Citat:
Det är en rapport från 2016, mycket har hänt sedan dess. Jag som jobbar på reningsverk vet att det har varit svårt att få tag i järnklorid, lut och flockningsmedel, vi hade en beställning som blev försenad för att industrin stängde ner. Nu har dem däremot gått igång igen. Som tur är så använder vi liksom många andra sandfilter, sand lär vi inte bli av med i första taget. Om du läser detta:
https://www.svensktvatten.se/contentassets/0442687541e8464a9445b95eeeb49205/svu-rapport_2016-03.pdf
Så ser du vissa saker. En sak är att alla vattenreningsverk inte kör UV. Ett annat är att allt virus försvinner inte alltid trots klorering.
Detta vet MSB. De vet jag också, för jag har läst rapporten, vilket du inte har. MSB inser att de kanske kommer att behöva stänga vissa reningsverk om vi skall garantera virusfritt. Därför kan vi få vattenbrist. MSB skyllde på lut och järnklorid för att inte orsaka panik. Om vi inte litar på vattnet, så går det saur ganska snabbt.
Så, MSB skiter nu i att viruset kommer kunna spridas i Sverige via vattnet. Detta pga av den skitstorm som hamnade i deras fläkt. Vi skall ju ändå gör flocken.
https://www.svensktvatten.se/contentassets/0442687541e8464a9445b95eeeb49205/svu-rapport_2016-03.pdf
Så ser du vissa saker. En sak är att alla vattenreningsverk inte kör UV. Ett annat är att allt virus försvinner inte alltid trots klorering.
Detta vet MSB. De vet jag också, för jag har läst rapporten, vilket du inte har. MSB inser att de kanske kommer att behöva stänga vissa reningsverk om vi skall garantera virusfritt. Därför kan vi få vattenbrist. MSB skyllde på lut och järnklorid för att inte orsaka panik. Om vi inte litar på vattnet, så går det saur ganska snabbt.
Så, MSB skiter nu i att viruset kommer kunna spridas i Sverige via vattnet. Detta pga av den skitstorm som hamnade i deras fläkt. Vi skall ju ändå gör flocken.
Tidigare genomfördes oftast enbart klorering, men många verk liksom vårt egna kör idag med både klorering, UV och har Ozon i backup. Detta efter att många reningsverk hade problem med tarmbakterier i vattnet för några år sedan.
Så om inte MSB letar upp våra leverantörer, punkterar däcken på lastbilarna och försenar leveranserna för att kunna förklä deras varning, så lär inte jag bli orolig. Rent vatten kommer vi alltid ha. Vattnet som vi använder ska först ha dunstat ifrån jorden, sedan regnat ner igen och flutit igenom bergrunden innan vi pumpar upp den. Risken för virus är närmast noll.
Klor biter btw på Covid-19. Lipid-höjet löses upp av kloreringen, så du kan dricka ditt vatten lugnt.