2020-05-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, i alla fall enligt Wikipedia så är han ju läkare, dock ju arbetat på myndighet nu i en herrans massa år. Så kanske förlorar kontakten med människorna "på golvet", det händer kanske lätt när man inte praktiserar yrket i vardagen. Min anhörige som arbetar inom vården säger att hon blir arg när hon ser AT på tv för att han inte tycks ha inblick i hur det är i vården och hur vår "linje" drabbar personalen.

Jo jag kan bara tänka mig hur det sliter på personalens hälsa, dels med tyngden i arbetet men också de extra långa passen som många nu har.

Vet inte hur man uppifrån har tänkt att vården kan fungera över sommaren, om det fortfarande är många covid-patienter och personalen är slut och behöver semester...

Jag håller verkligen alla tummar och tår att vi ser en riktig och stabil nedgång nu i den här smittan, så att vården och dess personal "överlever".

Sommaren är omöjlig att föreställa sig. Troligen blir det en avmattning, lugnare överlag, men vård som flyttat på sig (pga coronakrisen) måste ju bedrivas och repareras. Operationer har lagts på hög, de sköraste psykpatienterna mår skit, vårdplaneringar har pausats osv. Det finns skitmycket.

Troligen justeras semestrar, man drar in vissa semestrar och kompenserar med pengar osv.

Jag frågade idag om "min" avdelning behöver mig i sommar. Jag gästspelar, jobbar egentligen inte på nuvarande avdelning. Kollegorna sa att jag kommer att behövas länge, antagligen i månader. Och jag har mycket svårt att tänka mig en normal sommar 2020, med utlovade semestrar osv.

Jag håller också alla tummar och tår. Det ser faktiskt lovande ut nu...

Både i S-holm och Sörmland märks en avmattning, lugnare inläggningstakt, tomma coronaplatser och mindre kaos på golvet.

Det kommer såklart en eller två dippar, nya krigsrubriker och nya debatter, men jag tror att vi har klarat den stora stormen för tillfället. Det återstår att se vad detta j-a virus egentligen är och vad vi lär oss av vårens kris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ursprungligen postat av severustheemperor
Går inte lägga in fler om det ej finns platser.

Sverige har en bråkdel IVA platser mot andra länder. Italien och Spanien fyllde sina.

Under hur lång tid har det stått i tidningarna att de behöver prioritera hårt.

Tror du att Sverige som enda land med sin "bäst i världen" skyddspolicy
inte har sjuk vårdpersonal.

Sluta vara så jävla naiv. Det enda det betyder är att personal/utr/mediciner börjar gå/ta slut.

Lyssna på vad han säger. 9.00 min Personalen kan ej längre jobba i motvind.
Dessutom stressa en längre tid kan vara mycket farligt, framförallt om man arbetar med personer som kan smitta en.
Långdragen stress påverkar vårt immunförsvar så att vår motståndskraft nedsätts och vi lättare drabbas av infektioner. På lång sikt kan det få mer långtgående konsekvenser för hälsan.
https://stressmottagningen.se/stress-och-stressjukdomar/kroppsliga-signaler/
Vid långvarig stress kan immun-försvaret [] försämras vilket ger minskad motståndskraft mot olika sjukdomar. [s.19]
https://www.internetmedicin.se/imgCont/info/Stress_web_2014.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Sverige har passerat antal döda i Italien för länge sen.
I Sverige dör det 100 per per dag sedan flera veckor.
100 döda i Sverige motsvarar 600 döda i Italien.
italien har numera bara 200.
Egentligen 20 döda per dag, med svensk mått.
Men oärliga förnekare låtsas vara blinda.

Det var inte det som diskuterades.
Det var att vi skulle passera Italien i ANTAL döda per dag. Inte ANDEL.
Citera
2020-05-05, 17:55
Medlem
severustheemperors avatar
Se siffror åldersfördelning USA, väldigt snarlikt SARS 1
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

SARS 1
Dödlighet räknas som under 1 % för personer yngre än 24 år, 6 % för de som är mellan 25 och 44 år,
15 % för åldersgruppen 45 till 64 år och mer än 50 % för personer över 65 år.

Höga dödstal bland yngre mot EU
Citera
2020-05-05, 17:55
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi i Sverige behöver nog inte oroa oss. Många länder har tydligen redan lagt beställningar men inte Sverige så om och när det blir tillgängligt i Sverige så är det väl beprövat

En dålig tröst när man är sist i kön. Så när vi får veta att det ger sömnsjuka så har vi redan betalat för det.
Citera
2020-05-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Varför ska du åka en trång buss. Det bästa skyddet är att avstå, eller ta nästa.

Långt bättre än ett munskydd. Men du är dig frotfarande fri att använda det. Något du inte gör.

Många behöver åka kommunalt till sina arbeten och har man fasta tider kan man inte bara vänta på nästa buss /tåg.

Här i Stockholm ser man en del på tunnelbanan med munskydd men särskilt många är det inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om Sverige sett till par capita jämfört med Italien hade vi haft drygt 17000 döda. 12000 mindre än Italien men ändå höga siffror. Man får ju betänka de är 60 miljoner, vi är 10 mille på en yta 130000 km² större.

Återstår ju att se detta. När de nu öppnar upp om talen går upp igen. Man får ju hoppas inte men allt verkar ju osäkert med detta viruset. Det är ju ingen tävling mellan länder detta.

Ingen tävling? Hahaha
Det är ju PRECIS det är. Ett jävla tjat om hur vi ligger till jämfört med andra länder.
Citera
Medlem
Undrar uppriktigt... Finns det fortfarande svenskar som idag 5/5 förespråkar total lockdown?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det verkar som att många, (unga?), i tråden har svår ångest över covid-19. Du kan ju trösta dig med att du skall ha en jävla otur om du skulle få ett allvarligt sjukdomsförlopp. Jag är inte ung och jag fick tillbringa de avgörande dag 10 och 12 för om sjukdomen får ett milt eller allvarligt förlopp, sovande 18 av 24 timmar vardera dessa två dagar. Men det gick fint och nu känner jag mig allt mera pigg för varje dag som går Tidigare så var det mera som en ständig berg och dalbana.

Tänk dig covid-19 som en liten ettrig och envis knähund som bitit sig fast i ditt underben och som envist ligger och stirrar på dig. En sådan kan vara dödlig för en redan försvagad 80 åring, eller för den som har blödarsjuka. Men för de flesta gäller det bara att ha tålamod tills fanskapet självdör.

Får du ev. covid-19 men är orolig för att du hör till dem med dolt syrebrist, så är det enkelt att kolla den saken: gör en mycket lätt fysisk ansträngning som du normalt inte blir andfådd av, ring 1177 om du blir andfådd av detta och förklara situationen. Det är inte så att de som kommer in på sjukhus för covid-19 saknar andra symptom som t ex hosta, viss trötthet, dålig mage och/eller feber, annars så skulle de ju inte kontaktat kontakta sjukvården De känner sig bara piggare än de borde göra.

Och skulle du få covid-19 helt utan symptom , (vilket alltså inte inkluderar dold syrebrist), så är det bara att gratulera. Kom bara ihåg: När du är ute ibland folk så bör du agera som om du vore covid-19 smittad, fast du inte vet om det.

Man tackar för dessa dina ord. Jorå, jag är lugn nu. Hoppas ni andra som fick en Ågren-attack av dold syrebrist läser Ola's text!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
It worked with your mom, Klantskalle.

Kolla gärna på Gieseckes CV. Han är den största vi har haft på området och håller internationell hög nivå.
Hans erfarenhet och utbildning överstiger de flesta i världen. Det blir därför lite fjånigt att avfärda honom så lättvindigt. Det inser du säkert själv.

Giesecke cv säger inte ett skit.
Det finns fortfarande CV på tiotusentals personer som gör samma jobb och säger emot det han säger.
Statistiken säger att Giesecke hae totalt fel. Då resten av världen säger emot honom.
Det är bara han och Mördell som tror det de tror.
Men de tror inte ett skit. De bara lurar dumma svenne.
Som tror blint på va dessa mördare säger.
Citera
2020-05-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Japp, men om man nu struntar i att det är komplext och bara fokuserar på dödstal så är det vrickat att tro att de som är på plats 14, 20 och 21 inte har precis lika stor anledning som de som är på plats att fundera på om de kunde ha skyddat sina medborgare bättre.

Är övertygad om att vårdhemmen och sjukvården kunde ha säkerställt säkerheten för de äldre och utsatta på ett mycket bättre sätt.
Och anledningarna till deras misslyckanden är många.
Citera
2020-05-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Det var inte det som diskuterades.
Det var att vi skulle passera Italien i ANTAL döda per dag. Inte ANDEL.

Om nån har sagt att Sverige skulle ha fler antal döda än Italien får han stå för va han säger.
Det är inte så jätte intressant. Han vet troligtvis inte va han partar om.
Intressanta är att Sverige är totalt fucked up och har värre siffror än Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in