2020-05-05, 13:06
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Det var 27.03 och antal döda var 100.
Någon undrade om det blir 200 1.a april..
Min prognos var 300 .
Det var 300 2.a april. Det är tyvärr fördubblar
antal döda varje vecka. Smittspridningen tyvärr pågår villt i Sverige pga. Sveriges flockimmunitet strategi. Sverige spelar (går all in) mycket högrisk spel som människoliv insats.
Jag är ingen spådam. Det räcker att man stänger sina hjärnceller mot massmedia virusen.
Vi har minst 4000 döda om 2 veckor.

Nu har det snart gått 3 veckor sedan du skrev det där inlägget, och vi är inte uppe i några 4000 döda. Måste ju ändå kännas skönt att ha så pass fel som du hade?
Citera
2020-05-05, 13:07
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Så de har hittat en man i Frankrike som hade viruset i slutet av december. Inget konstigt med det. Men hur kan Tegnell få det till att det är "troligt" att vi hade det i Sverige 1 månad (!) innan detta?

Det är väl en av de få saker som man kan ge honom rätt i. Även om han sa det lite sent.
Citera
2020-05-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
C19.se säger 0 döda och 0 fall nu
de brukar ha mer vid den här tiden.

Det kan betyda att det är väldigt lite döda, fall i Sverige idag.

Nja, de har bara inte uppdaterat än idag. Går man in och kikar lite på regionernas hemsidor kan man se att det åtminstone är 10 nya dödsfall än så länge, av de som uppdaterat idag. Skåne har sin största dygnsrapportering över nya smittofall med 40 st.
Citera
2020-05-05, 13:10
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Är du helt dum i huvudet? Tror du på allvar att det är avloppsvatten som renas till dricksvatten? Jösses vad bildningsnivån gått ner här i landet...

Oj vilka härliga ord! Jag har besökt vattenreningsverk och sett alla kar vattnet renas igenom. Från avloppsvatten till dricksvatten.
Citera
2020-05-05, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, vad kan det bero på? Kanske något som börjar på "flock" och slutar på "immunitet" börjat verka redan. Och detta utan att vi behövt någon idiotiskt, extremt skadlig lookdown,, som bara inneburit att vi skjutit problemet framför oss.

Björn Olsen väljer att kalla det för "klustersmitta". Jag tror att om han skulle kalla det ens "klusterimmunitet" då skulle han eventuellt behöva erkänna en viss immunitet - vilket bär emot..

Det var ändå ganska roligt när han sa att "inte en käft var positiv" på Östermalm. Tvärtom vad som kan sägas av folket på Järvafältet.. Kunde inte låta bli att skratta lite trots att vi pratade om Corona-smittan..

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bjorn-olsens-varning-klustersmitta-i-stockholm/
Citera
2020-05-05, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Är du helt dum i huvudet? Tror du på allvar att det är avloppsvatten som renas till dricksvatten? Jösses vad bildningsnivån gått ner här i landet...

När avloppsvattnet är rent släpps det tillbaka ut i sjöar och hav.
Vårt dricksvatten kommer ifrån ytvatten eller grundvatten, alltså från sjöar och åar eller från vatten som finns nere i marken.

Om det kommer från samma sjö man släpper ut renat avloppsvatten, så har ju personen inte helt fel eller hur?
Citera
2020-05-05, 13:13
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Finns det corona i avloppsvattnet, så finns det i dricksvattnet med. Om du bara visste hur många avlopp som går raka vägen ut.

Beror på var i landet du avser. I Stockholm renas vattnet i de stora vattenverken innan det går ut i ledningarna. Avlopp ut direkt i Mälaren är inte tillåtet. Mälarens vattenvårdsförbund håller kollen på det. Allt avlopp går ut i saltsjön och allt färskvatten tas i Mälaren.

Om nu det finns någon stuga som släpper ut vatten där det inte är tillåtet är det ändå ingen fara. Viruset lever nog inte så länge i vattnet att det hinner följa med strömmar till djupintagen och koncentrationerna skulle vara försvinnande små.

OBS reviderad text.
Senast redigerad av Gefundenes F 2020-05-05 kl. 13:21.
Citera
2020-05-05, 13:14
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Så de har hittat en man i Frankrike som hade viruset i slutet av december. Inget konstigt med det. Men hur kan Tegnell få det till att det är "troligt" att vi hade det i Sverige 1 månad (!) innan detta?

Retrospektiv serologi. Sparat infryst blodprov, nu testat för sars-cov2 specifik IgG antikropp... Någon forskare på KS/KI har säkert testat något misstänkt gammalt sample. Det är en spekulation, men det är så det går till.
Senast redigerad av docentdisciplin 2020-05-05 kl. 13:16.
Citera
2020-05-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag gissar att det handlar om FHMs egna dataresurser som förmodligen inte räcker till för att ta emot den ökade rapportering som skulle bli följden av en massiv testning i befolkningen. Att utbilda personer som skulle kunna sköta provtagningen och sköta de maskiner som avläser resultat borde faktiskt inte utgöra något problem. Sådant kan varje normalbegåvad person lära sig hantera. Massor av människor är arbetslösa. Flertalet av dessa skulle förmodligen kunna sköta detta efter några dagars utbildning. Men FHM vill ju ha siffror så att de kan göra kurvor och grafer. Då måste det till datasystemlösningar. Jag tror faktiskt att det är där som problemet ligger.

Alltså: Om inte FHM kan få in siffrorna i sina system så vill man inte ha någon masstestning i samhället!

Ve och fasa om gemene man skulle kunna testa sig på eget bevåg och få reda på något som FHM inte kan göra en kurva på. Att vi var och en skulle få veta om vi varit sjuka och sen ha bättre grund för att ta beslut om våra egna liv, det tror jag att dessa "kurvfanatiker" ger fullkomligt f-n i. För dem är "folkhälsan" en kurva och inte en individfråga.

Det förde mig till en rolig tanke, det där när de sa något om att eftersläpningen kunde bero på datamängd/dålig överföring osv? Det lät precis som om de skyllde på "dåligt internet". Man fick en bild av att de satt med ett sånt gammalt modem som gjorde pipande och skrapande ljud...

Men ja, det är faktiskt bedrövligt att man tappar bort individperspektivet. Är nog många som känner en oro över att inte få veta om man är/varit smittad eller ej. Speciellt om man har andra hälsoproblem, dvs riskfaktorer och tvingas skicka barnen till skolan, eller gå och arbeta osv.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Oj vilka härliga ord! Jag har besökt vattenreningsverk och sett alla kar vattnet renas igenom. Från avloppsvatten till dricksvatten.
Jadu, du är tydligen inte så smart. Då ska jag berätta för dig att det finns två typer av reningsverk. Avloppsreningsverk för att rena vattnet innan det släpps ut i naturen. Vattenverk för att rena och justera vatten från en vattentäkt innan det blir dricksvatten. INGEN renar avloppsvatten till dricksvatten. Det forskas på att kunna göra det vid vattenbrist, men det är just bara forskning, och kräver extra reningssteg:
https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/vid-vattenbrist-kan-vi-dricka-avloppsvattenl/
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du förespråkar storskaliga experiment på befolkningen?

Vilket agerande som helst hade blivit ett 'experiment'. Det finns inte direkt någon vana att hantera en sån här pandemi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Snarare motsatsen. Alla är hemma och har sex.
Nej för nu ska man hålla avstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in