2020-05-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Lite så. Känns som att det är den lägsta tisdagssiffran på bra länge. Men jag har ingen stat framför mig.

7 april. 112st
14 april 136st
21 april 148st
28 april 91st
5 maj 84st
Citera
2020-05-05, 14:12
Medlem
urgts avatar
En studie som jämför temperatur och luftfuktighet i olika länder med rapporterade fall och döda. Pekar mot att sommaren hjälper.

Citat:
A 1 °C increase in temperature was associated with a 3.08% (95% CI: 1.53%, 4.63%) reduction in daily new cases and a 1.19% (95% CI: 0.44%, 1.95%) reduction in daily new deaths, whereas a 1% increase in relative humidity was associated with a 0.85% (95% CI: 0.51%, 1.19%) reduction in daily new cases and a 0.51% (95% CI: 0.34%, 0.67%) reduction in daily new deaths.

Får hoppas på en varm och fuktig sommar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Såg i Expressen att en ny facebook grupp Save Sweden har börjat protestera mot FHM strategi i Sverige.
De gjorde en fredlig ljusaktion utanför FHM i Solna. De tände massa ljus och la dit blommor som till minne av alla som dött i Covid 19.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/ljusaktion-i-protest-mot-folkhalsomyndigheten/

Folkhälsomyndiheten slängde bort allt och sa till expressen att de ev. kan fundera på en polisanmälan

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag hoppas de polisanmäler.
Den här mobbningen måste ta slut någon gång. Bäst vore att statuera ett exempel.

Citat från videoklippet på expressen.se:
Citat:
"...å vi har försökt att komma på jättemånga olika idéer å till slut så tänkte vi att det viktigaste är att man kanske visar att det är faktiskt folk som dör..."

"...då tänkte vi att det var en bra plats, framför Folkhälsomyndigheten..."

"...jo, det kanske inte är så trevligt va, det fattar jag också men vi ville bara visa att det här det är ingenting att skoja med."

Så FHM är alltså inte medvetna om att människor dör i Covid-19? En bra plats utanför FHM? Öh ok?
De ville visa FHM att detta är inget att leka med? Och det tror de att FHM tycker?

Bekymmersamt att det finns så många korkade människor där ute!!!

Hoppas tilltaget polisanmäls och utreds och att skyldiga döms.
Senast redigerad av Blygdben 2020-05-05 kl. 14:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bara 1849 döda i hela Afrika,
där kommer det säkert bli mycket framöver.

Citat:
Positivt att 85 personer dött? Jag trodde det skulle vara mycket mindre idag.

Citerar ett av dina äldre inlägg om Afrika och ställer samma fråga till dig. Positivt att 1849 i Afrika har dött? Hur kan du använda ordet ”bara”? Fy skäms.
Citera
2020-05-05, 14:13
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Så svårtolkat detta är, inte ens Flashbacks bästa experter känner sig säkra på "minskningen". Men låt oss vara överens om att detta är en platå.

Antagligen kommer vi vara på en platå ett bra tag för att sedan gå nedåt. När våra andra regioner börjar få större spridning så kommer stockholm börja gå nedåt och det fylls på till platån på det sättet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Mellan 24 och 28 april har vårdpersonal på Karolinska universitetssjukhuset testats för det nya coronaviruset, SARS-CoV-2.

Och på tisdagen har de första analyserna kommit.

Av sammanlagt 2 300 prover visar 6,6 procent på positiva provsvar. Totalt handlar det om 154 personer inom vårdpersonalen som testat positivt, och som har en pågående infektion i kroppen.

De har uppfattat sig själva som fullt friska och utan symtom på coronavirusinfektion, det är ett av kriterierna för att få ingå i studien, säger professor Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet, KI, till Expressen.

Så man testar 2000 som känner sig friska så visar det sig att 154 är smittade. Man kan ju fråga sig varför man inte har testat personal med symptom...

Kanske de med symtom var hemma? Förhoppningsvis. Sen har jag ju inte läst denna artikel men hoppas verkligen att de skickade hem de ca 150 smittade personerna? Annars smittar de ju ev. sina patienter...
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
85 nya döda. Men viktigare är kanske att veta hur stor eftersläpningen är. Det ser ut som en platå men vi behöver veta mer.
Du kan se eftersläpningen här.
https://github.com/truthly/c19

Som jag ser det så brukar fallen som rapporteras varje dag spridas ganska jämt över 7 dagar bakåt. Med vissa cykliska trender där förre fall rapporteras under lediga dagar.

Ser generellt ut som det går ner en aning. ca 60-65 per dag nu skulle jag tro.
Citera
2020-05-05, 14:14
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ingen ökning på döda +81
Färre inlagda på IV
Färre inlagda på sjukhus
Färre bekräftat smittade +495 (Ungefär samma siffror som i början på April)

Nu måste vi bara hålla borta skiten från våra regioner som har få bekräftat smittade och ingen större allmän spridning.
Kanske hade varit lägligt att begränsa resandet från Stockholm ??? Men dumskallarna på FHM förstår inte det
Citera
2020-05-05, 14:14
Avstängd
Citat:
C19.se säger
+38 fall +12 döda nu

då blir det kanske

+250 fall +35 döda klockan 14 00?

eller vad tror ni

Detta skrev du i söndags, svin. Ljug inte.
Citera
2020-05-05, 14:15
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja och min poäng var att om man har dubbelt så många patienter som vanligt, som de sade här, så har man ju stretchat sig över sin faktiska kapacitet. Sen kan man ju hävda vad som helst på presskonferenser osv. Men ser man verkligheten ser den ju annorlunda ut. Se mitt exempelresonemang om läraren och "lediga platser".

Och läs gärna undersköterskans berättelse om hur slutkörda de är i personalen. Om du fortfarande inte förstår orkar jag faktiskt inte förklara igen.

Förstår att folk är fysiskt och psykiskt trötta.

Vände mig bara mot din liknelse om att ”bara sätta in fler bänkar” då det de fakto handlar om ”fler lärare” i klassrummet också.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Jag tror man ska vara försiktig med dagliga siffror, för en mer tydlig bild borde man kolla hur många som avlider per vecka.

Någon som har statistik på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Antagligen kommer vi vara på en platå ett bra tag för att sedan gå nedåt. När våra andra regioner börjar få större spridning så kommer stockholm börja gå nedåt och det fylls på till platån på det sättet.

Håller med om att det sprids ut och förmodligen blir ökningarna i övriga landet mindre än minskningarna i Stockholm. En långsam nedgång, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in