2020-05-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det går bra för Danmark, Finland, Norge
https://i.imgur.com/kF1PmPR.png

Idag
Norge +1 döda
Danmark +10 döda
Finland + 6 döda

Det går bättre för hela världen förutom Sverige.
De enda som inte erkänner det är det oärliga förnekare.
Finns inget att tillägga.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Försiktighetsprincipen ska gälla, absolut. Det håller jag med om. Jag tror dock inte att det är realistiskt att försiktighetsprincipen går att använda sig av fler än en enstaka gång när det kommer till att stänga ner olika sektorer i samhället. Skruvar man lite lätt på åtstramningarna så kommer "frihetens sötma" göra det svårare att stänga samhället igen. Att stänga olika typer av verksamheter, även om slutmålet är gott, dvs att rädda människor, blir enligt mig väldigt mycket svårare en andra gång. Framförallt om man vill ha någonting som liknar det samhälle man hade innan C19 slog till i rent ekonomiska ordalag.

Varför då? Är det svårare för dig att göra något två gånger? För de flesta är det första gången som det är svårast att göra något, sen har man erfarenheter vilket underlättar. Andra gången så köper man inte flera års toalettpapper. Andra gången har samhället prioriterat produktion av munnskydd och handskar. Andra gången så delar folk inte joint eller sugrör på smygfesten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Du tycker 7-23.000 mer än vad som är registrerade är rimligt ? Du vet att bara dom på sjukhus testas?

Korrekt och ja, det vet jag.
Citera
2020-05-05, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du sa att Danmark, Norge och Finland inte hade någon anledning att fundera på vad de kunde ha gjort bättre för att skydda medborgarna från att dö. De har all anledning att fundera på vad de kunde gjort för att förhindra att hamna i världstoppen över döda.

Det är Sverige som ligger i världstoppen, 7a (minus mikrostaterna) och snart går vi förbi Nederländerna.
Nederländerna har en befolkning på 17 miljoner på en yta lite större än Småland. Tycker du det går bra för Sverige?
Resten av Norden ligger inte ens i närheten av Sverige, så det är nog Sverige som ska betänka varför man snart ligger 6a i världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jasså du har missat att Sverige pysslat med pre-triage i många år?

Hur ser du på det faktum att det hela tiden är ungefär samma antal i IVA i Sverige sen en månad? En lycklig slump eller?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

(tryck på "antal" för att visa totalt antal över tidsperioden).

Att vi monterat ned delar av vården är skandalöst senast åren.
Men det är inget som är sammanhängande med Corona.
Vi har idag en försämrad cancervård t.ex.
Och det är en stor skam.
Men en lockdown kommer inte förbättra vården utan tvärtom.
Det är en åsikt jag står för oavsett om du anser det motsatta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Det är inte folk som jag inte tycker om. Det är folk som begår brott. Det är två olika saker.
Personer som begår brott ska straffas. Att förinta de kan vara ett bra sätt.

Att skriva det du gör är brott så hur gör du där? Gör du slut på dig själv då eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
"De är våra mödrar och fäder, vi hedrar och respekterar dem. Utan dem har vi ingen identitet. Utan dem existerar vi inte."

Säger Sotiris Tsiodras, smittskyddsprofessorn i Grekland, samtidigt som rösten spricker och tårar väller fram. Han leder insatserna mot spridningen av coronaviruset i landet och håller en presskonferens varje kväll kl 18.

Grekland har 146 döda i Covid-19.

I Sverige har vi Anders "Boomer Remover" Tegnell. Kontrasten kunde inte vara större.

Sverige har 2 854 döda i Covid-19.

Huh vad jag skulle ha svårt för en sådan smittskyddsläkare - eller läkare överhuvudtaget..

Man förlorar inte sin identitet bara därför att ens föräldrar eller släktingar dör.. Då har man inte haft någon identitet till att börja med.

Det är sant vi inte skulle existera utan våra föräldrar, men det är ju lite patetiskt att börja gråta över det i tv. Då gråter man ju egentligen över den hemska tanken att man SJÄLV inte skulle existera..

En läkare som inte kan särskilja sitt jobb från sitt privata liv är igen vidare läkare. Skulle inte vilja bli opererad av en sån lipsill.

Man har sin yrkesidentitet och sitt privata liv. Det vore logiskt att gråta över sina föräldrar men lika ologiskt att gråta över folk som man inte ens känner.

Gråter den här läkaren varje gång det dör folk i Afrika eller någon annanstans? Eller är det bara grekerna som folkslag som han gråter över?

Vad jag är glad att ha en filbunke som Anders som vår egen statsepidemiolog..
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Nix. 14, 20 och 21 plats på listan över flest dödsfall I VÄRLDEN.

För en glesbefolkad avlägsen avkrok i utkanten av världen.

Men övriga nordiska länder har ju betydligt färre dödsfall än Sverige.

Så hittills har de gjort mer rätt än Sverige.
Jag tycker nog att vi ska fokusera på våra egna misstag först.

Citerar gamla ordspråket:
Se grandet i sin broders öga men inte bjälken i sitt eget.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-05-05 kl. 19:19. Anledning: Redigering
Citera
Medlem
c19.se stod kl 19:00 i 2877 döda totalt och man anger detta som en ökning med 90 personer. Jag hade dock väntat mig en betydligt större dödssiffra idag. Dom äldre i samhället (inte på äldreboendena) utan dom aktiva, har nog blivit mycket mer försiktiga och undvikit folksamlingar.

Det är nog trots allt en minskning om man stämmer av för vecka, och antalet svårt sjuka minskar något. Men det pågår, det är långt ifrån slut.
Citera
2020-05-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Va? Nu är ja inte med på vad du menar.

Äsch försökte skoja.
Gick inge bra 😃

La skulden på alla döda på dig. För att det var du som skrev att det var så många döda
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Bara man blunder tillräckligt hårt så slipper man se!

https://www.svd.se/lakare-flera-sjuka-borde-fatt-snabbare-sjukhusvard

Och vården kommer enbart bli sämre med en lockdown.
Det är och förblir min övertygelse.
Vi får acceptera våra olikheter i åsikter.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, återigen:

14, 20 och 21 plats på listan över flest dödsfall är inte särskilt bra jobbat för en glesbefolkad avlägsen avkrok i utkanten av världen.

Det är fel.
Sverige 14
Danmark 30
Finland 41
Norge 43
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in