2020-05-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Oj vilka härliga ord! Jag har besökt vattenreningsverk och sett alla kar vattnet renas igenom. Från avloppsvatten till dricksvatten.

Kan ju inte svara för hur det ser ut i hela landet men dricksvattnet här tas ifrån göta älv och avloppsvattnet släpps ut ett par km längre nedströms i älven.
Nu finns det ju andra kommuners vattenverk nedströms
Men mängden renat avloppsvatten i förhållande till mängd vatten i älven gör andelen försvinnande liten.

Kan ju tillägga att vatten som släpps ut ifrån avloppsreningsverk har sinnessjukt höga krav på sig och det kommer nya reningskrav hela tiden.
Tillstånd är begränsade och varje nytt tillstånd har hårdare krav.
Vattnet som vi släpper ut i älven är renare än det vi tar in i vattenreningsverket uppströms.
Citera
2020-05-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
505 om vi skall vara petiga, men väldigt skönt att det går ner.
Om man ser till trenden på nyinskrivna, så pekar det mesta på att det kommer blir färre och färre inlagda framöver. 400-450 i slutet av nästa vecka är inte omöjligt..

Får lite löpande insider information från personer som jobbar på IVA.
Och i sthlm har det minskat antalet människor som ligger inlagda plus att tillströmningen minskat från sthlm.
Nu plockar man in sjuka från andra län.

Frågade också om man varit tvungen att aktivt välja bort sjuka människor pga platsbrist och det har man alltså inte behövt göra vid något tillfälle.
Man ökade konstant antalet IVA platser tills det inte behövdes ökas upp mer.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag håller inte med, att agera för att hindra spridning i ett osäkert läge är inte ett experiment.
Att medvetet sprida den i samma osäkra läge är ett experiment.

Alla åtgärder för att hantera spridningen har konsekvenser på andra delar av folkhälsan.

Det pågår ingen 'medveten spridning', i någon annan betydelse än att man är medveten om att viruset sprids.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nu har det snart gått 3 veckor sedan du skrev det där inlägget, och vi är inte uppe i några 4000 döda. Måste ju ändå kännas skönt att ha så pass fel som du hade?

Jag kan nog tänka mig att de flesta är nöjda med att det inte är 4000 döda, utan enbart runt 2800.

Det är ju marginellt mot alla som avlidit i världen sen sommaren 1914 till dags dato, inget att bry sig om egentligen.
Citera
2020-05-05, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Man prioriterar hårdare vid platsbrist. Därför synd inte alltid nedgång och uppgång fullt ut på beläggningen. Kurvorna är till viss del självutjämnande. Och när det sjunker än mer sätter man igång elektiv kirurgi som genererar nya IVA fall.

Nej, de siffror som presenteras är inlagda på iva pga covid-19. 508 just nu, mot 558 när det var som värst.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-05-05, 13:25
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jadu, du är tydligen inte så smart. Då ska jag berätta för dig att det finns två typer av reningsverk. Avloppsreningsverk för att rena vattnet innan det släpps ut i naturen. Vattenverk för att rena och justera vatten från en vattentäkt innan det blir dricksvatten. INGEN renar avloppsvatten till dricksvatten. Det forskas på att kunna göra det vid vattenbrist, men det är just bara forskning, och kräver extra reningssteg:
https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/vid-vattenbrist-kan-vi-dricka-avloppsvattenl/

Ok vad smart du är som kan ta reda på fakta och bidra lite. Måste vara skönt för dig att känna den tillfredsställelsen en kort stund. Och så vill jag tacka dig för vetskapen om att jag slipper din skit i min närhet såväl som i mitt vattenglas. Känns underbart bara det.
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det är väl en av de få saker som man kan ge honom rätt i. Även om han sa det lite sent.

Hur menar du då? Har han rätt i att han gissar att viruset troligen funnits i Sverige en hel månad innan man hittat ett enstaka fall i Frankrike?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nu har det snart gått 3 veckor sedan du skrev det där inlägget, och vi är inte uppe i några 4000 döda. Måste ju ändå kännas skönt att ha så pass fel som du hade?
Det är cirka 3000 OFFICIELL.
Jag uppskattade 4000 döda 3 veckor sedan
då trodde de flesta 3000 döda .
Till mig känns mycket skönt när det blir noll döda. Min mening inte spela lotto och tävla med dig. Jag såg svenska strategin konsekvenser och ville varna. Jag visar empati till de drabbade och har civilkurage .
Vilken siffra är litet till dig och börjar visa empati?
Citera
2020-05-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Får lite löpande insider information från personer som jobbar på IVA.
Och i sthlm har det minskat antalet människor som ligger inlagda plus att tillströmningen minskat från sthlm.
Nu plockar man in sjuka från andra län.

Frågade också om man varit tvungen att aktivt välja bort sjuka människor pga platsbrist och det har man alltså inte behövt göra vid något tillfälle.
Man ökade konstant antalet IVA platser tills det inte behövdes ökas upp mer.

Vill man, så kan man kolla SVTs sammanställning. Där ser man tydligt den nedåtgående trenden för nyanlagda.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Just nu så ligger Stockholm på ungefär 8 nya/dygn mot 19 per dygn för en månad sedan. Detta lär visa sig tydligt i antalet samtidigt inlagda de kommande veckorna, när folk blir utskrivna eller dör.
Citera
2020-05-05, 13:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Hur menar du då? Har han rätt i att han gissar att viruset troligen funnits i Sverige en hel månad innan man hittat ett enstaka fall i Frankrike?

Förmodligen i att det nog fanns en hel del oupptäckta fall kanske så tidigt som strax efter sommaren.
Citera
2020-05-05, 13:28
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Har du druckit Frank?

Nej då, många av oss klarar av att se verkligheten helt nyktra.
Citera
2020-05-05, 13:28
Medlem
HGs avatar
Aftonbladet rapporterar idag att flygbolaget KLM skall återuppta flygandet till ett antal städer i Europa. Dock införs obligatoriskt munskydd på alla resande från 11 maj.

"Flygbolaget KLM har i dag börjat flyga till ett flertal europeiska städer från Amsterdam, rapporterar The Guardian.

Flygresorna går till Madrid, Rom, Milano, Budapest, Prag, Warszawa och Helsingfors.

Från den 11 maj kommer man att kräva att passagerare bär munskydd över näsa och mun. Den regeln kommer att bestå till slutet av augusti.

– Detta handlar om ansiktsskydd i den bredaste bemärkelsen av ordet. En scarf går också bra om den sitter tajt, säger en talesperson för KLM till holländska NOS, enligt The Guardian.

Resenärer som inte bär något skydd för ansiktet kommer att tilldelas munskydd från KLM. Skulle munskydden vara slut får resenärer inte gå på flyget."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in