2020-05-05, 12:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasMountain
Ja, gåtan LP är onekligen gäckande. Allt från beskrivningen av påsksmällare till utpekandet av någon som inte liknar hennes egen beskrivning och de vansinniga kraven i förhör och TR är bara för bisarrt. Vore mkt intressant om detta åtminstone till viss del får sin förklaring i samband med resten. Var det hon som styrde utredningen eller var det utredningen som styrde henne..?

Som jag ser det kommer KP göra sitt bästa för att ge den riktiga sanningen, men det beror på vad den består i. Jag tror icke han kommer försöka sig på någon patsy-variant, han vet att det finns för många och för smarta människor som måste övertygas. Då hade han gjort bättre i att vara tyst. Jag tror det finns tre möjliga presentationer:

1. Ensam GM. Isf får vi en så fullödig presentation som går att göra, inget att dölja.
2. Mindre inhemsk konspiration. Givet att den inte inkluderar Säpo får vi en fullständig presentation. Frågor kommer dock alltid kvarstå om ytterligare anstiftare.
3. Utländska krafter. Är det detta som gäller kommer vi bara få den del som rör själva mordet och en abstrakt bakgrundsbild, vi kommer aldrig få hela bilden.

Givet dessa tankar hoppas jag på 1, det är nästan det enda tänkbara scenariot som kan sätta punkt.

Jag hoppas inte särskilt på något av alternativen. Det enda jag hoppas på är bindande bevisning mot GM och de personer som eventuellt hjälpte honom att utföra dådet.

Att något skedde mellan reklampelaren och mpl tror jag, liksom att GM kan ha tilltalat OP vilket fick LP att skynda på stegen. Hon reagerade instinktivt eftersom hon upplevde ett hot.

En korrekt bedömning visade det sig. Jag har svårt att tro att en person kan komma så nära utan att man på något sätt reagerar. LP var skygg och värnade sin integritet in absurdum.

De passerade GM på ett par meters avstånd och när han började röra sig mot dem bakom deras rygg är det troligt att hon blev skrämd.

Jag tror inte hon visste vem GM var, men hon tyckte sig känna igen honom. Efter mordet kände hon sig hotad. Även hon hade blivit beskjuten.

Att "tycka sig känna igen" behöver inte betyda att det var sant. Man kan ta miste på personer, de kan bara påminna om någon man sett förut.

Den efterföljande farsen har jag beskrivit så många gånger att det inte behövs igen.

Om KP ska lansera SE, vilket tycks ligga i farans riktning, behöver en mängd vittnesmål och omständigheter i övrigt förklaras för att lösningen ska bli trovärdig.

Intressant ska det utan tvekan bli.

Den Sydafrika-lösning Borgnäs öppnade för finns för mig kvar som alternativ liksom en mindre svensk grupp. Den senare eventuellt med SE i någon annan roll än GM.

Desinformatör kanske? Men för mig är han egentligen bara ett vittne tills motsatsen bevisas.
Citera
2020-05-05, 12:39
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Håller med dig att hade mördaren velat släcka Lisbeth så hade han gjort det då han gick runt och kollade att skottet på OP satt rätt.

Han verkar vara obekymrad av att bli igenkänd av LP oxå.

Var han så säker på att komma undan så han inte brydde sig om henne?

Så skottet mot LP var nog en riktat att träffa OP som ett dödarskott innan han förstog att första skottet hade träffat rätt.

Så han brydde sig inte alls om LP, det var bara OP som var målet

Ja, så kan det kanske ha varit. Visserligen borde OP fallit som en fura direkt efter första o GM borde rimligen då ha skjutit ner mot den liggande kroppen. Sedan är det avgörande hur lång tid det tog mellan skotten. Hann GM reagera på att OP fallit, lr sköt han direkt två skött. Dock så snuddade ju en kula LP så det kan naturligtvis inte uteslutas att den var avsedd för henne. Kanske lite onödigt att haka upp sig på just denna frågeställning.
Citera
2020-05-05, 12:50
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Kan inte låta bli att kommentera detta så extremt vanliga fenomen i tråden.

Alltså att folk hakar upp sig på någon detalj som antingen kan vara ett missförstånd eller ha en fullständigt naturlig förklaring (Att ett par på promenad hamnar några meter i otakt ibland är inget konstigt alls. Det händer mig och min flickvän varje dag, varje gång, flera gånger per promenad, när vi är ute och promenerar!) och börjar bygga en mer eller (oftast) mindre rimlig förklaring kring det.
Och så återigen detta att folk inte riktigt fattar hur otroligt ofta vittnen får saker om bakfoten och blandar ihop personer, tider, klädsel, vad och i vilken ordning saker hände på brottsplatsen eller strax innan och rena efterkonstruktioner när de tänker ett varv till och inser att det inte går ihop...

Ja det säger ju sig självt att det kan vara som du skriver, men när man försöker få en förklaring på ett olöst problem/gåta/brott så blir det nog lätt så att man riskerar haka upp sig på detaljer, personer o omständigheter just för att hitta något litet som möjligen kan kasta lite ljus över saken.(Tyvärr ofta fruktlöst, men skam den som ger sig).
Citera
2020-05-05, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag hoppas inte särskilt på något av alternativen. Det enda jag hoppas på är bindande bevisning mot GM och de personer som eventuellt hjälpte honom att utföra dådet.

Att något skedde mellan reklampelaren och mpl tror jag, liksom att GM kan ha tilltalat OP vilket fick LP att skynda på stegen. Hon reagerade instinktivt eftersom hon upplevde ett hot.

En korrekt bedömning visade det sig. Jag har svårt att tro att en person kan komma så nära utan att man på något sätt reagerar. LP var skygg och värnade sin integritet in absurdum.

De passerade GM på ett par meters avstånd och när han började röra sig mot dem bakom deras rygg är det troligt att hon blev skrämd.

Jag tror inte hon visste vem GM var, men hon tyckte sig känna igen honom. Efter mordet kände hon sig hotad. Även hon hade blivit beskjuten.

Att "tycka sig känna igen" behöver inte betyda att det var sant. Man kan ta miste på personer, de kan bara påminna om någon man sett förut.

Den efterföljande farsen har jag beskrivit så många gånger att det inte behövs igen.

Om KP ska lansera SE, vilket tycks ligga i farans riktning, behöver en mängd vittnesmål och omständigheter i övrigt förklaras för att lösningen ska bli trovärdig.

Intressant ska det utan tvekan bli.

Den Sydafrika-lösning Borgnäs öppnade för finns för mig kvar som alternativ liksom en mindre svensk grupp. Den senare eventuellt med SE i någon annan roll än GM.

Desinformatör kanske? Men för mig är han egentligen bara ett vittne tills motsatsen bevisas.
Så många frågor som behöver besvaras. Missförstå mig rätt i min ”förhoppning” ovan, jag menar bara att jag hoppas på en fullständig och oemotsäglig presentation, och jag tror bara det är en ensam GM som kan leva upp till detta. Själv håller jag ett öppet sinne, även om jag i perioder fastnat för vissa lösningar är det ingen som fastnat över tid. Jag är skeptisk till SE, men med mer information och bra bevis så... detsamma gäller för den delen för CA och övriga kända alternativ.

Gällande LP så är jag inte alls säker på att hon medvetet ljugit. Hon har haft en hemsk sits, en som troligen gör att alla reagerar på sitt eget sätt. Jag är dock ganska säker på att hennes frånfälle iaf inte gjort det svårare för PU att komma vidare.

SA-lösningen är fullt tänkbar. Den kan täcka in många av de udda saker vi sett, både gällande WT och udda polis-beteende. Problemet med denna är att den högst troligt kommer lämna många frågetecken outrätade.

Jag blir dock inte ett dugg förvånad om det presenteras en riktig bubblare, någon vi knappt hört talas om. Folk i tråden tar KPs ord att ”utgå från brottsplatsen” som att betyda att det måste vara någon av de vi vet befunnit sig där. Jag tror inte det. Jag tror han vet väldigt mkt mer än vi, inte minst utifrån vittnesmål vi inte sett.
Citera
2020-05-05, 13:09
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Kan inte låta bli att kommentera detta så extremt vanliga fenomen i tråden.

Alltså att folk hakar upp sig på någon detalj som antingen kan vara ett missförstånd eller ha en fullständigt naturlig förklaring (Att ett par på promenad hamnar några meter i otakt ibland är inget konstigt alls. Det händer mig och min flickvän varje dag, varje gång, flera gånger per promenad, när vi är ute och promenerar!) och börjar bygga en mer eller (oftast) mindre rimlig förklaring kring det.
Och så återigen detta att folk inte riktigt fattar hur otroligt ofta vittnen får saker om bakfoten och blandar ihop personer, tider, klädsel, vad och i vilken ordning saker hände på brottsplatsen eller strax innan och rena efterkonstruktioner när de tänker ett varv till och inser att det inte går ihop...

Nu har det ju varit en kolossal diskussion om skottordningen. Går det att hitta
några konkreta punkter är det väl bra.
Citera
2020-05-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
När SE var i tidningen, på bild dessutom.
Detsamma som "hej, jag heter Stig Engström och det var jag som sköt Palme" och alla dom 30 vittnena som var där. "åhh fan mördaren är ju i tidningen idag, det var ju han som sköt Palme" 🤪 är jag utveckling störd om jag tror att det var SE som sköt Palme?

Vet inte om du skojar nu. Om man antar att Inge M:s iakttagelser är i stort sett korrekta måste väl i så fall Engström ha lidit av nån slags multipel personlighetsstörning. Den smått neurotiske och androgyne tjänstemannen med mindervärdeskomplex, alkoholproblem och reumatism förvandlades i så fall tydligen till något helt annat.
Kan nån som har sett och hört honom och läst omdömena om hans personlighet framför sig se en iskall Engström som tar ett litet extravarv för att kolla att avsedd effekt är uppnådd för att sen lugnt och bestämt springa Tunnelgatan upp. Även om han nu inte var överdrivet rädd för att bli sedd just då kanske det vore en bra idé att ligga lågt ett tag men icke istället bjuder han hem Svenska Dagbladet.
Om någon här inte ser något problem med det får ni väl hojta till
Citera
2020-05-05, 16:53
Medlem
kyrkstockens avatar
Att man skulle gå ut och säga att det var en svensk underrättelsesektion som fann det nödvändigt att skjuta av statsministern håller jag som uteslutet.

Tunna teorier om en stat som inte längre finns (sydafrika) och där alla inblandade dött?

Krister skall väl egentligen bara redovisa vad han sysslat med under denna tid? "Tja, vi har jobbat med detta spår och vi finner mycket som talar för detta men vi kommer inte längre". Och nu kan skiten läggas ner.

Och som skrivits av andra vill vi ha en redogörelse över vilka alla dessa walkie-talkie män var. Krister säger ordagrant "Vi ha koll på det avsnittet", och i samma intervju "Dom (walkie-talkie männen) vill inte prata med oss"
Hur kan man ha koll på några man inte kan/får prata med? Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att palme-utredningen saknar befogenheter att själva utreda dessa utan fått deras göranden och låtanden föredragna för sig. Och skall hålla till godo med dessa uppgifter.

En sak får vi dock klarhet i av Krister. Dessa walki-talkiemän finns. Krister vet vilka dessa är. Det vill vi också veta.
Senast redigerad av kyrkstocken 2020-05-05 kl. 17:04.
Citera
2020-05-05, 17:20
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Vet inte om du skojar nu. Om man antar att Inge M:s iakttagelser är i stort sett korrekta måste väl i så fall Engström ha lidit av nån slags multipel personlighetsstörning. Den smått neurotiske och androgyne tjänstemannen med mindervärdeskomplex, alkoholproblem och reumatism förvandlades i så fall tydligen till något helt annat.
Kan nån som har sett och hört honom och läst omdömena om hans personlighet framför sig se en iskall Engström som tar ett litet extravarv för att kolla att avsedd effekt är uppnådd för att sen lugnt och bestämt springa Tunnelgatan upp. Även om han nu inte var överdrivet rädd för att bli sedd just då kanske det vore en bra idé att ligga lågt ett tag men icke istället bjuder han hem Svenska Dagbladet.
Om någon här inte ser något problem med det får ni väl hojta till

Ja dom egenskaper du tillskriver honom är väl så många av oss upplever honom i hans framträdande i medierna. I vilken utsträckning detta är korrekt vet nog bara ett fåtal, detsamma gäller hans alkoholproblem o reumatism.

Björkman ger en lite annan bild än IM där GM mer lr mimdre försvinner direkt. AD säger nånting om att GM är kvar en stund efter skotten o typ står o svajar.

IM borde ha haft något bättre koll än de andra två, AB är full helt enkelt, med vad det innebär i nedsatt observationsförmåga. AD o sin sida har att göra med att köra, ringa o anmäla skjutningen o ta betalt av passagerarna.

Den senare kommer dock med utsagan om Sherlock Holmes hatten o att GM var mellan 185 o 190 cm lång. Dessutom att GM rör sig klumpigt o verkar vara äldre/gammal. Det är ju som att självaste AE nästan blir aktuell på den beskrivningen.

Hur som....GMs förmodade dröjande på mordplatsen behöver inte betyda att han kyligt o proffesionellt betraktade om jobbet dög. Varför inte bara sätta en kula till på lämpligt ställe, inte så svårt på en stillaliggande person. Det kanske var någon form av chock även för GM om han nu inte var en van mördare.
Citera
2020-05-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, så kan det kanske ha varit. Visserligen borde OP fallit som en fura direkt efter första o GM borde rimligen då ha skjutit ner mot den liggande kroppen. Sedan är det avgörande hur lång tid det tog mellan skotten. Hann GM reagera på att OP fallit, lr sköt han direkt två skött. Dock så snuddade ju en kula LP så det kan naturligtvis inte uteslutas att den var avsedd för henne. Kanske lite onödigt att haka upp sig på just denna frågeställning.

Egentligen har väl skottordningen ingen betydelse, OP blev mördad. GM blir ju dömd likadant oavsett (om han fortfarande lever). Tror inte heller att LP kände igen GM. Om hon enl.vissa vittnen skrek - Vad gör du! så tror hon skrek det bara rakt ut utan att känna igen GM. Men som sagt något kan ju ha kommit fram strax efter att LP gick bort,kanske ett brev eller om hon berättade någotsom hon ville att PU skulle få reda på som kanske hjälpte till att lösa MOP.
Citera
2020-05-05, 17:28
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Jag har en reflektion som jag måste dela med mig av ang Skandiamannen SE.

Ingenstans kan jag se i de publika förhör och referat som finns att polis ställer fråga till SE varför han går/springer söderut på Sveavägen och mot tunnelbanan efter jobbet? Eller kortare sagt: Varför ska du ta tunnelbana när Roslagsbanan finns?

Då jag själv jobbat i stockholm city och bott 2-300 hundra meter ifrån SE:s villa i Täby så vet jag precis hur man lättast tar sig ifrån city och hem en sen kväll. Som jag minns det gick Roslagsbanan fram till ca 00.30.

Rimligtvis ska SE gå norrut på Sveavägen när han kommer ut ur skandiahuset. När han når Rådmansgatan ska han rimligtvis gå till höger för att nå Valhallavägen och Östra Station som tar honom direkt till enebybergs station. Det här är på bekvämt gångavstånd.

Fördelarna med att ta Roslagsbanan som spårvagnslinjen heter är följande;

Inga byten som det annars behövdes om han skulle ha tagit tunnelbana (tunnelbana + buss)
Varm station att värma sig i tills tåget kommer
Inget stök, bus som det alltid är på tunnelbana/nattbuss (lönehelg)
Han behöver ej stå ute o vänta på buss i Mörby Centrum (vinter)
Stationen Enebyberg ligger på kortare gångavstånd till hans hus än vad busshållsplatsen gjorde/gör
Sammanlagt är det kortare resväg både i tid och i antal meter att förflytta sig med fot.

Så vad vill jag ha sagt med detta: SE har ingen egentlig anledning att vara på mordplatsen. Åtminstone inte med hänvisning till att det var på vägen hem.

Ingen har ställt frågan till SE och jag har aldrig hört någon polis ifrågasätta detta.
Någon som har en tanke kring detta?
Senast redigerad av Suckmesideways 2020-05-05 kl. 17:34.
Citera
2020-05-05, 18:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways

Ingenstans kan jag se i de publika förhör och referat som finns att polis ställer fråga till SE varför han går/springer söderut på Sveavägen och mot tunnelbanan efter jobbet? Eller kortare sagt: Varför ska du ta tunnelbana när Roslagsbanan finns?

Då jag själv jobbat i stockholm city och bott 2-300 hundra meter ifrån SE:s villa i Täby så vet jag precis hur man lättast tar sig ifrån city och hem en sen kväll. Som jag minns det gick Roslagsbanan fram till ca 00.30.

Rimligtvis ska SE gå norrut på Sveavägen när han kommer ut ur skandiahuset. När han når Rådmansgatan ska han rimligtvis gå till höger för att nå Valhallavägen och Östra Station som tar honom direkt till enebybergs station. Det här är på bekvämt gångavstånd.

Inga byten som det annars behövdes om han skulle ha tagit tunnelbana (tunnelbana + buss)
Stationen Enebyberg ligger på kortare gångavstånd till hans hus än vad busshållsplatsen gjorde/gör
Sammanlagt är det kortare resväg både i tid och i antal meter att förflytta sig med fot.

Så vad vill jag ha sagt med detta: SE har ingen egentlig anledning att vara på mordplatsen. Åtminstone inte med hänvisning till att det var på vägen hem.

Ingen har ställt frågan till SE och jag har aldrig hört någon polis ifrågasätta detta.

Enda frågan, gick roslagstågen så att det passade SE där och då, sista tåget?
Citera
2020-05-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways

Enligt vad han säger i första förhöret så hör han ett skott så fort han kliver ut på Sveavägen. Det är väl ganska naturligt att han går åt det håll skottet hördes från för att se vad det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in