2020-05-05, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, det kan man tycka, men här tycker personer att är man det land som är på plats 14, 20 och 21 över flest dödsfall i hela världen så behöver man inte fundera på om man kanske borde ha gjort nåt annat för att förhindra dödsfallen.

Det behöver man tydligen bara göra om man är på plats 7 och inget annat.

Det är oerhört komplext det här.
Påverkar så mycket mer än bara det som sker akut nu.
Citera
2020-05-05, 15:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Därför att det inte har med alveolerna att göra utan med hemoglobinet. Visa blodgrupper är ju mer drabbade än andra (A). En hypotes är att järnet frigörs samt reduceras och att det ensidigt skulle minska syreupptagningsförmågan. Det skulle i sin tur förklara varför Klorokin fungerar eftersom det är en medicin mot en blodsjukdomen.

Tack, ja, jag hade redan fått veta det av en annan skribent. Jag har såklart hört det tidigare, men trodde att detta med blodgrupper var blahablaha... Men då kanske det inte är det, och det är i så fall positivt för mig och mina kids!
Citera
2020-05-05, 15:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
En lockdown som öppnas upp medan viruset fortfarande finns kvar, hur ger det färre döda?
Man skjuter ju bara på dödandet enligt mig.

För att man ökat sjukvårdskapaciteten genom att färre exponeras samtidigt. Inte rocket science att fatta att en lockdown betyder en långsammare transmissionshastighet. Har försökt att förklara det sen januari nu i den här tråden.
Citera
2020-05-05, 16:02
Medlem
Det här är kul för ett par herrar härinne kommer då vända på en femöring och säga att munskydd är jättebra

https://omni.se/fhm-ger-besked-om-munskydd-inom-dagar/a/wP2xVL
Citera
2020-05-05, 16:03
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Idag kommer USA med största sannolikhet få 70 tusen döda.
Det är som om hela Eskilstuna hade förintats.

Det kan vara bra att ha skalfaktorer med. Varje år dör det 8miljoner människor på grund av rökning. På lika kort tid som andra världskriget varade så dör det fler människor i rökning. På 12 år dör det en miljon människor i Sverige enbart. 40000 människor dör i Sverige varje år på grund av hjärt och kärlsjukdomar, en fasansfull död. Aids dödar 2miljoner människor varje år i världen.

När asiaten härjade 1958 dog det 4 miljoner människor på lika kort tid som nu, det var dessutom UNGA som dog då i stor utsträckning. Covid kanske kommer upp i en halv miljon döda.
Senast redigerad av raskens 2020-05-05 kl. 16:05.
Citera
2020-05-05, 16:03
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tyskland är i chock:

https://www.expressen.se/sport/fotboll/en-skandalvideo-den-chockar-hela-tyskland/

En fotbollsspelare fångades på kamera, när han skakade hand. Mitt under brinnande pandemi. Avstängning och avbön avkrävs.

Är corona-hysteri det nya PK? Vår nya klimathysteri?

Ja, corona-hysterikerna i tråden påminner mycket om Greta Thunberg, båda till retorik och neuropsykiatriskt fungerande, där de bara kan jonglera med en boll i taget.

De fångas också i nuet där de inte förmår att tänka långsiktigt, drabbas av katastroftankar och tycker att hela samhället ska förändras pga av deras ångest, trots att det skulle göra mer skada än nytta.

Nu kan jag personligen tycka att Greta som omyndig kom ut med sitt budskap om en miljöförstöring som i många år dödat 10 miljoner människor varje, är mer rationell än trådens ännu värre undergångsprofeter. Där är dessutom forskningen närmast i konsensus, till skillnad från den om munskydd, skolstängningar och flockimmunitet.
Citera
2020-05-05, 16:05
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
😊 Hela skiten kommer att gå åt skogen. Det finns några invandrare från Iran (persiska) som försöker rädda skiten. Men de flesta potenta flyttar till andra länder 😃👍

Nej då, det kommer inte att gå åt skogen. I bästa fall när krisen är över kan svenska undergångsprofeter oavsett etnicitet, gå hand i hand och finna stöd hos varandra. Jag tycker att det skulle vara en vacker syn!
Citera
2020-05-05, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Även major lockdown är ju ett experiment, då den här pandemin inte kom med en användarmanual.

Nej, uppdraget är inte politiserat, man strävar efter minsta möjliga negativa påverkan på folket.
Vi utför ett experiment med tydligt avsteg från försiktighetsprincipen.
Smittskyddsargument för att hålla skolan öppen var dessutom felaktigt, vilket man redan då kunde fastställa att det åtminstone inte fanns grund för att påstå.

Att det är politiserat tycker jag hakelius gör en bättre sammanfattning av än jag klarar.
https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
Citera
2020-05-05, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att man ökat sjukvårdskapaciteten genom att färre exponeras samtidigt. Inte rocket science att fatta att en lockdown betyder en långsammare transmissionshastighet. Har försökt att förklara det sen januari nu i den här tråden.

Ponera att man öppnar uteserveringar i Köpenhamn. Inom 2 veckor märker man att smittspridningen ökar igen till farliga nivåer. Stänger man i det läget ner uteserveringarna igen eller gör man som Sverige och låter smittan ha sin gång? OM (vilket inte är säkert) det visar sig att smittspridningen tar fart igen, kommer det väl vara extremt svårt att stänga ner igen? Och då är man ju tillbaka på ruta ett igen.
Citera
2020-05-05, 16:08
Medlem
HGs avatar
Intressant att se när överklassen isolerar sig i COVID-19 krisen och inte vill bli smittade som pöbeln måste bli. Verkar inte finnas någon solidaritet för flockimmunitet bland den svenska överklassen.

"Cecilia Hagen - Bara två personer har varit innanför min dörr"

https://www.expressen.se/kronikorer/cecilia-hagen/bara-tva-personer-har-varit-innanfor-min-dorr/
Citera
2020-05-05, 16:10
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det här är kul för ett par herrar härinne kommer då vända på en femöring och säga att munskydd är jättebra

https://omni.se/fhm-ger-besked-om-munskydd-inom-dagar/a/wP2xVL

De ska kolla va som finns i ladorna först
Citera
2020-05-05, 16:10
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant att se när överklassen isolerar sig i COVID-19 krisen och inte vill bli smittade som pöbeln måste bli. Verkar inte finnas någon solidaritet för flockimmunitet bland den svenska överklassen.

"Cecilia Hagen - Bara två personer har varit innanför min dörr"

https://www.expressen.se/kronikorer/cecilia-hagen/bara-tva-personer-har-varit-innanfor-min-dorr/
Tillhör journalister överklassen enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in