2020-05-05, 14:50
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Om du läser detta:
https://www.svensktvatten.se/contentassets/0442687541e8464a9445b95eeeb49205/svu-rapport_2016-03.pdf

Så ser du vissa saker. En sak är att alla vattenreningsverk inte kör UV. Ett annat är att allt virus försvinner inte alltid trots klorering.

Detta vet MSB. De vet jag också, för jag har läst rapporten, vilket du inte har. MSB inser att de kanske kommer att behöva stänga vissa reningsverk om vi skall garantera virusfritt. Därför kan vi få vattenbrist. MSB skyllde på lut och järnklorid för att inte orsaka panik. Om vi inte litar på vattnet, så går det saur ganska snabbt.

Så, MSB skiter nu i att viruset kommer kunna spridas i Sverige via vattnet. Detta pga av den skitstorm som hamnade i deras fläkt. Vi skall ju ändå gör flocken.
Det är en rapport från 2016, mycket har hänt sedan dess. Jag som jobbar på reningsverk vet att det har varit svårt att få tag i järnklorid, lut och flockningsmedel, vi hade en beställning som blev försenad för att industrin stängde ner. Nu har dem däremot gått igång igen. Som tur är så använder vi liksom många andra sandfilter, sand lär vi inte bli av med i första taget.

Tidigare genomfördes oftast enbart klorering, men många verk liksom vårt egna kör idag med både klorering, UV och har Ozon i backup. Detta efter att många reningsverk hade problem med tarmbakterier i vattnet för några år sedan.

Så om inte MSB letar upp våra leverantörer, punkterar däcken på lastbilarna och försenar leveranserna för att kunna förklä deras varning, så lär inte jag bli orolig. Rent vatten kommer vi alltid ha. Vattnet som vi använder ska först ha dunstat ifrån jorden, sedan regnat ner igen och flutit igenom bergrunden innan vi pumpar upp den. Risken för virus är närmast noll.

Klor biter btw på Covid-19. Lipid-höjet löses upp av kloreringen, så du kan dricka ditt vatten lugnt.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Även om man tror att eftersläpningen beräknas rätt genom att kolla bakåt så är det tydligt att vi åtminstone har passerat toppen i mitten april och nu befinner oss i en platåfas. Personligen tror jag den gråa projektionen kommer vara mindre i verkligheten. Men vi får se om en vecka hur det ser ut då.:
https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det går bra nu, döda per 1 miljon i befolkningen

1:San Marino
2:Vatican City
3: Andorra
4: Luxembourg
5: Qatar
6: Spain
7: Iceland
8: Ireland
9: Belgium
10: Gibraltar
11: Faeroe Islands
12: Isle of Man
13: Falkland Islands
14: USA
15: Italy
16: Switzerland
17: Singapore
18: Channel Islands
19: UK
20: France
21: Mayotte
22: Portugal
23: Monaco
24: Netherlands
25: Sweden
Får jag lite försynt fråga hur du kom fram till det där?
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är helt omöjligt. Det måste ju vara så att kvinnor och män rapporterats separat, och att dom har blandat ihop det och tagit bara kvinnosiffran, och glömt att redovisa de 100+ dödsfallen bland män...

46 män, 39 kvinnor.
Citera
2020-05-05, 14:51
Medlem
De pratade om någon icke märkbar syrebrist. Hörde inte så noga. Vad var det?
Citera
2020-05-05, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ja, att hantera människor på det sättet för att man inte förstår långsiktiga strategier och allas bästa, delar du med svenska fascistoida element och nysvenskar som är vana med det från sina hemländer.

Det är verkligen slående hur lika grupperna är.

Hur ska du ha långsitkiga strategier om du inte vet vad detta virus är för nåt?
Citera
2020-05-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Jag blir mycket glad det blir en dödsfall mindre och blir noll imorgon.
Jag är inte ute efter säga vad var det ja sa.
Jag ser risken att Sveriges strategi orsakar överdödlighet onödan. Jag kollar andra länders strategier och behandling metoder
räddar många liv. Att önska samma mänskligare är inte fel eller hur?
Kolla worldometer och fundera varför vissa länder har mycket mindre dödsfall än Sverige.
Ta Tyskland och övriga östeuropeisk EU medlemmar och Turkiets siffror.
Man ska inte ha panik men det är bra att vara realistiskt och lite oroligt .

Jag köper din åsikt och att du redovisar den konkret utan otrevligheter. Bra.

Dock anser jag att vår överdödlighet nu, idag inte nödvändigtvis kommer vara likadan när länder som haft lockdown öppnar upp.
Jag menar att risken är överhängande att de då får massa dödsfall och antingen måste acceptera det eller gå in i ny lockdown.
Och att gå in och ut i lockdown är ej hållbart anser jag.
Citera
2020-05-05, 14:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Här är en forskningsrapport från 67st studier som publicerades 2011. Slutsatsen var att munskydd hjälper mot att bli smittad av Corona.
https://www.cochranelibrary.com/cdsr...6207.pub4/full

Läs och begrunda sanningen istället för att sprida fake news!

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Läst och begrundat.
Reagerade över en annan sak i rapporten, som alla tar för givet idag, är effektivt.

"There is insufficient evidence to support screening at entry ports and social distancing (spatial separation of at least one metre between those infected and those non-infected) as a method to reduce spread during epidemics."
Men det kanske var en mätteknisk svårighet bakom det? För nog borde en distans vara bra. En meter kanske är för lite.

Frågan om hur långt avstånd var uppe idag på presskonferensen,

statsepidemiologen sa iallafall 1.5 till 2 meter här
https://www.youtube.com/watch?v=ypwoyVl5Dxk
Citera
2020-05-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
och lockdownen skulle egentligen vara till mars nästa år, som det kommer vara i andra länder, som om man vill gå ut nu om man vart inlåst.

Allt är Kinas fel och Asiens och en del andra. Kina höll tyst ?

Italien och Spanien och Tyskland hade säkert kunnat vara odrabbade länder
Lockdown i 1 månad hade räckt gott och väl om de hade infört det i mitten på mars. Nu hade vi haft lite döda och få nya fall och skyddat våra äldre. Lockdown betyder inte att man stänger ner i ett år. Sen att det är Kinas fel skiter jag i fullständigt, men vi har inte gjort vad vi hade kunnat göra.
Citera
Medlem
vinlands avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGRwRm/hoga-virushalter-i-stockholms-avloppsvatten

AB toppar med att man hittat Covid-19 i avloppen i Bromma och Henriksdal.
Naturligtvis hittar man det där eftersom det bara finns 2 reningsverk för hela Stockholm.

Hade man varit seriösa hade man tagit proverna vid olika pumpstationer för att kunna peka ut i vilka geografiska områden som coronan härjar. Så testet var på förhand klart att visa positivt eftersom Karolinska är kopplad mot Bromma och Huddinge är kopplad mot Henriksdal.

Helt bortkastad test, ungefär som att kolla om det regnar i stan under 1 månads tid....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
//...Vi andra vet att det är tusen saker vi INTE vet.

Det är som min gitarrlärare säger: "Ju mer du lär dig desto mer inser du vad lite du kan. Runt hörnet finns alltid nånting nytt att lära. Därför har lärandet inget mål. Lärandet är en ständig resa."
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Då är vi ju i samma skara, du och jag.
De ovetandes skara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto