2020-05-05, 16:11
Medlem
Merwinnas avatar
Jag funderade förresten på en annan sak, angående munskydden. FHM säger ju hela tiden, att ett vanligt tygmunskydd inte hjälper, eftersom viruset är så ofattbart litet att det lätt kommer igenom väven. Men virusen flyger väl inte fritt, utan i sina droppar, som är betydligt större? Och dropparna stannar väl i munskyddet? Eller finns det fritt virvlande virus i luften?
Senast redigerad av Merwinna 2020-05-05 kl. 16:17.
Citera
2020-05-05, 16:11
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Tack, det där var dock inte undersökningar utan rekommendationer från WHO att inte använda masker för att de ”behövs i vården”.

Av alla dessa ”massor med undersökningar” vore det fint att få läsa några, säg åtta-tio stycken, som med evidens (gärna peer-reviewed förstås) visar att masker inte fungerar - som tråden rekommenderar.

Igen:

Finns länkar i tråden
WHO refererar själva till research och forskning

Enkelt att förkovra sig om intresse > lathet.
Citera
2020-05-05, 16:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ja, corona-hysterikerna i tråden påminner mycket om Greta Thunberg, båda till retorik och neuropsykiatriskt fungerande, där de bara kan jonglera med en boll i taget.

De fångas också i nuet där de inte förmår att tänka långsiktigt, drabbas av katastroftankar och tycker att hela samhället ska förändras pga av deras ångest, trots att det skulle göra mer skada än nytta.

Nu kan jag personligen tycka att Greta som omyndig kom ut med sitt budskap om en miljöförstöring som i många år dödat 10 miljoner människor varje, är mer rationell än trådens ännu värre undergångsprofeter. Där är dessutom forskningen närmast i konsensus, till skillnad från den om munskydd, skolstängningar och flockimmunitet.

Paniken undergrävs hela tiden av Politisk irrationella beslut. Jag undrar hur svårt bakslaget kommer att bli om det visar sig att alla lockdowns har helt meningslösa och krävde mer dödsoffer än det räddande och drog ner länderna i en djup ekonomisk depression. Det riskerar blir en politiskt blodbad framöver I USA, England m fl länder.
Citera
2020-05-05, 16:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant att se när överklassen isolerar sig i COVID-19 krisen och inte vill bli smittade som pöbeln måste bli. Verkar inte finnas någon solidaritet för flockimmunitet bland den svenska överklassen.

"Cecilia Hagen - Bara två personer har varit innanför min dörr"

https://www.expressen.se/kronikorer/cecilia-hagen/bara-tva-personer-har-varit-innanfor-min-dorr/

Jag gillar inte Cecilia Hagen, men tills hennes försvar får man lov att säga att hon är 70+ och bara lyder de råd som finns för den gruppen.
Citera
2020-05-05, 16:13
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack, ja, jag hade redan fått veta det av en annan skribent. Jag har såklart hört det tidigare, men trodde att detta med blodgrupper var blahablaha... Men då kanske det inte är det, och det är i så fall positivt för mig och mina kids!

Källa för info om blodgrupper: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.20031096v2.full.pdf
Citera
2020-05-05, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tyskland är i chock:

https://www.expressen.se/sport/fotboll/en-skandalvideo-den-chockar-hela-tyskland/

En fotbollsspelare fångades på kamera, när han skakade hand. Mitt under brinnande pandemi. Avstängning och avbön avkrävs.

Är corona-hysteri det nya PK? Vår nya klimathysteri?

Måste alltid hittas syndabockar när frustrationen hos människorna är stor.
Då lättar frustrationen för ett ögonblick.
Precis som häxjakten på Tegnell.

Detta beteende är också ett väldigt enkelt och primitivt defensivt beteende som hjälper människan att få bort sin frustration/aggressivitet och samtidigt slippa ta eget ansvar.
Citera
2020-05-05, 16:15
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har inte lyckats hitta någon bra översikt över hur mycket de faktiskt lyckats fylla på med personal, och inte bara de fysiska platserna.

Det är möjligt att de har lyckats täcka upp okej med personal på en del ställen. Men på andra ställen tror jag att det inte gått lika bra, därav berättelse som t.ex. den här undersköterskans upplevelse att man går på knäna. Det skulle man ju inte göra, om man hade tillräckligt med personal så att säga. Men det vore väldigt intressant att läsa någon slags översikt över hela vårdens situation under coronakrisen.

IVO skulle ju granska alla akutsjukhus i Stockholm nu i alla fall, då kanske det kommer med lite info. om hur det fungerat med bemanning.

Som jag förstår det (det var så SocStyr förklarade det för typ 3-4 veckors edan) så är varje plats som registreras = personal + utrustning + fysisk plats/säng. Det har ju bl a skett en flytt från andra avd in till IVA. Sedan är det nog ökade skift för existerande personal samt intensivt när man jobbar + knäckande med svårt sjuka och avlidna vilka alla bidrar till knägång. Fullt förståeligt.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
De ska kolla va som finns i ladorna först

https://www.sueddeutsche.de/kultur/corona-schnittmuster-maske-naehen-1.4867096

Här finns ett mönster för att sy egna munskydd, som är godkänt av de tyska myndigheterna. Borde ta itu med att sy några, men har inte riktigt "itts" än... Det funkar ju tyvärr så, med många åtgärder, att man ids inte förrän myndigheterna säger till.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det kan vara bra att ha skalfaktorer med. Varje år dör det 8miljoner människor på grund av rökning. På lika kort tid som andra världskriget varade så dör det fler människor i rökning. På 12 år dör det en miljon människor i Sverige enbart. 40000 människor dör i Sverige varje år på grund av hjärt och kärlsjukdomar, en fasansfull död. Aids dödar 2miljoner människor varje år i världen.

När asiaten härjade 1958 dog det 4 miljoner människor på lika kort tid som nu, det var dessutom UNGA som dog då i stor utsträckning. Covid kanske kommer upp i en halv miljon döda.

Du menar att det kan vara idé att nyansera bilden och se pandemin i ett större perspektiv, istället för att befinna sig i enfråge-mode 24/7 och på det sättet katastroftankemässigt tro att det inte finns något annat viktigt eller farligt i hela världen?

Varför då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag gillar inte Cecilia Hagen, men tills hennes försvar får man lov att säga att hon är 70+ och bara lyder de råd som finns för den gruppen.

Hon gör helt rätt
Citera
2020-05-05, 16:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Källa för info om blodgrupper: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.20031096v2.full.pdf

Tack! Ja som sagt, av vissa orsaker är det där goda nyheter för mig och mina barn. Kanske därför jag fick en mild variant av covid-19 (om det nu var det jag hade) för en månad sedan.
Citera
2020-05-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tyskland är i chock:

https://www.expressen.se/sport/fotboll/en-skandalvideo-den-chockar-hela-tyskland/

En fotbollsspelare fångades på kamera, när han skakade hand. Mitt under brinnande pandemi. Avstängning och avbön avkrävs.

Är corona-hysteri det nya PK? Vår nya klimathysteri?
Fotboll spelarerna är fotboll klubbernas egendom. De vill inte förlora helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in