2020-05-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Kunde man inte syssla med mer säkra experiment? Att be folk stanna hemma och förbjuda folksamlingar är givetvis inget man behöver ha några vetenskapliga studier på att de fungerar bättre än att alla springer runt som vanligt när det kommer till smittspridning.

Det är absolut inte säkra experiment. Isf hade väl inte i princip varje land som kört det experimentet börjat lätta på det.
Citera
2020-05-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesuislilrgt
Antal patienter inneliggande på IVA är nere på 500. Lägsta siffran på drygt 3 veckor. Det ser positivt ut!

Inte för att förstöra förhoppningarna men det är väl inte alla som kommer in på iva.. sollar de inte bort gamlingar t.ex. ?
Citera
2020-05-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag har inte åkt tunnelbana på 12 veckor nu, men hade ett möte idag vid Odenplan, så åkte. Det var nästan helt tomt i vagnarna. Satt 4-5 personer i min vagn. Perrongen var även relativt folktom. Lite som det kan se ut dagtid under högsommaren när alla är ute eller på semester.

Jo det har skett en minskning under Coronakrisen, absolut. Dock har det på en del ställen börjat öka igen vissa dagar/tider. Var tvungen att åka häromdagen i rusningstrafik, då folk vanligen åker hem från arbetet.

Det satt då ändå minst två pers i varje "fyrsäte" på tunnelbanan. Så jag stod upp under resan, för att sitta ned i sätet bredvid någon, då är man ju kanske 40 cm från deras "utandningsmoln", vilket inte känns bra, just nu.

Är orolig att det kommer börja fyllas på mer och mer med tiden och att man inte har någon plan för det. Planen behöver finnas redan innan och vara proaktiv, inte komma efteråt, t.ex. när man börjar se ökat antal smittade igen, osv.
Citera
2020-05-05, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Om man har följt presskonferenserna från början, så börjar man skönja ett väldigt tydligt mönster i det, ja.

Masstestning som rekommenderades för alla länder - Nej, det var inte intressant just nu, kanske sen....

Lockdown som rekommenderades av tidigare pandemiforskning, och som alla andra länder gjorde, nej det passar inte just i Sverige.

Asymptomatisk smittspridning, nja, det motsatte sig FHM länge att det ens fanns, trots rön från andra håll. Även nu är de ganska ovilliga att erkänna att det spelat en betydande roll, trots massiva rön från andra länder.

Att jämföra oss med nordiska länder (där det går bra), nej, det tyckte inte FHM. De valde att istället peka ut helt andra områden att jämföra oss med (områden som har extremt mycket mer tätbefolkat än vi), såsom New York och Belgien.

Vi är bäst på att räkna döda, sades det. Fast man glömde nämna att vi missar en massa personer i FHMs statistik:. dels de som är otestade men som läkare har bedömt är covid. Och dels sådana som ej fått test eller diagnos, ute på äldreboenden.

Osv osv osv. Det finns hur mycket som helst, som pekar på en total brist på ödmjukhet och att ta in kunskap och information från andra håll.

Tyvärr blir detta först synligt om man verkligen följer allting noggrant. Och om man är öppen för att se allt detta. Om man, som en del i tråden, har en skygglapp om att "Sverige är bäst, oavsett", så blir det snabbt många felbedömningar ovanpå varann, kring covid. Det är sorgligt.
Jag tänker annorlunda. Vi har stor kunskap i våra epedemiologer osv. De hakar inte på den allmänna trenden. De kan anta att det kommer att bli på ett viss sätt.

Förutom att mängder av gamla människor har dött så har vi klarat oss bra.

Varför har de gamla dött? Kan det ha att göra med att regioner och kommuner har sagt att det är okej att jobba utan skyddsutrustning? Att anställda i hemtjänsten helt oskyddade besöker, vad vet jag men 6-18 gamla per dag? Utan utrustning så länge de är utan diagnos. Diagnos går bara de som tur eller otur att komma till lasarett. Personalen i boenden lever helt normala liv och går sen till jobbet. Utan skydd. Sen ska de duscha de gamla, byta blöjor, borsta tänder.
Citera
2020-05-05, 12:53
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Vetenskapen kan, likt många andra, liknas vid ett djur med många huvuden.

Säkert, och ett så mångfacetterat och nyanserat djur, har möjlighet att slå sina kloka huvuden ihop..
Citera
2020-05-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vårdpersonalen på Karolinska universitetssjukhuset har fått lämna prover för att se om de är positiva för det nya coronaviruset, SARS-CoV-2.

De första analyserna av 2300 prover visar att hela 6,6 procent är positiva – utan att ha haft symptom.

Proverna visar alltså att så många har en pågående infektion, enligt analyserna som Expressen kan vara först att berätta om.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/drygt-sex-procent-utan-symtom-hade-corona-/

Hehe. Professorn kan inte svara om de fört smittan vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag håller med fullständigt. Det skulle vara otroligt bra att veta om man redan hade varit smittad, hade själv ngn konstig snuva för ett tag sedan. Helt omöjligt att veta om det var Covid. Men om det var det så skulle det vara otroligt skönt att veta, rent psykologiskt.

Då det verkar som att man har immunitet i alla fall ett tag, så skulle man kanske kunna känna sig lite mer avslappnad i ett par månader i alla fall..

Det hade också varit väldigt bra på samhällsnivå för att planera fortsatta åtgärder, att veta hur vi ligger till med smittan. Min gissning är att den främsta anledningen att det testas så lite är personalbrist, kan inte se ngn annan anledning. Men varför FHM haft en seg och ovillig inställning till testning är svår att förstå. Om det handlar om att de vet om personalbristen, eller om de av andra skäl inte vill masstesta.

Absolut klart man vill testa sig.

Men just att folk känner sig avslappnade säger ju FHM skulle vara ett problem iom att de vet för lite om immunitet.

För dig och mig kanske det inte skulle bli så stor skillnad men om det visar sig att en undersköterska haft sjukdomen men man fortfarande är smittspridare är det inte så lyckat om hon åker till jobbet och nyser på en massa dementa.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Det har väl redan tagits upp i tråden men nu går UK upp i topp i Europa förbi Italien och Spanien:
The UK now has the highest coronavirus death rate in Europe, new data has revealed. Figures from the Office for National Statistics (ONS) confirmed more than 32,000 people in the UK have died with suspected Covid-19, which is more than Italy, previously Europe’s worst hit country. There were 29,648 Covid-19 deaths in England and Wales, as of April 24. Including deaths for Scotland and Northern Ireland, the toll now stands at 32,313. That is higher than Italy’s current count of 29,079, although its toll does not include suspected cases.

Read more: https://metro.co.uk/2020/05/05/nearly-6000-deaths-care-homes-new-figures-reveal-12655146/?ito=cbshare

Twitter: https://twitter.com/MetroUK | Facebook: https://www.facebook.com/MetroUK/
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det skulle verkligen vara intressant att veta om viruset vandrat runt i Sverige sedan hösten 2019. Ett av mina tidiga inlägg i denna tråd handlade om att jag och min man blev sjuka i en kraftig ÖLI i början av januari. Våra symtom var väldigt likartade de som C19 har. Om vi insjuknat senare hade vi definitivt misstänkt C19. Vi var inte de enda som blev sjuka i denna avgjort annorlunda "förkylning" under januari/februari. Som började med kraftiga diarréanfall hos en av oss och dessutom medförde att lukt och smak försvann under en period. Något som vi senare har börjat att fundera över.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det enda sättet att få klarhet i hur länge detta virus gått runt i befolkningen är att börja testa i större utsträckning. Och att låta alla som vill testa sig få göra detta. Sjukvårdens och FHMs njugga inställning till att människor som har/har haft symtom ska få bli testade kommer sannolikt att skapa problem framöver. Folk blir förb-e av att de inte får ta reda på sådant som har stor betydelse för dem i deras dagliga liv.

Det handlar inte bara om FHMs kurvor och grafer, utan om hundratusentals människor av kött och blod som f.n. lever ett väldigt inskränkt liv. Jag tror att var och en av oss nu faktiskt vill veta om den snuva man haft varit C19 eller inte. Och om C19 funnits i landet ända sedan i höstas vill i alla fall jag, mina vänner och närstående få veta om det var det vi hade i början av året. Jag tror inte att vi är ensamma om detta.

Intressant! Lukt och smakbortfall hade jag under några dagar, vilket är typiskt covid-19. Taskig gasig mage, (dock ej diarré), besvärar mig ännu förutom hosta och trötthet. Är dock, definitivt,på bättringsvägen.

Jag förstår att du vill veta om du haft skiten. Det kommer jag också att vilja om ca 2,5 vecka när det är lönt att testa. Men jag står inte främst i den kön, så det är bara att gilla läget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesuislilrgt
Antal patienter inneliggande på IVA är nere på 500. Lägsta siffran på drygt 3 veckor. Det ser positivt ut!

505 om vi skall vara petiga, men väldigt skönt att det går ner.
Om man ser till trenden på nyinskrivna, så pekar det mesta på att det kommer blir färre och färre inlagda framöver. 400-450 i slutet av nästa vecka är inte omöjligt..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ökar hela tiden? Det har ju varit mindre döda sedan två veckor

21 april 1172
22 april 837
23 april 727
24 april 1005
25 april 843
26 april 420
27 april 338
28 april 909
29 april 795
30 april 674
1 maj 739
2 maj 621
3 maj 315
4 maj 288
Fallen minskar också.

Undrar vad det beror på?
Har viruset tröttnat?
Har de farliga holiganer gett sej på viruset?
Blev det plötsligt sommar i UK?
Har de hittat vaccin och läkemedel utan att berätta det för nån?
Har de anlitat Jesus?
Bara några lösta teorier.
Citera
2020-05-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vårdpersonalen på Karolinska universitetssjukhuset har fått lämna prover för att se om de är positiva för det nya coronaviruset, SARS-CoV-2.

De första analyserna av 2300 prover visar att hela 6,6 procent är positiva – utan att ha haft symptom.

Proverna visar alltså att så många har en pågående infektion, enligt analyserna som Expressen kan vara först att berätta om.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/drygt-sex-procent-utan-symtom-hade-corona-/

Så de går runt och smittar patienter nu med andra ord. Enligt artikeln bör de dock överväga att undvika att vårda patienter med immunbrist. Det låter ju rätt så omtänksamt får man säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in