. Men nu dör folk omkring oss. Vi som inte insjuknat undrar om vi kommer få vård. Bli utvalda till en plats på intensiven. Till och med DN reagerar att något är fel i Sverige.

Folkhälsomyndigheten och regeringen spelade ett högt spel med bara fokus på flockimmunitet, utan att veta säkert om det kan uppnås. Chansningen var värd att ta, idet fall det inte bara hade varit tomt prat om att skydda de äldre. Nu fortsätter vanvården, och omnämns som bekymmersam.

Regeringen och de ansvariga saknade förmågan att överblicka hela problematiken från bristande beredskap till dödligheten. Detta har orsakat många döda i onödan. Om detta skett genom likgiltighet, vårdslöshet med skattepengar, eller "naivitet" visar vad det är för pack som tagit makten, och som legitimerar makten med anklagelser om rasister så fort de ifrågasätts.

När personal utan kunskaper och skyddsutrustning, med skör hälsa själva, smittar ner den gruppen i befolkningen som skulle skyddas, och vi påtalar detta är vi rasister tills det blir siffror på dödlighet.

Denna regering har lyckats med bravur att sätta skräck hos de medborgare som inte är purunga eller kärnfriska.
Citera
2020-05-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför då? Är det svårare för dig att göra något två gånger? För de flesta är det första gången som det är svårast att göra något, sen har man erfarenheter vilket underlättar. Andra gången så köper man inte flera års toalettpapper. Andra gången har samhället prioriterat produktion av munnskydd och handskar. Andra gången så delar folk inte joint eller sugrör på smygfesten.
Nej. För mig personligen är det lugnt men jag har å andra sidan aldrig blivit limiterad av en myndighet i mitt vardagliga liv, hur jag får röra mig, hur jag får agerar etc utöver de lagar som samhället har.
Jag tror varken företag eller människor generellt hade klarat av begränsningar efter en tid av återuppöppnande och normalisering. Att folk hade blivit extremt demoraliserade och inte levt upp till kraven från myndigheter känns inte heller som en vågad gissning.
Citera
2020-05-05, 19:36
Medlem
.Dostoj.s avatar
Coronaviruset är ett test för världens alla politiska ledare.
Det är för tidigt att kora en vinnare.
Men säkert är Nya Zeelands Jacinda Ardern ligger väldigt bra till.
Ett av hennes vapen: empati.

Äntligen, tack!

https://www.expressen.se/nyheter/hon-hyllas-som-ledaren-som-besegrat-viruset/

(jag röstar höger så ni vet)

Var placerar detta sossarna? Kanske är det så att högerpartier är mer empatiska och kloka. För detta lirar ju inte alls med sossar/hycklare.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-05-05 kl. 19:46.
Citera
2020-05-05, 19:36
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Någon som är mer påläst än mig i ämnet så vet lite information på en del av människorna som har dött mellan 20-39?

Det enda jag vet är 1 Down syndrome kille

2, En 39 åring som jobbade på Corona sjuka

Läst om en kille som har oupptäckt leukemi men kommer inte ihåg om det var Sverige. Finns det mer information om dom andra döda som tidningarna skrivit om?

Sköterskan var väl 30++
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in