Citat:
Ja, i alla fall enligt Wikipedia så är han ju läkare, dock ju arbetat på myndighet nu i en herrans massa år. Så kanske förlorar kontakten med människorna "på golvet", det händer kanske lätt när man inte praktiserar yrket i vardagen. Min anhörige som arbetar inom vården säger att hon blir arg när hon ser AT på tv för att han inte tycks ha inblick i hur det är i vården och hur vår "linje" drabbar personalen.
Jo jag kan bara tänka mig hur det sliter på personalens hälsa, dels med tyngden i arbetet men också de extra långa passen som många nu har.
Vet inte hur man uppifrån har tänkt att vården kan fungera över sommaren, om det fortfarande är många covid-patienter och personalen är slut och behöver semester...
Jag håller verkligen alla tummar och tår att vi ser en riktig och stabil nedgång nu i den här smittan, så att vården och dess personal "överlever".
Jo jag kan bara tänka mig hur det sliter på personalens hälsa, dels med tyngden i arbetet men också de extra långa passen som många nu har.
Vet inte hur man uppifrån har tänkt att vården kan fungera över sommaren, om det fortfarande är många covid-patienter och personalen är slut och behöver semester...
Jag håller verkligen alla tummar och tår att vi ser en riktig och stabil nedgång nu i den här smittan, så att vården och dess personal "överlever".
Sommaren är omöjlig att föreställa sig. Troligen blir det en avmattning, lugnare överlag, men vård som flyttat på sig (pga coronakrisen) måste ju bedrivas och repareras. Operationer har lagts på hög, de sköraste psykpatienterna mår skit, vårdplaneringar har pausats osv. Det finns skitmycket.
Troligen justeras semestrar, man drar in vissa semestrar och kompenserar med pengar osv.
Jag frågade idag om "min" avdelning behöver mig i sommar. Jag gästspelar, jobbar egentligen inte på nuvarande avdelning. Kollegorna sa att jag kommer att behövas länge, antagligen i månader. Och jag har mycket svårt att tänka mig en normal sommar 2020, med utlovade semestrar osv.
Jag håller också alla tummar och tår. Det ser faktiskt lovande ut nu...
Både i S-holm och Sörmland märks en avmattning, lugnare inläggningstakt, tomma coronaplatser och mindre kaos på golvet.
Det kommer såklart en eller två dippar, nya krigsrubriker och nya debatter, men jag tror att vi har klarat den stora stormen för tillfället. Det återstår att se vad detta j-a virus egentligen är och vad vi lär oss av vårens kris.