Citat:
Ursprungligen postat av
Tjelovek
Jag gissar att det handlar om FHMs egna dataresurser som förmodligen inte räcker till för att ta emot den ökade rapportering som skulle bli följden av en massiv testning i befolkningen. Att utbilda personer som skulle kunna sköta provtagningen och sköta de maskiner som avläser resultat borde faktiskt inte utgöra något problem. Sådant kan varje normalbegåvad person lära sig hantera. Massor av människor är arbetslösa. Flertalet av dessa skulle förmodligen kunna sköta detta efter några dagars utbildning. Men FHM vill ju ha siffror så att de kan göra kurvor och grafer. Då måste det till datasystemlösningar. Jag tror faktiskt att det är där som problemet ligger.
Alltså: Om inte FHM kan få in siffrorna i sina system så vill man inte ha någon masstestning i samhället!
Ve och fasa om gemene man skulle kunna testa sig på eget bevåg och få reda på något som FHM inte kan göra en kurva på. Att vi var och en skulle få veta om vi varit sjuka och sen ha bättre grund för att ta beslut om våra egna liv, det tror jag att dessa "kurvfanatiker" ger fullkomligt f-n i. För dem är "folkhälsan" en kurva och inte en individfråga.
Det förde mig till en rolig tanke, det där när de sa något om att eftersläpningen kunde bero på datamängd/dålig överföring osv? Det lät precis som om de skyllde på "dåligt internet". Man fick en bild av att de satt med ett sånt gammalt modem som gjorde pipande och skrapande ljud...
Men ja, det är faktiskt bedrövligt att man tappar bort individperspektivet. Är nog många som känner en oro över att inte få veta om man är/varit smittad eller ej. Speciellt om man har andra hälsoproblem, dvs riskfaktorer och tvingas skicka barnen till skolan, eller gå och arbeta osv.