Citat:
Ja, gåtan LP är onekligen gäckande. Allt från beskrivningen av påsksmällare till utpekandet av någon som inte liknar hennes egen beskrivning och de vansinniga kraven i förhör och TR är bara för bisarrt. Vore mkt intressant om detta åtminstone till viss del får sin förklaring i samband med resten. Var det hon som styrde utredningen eller var det utredningen som styrde henne..?
Som jag ser det kommer KP göra sitt bästa för att ge den riktiga sanningen, men det beror på vad den består i. Jag tror icke han kommer försöka sig på någon patsy-variant, han vet att det finns för många och för smarta människor som måste övertygas. Då hade han gjort bättre i att vara tyst. Jag tror det finns tre möjliga presentationer:
1. Ensam GM. Isf får vi en så fullödig presentation som går att göra, inget att dölja.
2. Mindre inhemsk konspiration. Givet att den inte inkluderar Säpo får vi en fullständig presentation. Frågor kommer dock alltid kvarstå om ytterligare anstiftare.
3. Utländska krafter. Är det detta som gäller kommer vi bara få den del som rör själva mordet och en abstrakt bakgrundsbild, vi kommer aldrig få hela bilden.
Givet dessa tankar hoppas jag på 1, det är nästan det enda tänkbara scenariot som kan sätta punkt.
Som jag ser det kommer KP göra sitt bästa för att ge den riktiga sanningen, men det beror på vad den består i. Jag tror icke han kommer försöka sig på någon patsy-variant, han vet att det finns för många och för smarta människor som måste övertygas. Då hade han gjort bättre i att vara tyst. Jag tror det finns tre möjliga presentationer:
1. Ensam GM. Isf får vi en så fullödig presentation som går att göra, inget att dölja.
2. Mindre inhemsk konspiration. Givet att den inte inkluderar Säpo får vi en fullständig presentation. Frågor kommer dock alltid kvarstå om ytterligare anstiftare.
3. Utländska krafter. Är det detta som gäller kommer vi bara få den del som rör själva mordet och en abstrakt bakgrundsbild, vi kommer aldrig få hela bilden.
Givet dessa tankar hoppas jag på 1, det är nästan det enda tänkbara scenariot som kan sätta punkt.
Jag hoppas inte särskilt på något av alternativen. Det enda jag hoppas på är bindande bevisning mot GM och de personer som eventuellt hjälpte honom att utföra dådet.
Att något skedde mellan reklampelaren och mpl tror jag, liksom att GM kan ha tilltalat OP vilket fick LP att skynda på stegen. Hon reagerade instinktivt eftersom hon upplevde ett hot.
En korrekt bedömning visade det sig. Jag har svårt att tro att en person kan komma så nära utan att man på något sätt reagerar. LP var skygg och värnade sin integritet in absurdum.
De passerade GM på ett par meters avstånd och när han började röra sig mot dem bakom deras rygg är det troligt att hon blev skrämd.
Jag tror inte hon visste vem GM var, men hon tyckte sig känna igen honom. Efter mordet kände hon sig hotad. Även hon hade blivit beskjuten.
Att "tycka sig känna igen" behöver inte betyda att det var sant. Man kan ta miste på personer, de kan bara påminna om någon man sett förut.
Den efterföljande farsen har jag beskrivit så många gånger att det inte behövs igen.
Om KP ska lansera SE, vilket tycks ligga i farans riktning, behöver en mängd vittnesmål och omständigheter i övrigt förklaras för att lösningen ska bli trovärdig.
Intressant ska det utan tvekan bli.
Den Sydafrika-lösning Borgnäs öppnade för finns för mig kvar som alternativ liksom en mindre svensk grupp. Den senare eventuellt med SE i någon annan roll än GM.
Desinformatör kanske? Men för mig är han egentligen bara ett vittne tills motsatsen bevisas.